Sony julkaisi juuri suurimman flopin hetkeen/melkein varmaan ikinä, mutta jotta ymmärtää miten tähän päästiin, vähän historian kertausta.
Jokunen vuosi sitten silloinen Xbox-pomo Phil Spencer otti Satay Nadella-isin luottokortin käyttöön ja lähti ostoksille. Ensin haaviin tarttui Zenimax (Bethdesta ja kumppanit), sitten myöhemmin alettiin hieroa kauppaa Activision-Blizzard-Kingistä. Tämä pelästytti (nykyään entisen) SIE-pomon Jim Ryanin. Sonylla omien studioiden yksinoikeus-yksinpelit on ihan hallussa, mutta monipelit, etenkin "live service"-tyyppiset, loistaa poissaolollaan. Call of Duty on yksi suosituimpia pelisarjoja, entä jos sitä ei ole kohta enää saatavilla pleikkarille?
Eli Sonyn nykyiset studiot laitettiin panostamaan monipeleihinkin (joista tähän mennessä TLoU "Factions 2" ja monipeli-Spider-Man on ehditty peruuttamaan, jatkoa varmasti saadaan vielä listaan) , mutta ostoksille piti myös lähteä. Bungie (ent. Halo, nykyään Destiny-studio) hankittiin hirveään ylihintaan, mutta sen lisäksi myös pienempiä/uudempia studioita, niiden joukossa Firewalk Studios. Eivät olleet julkaisseet vielä yhtään peliä, mutta työstön alla oli "Concord". Studiossa oli tuoreudesta huolimatta töissä useampi monipeli-veteraani, tämähän on takuuvarma hitti.
Concord esiteltiin kunnolla suurelle yleisölle toukokuussa, ja sai kiltisti ilmaistuna laimean vastaanoton. Yleinen mielipide tuntui olevan että jälleen yksi Overwatch-klooni, erittäin epämiellyttävien/epämielenkiintoisien hahmojen kera. Pelillä oli kesän aikana kaksi beta-sessiota, toinen suljettu ja toinen avoin, mutta ei nekään hirveästi pelaajia tuntuneet innostavan. Silti, eihän sitä tiedä.
Noh. Peli julkaistiin vähän yli/alle kaksi viikkoa sitten (tiistaina pääsi pelaamaan jos osti erikoisversion, perjantaina muuten), Sonyn monipeli-nykystrategian mukaisesti yhtä aikaa sekä PS5:lle että PC:lle. Steamissa peli lähti liikkeelle alle tuhannella yhtäaikaisella pelaajalla, eikä ikinä tuota ylittänyt. Viime loppuviikosta alkaen yhtäaikaisia pelaajia oli alle sata. PS5-puolella jokseenkin sama meininki. Myytiluvut ilmeisesti 15k (PS5) ja 10k (Steam). Eilen Sony ilmoitti että peli laitetaan toistaiseksi jäihin ja sen ostaneet saavat rahansa takaisin.
Mikä meni pieleen? Suurin virhe varmasti oli, että peli oli maksullinen, kun Overwatch 2/Valorant/mitä näitä nyt onkaan ovat "ilmaisia" (toki yrittävät parhaansa mukaan myydä kaikkea tarpeetonta tauhkaa, mutta itse pelistä ei tarvitse maksaa). Toinen on hahmot, jotka "hero shooterissa" on jokseenkin olennainen osa. En lähde mukaan "woke"-debaattiin, koko termi tuntuu menettäneen merkityksensä, mutta lähinnä ei nuo tuntuneet juuri ketään innostavan. Lisäksi vaikka peli on ilmeisesti teknisesti ihan pätevä, niin ei tarjoa oikeastaan mitään mitä ei ole aiemmin nähty.
Jos tuo julkaistaan joskus uudelleen (olen aika skeptinen) niin varmasti tulee ilmaisversiona. Saavuttaisiko silloinkaan suurempaa suosiota, paha sanoa. Mutta kaikkein ironisinta tässä on että ei se Call of Duty ole minnekään lähdössä. ABK-kaupan reunaehtona se on saatavilla pleikkarille ainakin seuraavat 10 vuotta, mutta Activision/nykyisin Microsoft tekee sillä niin isoa tiliä, että ei lypsävää lehmää tapeta sen jälkeenkään. Muutenkin Microsoft on muuttanut käytäntöjään (Nadella on ilmeisesti laittanut Spencerin rahahanat kiinni ja vaatii vähän voittojakin), hetki sitten paljastettiin että tuleva Indiana Jones tulee ensi keväänä myös PS5:lle, ja en olisi lainkaan yllättynyt jos sama koskisi suurta osaa tulevista Microsoftin "yksinoikeus"peleistä. Eli kannattiko Sonyn lähteä mukaan kilpavarusteluun ylipäänsä? Jälkiviisaus toki on aina helppoa.