Siellä huipulla otetaan kaiken maailman ravintolisillä sun muilla ne kaikki tarvittavat sadasosat, tuhannesosat ja sentit pois. Kuuluisaa harmalla alueella pelaamista, mutta kaikki keinot käytetän ja kivet käännetään, jos niillä saadaan edes pienen pienintäkään kohennusta tuloksiin.
Toki, jotkut vetävät sitten vähän väkevämpiä aineita ja kovempaa kamaa, enkä ainakaan itse sano, että ihan kaikki vetävät jotain "suorituksia rajusti parantavia" steroideja, hormoneja yms., mutta eiköhän kaikilla ole se minimi, että pelataan sillä harmaalla alueella. Koska, jos et yritä kaikin tavoin repiä (tai kaventaa) sitä eroa, joka ikistä sääntöä kiertämällä ja porsaanreikää tulkitsemalla, mitä tulee aineisiin, mitkä ovat kiellettyjä ja mitkä eivät, niin kärki menee menojaan. Koska näitä aineita ja lisiä mitä urheilijat käyttävät, niin niitä tutkitaan jatkuvasti ja kieltolistalle tulee sellaisia aineita, jotka eivät siellä ole olleet, kun tutkitaan ja todetaan, että tämähän on dopingia ja pitäisi kieltää, koska epäreilu hyöty ja parantaa suoritusta tms. Mutta eiköhän siellä urheilijan piireissä ja taustajoukoissa olla hyvinkin kartalla, jos jostain aineesta tai jauheesta (edes jotain pientä) hyötyä saa.
Mutta toki se pitää myös todeta, että ei niillä kielletyillä aineillakaan ole mitään merkitystä, jos pohjat, tekniikka ja harjoittelu(määrät) ei ole kunnossa. Siellä juoksuradoilla ja harjoittelukentillä se aito työ tehdään ja sitten näillä aineilla haetaan se ratkaiseva ero. Esim. vaikka minut pumpattaisiin miten täyteen tahansa, ihan kaikkia mömmöjä sekaisin, niin ei siitä touhusta tulisi hevonpaskaa, jos ei ole valmis näkemään ihan järjetöntä määrää duunia, uhrauksia ja laittamaan itseään niin äärirajoille, kuin mahdollista. Eli kyllä todellakin pitää antaa sitä arvostusta sille järjettömälle duunille ja uhrauksille mitä nämä kovan luokan urheilijat ovat tehneet. Lopputuloksena on lähes yli-inhimillistä suorittamista.
Se doping on kuitenkin sen ratkaisevan eron hakemista, varten sen kovan työn ohella, ns. kirsikka sen kakun päällä.
Myös tuohon
@Pavlikovsky :n edellisellä sivulla olevaan loistavaan viestiin lisäten, niin eiköhän aika monen tuttava-, kaveri- tai penkkiurheilijapiirissä ole ainakin se yksi tyyppi, joka katsoo esim. yleisurheilua ja koko kisojen ajan huokailee ja pyörittelee silmiään, "kun ne kaikki on doupattu ja ne kaikki on kusettajia ja ihan naurettavaa, että annetaa noiden kisata !!!!", mutta silti se tyyppi vaan katsoo ne kisat loppuun asti mukisematta. Sellaiselta ihmiseltä tekisi välillä mieli kysyä, että minkä helvetin takia sitten katsot, jos se on niin vaikeaa ja tuskallista ja kaikki on kovan luokan kusettajia?
Toinen ääripään ryhmä ovat nämä hakamussuttelijat, jotka sen turvin naureskelevat koko kisat, että "heh, tuskin nuokaan tuolla millään luomujugurteilla vetää, kjeh kjeh" tai "heh, enpä usko, että normaali ihminen tuollaisiin suorituksiin pystyy, heh" (okei, itsekin olen saattanut "joskus" käyttää termiä "ei välttämättä pärjää pelkillä mamman mustikkamehuilla ja lihaperuna-sooseilla"). Ainoa ero, että nämä hassuttelijat eivät ole niin saatanan raskaita kisakavereita, kun nämä huokailijat. Melkeinpä itse tykkään katsoa ihan yksin nykyään, ellei ole jotain kaveria, jonka kanssa voisi keskustella itse urheilusta, tekniikasta, harjoittelusta, suorituksista yms.
Parempi on ajatella, että lähtökohtaisesti ovat kovan luokan puhtaita urheilijoita. Jos ajattelisi ja jatkuvasti pohtisi, että kuka käyttää ja kuka ei, niin varmaan istuisin ainakin itse vieläkin sohvan pohjalla kauhistelemassa tuota huikeaa 400m aitafinaalia.
Edit. typot