Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 280 633
  • 1 482

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Mr.Fox ei taida oikeasti ymmärtää, että jollekkin tuo 20 euroa nyt on aika paljon etenkin, jos sitä kävisi vaikka kahteen kertaan viikossa ottelussa. Turussa taitaa halvin lippu olla tuo 18,50e ellei ole työtön/eläkeläinen/opiskelija. Oletetaan ettei henkilöllä, jolle tuo 20 euroa on paljon, ole autoa. Eli bussiliput maksavat sen 6 euroa edestakaisin ellei omista bussikorttia, jolloin kustannukset tippuvat huomattavasti. Hallilla ei täydy sen enempää ostella mitään, mutta entä mitä tehdä tilanteessa, jossa et ole ehtinyt syödä kotona, koska kauhealla kiireellä pitänyt sinne otteluun lähteä, eli väkisinkin tulee jotain syötyä. Pitää myöskin muistaa etteivät kaikki ole yksin matsiin menossa vaan osalla on se puoliso mukana ja täten ne menotkin tuplaantuvat. Yhtäkkiä saatkin maksaa sen n. 40 euroa pelkistä lipuista.

Kyllä minä juurikin tuossa tilanteessa jään paljon mielummin kotiin a) syömään halvemmalla b) katsomaan halvemmalla c) jopa säästään 1-2 tuntia matkoista.

Vertaat hyvinkin usein Sveitsin toimia suomalaiseen toimintaan, mutta oletko ikinä miettinyt, että kenties niissä kulttuureissa saattaisi olla eroja, jotka vaikuttavat asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mä oon eri mieltä tästä. Ennemmin aikaisemmaksi pelejä. Perjantaina kävin Vaasassa katsomassa pelin. Ennen peliä en ehtinyt kaupassa käydä. Peli loppui noin 20:45 ja aivan jumalaton ruuhka. Ei mitään tsäänssiä ehtiä kauppaan. Piti hakea viikonlopun ruuat ABC:ltä.
Jos se peli olisi alkanut vaikka tuntia myöhemmin, niin olisit ehtinyt käydä kaupassa ennen peliä. Tuohan on juuri se juttu, että peli on samaan aikaan sekä liian aikaisin, että pelin loppumisen kannalta liian myöhään. Ei ehdi ennen eikä jälkeen minnekään.

CHL-peli oli toissa lauantaina kello 19.30. Se on hyvä aika varsinkin viikonloppupelille. Ei tarvitse mennä jos kello 17.00 alkavaan peliin, josta moni jatkaa sitten vielä ravintolaan. Tulee hirveän pitkä ilta eikä ehdi olla kotona kovin pitkään. Sen sijaan, kun peli päättyy vähän ennen klo 22, niin se on sangen hyvä hetki lähteä pelistä baariin. Itse en siis ryyppää peleissä juuri koskaan, en tätä itseni vuoksi mieti, vaan yleisellä tasolla.

Ja muutenkin ehtii tehdä esim. treenit/läksyt/kotityöt/panna vaimoa ennen peliä jos pelit alkavat myöhemmin. Ei sitä enää jaksa esim. klo 21.30 lähteä treenaamaan tai siivota kämppää.

Ja mitä tulee siihen miten taloustilanne vaikuttaa katsojamääriin, niin tietenkin se vaikuttaa. Siihen nyt on niin monta kansantaloustieteellistä perusasiaa syynä, että en käy niitä nyt selvittämään, ne löytyvät kansantaloustieteiden perusoppikirjoista. Ei yksi esim. 15 euroa ole se juttu, asioita pitää tarkastella makrotasolla ja toistoina.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - jollekkin tuo 20 euroa nyt on aika paljon etenkin, jos sitä kävisi vaikka kahteen kertaan viikossa ottelussa.
Totta kai mä ymmärrän sen, että joillekin tuo 20EUR on aika paljon rahaa. Toisaalta se sama summa kuluu samoilta henkilöiltä niin moneen muuhun asiaan, joten mun mielestäni kyse on vain asioiden priorisoinneista.

Kaksi kotimatsia viikossa on kuitenkin melko harvinaista koko kauden aikana. Kauden pituus on suunnilleen seitsemän kuukautta, jona aikana pelataan 30 kotiottelua. Se tekee vähän reilu neljä matsia per kuukausi eli yksi per viikko. Ryppäitä tietysti on silloin tällöin, mutta niin on vastaavasti pidempiä matsittomiakin pätkiä. Eikä niissä kaikissa matseissa ole silti pakko käydä...

Turussa taitaa halvin lippu olla tuo 18,50e ellei ole työtön/eläkeläinen/opiskelija.
En tiedä varmaksi! Mä ostin tavallisena Pentti Peruskatsojana tavallisen lipun ennakkomyynnistä ja vilautin tosiaan vihreätä S-etukorttia. Hinta oli 15,50EUR.

Oletetaan ettei henkilöllä, jolle tuo 20 euroa on paljon, ole autoa. Eli bussiliput maksavat sen 6 euroa edestakaisin ellei omista bussikorttia, jolloin kustannukset tippuvat huomattavasti.
Autoton henkilö ilman bussikorttia?

Kuulostaa melko eksoottiselta yhdistelmältä. Kuinkahan tällainen henkilö hoitaa kaikki muut päivittäiset askareensa, kaupassakäynnit yms.? Jossain aivan ydinkeskustassa voisin kuvitella tällaisia henkilöitä asustavan. Toisaalta jollekin aivan ydinkeskusta-asukille on vaikeata kuvitella 20EUR olevan paljon rahaa. Opiskelijan mä ymmärrän vielä jotenkuten - opiskelin itsekin pari vuotta Porissa ilman autoa (neljä vuotta yhteensä) ja Porin paikallisliikennettä mä en muista koskaan käyttäneeni. Autottomana mä fillaroin joka paikkaan: mihin vuorokauden- ja vuodenaikaan tahansa - jopa Isomäen jäähallille.

Hallilla ei täydy sen enempää ostella mitään, mutta entä mitä tehdä tilanteessa, jossa et ole ehtinyt syödä kotona, koska kauhealla kiireellä pitänyt sinne otteluun lähteä, eli väkisinkin tulee jotain syötyä.
Miksi pitää lähteä kauhealla kiireellä?

Pitää myöskin muistaa etteivät kaikki ole yksin matsiin menossa vaan osalla on se puoliso mukana ja täten ne menotkin tuplaantuvat. Yhtäkkiä saatkin maksaa sen n. 40 euroa pelkistä lipuista.
Kahden henkilön tapauksissa menot tuplaantuvat - mutta kyllä mun laskuoppini mukaan myös tulot tuplaantuvat? Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään sellaista ongelmaa ex-avovaimoni tai tyttöystävieni kanssa, että mun pitäisi toimia jonkinlaisena yksipuolisena maksupäätteenä.

Vertaat hyvinkin usein Sveitsin toimia suomalaiseen toimintaan, mutta oletko ikinä miettinyt, että kenties niissä kulttuureissa saattaisi olla eroja, jotka vaikuttavat asiaan.
Vertaan hyvinkin usein ja tiedän harvinaisen hyvin myös kulttuurierot - olenhan asunut ja elänyt molemmissa kulttuureissa. Tiedän myös jonkin verran sekä sukuni että työni kautta ruotsalaisesta ja tanskalaisesta kulttuurista. Suomi tuntuu olevan kulttuurisesti melko eksoottinen vyöhyke - ainakin jos mietitään jääkiekko-otteluiden alkamisaikoja arki-iltaisin.

Saksa: arkipelit 19:30
Ruotsi: arkipelit 19:00
Tanska: arkipelit 19:00 (pe 20:00)
Itävalta: arkipelit 19:15
Latvia (KHL): arkipelit 19:30

Norja taitaa olla näistä naapurimaistamme ainoa, jossa jääkiekko-ottelut alkavat suunnilleen samoihin aikoihin kuin Suomessa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jos se peli olisi alkanut vaikka tuntia myöhemmin, niin olisit ehtinyt käydä kaupassa ennen peliä. Tuohan on juuri se juttu, että peli on samaan aikaan sekä liian aikaisin, että pelin loppumisen kannalta liian myöhään. Ei ehdi ennen eikä jälkeen minnekään.
Äh, niimpä tietysti. Tulipas tyhmä olo, ei pitäisi kirjoittaa tänne mitään juuri ennen nukkumaanmenoa. Onneksi täällä on muilla kuitenkin järkeä päässä.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No jaa, priorisointikysymyksiä minusta. Onhan jengillä kuitenkin varaa esim. dokata joka viikonloppu, päivittää toimivaa elektroniikkaa uudempaan ja sen sellaista...

Onko? Jengillä? On totta kai niitä, joilla on. Sitten on monia, joilla ei yksinkertaisesti ole. Ei minulla mitään tilastotietoa ole jaettavaksi, mutta näppituntumalla jälkimmäinen vaihtoehto on lisääntynyt ja paljon.

Tämä "yleinen taloudellinen tilanne" on aivan käsittämätön selitys ja tekosyy!

Mä kävin viime lauantaina katsomassa TPS:n kauden avausmatsin. Paino sanoilla: katsomassa matsia! Mä sain rahaa hukattua tähän hupiin yhteensä 18EUR.

...

Kyllä täytyy olla todella huono "yleinen taloudellinen tilanne", jos ihmisillä ei ole edes tuollaiseen varaa.

Ihan tiedoksi, monelle perheelle 18€ on aika iso raha käytettynä mihin tahansa viihteeseen - puhumattakaan siitä, että se tapahtuu monta kertaa kuukaudessa. Ehkä mä tunnen sitten tavallista enemmän korkeakoulutettuja heikkotuloisia ihmisiä, jotka eivät kuluta rahaa ryyppäämiseen tai jatkuvaan elektroniikan päivittämiseen - eikä heillä silti ole perheen tarpeellisten menojen jälkeen laittaa vaikkapa 3x18 euroa isännän jääkiekkoharrastukseen.

Tietysti jos jääkiekon priorisoi kaiken edelle, löytyy siihen rahaa varmasti muutama kymppi kuukaudessa. Tällaista ei monen kohdalla vain tule tapahtumaan, eikä ole ennenkään tapahtunut. Tekosyy tai ei, moni jää kotiin liian heikon rahatilanteen takia. Moni sellainenkin, joka kävi vielä muutama vuosi sitten aktiivisesti matseissa. Pelin taso tai liigan markkinointi ei ole syy heidän kohdallaan.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni tässä tiukassa taloustilanteessa ja Jokereiden poistuttua Liigassa olisi nimenomaan pitänyt keskittyä urheilullisuuden korostamiseen ja tehdä jokaisesta ottelusta merkityksellinen. Parhaat pelaajat karkaavat muualle, mutta urheilullisuus ja kovat panokset olisivat olleet se juttu joka olisi vetänyt kansaa lehtereille.

Minulla on jäänyt pahasti levy päälle tämän asian kanssa, mutta vielä kerran tiivistettynä siis: joukkuemäärää pienemmäksi ja karsinnat takaisin. Omalla kohdallani Liigan arvostus on laskenut lähes olemattomalle tasolle. Liikaa joukkueita, liikaa huonotasoisia matseja, liian vähän pelillistä panosta (tähän suhteutettuna hävyttömän kalliit liput), kabinettinostot, johdon idioottimaiset lausunnut, lista perseilyistä on loputon. Oma seurani SaiPa hoitaa tällä hetkellä asiansa erinomaisesti ja sen vuoksi minua säälittääkin, että oma kiinnostus Liigaa kohtaan ei voisi tästä enää matalemmaksi muuttua.

Ei voi muuta taas sanoa kun että Liiga saa juuri sitä mitä tilaa. Ei olisi muutama vuosi sitten uskonut, että Liigaottelussa voi olla 2300 katsojaa. Olen aidosti masentunut tästä nykyisestä tilanteesta.

Se on ihan 100% fakta, että esim. KooKoon jäädessä sarjan hännille yleisömäärät eivät valuisi ihan järkyttävän alas niin pitkään kun joukkueella olisi teoreettinen mahdollisuus välttää Liigakarsintohin joutuminen. Yleisöä kiinnostaisi pikkasen eri tavalla, kun joukkue joutuisi puolustamaan sarjapaikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Keskustelu kiertää näköjään samoja latuja kuin viime kaudellakin (ja sitä edellisellä). Joo, onhan alle 3000:n katsojaluvut huonoja, ei siitä pääse mihinkään. Ainaisen kauhistelun sijaan suosittelisin kuitenkin toteamaan että tämä on nyt realismia ja sen kanssa on elettävä. Aika paljon on muuttunut johonkin viiden vuoden takaiseen tilanteeseen nähden.

- Liiga on muuttunut. Kaikkien paikkakuntien yleisömagneetti on poissa ja tilalle on tullut Sporttia ja KooKoota. Merkityksettömiä pelejä on paljon. Liigakarsintojen poistuminen on pienentänyt panosta. Tuote on kaikkiseltaan vähän väljähtynyt.

- Kotisohvien tarjonta on laajentunut ja halventunut

- Yhteiskunnallinen ympäristö on muuttunut. Suomi on lamassa, ellette ole huomanneet. Ihmiset ovat köyhempiä tai ainakin epävarmempia tulevaisuudestaan ja sitä myöten tarkkoja rahankäytöstä.

Tuota viimeksimainittua pidän itse merkittävimpänä asiana ja sen verran fataalina tekijänä että väitän nykyisten yleisömäärien olevan todellisuus johon on vain sopeuduttava.

Olen tätä yleisömääräproblematiikkaa pähkäillyt useampana vuotena ja tullut siihen lopputulemaan että KYLLÄ, sen eteen on ilman muuta tehtävä töitä että väki paremmin löytäisi tiensä paikanpäälle matseihin (tuotetta on parannettava, ottelutapahtumaa on kehitettävä jne) MUTTA siitä realiteetista ei päästä mihinkään että menot on sopeutettava aiempaa pienempiin tuloihin. Kulutusjuhlien aika on viimeistään nyt kotimaisessa jääkiekossakin ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Vaikka SHL:ssä onkin kaikki paremmin, eli sarjasta voi tippua ja pelit alkavat myöhemmin, ei se ainakaan omalla kohdalla vaikuta mitenkään intoon mennä peleihin, kun oma taloustilanne on huonontunut. On pakko säästää kuluissa ja se tarkoittaa vähemmän pelejä kuin viime kaudella, ja koska suuren pelimäärän takia alkusyksyn pelit ovat turhia, jään mieluiten niistä pois, ja säästän talven tärkeitä pelejä varten. En usko olevani ainoa, joka ajattelee näin.
 

Sirius

Jäsen
Lipun hinta, otteluohjelma, perhe, muut harrastukset, kaikki vaikuttaa.
Kun otteluohjelma julkaistiin tutkailin ketä vastaan Ilves pelaa lauantaisin kotona. Olen kotona kahden pienen lapsen kanssa. Matkaa Tampereelle 100 km, mies arkena töistä kotona n. klo 17.00 kun hoputetaan tulemaan ajoissa. Eli lauantai käytännössä ainoa vaihtoehto päästä otteluun. Henkilökohtaiset tulot tällä hetkellä hiukan päälle 300 e/kk. Pakko valita lokakuun neljästä? lauantaipelistä yksi jolloin voi lähteä, budjetti ja perhe ei salli käydä useampaa. Seuraavan kerran sitten voikin miettä lähtemistä jo tammikuussa, jolloin saa taas valita yhden lauantain neljästä peräkkäisestä... ja sitten jos hyvin käy niin pleijareita ehkä peli... Jos olisi edes vähän tasaisemmin lauantaipelit ripoteltu voisi tulla enemmän kuin kaksi kertaa käytyä. Radiosta onneksi kuulee kaikkki ottelut ja voi käydä lenkillä samalla tai pelata kimbleä junnujen kanssa. Monta vuotta aikanaan oli kausikortti, nyt mennään näin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
No, eipä ne heikot taloustilanteet ennenkään ole mitenkään hirvittävän pitkään kestäneet, ellei keskiaikaa lasketa. Viisi vuotta eteenpäin, ja uskon Suomen olevan toisenlaisessa tilanteessa, vaikka tätä onkin jo 7 vuotta jatkunut. Koskahan tulee ensimmäinen pessimistinen vastaus?
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
tekstiä...
Täysin samaa mieltä.

Vaikka ottelujen televisiointi varmasti omalta osaltaan vähentää katsojamääriä ei Suomi kuitenkaan ole tässä suhteessa jossain erikoisasemassa. Ruotsissa ottelut televisioidaan siinä missä Suomessakin mutta hallien täyttöaste on selvästi Suomea korkeammalla tasolla:

SHL
Frölunda 75,7%
Djurgården 88%
HV71 96,3%
Leksand IF 80,15%
Färjestad BK 72,6%
Linköping HC 68,88%
MODO Hockey 70,8%
Örebro Hockey 99%
Brynäs IF 61,7%
Skellefteå AIK 83,8%
Luleå Hockey 79,7%
Vaxjö Lakers 86,6%
KA: 80,27%

Liiga
HIFK 83,5%
Kärpät 85,5%
TPS 46%
Tappara 79,1%
Ilves 75%
Ässät 61,6%
Blues 57%
Lukko 76,1%
Saipa 78,4%
KalPa 67,9%
HPK 64,1%
JYP 77,7%
Pelicans 61%
Sport 74,8%
KA 70,55%

Toisin sanoen Ruotsin pääsarjan otteluihin jää myymättä lippuja 19,73% ja Liigan otteluihin 29,45%. Ruotsissa lisäksi hallien kapasiteetti on keskiarvoltaan Liigaseuroja suurempi, joten hallin täyttäminen on Liigaan verrattuna jopa haasteellisempaa.
Jos laitetaan sekä SHL:n että Liigan joukkueet järjestykseen hallin täyttöasteessa miehittävät SHL:n joukkueet sijat 1,2,3,4,6,8,9... Liigan paras joukkue täyttöasteeltaan on Kärpät joka sijoittuu sijalle 5 ja HIFK sijalle 7.

Jos molempien maiden pääsarjoista otetaan kaksi parasta ja kaksi huonointa pois (jolloin saadaan mm. TPS vääristymä pois) jää tulokseksi tällöin:
SHL 79,66% Liiga 71,57% Ero on edelleen selkeä.

On muistettava, että Suomessa on Ruotsia selvästi ankarampi talouden taantuma, mutta samaan aikaan ja saman taantuman kanssa painiva Jokerit keräsivät ennätysyleisön sekä täyttöasteessa että kokonaiskatsojamäärissä. Jokereiden kaikki kotipelit Liigaseurojen tapaan televisioitiin. Televisiointi ja talouden taantuma ei siis selitä Liigan heikkoja katsojamääriä yksiselitteisesti.

Kysyntää määrittelee hinnan suhde laatuun ja Liiga laskee tuotteen laatua laajentumisellaan. Hinnat pysyvät kuitenkin ennallaan ja markkinat toimivat kuten niiden pitääkin eli kysyntä laskee. Hallien täyttöaste tulee tulevaisuudessa laskemaan entisestään kun sarjassa on joukkueita jotka eivät tarjoa konkreettista kilpailuvastusta ja merkityksettömien ottelujen määrä kasvaa. Kun Liigayhteisö asettui suorastaan raivoisaan vastarintaan Jokereiden KHL:ään siirtymisen yhteydessä laittaa se varsin häpeilemättömästi tuon vahingon kiertämään kuppaamalla Mestiksestä vähääkään potentiaaliset organisaatiot itselleen. Joku voisi pitää kyseistä toimintaa varsin kaksinaamaisena.

Yksi ongelma Liigan kiinnostavuutta vähentävänä seikkana on se, että Liiga pyrkii pitämään sarjan tasaisena keinotekoisesti. Sääntötulkinnat mahdollistavat mailahäirinnän ja kiekottoman pelaajan estämisen muita huippusarjoja räikeämmin. Tämä sääntötulkinta tasapäistää taitoeroja ja on sekä tehokas että halpa keino pitää sarja tasaisena. Viihteen laatua se heikentää, mutta Liigaa se ei tunnu kiinnostavan. Liigassa on kokeiltu mailahäirinnän sääntötulkintojen muuttamista pariinkin otteeseen, mutta se on kaatunut kerta toisensa jälkeen Liigavalmentajien raivoisaan vastarintaan.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En usko, että klo 19:00 alkamisaika ainakaan vähentäisi katsojien määrää, itse veikkaisin tuon olevan parempi alkamisaika suurimmalle osalle, vkoloppuisin sit vaikka jopa 19:30 voisi tulla kyseeseen.

Jotain tarttis kuitenkin tehdä, pelkät karsinnat takaisin tuskin tulevat tuomaan yleisöä enempää halliin, varsinkaan kun karsinnat eivät vaikuttaisi kuin aivan pohjalla oleviin seuroihin. Seurojen pitäisi ottaa nyt itseään niskoista kii ja tarkistaa lippujen hintoja, tehdä erilaisia tarjouksia jotta yleisöä saadaan taas halleihin ja sitä kautta mielenkiinto nousuun. Nyt kun hallit kumisevat tyhjyyttä ja tunnelma on huono niin eihän sinne kukaan innostu uudestaan menemään. Tuotteesta pitää tehdä sellainen, että paikalle haluaa tulla toistamiseen.

Onhan Liigassa tehty hyviäkin asioita, tuomaritoimintaan on nyt panostettu, joka hallista löytyy turvakaukalo jne.

Toisaalta seurat ovat alkaneet pienentämään pelaajabudjettejaan -> ei mielenkiintoisia pelaajia = ei niin paljoa yleisöä ja mielenkiintoa.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Kun taas puhe menee Liigan ja KHL:n vertailuksi, niin kiinnostaisi kuulla millä hinnalla Jokeri-fanit voivat ostaa tv-kausikortin (tai maksullinen streami kuten Ruutu-palvelu), jolla näkyy kaikki joukkueen vieras- ja kotipelit? Onko se alle vai päälle 19.90€/kk?
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainaisen kauhistelun sijaan suosittelisin kuitenkin toteamaan että tämä on nyt realismia ja sen kanssa on elettävä. Aika paljon on muuttunut johonkin viiden vuoden takaiseen tilanteeseen nähden.

Mielestäni hyvin moni on puhunut nimenomaan tästä, eli tilanne on muuttunut, mutta seurat eivät reagoi siihen mitenkään. Kalpan facebookissa on kerrottu miten seuralla ei ole varaa mainostaa pelejään tai joukkuetta ulkomainontaa käyttäen. Ei varmaan kannata paljoa ihmetellä ettei ihmiset löydä hallille, jos seuran mainosbudjetti on tapissa viikko kauden alkamisen jälkeen.

Helsinkiläisenä en muiden paikkakuntien mainoksista tiedä mitään, niin olisi mukava kuulla miten eri joukkueet näkyvät kaupunkikuvassa? Myös muunlaisesta mainonnasta ja sen määrästä saa kertoa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tosin viisitoista minuuttia ennen ottelun alkua oli Lippupalvelun mukaan myyty 1500 lippua ja lipunmyyntitiskillä ei ollut juuri ketään muutamaa minuutia ennen ottelua.
Niih, kyllähän siellä katsomossa muutama kausikortin omistajakin oli, joita tuskin lasketaan Lippupalvelun myytyihin lippuihin.. Itse en ollut oikeastaan edes yllättynyt heikosta yleisömäärästä. Takana kaksi huonoa peliä, joista toinen täysi pohjanoteeraus kotimatsissa sitä suurinta ja tärkeintä vastustajaa vastaan, ulkona kaatosade ja vastassa "vain Lukko". Ei noista saa millään kovin houkuttelevaa pakettia, mutta tarkoittaako tämä sitä, että Bluesin pitäisi mennä Mestikseen kuten joku tässä ketjussa aiemmin ehdotti? No ei tietenkään. Ongelma on ihan samanlainen muuallakin, vaikka näin pieniin lukuihin ei ehkä päädytäkään. Liiga ei vaan kiinnosta tarpeeksi, että hallille lähdettäisiin kelistä, vastustajasta ja aiempien pelien saldosta riippumatta. Liput ovat liian kalliit, pelejä on liikaa, hallilla myytävä ruoka on moskaa sekä kallista ja vähäiset lompakossa olevat rahat voi käyttää niin moneen muuhunkin asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mielestäni hyvin moni on puhunut nimenomaan tästä, eli tilanne on muuttunut, mutta seurat eivät reagoi siihen mitenkään.

Blues on ainakin reagoinut sen verran että budjetoitu yleistavoite on vedetty tällä kaudella hyvin alhaiseksi ( n. 3400:aan). Se ei tietenkään tarkoita etteikö enempää haluttaisi saada mutta ainakaan ei nyt rakenneta budjettia haaveiden varaan.
 

axe

Jäsen
Mun mielestä ongelma ei missään nimessä ole markkinoinnillinen siinä mielessä, etteivätkö ihmiset tietäisi peleistä tai niiden ajankohdista. Kyllä ne tietävät, valitsevat vaan olla tulematta paikalle.

Markkinointi ja mainonta taas siinä mielessä voi tehota, jos jollain lailla ihmisille pystytään syöttämään, että se oma joukkue on jollain erityisellä tavalla katsomisen ja lähemmän seuraamisen arvoinen, mutta sekin suurimmalla osalla ellei kaikilla Liiga-joukkueilla vaatisi kyllä enemmänkin taikuria kuin mainostoimistoa tai -budjettia. Esim. Ilves näkyy tempauksillaan ("parkkisakot", Suomen suurimmat "valmistujaiset", Grattonin "haasto" jne.) valtakunnan ja paikkakunnan medioissa ja aiheuttaa jonkinlaista pöhinää, mutta eipä tuokaan katsojamääriä isommin näytä kasvattavan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Kyllähän tämä nykyliiga on onnistunut kadottamaan persoonallisuudet joukkueista. Ville Niemiset, Jarkko Ruudut, Jan Calounit ja niin edelleen. Persoonalliset pelaajat herättävät tunteita ja matsia lähdetään katsomaan "jos vaikka tänään tapahtuisi jotain erikoista". Muutama jannu löytyy toki vielä, mutta heiltäkin räiskettä näkyy liian harvoin. Jonne Virtanen, Siim Liivik jne. ovat kasvaneet osaksi harmaata massaa, jotka räiskyvät ulospäin vain harvoin. Pelistä on pyritty tekemään perheystävällistä ja kukkahattutädeille sopivaa, jolloin siinä sivussa tunne on onnistuttu tappamaan aika tehokkaasti. Playoffeissa sitä onneksi näkee vielä välillä, mutta liian harvoin niissäkin peleissä.
 

motamoro

Jäsen
En usko, että klo 19:00 alkamisaika ainakaan vähentäisi katsojien määrää, itse veikkaisin tuon olevan parempi alkamisaika suurimmalle osalle, vkoloppuisin sit vaikka jopa 19:30 voisi tulla kyseeseen.

Eikö juuri joku vuosi sitten kokeiltu, että kaikki pelit alkavat 18.30? Todettiin huonoksi varsinkin viikonlopun osalta, tai ainakin tuosta luovuttiin joten tuskin kovin iso menestys tuo myöhäistäminen oli. Omasta puolestani viikonlopun pelit voisi alkaa jo 16.00, riittäisi paremmin aikaa vielä illalle ja ehtisi paremmin tehdäkin vielä jotain pelin jälkeenkin. Arkipelin aika 19.00 voisi olla hyvä kokeilu, siitä samaa mieltä.

Eli ma-pe 19.00 ja la-su 16.00, siinä valintani.
 

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu toissakaudella taisi olla tuo kokeilu, että viikonloppuna pelit alkoivat 18.30 ja tiedän useita tapauksia, joissa perheen isät eivät ottaneet lapsia mukaan halliin humalaisten takia. Itsellenikin sopisi paremmin pelien aikaistaminen, koska itselläni ei autoa ole ja julkiset eivät kulje enää 20.30 jälkeen takaisin päin. Taksilla kulkeminen on turhan tyyristä n. 80 euroa per suunta. Kaverien kanssa toki pääsee edes silloin tällöin peliä katsomaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mutta voisko noista ma ja ti peleisä luopua kokonaan (poislukien poffit), ja siirtää runkosarjan pelipäivät aina ke-su välille. Se vois oikeasti olla pieni psyykkinen piristysruiske?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Juu toissakaudella taisi olla tuo kokeilu, että viikonloppuna pelit alkoivat 18.30 ja tiedän useita tapauksia, joissa perheen isät eivät ottaneet lapsia mukaan halliin humalaisten takia.

Kyllä pienten lasten kanssa välillä toivoo, etteivät kaikkea kuulisi, mitä katsomossa huudellaan. Toki, jos arkipelejä myöhäistetään, ei todellakaan tarvitse lasten kanssa lähteä peliin, koska kotiin paluu venähtää niin myöhäiseksi ja usein on aikainen herätys aamulla kouluun/päiväkotiin. Mielestäni lapset tulisi huomioida, sillä heistä kasvaa kuitenkin uusia kannattajia tulevaisuudessa...
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kun taas puhe menee Liigan ja KHL:n vertailuksi, niin kiinnostaisi kuulla millä hinnalla Jokeri-fanit voivat ostaa tv-kausikortin (tai maksullinen streami kuten Ruutu-palvelu), jolla näkyy kaikki joukkueen vieras- ja kotipelit? Onko se alle vai päälle 19.90€/kk?
Tarjouksessa oli 15€/kk.
 

NatKingCole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoin kilpailu
Ei härmässä haluta tulla katsomaan mitään hajutonta tai mautonta tuotetta, tapahtumaa. Kentällä pitäisi olla väriläiskiä ja peleillä panosta (nousut, putoamiset). Pakko myöntää, että vahingonilo on mulla päällimmäinen tunne tästä kaikesta. Sitäpä saatte mitä tilaatte kultapossukerho -systeemin kannattajat. Lisää vaan joukkueita liigaan ja kaikki poffeihin tavalla tai toisella... muhahahaaa!
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Göran Stubb mainitsi Ylen radioidussa lätkäillassa, että tapahtuma-aika hipoo jo tällä hetkellä aivan maksimia. Olen samaa mieltä viikkopeleistä, viikonloppuisin ei niin väliä. Viikkopeleissä olisi ehkä syytä palata 15 minuutin erätaukoihin ja aloittaa se peli joka kerta ajoillaan, liigan mainoskatkot pois poislukien sen päivän pääottelu. Tämä jo karsisi sen ~10 minuuttia ottelutapahtumasta pois, jolloin arkipelit voitaisiin aloittaa klo. 19.00. Myöskin erätaukomyynti tuskin ihan hirveästi kärsisi, ainakaan jos sitä tehostettaisiin. Viikonloppuisin jopa rohkeasti 20 minuutin tauot, ainakin sen 18 minuuttia. Alkamisaika klo. 17.00 on mielestäni hyvä.

Hinnoitteluun ja itse ottelutapahtumiin sitten tehostusta. Kelien vielä salliessa lauantaipeleihin NHL-peleistä rohkeasti mallia ja ennakkotapahtumia hallien ulkopuolelle ja mahtuuhan sinne käytävillekin kaikenlaisia virityksiä kelien huonontuessa. Hinnoittelussa ja mainonnassa tämä sitten huomioon. Tiistaipeleissä selkeästi pienemmät hinnat (perhelippuja jne, opiskelijoita ns. tulevaisuuden katsojia), torstait about nykyiset ja lauantaille sitten rohkeasti lisää. Yritysmyyntiinhän nämä ei vaikuta millään tavoin, koska mikään ei muuttuisi tässä casessa.

Ja niinkun tuolla ylhäällä on kirjoitettu, olisikohan seurojen aika palkata kunnon somemainonnan ammattilaiset töihin ja panostaa siihen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös