Mainos

Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 284 980
  • 1 481

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Ei näissä yleisömäärissä mitään ihmeellistä ole varsinkin syksyisin. Syksy yllätti Liigan, talvi yllätti autoilijat jne. Otteluohjelman laatija todellakin varmistaa yleisömäärien vaisuuden joka syksy. Nytkin monilla joukkueilla kolme kotiottelua yhteen viikkoon heti alkukaudesta ja esimerkiksi Ilves pelannut kaikki kolme ottelua samassa hallissa muutamaan päivään on yksinkertaisesti täysin kestämätön tilanne, kun samaan aikaan voi jäädä kotiin ja ihastella Ruutua huomattavasti halvempaan hintaan.

Yksi syy varmasti on, kun TV:stä tulee "rakas sinä olet pullukka" formaatti.
Hottikset vie mielenkiinnon.

Hymiö.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otteluohjelman laatija todellakin varmistaa yleisömäärien vaisuuden joka syksy. Nytkin monilla joukkueilla kolme kotiottelua yhteen viikkoon heti alkukaudesta ja esimerkiksi Ilves pelannut kaikki kolme ottelua samassa hallissa muutamaan päivään on yksinkertaisesti täysin kestämätön tilanne, kun samaan aikaan voi jäädä kotiin ja ihastella Ruutua huomattavasti halvempaan hintaan.

En edelleenkään tajua miksi joukkueet eivät myy (enempää) näihin putkiin lippupaketteja. Varmasti otetaan yksittäisessä lipussa hieman tappiota, mutta samalla saadaan myytyä varmasti aimo kasa lippuja ihmisille, jotka eivät olisi hallille muuten tulleet. Näistä osa tulee sitten myös uudestaan, jos on ottelussa viihtynyt.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
En edelleenkään tajua miksi joukkueet eivät myy (enempää) näihin putkiin lippupaketteja. Varmasti otetaan yksittäisessä lipussa hieman tappiota, mutta samalla saadaan myytyä varmasti aimo kasa lippuja ihmisille, jotka eivät olisi hallille muuten tulleet. Näistä osa tulee sitten myös uudestaan, jos on ottelussa viihtynyt.
Meinasin juuri kirjoittaa tästä aiheesta Sportin puolelle, kun Sportilla ei taida olla mitään täksi viikoksi, kotiottelu huomenna ja perjantaina. Viime kaudella ainakin Sportilla oli muutama lippupakettiyritys, mutta en muista miten ne myikään. Bluesilla taisi olla myös jokunen vastaavaa tai on ainakin ollut. Toivottavasti edes Ässät on hereillä, kun niitä kotiotteluita alkaa puskemaan kovalla tahdilla, muuten kyyti tulee olemaan aivan järkyttävän kylmää.

Ja jostain syystä tulikin Jokerit mieleen, tässäkin tapauksessa Jokerit osaa hoitaa lippupakettimyynnin (ja markkinoinnin!) aivan ylivoimaisesti muihin liigaseuroihin nähden.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä se yleinen taloustilanne taitaa ikävä kyllä olla suurin syyllinen. Liigan markkinoinnilla ei saada rahaa ihmisten tilille. Peleissä käyminen useamman kerran kuussa on monelle täysi mahdottomuus.

Ei se tietysti sitä tarkoita, että pitäisi luovuttaa. Huolestuttavalta luvut silti näyttävät.
 

JoKP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinettiurheilua vastustavat joukkueet
Espoon Blues oli vain kahden katsojan päässä Liigaennätyksestä, siilä illan ilmoitettu yleisömäärä oli kaksi enemmän kuin 2011 ollut 2339. Tosin viisitoista minuuttia ennen ottelun alkua oli Lippupalvelun mukaan myyty 1500 lippua ja lipunmyyntitiskillä ei ollut juuri ketään muutamaa minuutia ennen ottelua.
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
Kyllä se yleinen taloustilanne taitaa ikävä kyllä olla suurin syyllinen. Liigan markkinoinnilla ei saada rahaa ihmisten tilille. Peleissä käyminen useamman kerran kuussa on monelle täysi mahdottomuus.

Ei se tietysti sitä tarkoita, että pitäisi luovuttaa. Huolestuttavalta luvut silti näyttävät.

No jaa, priorisointikysymyksiä minusta. Onhan jengillä kuitenkin varaa esim. dokata joka viikonloppu, päivittää toimivaa elektroniikkaa uudempaan ja sen sellaista...
 

Kari Tappio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reippaat pojat
Suurin syy tälle kuukaudelle on tuleva NHL16. Se maksaa sen noin 50e ja ihmiset joutuvat ottelulipuista säästämään sen verran eli tässä kuussa jää monelta ihmiseltä ainakin kaksi tai kolme matsia väliin.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tätä se on kun sarjasta riisutaan urheilullisuus ja tehdään siitä tuote. Sateisena tiistai-iltana onkin sitten helppo valita jokin toinen tuote. Tätähän tahkotaan kuitenkin joka toinen päivä seuraavat seitsemän-kahdeksan kuukautta ja silloin harvoin kun ei pelata, niin pelataan sitten CHL:ää, KHL:ää tai maajoukkueen kanssa. Laji on kärsinyt valtavan inflaation.

Veikkausliiga kirii eroa pienemmäksi vaikka ovatkin täysiä puuhastelijoita. Mutta se on sentään sarja johon voi nousta ja josta voi tippua, pelimäärä on järkevä ja jokainen peli on tärkeä. Se on ihan oikeaa urheilua eikä tuote. Tällä kaudella siellä on jopa (vahingossa) ihan aito ja oikea mestaruustaistelu.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskon, että kotimainen live-jääkiekko ja -urheilu ylipäätään ei yksinkertaisesti ole kilpailukykyinen tämän päivän yhteiskunnassa ja viihdetarjonnassa samalla tavalla kuin ennen. Myös tapa kuluttaa Liiga-tuotetta on teknologian myötä monipuolistunut ja muuttunut merkittävällä tavalla 2000-luvulla.

Haaste on luoda ottelutapahtumasta sellainen, joka houkuttelee tarvitun määrän porukkaa hallille ja toisaalta luoda Liigasta niin hyvä TV-/mediatuote, että riippuvuus lipputuloista vähenee. Vaikuttaa siltä, ettei Liiga toimi nykyisellään kummallakaan tavalla, jos siis Sanomat todella on ongelmissa Nelosen Liiga-tuotteen kanssa. Tästä tullaankin siihen, että se ihan perimmäinen haaste on jollain tavalla luoda jääkiekon Liigasta yksinkertaisesti suositumpi - tällä hetkellä oma tuntuma on se, että Liigan suosio on heikko ainakin edustamassani, äärimmäisen tärkeässä väestönryhmässä(18-29v., kaupunkilainen, mies).
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja jostain syystä tulikin Jokerit mieleen, tässäkin tapauksessa Jokerit osaa hoitaa lippupakettimyynnin (ja markkinoinnin!) aivan ylivoimaisesti muihin liigaseuroihin nähden.

Siis tässä on loista pointti. Ne pelkät lippupaketit eivät hyödytä mitään, jos niistä ei kukaan tiedä. En tiedä pelkäävätkö seurat saavansa huonoa mainosta mediassa, jos alkavat myymään lippuja ns. alennuksella, kun muuten ei yleisöä käy, sillä muuten tuo puutteellinen markkinointi kuulostaa hieman oudolta. Joukkueet mainostavat otteluitaan joka tapauksessa, eikä se paljoa kuluja nostaisi, jos siihen kylkeen laitettaisiin mainosta myös mahdollisesti lippupaketista.
 

axe

Jäsen
Liiga ja liigajoukkueet eivät ole saaneet luotua suurelle yleisölle tarvetta käydä peleissä syksyllä. Puoli vuotta ja 60 peliä aikaa, 10 pääsee pleijareihin... sinne halliin vaan ehtii vielä vaikka kuinka monta kertaa ja ennen kaikkea sitten, kun peleissä on oikeasti enemmän panostakin. Kun ei täällä oikein ole esitellä pelaajia tai persoonia, joita tultaisiin pelkästään katsomaan. Ja pelkän tapahtumaviihteen puolellahan kotimainen ottelutapahtuma on yksinkertaisesti paska: mainoksia, mainoksia, ei kaljaa katsomoihin, mainoksia, sitten ahtaat (näillä katsojamäärillä, ha ha) tai ainakin suurimmalta osalta jotenkin epämukavat ja ankeat hallit, niin ei se houkuta. Kaiken kruunaa sitten vielä liian kalliit lipunhinnat, joille ei yksinkertaisesti saa vastinetta oikein millään tasolla, varsinkaan tässä syksyllä. Kyllähän viivelähtöjen tuijottajat ja hanskojen pudotusta odottavat edelleen käy peleissä ja näkee unia matseista edellisinä öinä, mutta se viimeinen pari-kolme tuhatta katsojaa on niitä, jotka ei tiedä missä joukkueessa Veli-Matti Savinainen tällä kaudella pelaa tai kuka on Pelicansin maalivahti. Ja ne eivät ennen lumia edes ajattele, että jääkiekkokausi on alkanut.

Jokereilla on erinomainen halli ja siellä KHL-peleissä käymättä veikkaan, että meno itse tapahtumassa on ihan toista kuin Liigassa, jossa jumalauta pyhimmistä pyhin, maali, peitetään mainosrätein ja kun odotat sitä hienoa pelitilannetta uusintana skriiniltä, niin sieltä tuleekin putkeen neljä eri henkilöstövuokraamon mainosta. Jokerit pystyy kilpailemaan oikeasti viihdearvollisena tuotteena, hyvää kiekkoa miellyttävässä ympäristössä, lähijunalla mukavasti himaan ilman autoruuhkia. Jotenkin uskallan edelleen veikata, että siitä areenasta lähtee vähän heikompitasoisenkin kiekkopelin jälkeen huomattavasti vähemmän vittu-mitä-paskaa-en-tuu-enää-koskaan -väkeä kuin esim. Hakametsästä. (Tosin just ne vmp-ihmiset sit just kuitenkin tulee takaisin. Masokistit.)

Kyllä kun lumet tulee ja panokset kasvaa ja sisätilahuvittelu voittaa ulkoilma-ajanvieton, niin ne Liigankin katsojamäärät taas kasvavat niin kuin joka vuosi ennenkin. Mutta todellakin yleistä laskua on koko ajan. Ja joskus tulee se kausi, kun ne ei sieltä enää nouse edes kelvollisiin lukemiin, saatika takavuosien lukuihin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan varmasti vaikuttaa Ruutu-palvelu yleisömääriin. Otetaan esimerkkinä henkilö A, joka pääsee klo 16.00 töistä, käy kotimatkalla kaupassa ja on n. 16.45 kotona. Tämän jälkeen valmistaa ruuan ja syö ja kello onkin 17.30. Sitten pitäisi miettiä, että lähdenkö peliin samantien, koska välimatkat ja oletetut ruuhkat vai jääkö kotiin ja aukaisee televisiosta oikean kanavan ja katsoo tyytyväisenä ottelun kotona.

Ei voi myöskään jättää huomioimatta tämän hetkistä taloudellista tilannetta, jossa yhden ottelun katsominen paikan päällä saattaa kaikkineen oheiskuluineen nousta lähemmäs 50 euroon. Eipä siinä montaa ottelua käydä katsomassa kuukauden aikana.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ottelut voisi alkaa 19.00. Tuo puoli tuntiakin myöhempi alkamisaika olisi jo huomattava parannus...
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
noissa lippupaketeissa on kolikon kääntöpuolikin. Suomalaiset ovat niin juntteja, että alkavat kytätä niitä, jos niihin oppivat ja "säästävät" rahaa normihinnoista.
Lopputulos voi olla helposti jopa käänteinen viivanalle.

Tuosta urheilullisuudesta joku tuossa kirjoitti ja viittasi Veikkausliigaan. Kaikesta karmivuudestaan huolimatta otan esimerkiksi Vaasan PuuhaSeuran, eli tuttavallisemmin Vepsun, eli VPS:n. Sen kausi on vastannut HC TPS:n vastaavia, viimeistä viittä vuotta. Suhteessa rahaa on poltettu, mutta urheilulliset tulokset ovat olleet laihoja. Katsojamäärissä puhutaan edelleen aivan eri luvuista, mutta uskon vakaasti, että kun kyseessä on urheilulliset motiivit, eli VPS voi vielä pelastaa nahkansa putoamiselta voittamalla seuraavat ottelut (on yhden voiton päässä tästä), alkaa porukka käymään kohoavissa määrissä otteluissa nyt syksyllä, mitä katastrofikesällä kävi. kun HC TPS:llä ne laskivat radikaalisti, koska kevään otteluilla ei ollut mitään merkitystä.

Eli, VPS:n viimeisilläkin otteluilla on merkitystä, toisin, kuin oli HC TPS:n viime kevään otteluilla. Ne vaan pelailtiin. Kun on panosta, oli kyseessä mestaruus tai putoamispeikko, ne alkavat maksavaa yleisöä kiinnostaa. Tässä on vissi ero. Pian näemme tuloksen, alkavatko VPS:n yleisömäärät kasvaa, kun taistellaan kuilun partaalla. Kiekossahan ne ei luonnollisesti keväällä kasva, kun säälit ovat karanneet. Jos ne potkupallossa kasvavat, kasvaisivat ne kiekossakin, jos alakastinkin peleillä olisi aidosti merkitystä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelaajayhdistys tuskin suostuisi myöhäisempään ottelujen alkamisaikaan. Uskon että sill olisi myös yleisömääriin entisestään heikentävä vaikutus.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Toivottavasti edes Ässät on hereillä, kun niitä kotiotteluita alkaa puskemaan kovalla tahdilla, muuten kyyti tulee olemaan aivan järkyttävän kylmää.
Pata teki omat peliliikkeensä ja "lippupakettinsa" jo keväällä - eli juuri silloin kun markkinointi oikeasti pitää tehdä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ottelut voisi alkaa 19.00. Tuo puoli tuntiakin myöhempi alkamisaika olisi jo huomattava parannus...
Mä oon eri mieltä tästä. Ennemmin aikaisemmaksi pelejä. Perjantaina kävin Vaasassa katsomassa pelin. Ennen peliä en ehtinyt kaupassa käydä. Peli loppui noin 20:45 ja aivan jumalaton ruuhka. Ei mitään tsäänssiä ehtiä kauppaan. Piti hakea viikonlopun ruuat ABC:ltä. Toki, täytyy toivoa että nyt kun kauppojen aukioloaikoja vapautetaan niin tämä ongelma poistuu, ja minä pääsen asioimaan jossain muualla kuin Siwassa tai Apsilla pelin jälkeen.

Tänään avautui itselleni miten helvetin hyvin Jokerit hoitaa ottelutapahtumansa. Menen Jokereiden fb-sivulle, sieltä näen fb-tapahtumat Jokereiden kotiotteluille. Avaan tapahtuman. Tapahtuman kylkeen on kirjoitettu pitkä ja kattava ennakkoraportti pelistä. Kaikki mahdollinen mitä ottelutapahtumasta voi kertoa, aina lippujen hinnoista, sarjatilanteen kautta vastustajan kiinnostaviin pelaajiin kuten suomalaispelaajat. Kaikki löytyi samalta sivulta. Sitten taas meillä Jyväskylässä ottelusta muistuttaa ainoastaan tulitikkuaskin kokoinen mainos Keskisuomalaisessa. Ei mitään tarkempia infoja ottelulle. Veikkaan että fb:n tapahtumien kautta markkinointi on vieläpä halvempaa kuin mainos KSML:ssä etusivulla. Miksi ihmeessä tätä ei tunnu liiga-seurat sen enempää käyttävän?

Muuten en osaa mitään uutta keskusteluun tuoda. Tiistai-päivä, sataa, vastassa Lukko, Bluen pienentänyt pelaajabudjettiaan, runkosarjan alku ja käytännössä merkityksettömät ottelut. Niin ja oliko Iltiksen mukaan halvin lippu 20 euroa. Samaan hintaan saan Ruudun kuukaudeksi käyttöön, ja näen paljon enemmän kuin sen yhden pelin. Ja painosanalla näkee. Meillä Jyväskylässä kun joudut johonkin kulmatolpan taakse seisomaan, et näe pelistä juuri mitään. Mediakuutiolla pyörii vain loputtomasti mainoksia kun kotisohvalta näkisit hidastukset. Raha ja laatu ei kohtaa. Ja kun taloudellinen tilanne on mitä on, niin kansa vähentää kulutusta sieltä missä hinta ja laatu eivät kohtaa. Ja syksyisin se osuu helposti näihin tiistaisiin runkosarjapeleihin.
 

faro

Jäsen
No on kyllä aika pohjanoteeraukset Kuopiossa ja Espoossa. Katsoin Bluesin viime kauden kotipelien katsojamäärät ja eihän viime kaudella yhdessäkään matsissa jääty edes lähelle noin surkeita lukuja. Viime sesongilla heikoin yleisömäärä oli 2699 ja toiseksi heikoin 2948. Tässä valossa 2341 tuntuu häkellyttävältä lukemalta.

Myös Kalpan tämän illan yleisömäärä on selvästi paskempi kuin kertaakaan viime kaudella. Viime kauden heikoin noteeraus oli 2638.
Kärpilläkin vain 4807 katsojaa tänään Raksilassa. Taitaa tuokin olla jonkinmoinen pohjanoteeraus (?)
 
Viimeksi muokattu:

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
noissa lippupaketeissa on kolikon kääntöpuolikin. Suomalaiset ovat niin juntteja, että alkavat kytätä niitä, jos niihin oppivat ja "säästävät" rahaa normihinnoista.
Lopputulos voi olla helposti jopa käänteinen viivanalle.

Käytän nyt esimerkkinä tässä taas Jokereita, koska meillä on tuota pakettimyyntiä käytetty KHL:n siirtymisen jälkeen. Viime vuonna Jokereiden alkukauden peleihin myytiin näitä paketteja ja pelättiin juuri tätä, että ihmiset tottuisivat niihin ja alkaisivat kyttäämään, mutta todellisuus olikin ihan toinen. Yleisömäärät itse asiassa nousivat alkukauteen verrattuna, kun näiden pakettien myynti lopetettiin. Eihän nousu nyt tietenkään johdu pelkästään näistä paketeista, mutta ei niistä myöskään näyttänyt olevan mitään negatiivista vaikutusta pidemmällä aikavälillä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärpilläkin vain 4807 katsojaa tänään Raksilassa. Taitaa tuokin olla jonkinmoinen pohjanoteeraus (?)
Kärpät pelaa kahdeksaan päivään neljä kotiottelua. Kärppien kausikorttien myynti sujui erinomaisesti, käsittääkseni eniten koskaan. Kärpät myy ainakin vielä tällä hetkellä hyvin, joten huoli pois.
 

Teroin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon Kärpät
Kärpilläkin vain 4807 katsojaa tänään Raksilassa. Taitaa tuokin olla jonkinmoinen pohjanoteeraus (?)

Viime kaudella oli Pelicansia vastaan 4655 tammikuun alkupuolella. Muita tämän päiväistä yleisömäärää alhaisempia ei viime kaudella tainnut olla, eikä kyllä varmaan ihan hetkeen edeltävilläkään kausilla. Toisaalta viime kaudella toisessa kotiottelussa HIFK veti vain n. 5000 katsojaa Raksilaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Viime kaudella oli Pelicansia vastaan 4655 tammikuun alkupuolella. Muita tämän päiväistä yleisömäärää alhaisempia ei viime kaudella tainnut olla, eikä kyllä varmaan ihan hetkeen edeltävilläkään kausilla. Toisaalta viime kaudella toisessa kotiottelussa HIFK veti vain n. 5000 katsojaa Raksilaan.
Tosin viime kauden toinen kotimatsi IFK:ta vastaan pelattiin sunnuntaina, joka on yleisesti ottaen melko paska pelipäivä mitä liigakiekkoon tulee. Lisäksi kyseinen ottelu näytettiin ilmaiseksi Neloselta, joten sekin osaltaan varmasti vaikutti heikohkoon yleisömäärään.

Tämän päivän 4800 katsojaa oli aika normaali "tiistai-tepsin" yleisömäärä, olkoonkin että sielläkin on joukkue vahvistunut. Yleisesti ottaen en kuitenkaan Kärppien yleisömääristä olisi huolissani, vaikka sielläkin on pienntä laskua yleisömääriin tullut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Joo yllättävän alhaisia lukemia, vaikka laskua onkin ollut jo jonkin aikaa.

Seurojen täytyisi miettiä mahdollisimman tehokkaita ja fiksuja markkinointikeinoja, joka ponnistaa paikallisuudesta ja historiasta. Pitäisi saada paikkakunnille taas sitä tunnetta, että tämä on meidän juttu nyt ja aina, ja hallille tulemiseen liittyy paljon tunteita. Myös lippupaketteihin (mm. määräalennukseen) kannattaa panostaa mahdollisimman paljon. Ne kulta-ajat ovat ohi jo, jossa firmat ostavat älyttömän määrän lippuja peleihin, nyt pitää panostaa "yksittäisiin lipun ostajiin" enemmän kuin ennen.

Omasta jengistä tiedän sen, että HIFK on Helsingissä tosi iso juttu, mutta silti Nordis on aika harvoin lähellä täyttä, eli meillä(kään) ei ole asioita hoidettu ihan niinkuin olisi pitänyt. Eli täytyy toivoa että joukkueet alkaisivat pian löytämään ja keksimään noita kanavia katsojavirtoihin, eikä kaikkea energiaa käytetä ihmettelyyn ja käsien levittelyyn.

Ensi kaudella ma ja ti peleistä voitaisiin luopua kokonaan, jos ne ovat liian psykologisia peikkoja myös joillekin. Ke - su voisivat olla pelipäivät Liigassa.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyllä se yleinen taloustilanne taitaa ikävä kyllä olla suurin syyllinen. Liigan markkinoinnilla ei saada rahaa ihmisten tilille. Peleissä käyminen useamman kerran kuussa on monelle täysi mahdottomuus.
Ei voi myöskään jättää huomioimatta tämän hetkistä taloudellista tilannetta, jossa yhden ottelun katsominen paikan päällä saattaa kaikkineen oheiskuluineen nousta lähemmäs 50 euroon. Eipä siinä montaa ottelua käydä katsomassa kuukauden aikana.
Tämä "yleinen taloudellinen tilanne" on aivan käsittämätön selitys ja tekosyy!

Mä kävin viime lauantaina katsomassa TPS:n kauden avausmatsin. Paino sanoilla: katsomassa matsia! Mä sain rahaa hukattua tähän hupiin yhteensä 18EUR. Mä kävin hakemassa matsipäivänä joskus puoliltapäivin ennakkolipun Tampereentien Prismasta. Muistona entisestä emännästä mulla on edelleen hänen vihreän S-etukorttinsa rinnakkaiskortti. Lippu E5-katsomoon (henk.koht suosikkini) maksoi kaikkine S-etukorttialennuksineen ja toimituskuluineen 15,50EUR. Toisella erätauolla otin lisäksi kupillisen kahvia - vain ja ainoastaan siitä syystä, kun pirun kivan näköiselle kahvinmyyjälle ei ollut yhtään jonoa ja taskussa kilisi jotain kolikoita (vain käteismyyntitiski). Tähän meni 2,50EUR. Menin autolla matsiin, mutta en vienyt autoani hallin maksullisille parkkipaikoille, vaan jätin sen hieman kauemmas ja kävelin muutaman sata metriä.

Kyllä täytyy olla todella huono "yleinen taloudellinen tilanne", jos ihmisillä ei ole edes tuollaiseen varaa.

Mä en ymmärrä sitä, että miksi joka kerta hallilla täytyisi pistää sileäksi niitä ryppyisiä satasia. Mä tiedän sen, että tässä jossain vaiheessa syksyä tulee jälleen niitä iltoja, kun meikäläinenkin painaa jo hallilla "pedal to the metal". Samanhintainen lippu (alle parikymppiä), kotona muutama bisse, paikallisbussilla (3,00EUR) hallille, hallilla vähintään neljä tuoppia (6,00EUR vai jopa 6,50EUR) - yksi ennen matsia, yhdet erätauoilla ja yksi matsin jälkeen. Jossain vaiheessa tulee tietysti nälkäkin eli pari makkaraakin tai vastaavaa pitää syödä. Siinä vaiheessa ei myöskään enää mihinkään 61:n pysäkille kävellä sitä muutamaa sataa metriä, vaan hallin ovien eteen soitetaan tuikku (parikymppiä kotiin/keskustaan). Tällaiseen iltaan mä saan ehkä kulumaan sen 70-80EUR, mutta eihän näitä nyt jokaisessa kotimatsissa kuulu harrastaa. Vai?

Kalleimmaksi nämä keikat tulevat silloin, kun TPS pelaa täysin päin persettä. Lauantai 02.03.2013 vs. Tappara taitaa olla yksi mun kalleimpia lätkäkeikkojani ikinä. Alku meni normaalisti, mutta Tepsin peli oli niin täyttä paskaa, että mä siirryin jo ensimmäisellä erätauolla Sky Barin puolelle. Siinä taisi matsin aikana mennä vähintään sellaiset 7-8 tuoppia - ehkä enemmänkin? Ilmeisesti mä olin saanut myös joskus kolmannen erän paikkeilla kuningasidean piipahtaa TPS Shopissakin - "nyt siellä ei ole ruuhkaa". Seuraavana syksynä mä nimittäin löysin vaatekaappini nurkasta TPS Shopin kassin, jossa oli fanipaitaa, takkia, T-paitaa yms. sälää + vähän reilu 150EUR kuitti. Siinä vaiheessa oli vähän sellainen olo, että taisi se olla loppujen lopuksi ihan hyväkin matsi.

Niin tai näin, halvemmallakin budjetilla lätkämatsissa selviää. Ei sitä joka kerta ole pakko ostaa lihapiirakoita, colaa, kaljaa ja makkaraa.

Ottelut voisi alkaa 19.00. Tuo puoli tuntiakin myöhempi alkamisaika olisi jo huomattava parannus...
Tämä tosin vaikuttaisi lapsiperheisiin, jotka jäisivät useammin kotiin pelin myöhäisen loppumisajan takia.
Tätäkään mä en ole koskaan ymmärtänyt. Sveitsissä matsit alkavat viikonpäivästä riippumatta (pl. sunnuntai) klo 19:45. Siitä huolimatta matseissa käydään koko perheen voimin aina isovanhempia myöten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös