Mainos

Yleisömäärien väheneminen -syitä?

  • 11 828
  • 81

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Todelliset katsojamäärät?

-Mercury- kirjoitti:
Kaikki eivät tosin tilaa Canal+:aa, mutta toisaalta kaapelikatsojat vielä lisäksi niin uskaltaisin sanoa että reilusti yli 100.000.

Jos 200 000 asiakasta (Canal Digital) pitää paikkansa, niin tuskin puoletkaan katsoo aina otteluita. Veikkaisin todellisten katsojamäärien tv-peleissä liikkuvan 20 000 katsojan paikkeilla. Maikkarin aikana saavutetut 300 000katsojaa/lähetys mahdollisesta 5 000 000 on kuitenkin vain 6% kaikista katsojista. Parhaimillaankin Suomessa on saavutettu vain n. 2 000 000 katsojan lähetyksiä eli 40% kaikista mahdollisista katsojista. Vaikka Canalille suuntautuu enemmän urheiluhenkisiä katsojia on vaikea uskoa yli 10% katsojamääriä asiakkaista.

Jos edellä mainittu pitää paikkansa, niin katsojamäärät ovat tippuneet dramaattisesti, n.300 000 katsojasta on tullut n.20 000 katsojaa. Täten jääkiekon katsojista olisi enää jäljellä vain 6% Jutin ja Saukkosen ajoista. Moinen näkyvyyden väheneminen ei voi olla näkymättä myös lippuluukulla, jossain vaiheessa. Tämä on kuitenkin vain oma arvioni, mutta en millään jaksa uskoa 100 000 katsojan lukuihin otteluista Canalilta.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
tosiasia kirjoitti:
Jos 200 000 asiakasta (Canal Digital) pitää paikkansa, niin tuskin puoletkaan katsoo aina otteluita.

Niin...no itse lähinnä arvuuttelin Canal+:n asiakasmääriä, niitähän ei ole mistään saatavissa.

Mutta, eipä ole vaikuttanut sponsorituloihin. Tyytyväisyys sieltä suunnasta on tutkitustikin hyvällä tasolla. Toisin kuin pöllölaakso koitti/koittaa todistella.


SM-liiga on kuitenkin ollut merkittävä tekijä kyseisen kanavapaketin myynnin hurjassa kasvussa. Ja sm-liigan on helpompi lähteä neuvottelemaan seuraavasta kaudesta. Ihan metsään ei mene jos ennustaa että maksullisena pysyy.

En kyllä itse osaa nähdä miten tämä vaikuttaisi yleisömääriin, ainakaa niitä alentavasti. Niin huonoa mainosta HN oli liigalle.

Itse jos diktaattorina saisin päättää niin lisää tarjontaa maksupuolelle (enemmän otteluita, paketointia joukkueen mukaan, puhdas lätkäpaketti, ilman elokuvien ym pakko-ostoja) ja osa (pari kertaa runkosarjan aikana, kiinnostavimmat pelit+playoffs kuten nytkin) otteluista ilmaiskanavalla, mutta helvetin paljon ammattimaisemmin kuin MTV3 sen teki. En siltikään usko että ilmaispeleillä runkosarjassa on kovin suurta merkitystä katsojamäärille yleisesti.
Tai junnuille esikuvana, kyllä ne junnut on siellä katsomossa, ja tosiaankin se perhe on isä+poika, näin ainakin omassa kaveripiirissä.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
bozik kirjoitti:
Odotellaan nyt kausi edes loppuun ja katsellaan sitten mikä on tilanne. Joku voisi jo ryhtyä pohtimaan miten se selitetään, jos tänä vuonna pleijareissa käykin enemmän väkeä kuin viime vuonna.
No nyt jo varmaa ettei viime kauden lukuun 219817 päästä kun kasassa on vasta 143743 katselijaa ja maksimissaan 6 peliä jäljellä. Pikkaisen tilannetta parantaa isojen hallien joukkueiden finaali, jos vaikka vielä venyisi 5 otteluun. Jos pronssi ja finaalijoukkueet olisivatkin toisin päin, pudotus olisi vieläkin suurempi.

Pikaisesti katsottuna ei kuitenkaan suuria pudotuksia ottelukohtaiseen keskiarvoon edelliskauteen verrattuna ollut kuin Tapparalla ja Ilveksellä ja taas Bluesilla selvää nousua(seuroista jotka osallistuivat sekö 05-06 että 06-07). Ottelumäärä taas on 7 vähemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan ja tämä selittänee aika pitkälti miksi on vähemmän yleisöä ollut pleijareissa kuin vuosi sitten.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
hokiskoutti kirjoitti:
Sen enempää ketjua lukeneena täytyy sanoa, että varmasti nousisi playoffien yleisö ,äärät, kun seurat saisi itselleen lipputulot, tai edes hyvän siivun. Ei siinä ole järkeä, että liiga ottaa kaikki ja jakaa vain osan takaisin.
morningstar kirjoitti:
Tätä täällä on väsymiseen asti hoettu, voisiko joku vihdoin antaa hyvän selityksen, miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa?
Jokerien kohdalla tiedän asian, muiden osalta menisi veikkaukseksi. Jokereilla merkittävä määrä lippuja menee kaupaksi erilaisten yhteistyökuvioiden kautta. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että firma X tarjoaa Jokereille jonkin palvelun ja saa esim. 200 lippua tai sitten firman mainosdiiliin liittyy lippuja peleihin. Tämän lisäksi on yrityksiä, jotka ostavat esim. työntekijöilleen kausareita ja kausarihankinnan yhtenä syynä on halu tukea seuraa. Kun pleijariliput eivät ole seuran hallussa eikä niistä saadut tuotot tuloudu seuralle jättävät lähes kaikki em. tapaukset ja yritykset liput hankkimatta.

Jos seurat saisivat pleijareiden tuotot suoraan itselleen olisi siitä sekin etu, että tyhjä katsomo aidosti huolestuttaisi järjestävää seuraa ja asialle takuulla koetettaisiin tehdä jotakin. Niin se vaan menee, että kun rahaa on tulossa omaan pussiin se kiinnostaa 100 ja kun sitä kerätään yhteiseen kolehtiin kiinnostus on korkeintaan 50.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tosiasia kirjoitti:
Täten jääkiekon katsojista olisi enää jäljellä vain 6% Jutin ja Saukkosen ajoista. Moinen näkyvyyden väheneminen ei voi olla näkymättä myös lippuluukulla, jossain vaiheessa. Tämä on kuitenkin vain oma arvioni, mutta en millään jaksa uskoa 100 000 katsojan lukuihin otteluista Canalilta.

Siis SM-Liigan pitää mielestäsi ns. ilmaiskanavalla ( ilmaiskanaviahan ei itse asiassa ole. TV1 ja TV 2 sekä MTV vaativat lupamaksun näkyäkseen.) Jotta katsojia riittäisi myös jatkossa halleissa. Väite on mielestäni sikäli väärä. Että aikoinaan kun itse lähdin katsomaan lätkää halliin. Niin sitä ei todellakaan tullut kuin satunnaisesti tv:stä joku izzvestija syksyllä ja mm kisat keväällä niistäkin vain suomen ottelu. Suurin kysymys silloin oli että voittaako suomi jonkun ison yllättäen ja sitten mokaa kisansa häviämällä jollekin puolalle.

Kyllä niitä katsojia riittää halleilla ja yleisö kiinnostuu lajista vaikka se sm liiga ei ns ilmaiskanavilla näykään. Koska kumminkin lätkää näkyy tosin mestis tasolta urheilukanavalla joka on samalla tavalla ns ilmaiskanava. Kyllä jos joku kiinnostuu pelistä, lätkän katsomisesta tv:n kautta, hän tulee samalla tavalla mestis kuin sm liiga peliin kiinnostuttuaan siitä tvstä. Vaikka kyseessä olisi vain mestis ottelu tvssä.

Itse en ole katsonut kotismaista lätkää tvstä vuosiin. Koska MTV 3n aikana oman seurani pelit tulivat vääränä (su) pelipäivänä. Sillä olin yleensä katsomassa kyseistä peliä vieraskaukalossa. Nyt kun ne ovat maksullisella niin puolestani en viitsi kyseistä korttia hankkia taas siitä syytä että tulee liian vähän oman joukkueeni pelejä. Toisaalta JOS olis saatavissa täsmä paketti jossa voisin OSTAA KAIKKI OMAN JOUKKUEENI VIIKOLLA PELATTAVAT VIERASPELIT. Ostaisin kyseisen paketin empimättä vaikka se olisi hiukan kalliimpikin.
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jääkiekon näkyvyys ei ole kiinni vain televisiolähetyksen hinnasta. Television lisäksi on myös olemassa muita medioita. Mikä on tänä keväänä näkynyt mm Tepsin kohdalla. Paitsi eihän joukkue edes pelannut pudotuspeleissä silloin, kun pääsi julkisuuteen. Jotain mätää mediassa on, kun pelaavat joukkueet saavat vähemmän otsikoita. Tämä tuli tänään taas mieleen, kun luin Aftonbladetin jutun Finalresan.

Lehdellä on lehden väreihin teipattu matkailuauto, joka ajelee finaalikaupunkien väliä. Kaupungeissa auto parkkeraataan keskustaan ja autosta jaetaan lööppejä, arvotaan matsilippuja, fanit pääsevät keskustelemaan toimittajien kanssa, siellä tehdään haastatteluja ja ennen kaikkea:

-dessutom ger den oss en fin möjlighet att komma nära båda lagens fans, att känna av stämning i finalstäderna.
(auto antaa hienon mahdollisuuden päästä lähelle kummankin joukkueen faneja, aistimaan tunnelmaa finaalikaupungeissa)

Lisäksi paikalla on myös lehden nettisivun tv-ryhmä tekemässä nettitelkkariin juttuja.

En nyt tarkoita, että Suomessa Ilta-Sanomien pitäisi laittaa matkailuauto kulkemaan Helsingin ja Oulun väliä, vaan sitä, että julkisuutta tehdään muuallakin kuin telkkarissa. Ruotsissa lehdistö on täysillä mukana luomassa hyvää fiilistä, nostamassa esiin profiileja jne. Laji näkyy ihan helvetin hyvin julkisuudessa (eikä ole edes maan ykköslaji, kuten täällä) ja matseissa käy katsojia.

SM-liigankin pitäisi markkinoida kunnolla eikä laittaa pieniä, mustavalkoisia ilmoituksia lehteen pudotuspeleistä. Ihmisten kiinnostus pitää herättää ja mielenkiintoa on pidettävä yllä. Kuka on muuten SM-liigan markkinointipäällikkö tjsp? Oikean vastauksen tietäjälle papukaijamerkki.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Anders kirjoitti:
Jääkiekon näkyvyys ei ole kiinni vain televisiolähetyksen hinnasta. Television lisäksi on myös olemassa muita medioita. Mikä on tänä keväänä näkynyt mm Tepsin kohdalla. .....
Ruotisissa myös liiga pitää huolen, että näkyvyys asiat hoidetaan ammattitaitoisesti ja siten, että ulospäin annettava kuva liigasta on oikeanlainen. Tuskin nekään ilmaisliput ym. on mistään vahingossa ilmestyneet. Sm-liigassa taas saa seurat tehdä tai olla tekemättä mitä haluaa ja lopputulos on sen mukainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös