Elinkeinoelämähän on muuten aika painavasti ottanut kantaa tähän kysymykseen - siellähän ne eurot ovat tärkeämpiä kuin jokin punavihreä puun ja somalin halaaminen:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK näkee maahanmuuttajat positiivisena mahdollisuutena. EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina, että monilla aloilla, esimerkiksi hoiva-alalla tarvitaan ulkomaista työvoimaa.
– Turvapaikanhakijoiden määrät eivät ole niin suuria, että siinä olisivat suomalaisten työpaikat uhattuina, Häkämies korosti.
Hänen mielestään ensimmäisessä vaiheessa tulisi pystyä nopeasti kartoittamaan maahanmuuttajien taustat ja selvittää millaista koulutusta ja työkokemusta heillä on.
– Sen pohjalta voidaan sitten laatia reittejä eteenpäin.
Häkämies: Maahanmuuttajia tarvitaan töihin - Kotimaa - Turun Sanomat
No höh, luulisi nyt sinun ymmärtävän mistä tässä on kyse. Ja luulen kyllä ymmärtävänkin, kunhan heitit pienen koepallon.
Elinkeinoelämä näkee maahanmuuttajat aivan varmasti mahdollisuutena, nimittäin valtavana halpatyövoimareservinä, joiden avulla voidaan parhaimmassa tapauksessa polkea myös kantasuomalaisten työehtoja.
Siinä Häkämies on oikeassa, että esimerkiksi hoiva-alalla tarvitaan kyllä ulkomaalaista työvoimaa. Uskoisin kuitenkin tulevan halvemmaksi rekrytä sitä vaikka Itä- tai Etelä-Euroopasta kuin irakilaisten ja somalien joukosta. Suomalainen byrokratia kun vaatii aika monenlaista todistusta ja tutkintoa terveydenhuollon ammattilaisilta ja näiden Itä- ja Etelä-Eurooppalaisten kohdalla tarvittavien papereiden saaminen lienee huomattavasti helpompaa. Ja tässä tilanteessa harvinaista kyllä, puolustan suomalaista byrokratiaa. Toisin kuin ilmeisesti
@peruna , en tuntisi oloani välttämättä ihan huolettomaksi mennessäni vaikka umpisuolileikkaukseen, jos tietäisin ettei maahan puoli vuotta sitten pakolaisena saapuneen irakilaiskirurgin pätevyyttää olisi mitenkään todennettu.
Olen yhä sitä mieltä, että on toiveajattelua nähdä pakolaisia jonkinlaisena työvoimareservinä. Kotouttaminen on totta kai hoidettava mahdollisimman hyvin (yritinkin aikaisemmin kysellä mistä resurssit tähän, mutta keskustelua ei oikein syntynyt), mutta mielestäni on vain realistista lähteä siitä, että emme me näiden turvapaikanhakijoiden elinkaaren aikana saavuta break-even pistettä. Näitä henkilöitä otetaan tänne koska halutaan auttaa. Itselleni tämä on ihan ok, kunhan vain määrät ovat sellaisia, mitkä yhteiskuntamme pystyy taloudellisesti kestämään. Nykyisellä tasolla pidempään jatkuva maahanmuutto ei sitä ole. Tähän liittyen olen miettinyt hieman samaa, mistä mjr on kirjoittanut pariinkin otteeseen. Eli on hiukka vaikea markkinoida kansalle leikkauksia ja työelämän ehdotojen kiristyksiä kun samalla kerrotaan miten pakolaiskriisin hoitoon löydetään kyllä kaikki mahdolliset resurssit, pakolaisten määrästä riippumatta. No onneksi
@TosiFani jo tarjosikin tähän ehkä yhden hienoimmista vastauksista, mitä olen ikänäni palstalla nähnyt:
Tilanne vaatii uudenlaista ajattelua, valtion budjetin sisällä pitää numeroita järjestää uudelleen.
Mitä jos puhuttaisiin vain asioista niiden oikeilla nimillä?