The Walking Deadin ensimmäinen kausi on nyt pelattu. Tietämättömille tiedoksi, että kyseessä on maailmanlopun miljööseen sijoittuva konsepti, jossa suuri osa ainakin Yhdysvaltain ja mahdollisesti muunkin maailman väestöstä on muuttunut zombeiksi. En ole lukenut niitä samannimisiä sarjakuvia tai katsellut sitä samannimistä tv-sarjaa, joten pelin mahdollisia poikkeavuuksia niihin nähden en voi kommentoida. Joka tapauksessa tällä pelisarjan ensimmäisellä kaudella Lee-nimisen vankikarkurin tiet sattuvat yhtymään Clementine-nimisen yksin jääneen tytön kanssa. Tarinassa keskitytään kuvaamaan heidän ja heidän tapaamiensa henkilöiden sompailua tuossa postapokalyptisessä ympäristössä. Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä auringon alla, mutta ainakin tämä ensimmäinen kausi onnistui vangitsemaan mielenkiinnon hyvin. En mene nyt kovin tarkasti yksityiskohtiin, mutta jokaiseen episodiin oli saatu vähän eri näkökulmaa. Ekassa jaksossa esiteltiin koko kurjuus ja vaara uhkasi zombien taholta, tokassa muut ihmiset muodostivat uhkan, kolmannessa omassa porukassa oli juudas tai siltä ainakin vaikutti, neljännessä nojattiin taas ulkopuoliseen uhkaan ja lopussa tuli melkoinen cliffhanger, viidennessä jaksossa oli sitten loppukohtaamiset ja runsaasti tunteita herättäviä käänteitä. Suosikkijaksoni oli silti varmaan kakkonen – se lähti rauhallisesti liikkeelle mutta tunnelma tiivistyi vähitellen ja loppu jätti aikas sanattomaksi jopa. Yleisesti ottaen tuo episodimainen jaksotus myös rytmittää pelaamista kivasti.
Useimmiten tarina on onnistunut, jos siinä seikkailevat hahmot ovat onnistuneita. Tämänkin pelin tarina kantoi erityisesti vahvojen ja monipuolisiksi käsikirjoitettujen hahmojen takia. Itse Lee oli monitahoinen tyyppi, joka oli saanut elämässään pahaa aikaan, mutta jolla silti tuntui olevan sydän paikallaan. Clementine puolestaan oli realistinen lapsihahmo, joka ei vaikuttanut sen kylmähermoisemmalta tai älykkäämmältä kuin hänen ikäiseltään voisi odottaa – toisin kuin varsin monien muiden tarinoiden nuoret hahmot, jotka epäuskottavasti pärjäävät kiperissä tilanteissa ihan siinä missä aikuisetkin. En lähde esittelemään pelin muita hahmoja tässä yhteydessä, mutta kaikille oli onnistuttu kirjoittamaan omanlaisensa persoonallisuus ja pelaajana heidän kohtaloistaan alkoi välittää. Näinpä pelin mittaan pääsi kokemaan suuria tunteita ja aitoa jännitystä, sillä tarina kohteli hahmoja melko säälimättömästi – ei tosiaan voinut tuudittua siihen, että keskeiset henkilöt selviäisivät juonihaarniskan suojissa kuin ihmeen kaupalla mistä hyvänsä. Muutenkin juoni oli koukuttava ja sisälsi monia shokeeraavia käänteitä.
Juoni onkin tässä tapauksessa ensiarvoisen tärkeä elementti, sillä vaikka kyseessä onkin peli, niin ennen kaikkea se pyrkii kuitenkin olemaan interaktiivinen tarina. Pelaajalle annetaan jatkuvasti useita vaihtoehtoisia repliikki- ja toimintamahdollisuuksia, joita valitsemalla pääsee vaikuttamaan tarinankulkuun. Itse tarinanrunko tosin käsittääkseni säilyy pitkälti samana päätti pelaaja sitten niin tai näin, mutta ainakin yksittäisten hahmojen kohtalo on noista valinnoista riippuvainen. Joka tapauksessa pelaajalle annetaan ainakin illuusio siitä, että hän on aktiivinen toimija, joka pystyy muokkaamaan tapahtumainkulkua laajemmassakin mittakaavassa.
Pelattavuus itsessään taas on varsin simppeliä, ehkä liiankin. Enimmäkseen vain liikutellaan oikealla tatilla kursoria esineiden tai ihmisten päälle ja painetaan jotakin toimintanäppäintä, tai liikutellaan itse hahmoa vasemmalla. Puzzlejen ratkaisu on yleensä aika kaavamaista ja itseään toistavaa – ne kun perustuvat lähinnä oikeiden esineiden ja toimintapaikkojen löytämiseen. Toisaalta se oli tylsääkin, mutta samaan aikaan pidin nimenomaan pelin helppoudesta. Pari kertaa tosin jäin jumiin ihan omaa huolimattomuuttani, kun en vain millään huomannut jotakin esinettä, mutta muuten ei liiemmin tarvinnut hakata päätä seinään ja polttaa päreitään samoissa kohdissa jummaamiseen. Pelin tunnelma on onnistuneella tavalla ahdistava silloin, jos pelaajaa ahdistaa pelihahmojen eikä omien hermojen ja mielenterveyden puolesta. Lisäksi kun eteneminen itsessään sujuu suht kitkattomasti, pystyy keskittymään nimenomaan kiinnostavasta tarinasta ja sen muokkaamisesta nauttimiseen. Walking Deadissa hankaluudet tulevatkin lähinnä moraalisista dilemmoista – kumpi pulassa olevista henkilöistä kannattaisi pelastaa ja kannattaisiko jättää tien poskessa lojuva auto rauhaan vai murtautua sinne varastamaan omalle porukalle tarvikkeita. Teki mitä hyvänsä, Clementine muistaa sen myöhemmin, ja aluksi hyvältä tuntunut valinta voi purra nilkkaan myöhemmin.
Huonointa pelissä oli – tylsien puzzlejen lisäksi – kökkö grafiikka ja kankeat kontrollit. Tietysti sarjakuvamainen ulkoasu oli alkuperäisteosten hengen mukaista, mutta mielestäni se haittasi tarinaan eläytymistä ja hahmojen tunnereaktioiden välittymistä. Varsinkin ampuessa ja muissa toimintapainotteisissa kohtauksissa tähtääminen oli kömpelöä, kursorin liikuttelu oli muutenkin huteraa ja välillä ohjainta joutui pitelemään ihan kädet solmussa. Ei tuo nyt peli-iloa kokonaan vienyt, mutta nakersi sitä aika tavalla. Aina niistä actionkohtauksistakin silti jotenkin selvittiin, mutta en voi sanoa nauttineeni niistä liiemmin. Kuvakulmakin oli usein haasteellinen eikä kameran käänteleminen ollut mahdollista. Lataustaukoja oli lisäksi paljon ja autosave tapahtui turhan harvoin ja tyhmissä kohdissa. Huumoria ja muita ilonpilkahduksia olisi myös voinut olla enemmän, sillä nyt maailma oli vähän liiankin synkän tuntuinen. Olisin niin ikään toivonut, että kun tällainen valintoihin perustuva peli on kyseessä, niillä olisi ollut suurempi merkitys myös laajemman tarinankaaren suhteen. Katselin nimittäin rinnalla erään striimaajan suorituksia kyseisestä pelistä ja aivan samalla tavalla hänelläkin juoni kulki, vaikka hän teki aivan eri valintoja ja hahmokokoonpanot olivat välillä vallan erit.
Kokonaisuutena kuitenkin hyvä peli ja jatko-osien pariin tulee varmasti siirryttyä, kunhan aikataulu antaa myöten.