Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 703
  • 2 264

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Hyvä kolumni Oiviolta. Kun pieni maa on tuottanut ihan käsittämättömän määrän autourheilun maailmanmestareita, niin rima kansan silmissä nousee ihan liian korkealle ja hyvätkin kuljettajat saavat kohtuuttoman paljon paskaa silmilleen. Bottaksen lisäksi voisi nostaa myös Kovalaisen, Mikko Hirvosen ja J-M Latvalan.

Porukalta unohtuu, että Suomen kaltaiselta olemattomalta markkina-alueelta on aika vaikea ponnistaa ja kun F1:sä on se parikymmentä kuljettajan paikkaa ja rallissa huipulla vielä paljon vähemmän, niin jo pelkkä F1:een tai WRC:hen nouseminen on sinällään aika merkittävä saavutus. Ja kaikki noistakin em. sylkykupeista on vieläpä nousseet lajissa voittajien joukkoon ja huipputalleihin. Saavutus mihin vieläkin harvempi kuljettaja yltää.

Bottaksella ei riittänyt taito ja kovuus haastaa pitkässä sarjassa yhtä maailman kautta aikojen parhaista kuljettajista, mutta jäipähän urasta kuitenkin käteen 10 GP-voittoa ja pystyi useita kertoja Hamiltoninkin lyömään samalla kalustolla, joten ei kyseessä ihan huono kuljettaja voi olla. Kaikki eivät vaan voi olla parhaita, varsinkaan yhtä aikaa. Toivoisi, että Bottaskin saisi Suomessa enemmän arvostusta eikä ainaista nälvintää ja vähättelyä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Hyvä kolumni Oiviolta. Kun pieni maa on tuottanut ihan käsittämättömän määrän autourheilun maailmanmestareita, niin rima kansan silmissä nousee ihan liian korkealle ja hyvätkin kuljettajat saavat kohtuuttoman paljon paskaa silmilleen. Bottaksen lisäksi voisi nostaa myös Kovalaisen, Mikko Hirvosen ja J-M Latvalan.

Porukalta unohtuu, että Suomen kaltaiselta olemattomalta markkina-alueelta on aika vaikea ponnistaa ja kun F1:sä on se parikymmentä kuljettajan paikkaa ja rallissa huipulla vielä paljon vähemmän, niin jo pelkkä F1:een tai WRC:hen nouseminen on sinällään aika merkittävä saavutus. Ja kaikki noistakin em. sylkykupeista on vieläpä nousseet lajissa voittajien joukkoon ja huipputalleihin. Saavutus mihin vieläkin harvempi kuljettaja yltää.

Bottaksella ei riittänyt taito ja kovuus haastaa pitkässä sarjassa yhtä maailman kautta aikojen parhaista kuljettajista, mutta jäipähän urasta kuitenkin käteen 10 GP-voittoa ja pystyi useita kertoja Hamiltoninkin lyömään samalla kalustolla, joten ei kyseessä ihan huono kuljettaja voi olla. Kaikki eivät vaan voi olla parhaita, varsinkaan yhtä aikaa. Toivoisi, että Bottaskin saisi Suomessa enemmän arvostusta eikä ainaista nälvintää ja vähättelyä.
Mainio kirjoitus kyllä. Onhan se käsittämätöntä että Suomi on formuloiden kaikkien aikojen pistetaulukossa sijalla kuusi. Edellä Britit, Saksa, Ranska, Brasilia ja Italia. Takana Aussit ja Espanja noin 2500 pisteen päässä, eli hetkeen ei tarvitse vielä pelätä tuon kutossijan menettämistä, vaikka Taposella ja kumppaneilla muutama kausi menisikin nousuun.

Valtteri oli jo Williamsilla nopea, käytännössä nopein kuski kärkiautojen jälkeen, josta osoituksena MM-sarjan nelos- ja vitossijat jo ennen Mersukausia. Mersulla oli vastassa yksi kaikkien aikojen kuskeista, joka oli juurruttanut itsensä tallin ykköskuskiksi jo vuosien ajan. Vertauksen esimerkiksi Kovalaiseen on Bottaksen todella suurta aliarviointia, kun keräsi kuitenkin kuusinkertaisen määrän pisteitä Heikkiin verrattuna. Verrokit ovat vain niin kovia, että Valtteri on "vain" neljänneksi kovin suomalainen formula 1-kuljettaja. Ei silti tee hänen urastaan millään lailla väheksymisen arvoisen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sekin minusta kertoo jotain siitä, miten korkealla rima on suomalaisten F1-kuljettajien kohdalla, että kahdeksasta vähintään yhteen F1-kilpailuun osallistuneesta kuljettajasta seitsemältä löytyy vähintään yksi podium-sijoitus. Viisi kahdeksasta on voittanut vähintään yhden F1-kilpailun ja kolme kahdeksasta on voittanut maailmanmestaruuden. Ja seitsemän noista kuljettajista on ajanut jossakin uransa vaiheessa tallissa, joka on luettu silloin F1:n top3-tallien joukkoon.

Tämä kertoo minusta siitä, että jos suomalainen F1:een asti tiensa raivaa, niin se paikka on tullut osaamisen ansiosta ja mitään ei ole saatu ilmaiseksi.

Ja suomalaisvoittajia voisi hieman paremmalla onnella olla vielä enemmänkin. JJ Lehdon uran suunta olisi voinut olla ihan erilainen ilman sitä pahaa Silverstonen testionnettomuutta, 1994-1995 Benettonilla olisi ollut aika hyvö sauma ainakin se yksi voitto ottaa.

Mika Salon kohdalla jossiteltavaa jäi ainakin siitä yhdestä huonosta päätöksestä lähteä juopuneena autoilemaan. Ja myöhemmin sitten voi jossitella, että kannattiko Salon olla tiimipeluri ja luovuttaa Saksan GP:n 1999 varma voitto Irvinelle.

Leo Kinnunen kävi F1:ssä vain pyörähtämässä ja teki senkin ihan kelvottomalla kalustolla, joten hänellä ei ollut ikinä edes mitään saumaa.

Joka tapauksessa voi sanoa, että Kinnusta lukuun ottamatta joka ikinen suomalainen on ollut ainakin hyvin lähellä lajinsa absoluuttista huippua. Kun F1:ssä on ajanut vuosien varrella liki 900 kuljettajaa ja näistä vain reilu 100 on voittanut kilpailun, niin on se kohtalaisen kova saavutus. Yli 10 kilpailua voittaneita ei sitten olekaan enää kuin vähän reilu 30.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hienoja kirjoituksia! @Kuuukko @Dino Se pitää sanoa vielä, että Leo Kinnusellakin olisi varmasti olleet rahkeet ihan kunnolliseen F1-uraan, miksei voittoihinkin, mikäli tosiaan olisi saanut enemmän taustatukea ja päässyt kunnon talliin ajamaan, sen verran kovasta rattimiehestä oli kyse. Tiedä sitten, harkittiinko isommissa talleissa hänelle mahdollisuuden antamista, muista moottoriurheilusarjoista hänen rekordinsa kun on todella vakuuttava.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Se pitää sanoa vielä, että Leo Kinnusellakin olisi varmasti olleet rahkeet ihan kunnolliseen F1-uraan, miksei voittoihinkin, mikäli tosiaan olisi saanut enemmän taustatukea ja päässyt kunnon talliin ajamaan, sen verran kovasta rattimiehestä oli kyse. Tiedä sitten, harkittiinko isommissa talleissa hänelle mahdollisuuden antamista, muista moottoriurheilusarjoista hänen rekordinsa kun on todella vakuuttava.
Kinnunen oli hivenen vaikea luonne, ei esimerkiksi suostunut opettelemaan englannin kieltä. Muissa sarjoissa Kinnunen pärjäsi autourheilua harrastaneen liikemies Juhani "Jussi" Kynsilehdon tulkkauksella.

Lotukselta Kinnuselle tarjottiin palkatonta pestiä (mikä ei kai tuohon aikaan ollut mitenkään tavaton ajatus). Ajatus ei houkuttanut, koska hän sai urheiluautoista hyvää palkkaa.

Kinnunen oli paljon enemmän kuin vain ensimmäinen suomalaiskuljettaja formuloissa. Yksi kaikkien aikojen lahjakkaimpia suomalaisia moottoriurheilijoita, menestys vain tuli "väärissä" sarjoissa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

Hyvä kolumni Oiviolta. Kun pieni maa on tuottanut ihan käsittämättömän määrän autourheilun maailmanmestareita, niin rima kansan silmissä nousee ihan liian korkealle ja hyvätkin kuljettajat saavat kohtuuttoman paljon paskaa silmilleen. Bottaksen lisäksi voisi nostaa myös Kovalaisen, Mikko Hirvosen ja J-M Latvalan.

Porukalta unohtuu, että Suomen kaltaiselta olemattomalta markkina-alueelta on aika vaikea ponnistaa ja kun F1:sä on se parikymmentä kuljettajan paikkaa ja rallissa huipulla vielä paljon vähemmän, niin jo pelkkä F1:een tai WRC:hen nouseminen on sinällään aika merkittävä saavutus. Ja kaikki noistakin em. sylkykupeista on vieläpä nousseet lajissa voittajien joukkoon ja huipputalleihin. Saavutus mihin vieläkin harvempi kuljettaja yltää.

Bottaksella ei riittänyt taito ja kovuus haastaa pitkässä sarjassa yhtä maailman kautta aikojen parhaista kuljettajista, mutta jäipähän urasta kuitenkin käteen 10 GP-voittoa ja pystyi useita kertoja Hamiltoninkin lyömään samalla kalustolla, joten ei kyseessä ihan huono kuljettaja voi olla. Kaikki eivät vaan voi olla parhaita, varsinkaan yhtä aikaa. Toivoisi, että Bottaskin saisi Suomessa enemmän arvostusta eikä ainaista nälvintää ja vähättelyä.

Totta, hyvä kolumni.

Bottaksen kannalta ikävää oli se, että Kimi ajoi noin pitkään samaan aikaan. Vaikkei Kimin toinen stintti ollutkaan yhtä huikea mitä ensimmäinen, Lotus vuosia lukuunottamatta, oli Kimi niin helvetin suosittu, ettei mitään järkeä. Muistan kuinka olin katsomassa formuloita paikanpäällä, ja eräs ulkolainen fani kysyi että miksei edes Suomalaiset kannusta Bottasta. Että kun kysyy suomalaisilta ketä ne kannustavat, niin kaikki huutavat Räikkösen nimeä. Ja Bottas ajoi tuolloin Mersulla, voitti kisoja säännöllisesti ja oli muutenkin uransa huipulla.

Ja toki ymmärrän että maailmanmestari on maailmanmestari, eikä Valtteri ollut koskaan sitä mitä Kimi oli parhaimmillaan, mutta harva nousee Kimin tasolle. Väitän, että ilman Kimiä Valtteri olisi noussut täälläkin isosti fanitetuksi kuskiksi. Nyt Valtteri oli vähän väliinputoaja, ei riittävän hyvä Kimin ja Häkkisen rinnalle, eikä persoonana riittänyt Kimin tasoiseksi legendaksi. Toki huvittavaa on se, että Kimihän oli ensimmäisen vuosiensa aikana tylsänä ja tylynä pidetty hahmo, kun taas toisella kierroksella nuo samaiset asiat nostivat miehen ihan ylivoimaiseksi hahmoksi.

Ja sitten tietysti se, että kuinka paljon kannattaa antaa meille peruspenteille painoarvoa. Bottaksella on rahaa niin ettei paskalle taivu, elämä edessä ja hieno ura takana. Minä ainakin pyyhkisin hänen asemassa kyyneleet 500€ seteleihin. Ja se ura tulee asettumaan vuosien aikana oikeaan arvoon, jengi tajuaa kuinka loistavan uran Bottas ajoi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mika Salon kohdalla jossiteltavaa jäi ainakin siitä yhdestä huonosta päätöksestä lähteä juopuneena autoilemaan. Ja myöhemmin sitten voi jossitella, että kannattiko Salon olla tiimipeluri ja luovuttaa Saksan GP:n 1999 varma voitto Irvinelle.
Ei kyllä jää mitään jossiteltavaa. Mikäli Salo olisi tuon voiton ottanut vastoin tallimääräystä olisi F1 ajot olleet siinä. Samoin olisi kaksi GT2 luokan Lemans voittoa Ferrarilla jäänyt ottamatta, sekä american Le mans sarjan mestaruus.

Hockenheimin voitolla olisi Salo heittänyt roskikseen n. 10 vuoden uran Ferrarilla eri luokissa.
 

Pottajofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bottaksen kannalta ikävää oli se, että Kimi ajoi noin pitkään samaan aikaan. Vaikkei Kimin toinen stintti ollutkaan yhtä huikea mitä ensimmäinen, Lotus vuosia lukuunottamatta, oli Kimi niin helvetin suosittu, ettei mitään järkeä. Muistan kuinka olin katsomassa formuloita paikanpäällä, ja eräs ulkolainen fani kysyi että miksei edes Suomalaiset kannusta Bottasta. Että kun kysyy suomalaisilta ketä ne kannustavat, niin kaikki huutavat Räikkösen nimeä. Ja Bottas ajoi tuolloin Mersulla, voitti kisoja säännöllisesti ja oli muutenkin uransa huipulla..

Veikkaisin, että Bottaksen vähättely alkoi vahvasti lisääntyä vuoden 2018 Italian GP:n jälkeen. Tuolloinhan Kimi lähti paalulta ja johti kisaa pitkään. Mersu sitten jätti Bottaksen tulpaksi ensimmäisenä stopanneelle Kimille, joka ei Valtteria pystynyt ohittamaan ja tuli samalla tuhonneeksi renkaansa. Samalla Lewis otti Kimin kiinni ja puhtaammassa ilmassa ajaneena sekä myöhemmin stopanneena rengasetu oli lopulta sellainen, ettei Kimi saanut pidettyä Lewistä takanaan ja yhäkin voidaan sanoa, että suomalainen ei ole voittanut F1-kisaa Italian maaperällä.

Bottaksen some-kanavissa oli kisan jälkeen melkoista lynkkausta maanpetturiksi syyttämisestä lähtien. Itseäkin tilanne kyllä pisti vihaksi, mutta ymmärsin tietysti heti, että työtäänhän Valtteri vain teki.

Tuon jälkeen tuli kuitenkin itselle selväksi, että Valtteri tulee aina olemaan Mersulla kakkoskuski ja jäämään ilman mestaruutta ilman todellisia sattumia. Näitä mestaruuden mahdollistavia sattumia olisi voinut olla Eddie Irvinen mestaruuskamppailun tyylinen sattuma Hamiltonin loukkaantumisen tai esimerkiksi muun jatkuvan teknisen epäonnen tai kolarien kautta.

Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Valtteri oli todella hyvä kuljettaja ja uskon, että olisi moninkertainen mestari, jos olisi ollut Mersun ykköskuski, kun tallissa oli, mutta tämä on tietysti vain arvailua. Nyt vain oli kakkoskuskina yhdelle kaikkien aikojen parhaista kuljettajista.
 

BeeBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Leijonat, NHL
Löytyykö Bottakselta eniten tallimestaruuksia suomalaiskuskeista?

Jos näin on niin kyllähän sekin jo kertoo siitä että upean uran Bottas ajoi vaikka se kaikkein kirkkain henkilökohtainen mestaruus jäi saavuttamatta.

Voisi sanoa että häneltä löytyi sitä raakaa nopeutta tyhjällä radalla aivan parhaiden kuskien tasolla, mutta kisavauhti ja renkaiden kulutus oli sitten sen pykälän verran huonompaa.

Hattu kuitenkin päästä upean uran johdosta jota pääsin myös livenä useampaan kertaan todistamaan!
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyykö Bottakselta eniten tallimestaruuksia suomalaiskuskeista?

Jos näin on niin kyllähän sekin jo kertoo siitä että upean uran Bottas ajoi vaikka se kaikkein kirkkain henkilökohtainen mestaruus jäi saavuttamatta.
Löytyy. Mercedes voitti valmistajien mestaruuden joka kausi Bottaksen ollessa tiimissä 2017-2021. Heti Russellin korvattua Bottaksen Red Bull nappasi valtikan, etteikö näillä selvä yhteys olisi. (Hymiö.)

10 voittoa, 20 paalupaikkaa Mersulla. Erityisesti jälkimmäinen on saavutuksena todella hieno, Bottaksen tallikaverina kun ajoi lajin kaikkien aikojen eniten paaluja napannut Lewis Hamilton. Näistähän Bottas joka kerta sai kotiin viemisenä, ei pokaalia tai lautasta, vaan Pirellin renkaan.

Kaiketi kausi 2019 jättää eniten jossiteltavaa. Kausihan alkoi lupaavasti Australiassa, kun parran kasvattanut "Paha-Bottas" / "Bottas 2.0" nappasi varmasti maistuvan voiton kauden avauskisassa, hyvin keskinkertaisesti sujuneen edelliskauden jälkeen.

Vielä kauden neljännen Azerbaidzanin GP:n jälkeen Bottas johti sarjaa pisteen erolla Hamiltoniin ja pysyi aivan kannassa kiinni kauden puoliväliin asti. Saksan GP:n voi nähdä jälkikäteen valitettavan käänteen tehneenä. Sadekelin hulabaloossa kun Bottaksella olisi ollut mahdollisuus kiriä eroa, mutta keskeytyshän sieltä oli kotiin viemisenä. Tämän jälkeenkin Bottas otti vielä 2 voittoa ja 4 himmeämpää palkintosijaa, mutta peli alkoi olla selvä. Tiedä sitten, miten Mersu olisi reagoinut, mikäli loppukaudestakin MM-taisto olisi ollut tiukka, enemmän tai vähemmän ykköskuski Hamilton kun joka tapauksessa oli.

Joka tapauksesta hattu päästä jo Bottaksen tähänastisesta autourheilu-urasta! Taitaa menestyksen osalta lukeutua johonkin promillen murto-osiin kartingin aloittavista.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
ja yhäkin voidaan sanoa, että suomalainen ei ole voittanut F1-kisaa Italian maaperällä.
Pakko saivarrella koska on mahdollisuus. Suomalainen on kylläkin voittanut Italian GP:n, eli siis Nico Rosberg. Mutta tokikaan yksikään Suomea edustanut kuljettaja ei ole Italian maaperällä voittanut, mutta Nico Rosberg on kuitenkin ihan faktisesti suomalainen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kaiketi kausi 2019 jättää eniten jossiteltavaa. Kausihan alkoi lupaavasti Australiassa, kun parran kasvattanut "Paha-Bottas" / "Bottas 2.0" nappasi varmasti maistuvan voiton kauden avauskisassa, hyvin keskinkertaisesti sujuneen edelliskauden jälkeen.

Vielä kauden neljännen Azerbaidzanin GP:n jälkeen Bottas johti sarjaa pisteen erolla Hamiltoniin ja pysyi aivan kannassa kiinni kauden puoliväliin asti. Saksan GP:n voi nähdä jälkikäteen valitettavan käänteen tehneenä. Sadekelin hulabaloossa kun Bottaksella olisi ollut mahdollisuus kiriä eroa, mutta keskeytyshän sieltä oli kotiin viemisenä. Tämän jälkeenkin Bottas otti vielä 2 voittoa ja 4 himmeämpää palkintosijaa, mutta peli alkoi olla selvä. Tiedä sitten, miten Mersu olisi reagoinut, mikäli loppukaudestakin MM-taisto olisi ollut tiukka, enemmän tai vähemmän ykköskuski Hamilton kun joka tapauksessa oli.

Minusta taas Valtterin kausilla Mersulla ei nimenomaan jäänyt mitään jossiteltavaa. Yksittäisissä kisoissa ehkä, mutta isossa kuvassa ei.

Minulla jäi sellainen fiilis, että Bottaksen piti suorittaa oman maksiminsa ylärajoilla pärjätäkseen Hamiltonille. Ja ylärajoilla suorittaminen läpi kauden on aika mahdotonta. Puhumattakaan miten henkisesti raskasta on, kun onnistut täydellisesti ja tallikaveri on siltikin lähellä/edellä.

Ja tämä ei ole Bottaksen väheksymistä, mutta minusta ainoa skenaario missä Bottas olisi voinut voittaa Hamiltonin pisteissä on se, että Lewis olisi törttöillyt pitkin kautta. Bottas oli monesti lähellä, mutta siitä matka Lewiksen edelle oli oikeasti melko pitkä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Valtteri oli todella hyvä kuljettaja ja uskon, että olisi moninkertainen mestari, jos olisi ollut Mersun ykköskuski, kun tallissa oli, mutta tämä on tietysti vain arvailua. Nyt vain oli kakkoskuskina yhdelle kaikkien aikojen parhaista kuljettajista.

Jotenkin näin jälkikäteen arvailtuna Hamiltonin teoreettisen poistumisen jälkeen siellä ei olisi ollut Bottas ja ns. joku muu, vaan se ykköskuski olisi hommattu ulkopuolelta. Tai ainakin 1A ja 1B. En nyt muista miten tallipaikat tuolloin olivat, joten lisäspekulaatiot jätän itse pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös