Yleissivistystä Euroopan malliin

  • 1 839
  • 24

Carlos

Jäsen
Heti anteeksipyyntöni, tästä tulee nyt vähän "ohut" juttu, mutta niin uskomaton että siitä on pakko avata oma ketjunsa.

Istun tässä officessa pöytäni ääressä, seuranani tällä hetkellä 3 hollantilaista, 1 tanskalainen ja 1 skotti. Keskustelu käytiin livenä tosin englanniksi, mutta tässä suomennettu versio. (en peri erillistä maksua käännöksestä)


Hollantilainen nro 1 aloittaa: Hei, tiettekste, mä kuulin eilen että joulua vietetään alunperin Jeesuksen syntymän kunniaksi! En mä tiennyt aikaisemmin..

Tanskalainen: Täh? Mä luulin että sitä vietetään sen kuoleman kunniaksi! Eiks se Jeesus sillon poltettu(!) ristillä?

Hollandaise 2: Ei, se tapahtui pääsiäisenä.

Hollandaise 1: Mä luulin että se on vaan semmonen antamisen ja onnellisuuden juhla, että ollaan perheen kanssa jne, vähän niinku jenkkien thanksgiving...

*yleistä hämmästelyä*

Minä: Ootteks te nyt ihan tosissanne???!!???

Hollandaise 3: En mä ole ainakaan mikään uskovainen, mistä mä ton oisin voinu tietää?

Minä: Eikö nyt sentään pienet lapsetkin tiedä sen miksi joulua vietetään??

Hollandaise 3: En minä ainakaan tiennyt, en tiedä miten Suomessa, ehkä teillä vielä nykyäänkin ylläpidetään vahvemmin tämmöisiä vanhoja legendoja kun kulttuuri on kuitenkin erilainen...?


Sitten meikäläisellä alkoi hiukan jo korvat punottamaan, mutta ei siitä sen enempää.

Mutta siis miten helvetissä tämä voi olla mahdollista?? Aikuisia ihmisiä kaikki, ja joku luulee että jeesus poltettiin ristillä jouluna! Ei hyvänen aika. Olen jo ymmärtänyt että täälläpäin ihmiset eivät yleensäkään tiedä mistään mitään, ja hyväksyn sen, mutta tämä meni jo totaalisesti yli hilseen... huhhuh..
 

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huhhuh! Ensin vilkaisin nopeasti tuon juttusi ja pidin sitä vitsinä mutta tarkemman lukaisun jälkeen...

Enpä tiedä. Ei tuon perusteella oikein osaa halveksuakkaan yleissivistystä. Ei oikeastaan tule edes muita tunteita kuin naurunrämäkkä. "En minä tiedä kun en ole uskovainen" =D
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joulu on kylläkin vanha pakanajuhla, joten sen alkuperäinen merkitys ei ole Jeesuksen syntymän juhlistaminen.

Suomalainen joulu on tietääkseni usean vanhan juhlan sekoitus. Useimmat jouluperinteet eivät kuitenkaan ole alunperin uskonnollisia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Voisin sanoa että et sinäkään tunne Hindujen tai Sintolaisten legendoja...Etkä myöskään Skandinavian mytologiaa.

Ja jouluahan vietetään koska aikanaan vietettiin erästä Roomalaisten pakanallista juhlaa joka sitten muutettiin kristilliseksi, Jeesuksen syntymällä sillä ei ole mitään tekemistä koska Jeesuksen syntymäpäivää ei varsinaisesti edes pystytä määrittelemään yhtenäisen ajanlaskun puuttumisen takia...mm. Englannissa vielä 1500-luvulla oltiin n. 2 vk muuta Eurooppaa "edellä" eli Jouluakin vietettiin eri aikaan....

Ja toisaalta onhan toki Jeesus historiallisesti merkittävä henkilö mutta enpä usko että sillä on mitään vaikutusta tietääkö sitä poltettiinko hänet vai ei...etenkään kun ristillenaulitsemisestakaan ei varsinaisesti ole muita todisteita kuin Raamattu...
 

Carlos

Jäsen
Hyväonhyväon... olen tyhmä ja ripottelen tuhkaa päälleni.

Jos joku silti haluaa löytää tästä tarinasta jotain hauskaa niin ihan vapaasti, jos joku haluaa aloittaa keskustelun raamatun paikkansapitävyydestä, niin ihan vapaasti sitten sitäkin. Jutun pointti olikin juuri se. Ja kukaan em. henkilöistä ei ole sintolainen eikä hindu.

Tää on just tätä, kun joku kirjoittaa jutun sporttivartin urheilullisesta sisällöstä, niin seuraavassa kommentissa todetaan että sen nimi on urheiluvartti.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Joo... on tuo kyllä aika uskomatonta tarinaa. Kyllähän tää Suomenkin kirkko viettää tätä juhlaa just Ziisuksen syntymäbileinä. Varjo ja Pitkä sanoi jo kaiken oleellisen todellisesta alkuperästä, mutta silti! Ennen tolla jeesustelulla, heh, oli suurempi merkitys. Kai vielä koulussa jouluevankeliumi luetaan jne?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Voidaan saivarrella mikä olikaan se Jeesuksen oikea synnyin päivä tai,että joulu on oikeasti pakana juhla, mutta jouluna on nyt ainakin viimeisen 1000 vuotta juhlittu Jeesuksen syntymäpäivänä ja jos ei sitä tiedä, niin....

Mää luulin, että se poltettiin ristillä!?!?! TÄH!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Voidaan saivarrella mikä olikaan se Jeesuksen oikea synnyin päivä tai,että joulu on oikeasti pakana juhla, mutta jouluna on nyt ainakin viimeisen 1000 vuotta juhlittu Jeesuksen syntymäpäivänä ja jos ei sitä tiedä, niin...."

Entä jos kyseessä ovat olleet ihmiset joiden vanhemmat eivät ole olleet uskovaisia, sanoisin että ilman tätä pakkomanipulaatiota lapsetkin pitäisivät joulua joulupukin juhlana....eihän sana joulukaan liity mitenkään Jeesukseen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo

Ja toisaalta onhan toki Jeesus historiallisesti merkittävä henkilö mutta enpä usko että sillä on mitään vaikutusta tietääkö sitä poltettiinko hänet vai ei...etenkään kun ristillenaulitsemisestakaan ei varsinaisesti ole muita todisteita kuin Raamattu...

Eihän jeesus sinällään varmaan monenkaan mielestä ole nykypäivänä mitenkään merkittävä jätkä, mutta sepä ei olekaan asian pointti. Pointti on se, että koko kulttuurimme on kertakaikkiaan niin luterilaisuuden läpitunkema ihan kaikkia arkipäiväsyyksiä, kuten työntekoa myöten, että uskontoa on kertakaikkiaan mahdoton sivuuttaa puhuttaessa pohjoismaalaisesta kulttuurista. Sama koskee maailman muitakin seutuja. Vaikka kuinka väittäisi, että tavat ja sen sellaiset tulevat vaikka mistä, niin totuus on se, että lähes kaikki palautuu aina ja kaikkialla uskontoon. Uskoi tai ei.

Jouluhan tosiaan on suomessa alunperin ollut lähinnä talvipäivänseisauksen kunniaksi järjestetty juttu, mutta suurin osa nykyisistä tavoista liittyy siinäkin uskontoon. Paitsi piparit, jotka kumpuavat Indusvirran laaksosta ja sikäläisestä muinaisuskonnosta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Sama koskee maailman muitakin seutuja. Vaikka kuinka väittäisi, että tavat ja sen sellaiset tulevat vaikka mistä, niin totuus on se, että lähes kaikki palautuu aina ja kaikkialla uskontoon. Uskoi tai ei."

Uskontoon, muttei välttämättä kristinuskoon...miksi siis nostaa jalustalle yhden lahkon totuus muiden ylle?

Yleissivistys on sinänsä mielenkiintoinen asia että en usko kenenkään teistä tuntevan Niebelungenliedin tarinoita eikä toisaalta saksalainen tunne Kalevalaa....en silti kutsuisi tämän perusteella kenenkään yleissivistystä heikoksi.
Toki kansan tapojen analysoimiseksi tällaistenkin asioitten tunteminen on eduksi mutta ei voida puhua merkityksellisistä asioista paitsi niille joita asiat kiinnostavat.
 

Sorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Jokerit, LepRa (R.I.P.)
Viestin lähetti Carlos
Hyväonhyväon... olen tyhmä ja ripottelen tuhkaa päälleni.

Tää on just tätä, kun joku kirjoittaa jutun sporttivartin urheilullisesta sisällöstä, niin seuraavassa kommentissa todetaan että sen nimi on urheiluvartti.

Veit jalat suustani. Ajattelin tätä ketjua lukiessani juuri samaa. Onhan täällä Jatkoajassa n+10 erilaista ketjua, jossa keskustellaan uskonnosta yms. Tämähän oli nyt vaan tällainen hauska kertomus, ei sen syvällisempää. ...Jeesus poltettiin ristillä?!?!... ei elämä.

Kiitos päivän parhaista nauruista!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo


Uskontoon, muttei välttämättä kristinuskoon...miksi siis nostaa jalustalle yhden lahkon totuus muiden ylle?

Nimenomaan tätä tarkoitin. Sorry jos olin epätäsmällinen. Eli meidän kulttuurimme on kristinuskon, tarkemmin vielä luterilaisuuden, läpitunkema kun taas muualla on toisin. Pointtini oli siis se, että kaikki kulttuurit palaavat aina uskontoon, joten meidänkään on turha kieltää sitä tosiasiaa, että luterilaisuus on nykyäänkin arjessa vahvasti läsnä. Ei uskontona välttämättä, mutta kultuurina.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti varjo
Entä jos kyseessä ovat olleet ihmiset joiden vanhemmat eivät ole olleet uskovaisia, sanoisin että ilman tätä pakkomanipulaatiota lapsetkin pitäisivät joulua joulupukin juhlana....eihän sana joulukaan liity mitenkään Jeesukseen.
Itse olen kirkkoonkuulumaton ja samoin ovat vanhempani. En ole koskaan ollut koulussa uskonnon tunneilla enkä tietenkään ole käynyt rippikoulua. Silti tuo joulun kristillisen perinteen tuntemattomuus hämmentää minua. Ainakin kun kyse on muista länsimaista.

Ei kukaan ole kait vaatinut unkarilaisia tietämään kuka helvetti on Lemminkäinen, mutta olettevaa olisi, että länsimaissa asuva täysikäinen tietäisi kuka Jeesus on. Vaikka siihen ei olisi mitään omakohtaista kokemusta, eikä sivuaisi mitenkään ihmisen elämää. Sitähän sivistys nimenomaan on; tietoa maailmasta joka on oman pienen elinpiirin ulkopuolella. Jos tietomme rajoittuu meidän omaan mikrouniversumiimme, emme kai eroa hirveästi eläimistä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Jos tietomme rajoittuu meidän omaan mikrouniversumiimme, emme kai eroa hirveästi eläimistä."

Liekö sitten Jeesus vai jonkinsortin makrouniversumi?
tietääkseni kuitenkin kyseessä ei ole edes enemmistöuskonto maailmassa, siis >50%.

Kyse onkin mielestäni siitä onko Jeesuksen kuoleman tuntemisella mitään merkitystä? Jos tietää edes kuka Jeesus on niin sen luulisi riittävän.

Minä kyllä huolestun enemmän siitä että ihmiset puhuvat ydinvoimasta tietämättä edes perusteita asiasta, minulle usein sanotaan etteivät nämä asiat kiinnosta ja että älä valita.
Mieluummin satsataan tällaisiin asioihin kuin periaatteessa merkityksettömän tiedon lisäämiseen.

Carlos: Ovatko nämä ko. työntekijät sitten jollainlailla epäkelpoja tai muuten vajaita kun eivät tällaista elintärkeää detaljia tunteneet? Vaikuttaako tämä kammottava puute heidän tiedoissaan jollain lailla heidän rationaaliseen työskentelyynsä ja päättelyynsä?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo

Carlos: Ovatko nämä ko. työntekijät sitten jollainlailla epäkelpoja tai muuten vajaita kun eivät tällaista elintärkeää detaljia tunteneet? Vaikuttaako tämä kammottava puute heidän tiedoissaan jollain lailla heidän rationaaliseen työskentelyynsä ja päättelyynsä?

Kyllä minusta ihmisessä on jotain vikaa, jos hän parikin kymmentä vuotta juhlii samaan aikaan joka vuosi jotain suurta juhlaa eikä koskaan tule ajatelleeksi saatika ota selvää, että mistä koko touhussa on kyse. En ole Carlos, muttta omalta kohdaltani voin vastata, että yleinen kiinnostus asioihin lisää myös kykyä työskennellä erilaisten tilanteiden ja tehtävien parissa.

Edit: Lisätään vielä väärinkäsitysten välttämiseksi, että minua ei ole kastettu, en ole koulussa nauttinut uskonnon opetusta eikä tulevia lapsiani tulla kastamaan ennen kuin itse pyytävät.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kyllä minusta ihmisessä on jotain vikaa, jos hän parikin kymmentä vuotta juhlii samaan aikaan joka vuosi jotain suurta juhlaa eikä koskaan tule ajatelleeksi saatika ota selvää, että mistä koko touhussa on kyse. En ole Carlos, muttta omalta kohdaltani voin vastata, että yleinen kiinnostus asioihin lisää myös kykyä työskennellä erilaisten tilanteiden ja tehtävien parissa."

1. Mistä tiedät että ko. henkilöt ovat _juhlineet_ joulua
2. eikös tästä lainauksesta selviä olennainen:
"En minä ainakaan tiennyt, en tiedä miten Suomessa, ehkä teillä vielä nykyäänkin ylläpidetään vahvemmin tämmöisiä vanhoja legendoja kun kulttuuri on kuitenkin erilainen...?"

jepjep, tarvitseeko tuohon enää muuta sanoa.
Ehkäpä Hollannissa Joulu on hieman erilainen juhla kuin Suomessa, kenellekään ei tullut se mieleen?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti varjo

Ehkäpä Hollannissa Joulu on hieman erilainen juhla kuin Suomessa, kenellekään ei tullut se mieleen?

Tuli se mieleen, mutta ei se käsittääkseni niin kovin erilainen siellä ole. Ihan niin tyhmä en minäkään ole, että olettaisin kaikilla maailman ihmisillä olevan samanlaisen joulun, mutta eikös ne kuitenkin ihan kristittyjä ole se hollanninkin jengi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tuli se mieleen, mutta ei se käsittääkseni niin kovin erilainen siellä ole. Ihan niin tyhmä en minäkään ole, että olettaisin kaikilla maailman ihmisillä olevan samanlaisen joulun, mutta eikös ne kuitenkin ihan kristittyjä ole se hollanninkin jengi"

Kristittyjä toki mutta mitä ...lahkoa....siis esim. Kalvinistit tod.näk. eivät muuta tee kuin rukoile koko joulun ajan. näin siis Sveitsissä....eipä jaksa kiinnostaa tarpeeksi että ottaisin selvää..
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti varjo
Carlos: Ovatko nämä ko. työntekijät sitten jollainlailla epäkelpoja tai muuten vajaita kun eivät tällaista elintärkeää detaljia tunteneet? Vaikuttaako tämä kammottava puute heidän tiedoissaan jollain lailla heidän rationaaliseen työskentelyynsä ja päättelyynsä?

Kyllä varmasti varjokin ymmärsi mitä ajoin takaa tällä jutulla, ei tarvitse tästä(kin) vääntää mitään filosofista/tieteellistä väittelyä.

Em. henkilöt tekevät työnsä kyllä ihan ok, paikallinen kulttuuri huomioiden. Epärehellisyys ja välinpitämättömyys on täällä paljon yleisempää kuin Suomessa, joten juuri paikallinen kulttuuri huomioiden, en moiti heitä.

Tämä ko. tapahtuma oli vain ikäänkuin huipentuma kaikelle sille mitä olen täällä kokenut, sillä ihmisten yleistieto on todella surkeaa. En tiedä mikä tämän aiheuttaa, veikkaisin sitä että ihmiset lukevat paljon vähemmän sanomalehtiä yleensäkin muualla Euroopassa kuin Suomessa.

Onko sekin varjon mielestä ihan ymmärrettävää että suurin osa tapaamistani hollantilaisista ja belgeistä ei tiedä onko heidän maansa NATOn jäsen vai ei?

Onko sekin ihan ymmärrettävää että moni tapaamani hollantilainen ei edes tiedä kummassa kädessä heidän maassaan on tapana pitää vihkisormusta? "En minä ole naimisissa, mistä minä sen tietäisin?"

Ja ehkä heidän maantiedon tuntemuksestaankin jotain kertoo mm. se että eräs pomoni kysyi minulta että vietänkö viikonloput Suomessa vai täällä Hollannissa? Hän ilmeisesti kuvittelee että Suomi on tuossa parinsadan kilometrin päässä.

Eli nopealla näppituntumalla voisin sanoa että täälläpäin maailmaa ihmiset tuntuvat tietävän jotain vain niistä asioista mitkä koskettavat heidän elämäänsä välittömästi. Mitään muuta ei tarvitse tietää, tai ei kiinnosta tietää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Joulupukki on erään legenda mukaan hollantilainen keksintö. Pyhä Nikolaus, merimiesten ja lasten suojelijapyhimys, on joulupukin esikuva. Kyseinen pyhimys on pukeutunut piispan hiippaan ja sauvaan. Hollantilaisesta perinteestä Sint Klaas muodostui jenkkien Santa Claus. Olet oikeassa, todennäköisesti nuo hollantilaiset saavat joka tapauksessa lahjoja. Itse en hirveästi tiedä siontolaisuudesta, mutta toisaalta enpä bileta heidän bileissäkään.

Joopa joo, eiköhän tämä ole sinulta varjo taas ihan periaatteellista vastarannankiiskeilyä? Sveitsilaisen kellosepän ei tarvitse tietää, että maailmassa on sellainen maa kuin Kiina, mutta olempa minä tollo kun ihmettelen, miksei hän moisesta maasta ole koskaan kuullut. Kontulassa asustelevan siivooja Railin ei tarvitse tietää mitään muuta kuin lähikaupan osoitteen, pikapankkikorttinsa numerosarjan ja työpaikkansa osoitteen sekä sinne vievän paikallisbussinsa numeron. Tietenkin puhekyky olisi plussaa, niin voi kaupassa kysyä myyjiltä että missä sitä Saarioisten maksalaatikkoa olikaan. Jos Raili ei tiedä, että Lappi on tuo pohjoinen juttu tuolla Suomen yläosassa tai että Lappeenranta itäinen kaupunki tai että naapurimaitamme ovat mm. Ruotsi ja Venäjä, niin mitenpä ne Railin elämään vaikuttavat? Silti varaan oikeuden ihmetellä, että ompa Raililla rajoittunut maailmankuva. Ompa Raililla rajoittunut maailmankuva! Noin -tehty.

Muuten - minkä helvetin takia minullekin opettiin koulussa jotain banaanikärpästen perinnöllisyyttä? En ole ajatellut lisääntyä banaanikärpästen kanssa joten tuo tieto on minulle täysin triviaali. Mitenkähän saisi päänsä kunnolla resetoitua turhasta yleistiedosta?
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Joulupukki on erään legenda mukaan hollantilainen keksintö. Pyhä Nikolaus, merimiesten ja lasten suojelijapyhimys, on joulupukin esikuva. Kyseinen pyhimys on pukeutunut piispan hiippaan ja sauvaan. Hollantilaisesta perinteestä Sint Klaas muodostui jenkkien Santa Claus. Olet oikeassa, todennäköisesti nuo hollantilaiset saavat joka tapauksessa lahjoja. Itse en hirveästi tiedä siontolaisuudesta, mutta toisaalta enpä bileta heidän bileissäkään.

Tätä St. Nicklauksen päivää vietettiin täällä 6. päivä joulukuuta, kuin myös Belgiassa. Sen lisäksi he viettävät myöskin ihan sen "normaalin" joulun, 24-25. joulukuuta, vaikkakin 24. on vielä normaali työpäivä. Eli heillä on periaatteessa tuplajoulu, molempina päivinä on tapana antaa lahjoja.

Varsinkin tätä silmälläpitäen tuntuu kummalliselta että ei tiedetä sitä "yleistä" syytä joulun viettoon, koska näin ollen en usko heidän sekoittavat St. Nicklausta ja joulua keskenään.

Ja legenda St. Nicklauksesta on syntynyt Nicklas Hedbergin maagisten suoritusten seurauksena.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Joopa joo, eiköhän tämä ole sinulta varjo taas ihan periaatteellista vastarannankiiskeilyä? Sveitsilaisen kellosepän ei tarvitse tietää, että maailmassa on sellainen maa kuin Kiina, mutta olempa minä tollo kun ihmettelen, miksei hän moisesta maasta ole koskaan kuullut. Kontulassa asustelevan siivooja Railin ei tarvitse tietää mitään muuta kuin lähikaupan osoitteen, pikapankkikorttinsa numerosarjan ja työpaikkansa osoitteen sekä sinne vievän paikallisbussinsa numeron. Tietenkin puhekyky olisi plussaa, niin voi kaupassa kysyä myyjiltä että missä sitä Saarioisten maksalaatikkoa olikaan. Jos Raili ei tiedä, että Lappi on tuo pohjoinen juttu tuolla Suomen yläosassa tai että Lappeenranta itäinen kaupunki tai että naapurimaitamme ovat mm. Ruotsi ja Venäjä, niin mitenpä ne Railin elämään vaikuttavat? Silti varaan oikeuden ihmetellä, että ompa Raililla rajoittunut maailmankuva. Ompa Raililla rajoittunut maailmankuva! Noin -tehty.

Muuten - minkä helvetin takia minullekin opettiin koulussa jotain banaanikärpästen perinnöllisyyttä? En ole ajatellut lisääntyä banaanikärpästen kanssa joten tuo tieto on minulle täysin triviaali. Mitenkähän saisi päänsä kunnolla resetoitua turhasta yleistiedosta?

Pitäähän se esittää eriävä mielipide joka asiasta, saadaanpahan keskustelua. Sen verran pitää sanoa että kyllähän joulun kristilliset juuret pitäisi eurooppalaisten ihmisten tietää. Vaikka kristinusko ei ole valtauskonto maailmassa, se on valtauskonto, ainakin toistaiseksi, Euroopassa. Joulu ja sen vietto jouluevankeliumeineen on osa kristillistä perinnettä. Eipä tietysti varjonkaan tarvitse tietää kuin se mitä Otaniemessä ja hiukkaskiihdyttimessä tapahtuu. Sitten voit itsekin jeesustella toisten tietämättömyydellä ja esittää matemaattisia perusteluita vaikkapa joulusta.

Kyllä kummasti nosti hymyn huulille tuo tarina. Kiitokset tuosta Carlos!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Carlos
Tätä St. Nicklauksen päivää vietettiin täällä 6. päivä joulukuuta, kuin myös Belgiassa. Sen lisäksi he viettävät myöskin ihan sen "normaalin" joulun, 24-25. joulukuuta, vaikkakin 24. on vielä normaali työpäivä. Eli heillä on periaatteessa tuplajoulu, molempina päivinä on tapana antaa lahjoja.

Toisaalta tämä "Pyhän Nikolauksen" päivä voi aiheuttaa heissä kaikesta huolimatta hivenen hämmennystä kun ajoittuu niin lähelle Jeesuksen syntymähetkeä - tosin Jeesushan ei syntynyt tuolloin mutta eipä se ole olennainen asia tämän ketjun kannalta.

Kaikesta huolimatta, olen itsekin aika pitkälti Carloksen kanssa samoilla linjoilla, hivenen pisti hymyilyttämään ketjun avausviesti. Vai, onko meille sittenkin valehdeltu, jospa Jeesus poltettiinkin jouluna ristillä?

En nyt kuitenkaan tämän perusteella lähde vetelemään mitään pitkälle meneviä päätöksiä heidän sivistyneisyydestä, varsinkaan kun en tiedä millainen koululaitos (hollantilaisilla) heillä on, eli jos uskonto on erotettu valtiosta täysin voihan tuolloin olla mahdollista ettei koulussa käsitellä uskontoa välttämättä lainkaan.

Entäpä, mikä oli hollantilaisten ja tanskalaisen etninen tausta? Mikäli he eivät ole syntyperäisiä kansalaisia niin voihan tämäkin vaikuttaa tietämyksen tasoon. Epäilykseni on, että he ovat syntyperäisiä asukkaita koska olettaisin Carlosin muussa tapauksessa maininneen asiasta.

Sivistyneisyytensä tahi sivistymättömyytensä voi osoittaa niin monella tapaa mutta eipä tästä tämän enempää.

vlad#16.
 

Anton

Jäsen
Kuka ihmeen Jeesus? Onko kyseessä joku hiusoopperan stara tai sandaalien keksijä? Samannimisiä heppuja löytyy eräästä kronikallisesta seikkalukertomuksesta ja eräs on luonut tietyn hius- ja partamallin. Puhumattakaan Jesus Jonesista, jonka arvattavasti puolet anglo-amerikkalaisen kulttuurin vaikutupiirissa asuvasta tuntee - poliittinen urheilija?. Jeesuksia taitaakin olla siis sittenkin useampia?
*grin*

Ja minä kun olen aina luullut, että juuri meillä suomalaisilla on melko heikko yleissivistys.
Olen käynyt pari kertaa Amsterdamissa, enkä ole päässyt alkuasukkaiden kanssa "sammakonnahka-juttuja" pidemmälle, saati sitten uskonnollisiin pohdintoihin.
Täällä on niskaan tullut muutaman tunnin aikana yli kymmenen senttiä lunta, peittämään koirapuistojen käyntikortit. Ilmaisu "ten decas of clean snow" tarkoittanee siellä hieman eri asiaa?

Toisaalta hassut hollantilaiset ystävämme saattavatkin olla oikeassa. Ehkä Joulua sittenkin vietetään Joulupukin ilmestymisen/syntymän vuoksi. Kuinkas muuten puhutaan JOULUkuusta tai JOULUruuasta tai 24.12. JOULUaatosta puhumattakaan JOULUkirkosta. Joulupukkiahan me palvomme. Ei siihen mitään Jesseä tarvita?


Et muuten kertonut, että käytkö ruokatauolla tai viikonloppuisin
Suomessa...

*tähän hymiö* *ja tähän heti perään toinen, vähän isompi hymiö*
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sergei:

Kysymys nyt lähinnä oli siitä että tässä asiassa nostetaan merkityksetön asia pinnalle, kuten todettua mieshän itse sanoi ettei Hollannissa pahemmin vietetä joulua tjsp.
Ja jos joulua ei vietetä, tai perhe ei ole uskonnollinen, niin mistäpä sitä Jeesuksen elämää oppisi ellei koulusta, jossa opitaan paljon muutakin asiaa mikä suurimmalta osalta ihmisiä on hukassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös