Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 461
  • 2 242

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Tämä se jaksaa kyllä ihmetyttää ja huvittaakin, miten F1:stä löytyy näitä vaikuttajia, joiden mielestä jonkun toisen tallin pitäisi palkata Mick Schumacher, mutta jotka eivät itse palkkaa tätä omaan talliinsa. Esimerkiksi Helmut Markon sormen alla on peräti 20 % F1:n kuljettajapaikoista, niin luulisi tuosta löytyvän Schumacherille paikka, mikäli tämä on niin suuri lahjakkuus. Toto Wolff on ollut myös yksi näistä kritisoijista, mutta itse päätti nostaa rookie-Antonellin tallissa reservikuljettajana toimivan Schumacherin ohitse.

Mitkään näytöthän eivät tue sitä, että Schumacher olisi jotenkin erityisesti ansainnut uuden mahdollisuuden F1:ssä. Hän sai Haasilla ihan reilun mahdollisuuden näyttää osaamistaan, mutta ei pystynyt missään vaiheessa vakuuttamaan. Ensimmäisellä kaudellaan löi tallikaverinsa suvereenisti, mutta se ei ole kovin suuri meriitti koska tallikaveri oli niukin naukin opetettua apinaa kyvykkäämpi Mazepin. Toisella kaudella tulikin sitten aika selvästi tukkaan Kevin Magnussenilta. Mutta Schumacherin kannalta se kaikkein pahin juttu oli se, että hän oli todella kallis kuljettaja Haasille. Romua tuli valtavan paljon, ja vieläpä kallista sellaista, ja budjettikaton aikana se on tallin kehityksen kannalta todella hankala juttu. Ja vastapainoksi ei tullut oikein mitään sellaisia esityksiä, jotka olisi herättäneet ajatuksia, että Schumacherissa olisi piilevä potentiaali paljon parempiin tuloksiin.

Voisi sanoa, että aika keskinkertainen kuljettaja joka pääsi etenemään urallaan kuuluisan sukunimensä ansiosta, mutta jolle se sukunimi saattoi olla myös sitten myös (henkinen) taakka.
 

BaronFIN

Jäsen
Isä-poika akselilla menestyminen on hankalaa. Hill ja Rosberg olivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta vastaavasti Piquet-Schumacher-Fittipaldi-Andretti eivät olleetkaan samanlainen menestystarina. Vastaavasti Verstappenin isä ei ollut ihan AAA-luokan rattimies vaikka sarjaan ja podiumillekin asti pääsikin. Vaikuttaisi olevan periytyvä ammatti.

Aika näyttää miten tapaus Räikkönen etenee.
 
McLaren on pyytänyt Yhdysvaltain GP:n tuomaripäätöstä uudelleen tutkittavaksi. Vaikea nähdä, että tuosta mitään muutoksia maalijärjestykseen tulisi, enkä tätä ihan "shokkikäänteenä" nää, mutta hyvä että Verstappen ja RB saavat painetta. Verstappen joka kieltämättä on suurenmoinen kuljettaja, on kuitenkin tehnyt kaudesta 2021 ohittamisensa mutkassa tai mutkan jätössä käytännössä mahdottomaksi ja itseäni ainekin närästää tuo tyyli suunnattoman paljon. Nykypäivän F1 kuljettajille olisi poliisivoimissa kysyntää eläkepäivinä, kun osaavat tuon tiesulun pystyttää hetkessä.

Sokkikäänne: Max Verstappenista uusia todisteita – F1-kisan tulokset uusiksi?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
McLaren on pyytänyt Yhdysvaltain GP:n tuomaripäätöstä uudelleen tutkittavaksi. Vaikea nähdä, että tuosta mitään muutoksia maalijärjestykseen tulisi, enkä tätä ihan "shokkikäänteenä" nää, mutta hyvä että Verstappen ja RB saavat painetta. Verstappen joka kieltämättä on suurenmoinen kuljettaja, on kuitenkin tehnyt kaudesta 2021 ohittamisensa mutkassa tai mutkan jätössä käytännössä mahdottomaksi ja itseäni ainekin närästää tuo tyyli suunnattoman paljon. Nykypäivän F1 kuljettajille olisi poliisivoimissa kysyntää eläkepäivinä, kun osaavat tuon tiesulun pystyttää hetkessä.

Sokkikäänne: Max Verstappenista uusia todisteita – F1-kisan tulokset uusiksi?
Tänään tuli somessa vastaan koostepätkä 2021 Max-Lewis väännöistä ja kyllähän tuolloin jokaisessa väännössä Max teki tuota samaa, eli painoi surutta pitkäksi, ja jos toinen ei antanut tilaa niin sitten kolisi. Toivottavasti viimeistään ensi kaudeksi sääntöjä muutetaan niin, että toisen ulos ajattaminen joko toisi rangaistuksen, tai sitten ainakin niin että tuossa tilanteessa viivojen ulkopuolelta ohi tullut ei saisi rankkua.
 
Tänään tuli somessa vastaan koostepätkä 2021 Max-Lewis väännöistä ja kyllähän tuolloin jokaisessa väännössä Max teki tuota samaa, eli painoi surutta pitkäksi, ja jos toinen ei antanut tilaa niin sitten kolisi. Toivottavasti viimeistään ensi kaudeksi sääntöjä muutetaan niin, että toisen ulos ajattaminen joko toisi rangaistuksen, tai sitten ainakin niin että tuossa tilanteessa viivojen ulkopuolelta ohi tullut ei saisi rankkua.
Juuri näin! Kaikissa lajeissa suurin epätietoisuutta aiheuttava tekijä on tuo tuomarilinjan heittely, jota kieltämättä formuloissakin on esiintynyt. En sinänsä halua Verstappenin loistavasta puolustustaidosta ottaa mitään pois, mutta kyllähän 2021 lähtien tuo ajattaminen ja ratin kääntämättä jättäminen suurimpia kilpakumppaneita (lähinnä Lewis ja nyt Lando) vastaan on ollut ihan täyttä pelleilyä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
McLaren on pyytänyt Yhdysvaltain GP:n tuomaripäätöstä uudelleen tutkittavaksi. Vaikea nähdä, että tuosta mitään muutoksia maalijärjestykseen tulisi, enkä tätä ihan "shokkikäänteenä" nää, mutta hyvä että Verstappen ja RB saavat painetta. Verstappen joka kieltämättä on suurenmoinen kuljettaja, on kuitenkin tehnyt kaudesta 2021 ohittamisensa mutkassa tai mutkan jätössä käytännössä mahdottomaksi ja itseäni ainekin närästää tuo tyyli suunnattoman paljon. Nykypäivän F1 kuljettajille olisi poliisivoimissa kysyntää eläkepäivinä, kun osaavat tuon tiesulun pystyttää hetkessä.

Sokkikäänne: Max Verstappenista uusia todisteita – F1-kisan tulokset uusiksi?
Annan tästä kyllä täydet pisteet McLarenille. Vaikka ei johtaisi heidän toivomaansa lopputulokseen, niin on silti tärkeää nostaa näitä asioita esille ja luoda painetta Maxin suuntaan.

Vaikka Max on ihan saatanallisen hyvä kuljettaja, niin Maxin ohittamisen vaikeus ei perustu pelkästään kykyihin tai johonkin taikuuteen, vaan pitkälti tuohon, että Max ajaa todella röyhkeästi ja mielestäni sääntöjen vastaisesti, vaikka ei siitä rangaistuksia saakaan. Jos jokainen kuski ajaisi samalla tyylillä, kun Max yrittää heistä ohi, niin Max olisi aivan takuuvarmasti valittamassa siitä tiimiradiossa.

Tämä aiheuttaa oikeasti sen, ettei Maxin kanssa pysty kisaamaan reilusti, koska Max ei edes yritä ajaa sääntöjen mukaisesti.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
”Bottas räväytti komean suorituksen” IS kirjoittaa isolla otsikolla. Ajattelin, että vähintäänkin aika-ajoista kysymys ja Q2:een päässyt.. No uutinen koski harjoitusten 8 sijaa :D

En nykyään enää seuraa lajia kuin tulosten muodossa, mutta pikkasen jo nauratti otsikointi.. Surkeasti menee suomi lasien läpi katsottuna..

Robinia odotellessa, mutta eiköhän se tule Sveitsiä edustamaan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Bottas räväytti komean suorituksen” IS kirjoittaa isolla otsikolla. Ajattelin, että vähintäänkin aika-ajoista kysymys ja Q2:een päässyt.. No uutinen koski harjoitusten 8 sijaa :D

En nykyään enää seuraa lajia kuin tulosten muodossa, mutta pikkasen jo nauratti otsikointi.. Surkeasti menee suomi lasien läpi katsottuna..

Robinia odotellessa, mutta eiköhän se tule Sveitsiä edustamaan.
Eiköhän Tuukka nyt ennen Robinia katsota.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siitä tulee hieno hetki Formuloissa kun Robin on ensimmäistä kertaa Alonson kanssa podiumilla kuten isänsäkin ennen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suomalaisten kuljettajien 35 vuoden mittainen yhtäjaksoinen putki F1:ssä näyttää tämän kauden jälkeen päättyvän, mikäli Mersulla ei tapahdu jotain sellaista että varakuski Bottasta tarvitaan puikkoihin. Tällä hetkellä vain briteillä ja saksalaisilla on pidemmät yhtenäiset putket. Saksalaisten kohdalla mennään vuoteen 1981 kun oli edellinen kausi jolloin ei ajanut yhtään saksalaista, ja brittien kohdalla taisi muistaakseni mennä niin, ettei ole koskaan vielä ollut kokonaista kautta ilman brittikuljettajaa. Suomi tulee sitten kolmosena 35 vuoden putkella.

Espanja taitaa ottaa nyt Suomen paikan kolmosena, kun siellä ollut vähintään yksi kuljettaja vuodesta 1999 saakka. Myös Australialla ihan hyvä putki, kun heillä ollut kuljettaja F1:ssä vuodesta 2002 saakka.

Kuivan kautensa ensi kaudella katkaisevat sitten F1:n perinteiset menestyjämaat Italia ja Brasilia. Italialla ollut viimeksi 2021 (Giovinazzi) ja Brasilialla 2020 (P. Fittipaldi).
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suomalaisten kuljettajien 35 vuoden mittainen yhtäjaksoinen putki F1:ssä näyttää tämän kauden jälkeen päättyvän, mikäli Mersulla ei tapahdu jotain sellaista että varakuski Bottasta tarvitaan puikkoihin. Tällä hetkellä vain briteillä ja saksalaisilla on pidemmät yhtenäiset putket. Saksalaisten kohdalla mennään vuoteen 1981 kun oli edellinen kausi jolloin ei ajanut yhtään saksalaista, ja brittien kohdalla taisi muistaakseni mennä niin, ettei ole koskaan vielä ollut kokonaista kautta ilman brittikuljettajaa. Suomi tulee sitten kolmosena 35 vuoden putkella.

Espanja taitaa ottaa nyt Suomen paikan kolmosena, kun siellä ollut vähintään yksi kuljettaja vuodesta 1999 saakka. Myös Australialla ihan hyvä putki, kun heillä ollut kuljettaja F1:ssä vuodesta 2002 saakka.

Kuivan kautensa ensi kaudella katkaisevat sitten F1:n perinteiset menestyjämaat Italia ja Brasilia. Italialla ollut viimeksi 2021 (Giovinazzi) ja Brasilialla 2020 (P. Fittipaldi).
Saksallakin alkaa olemaan putken jatkuminen tiukoilla. Vettelin jälkeen oli jo lähellä katkeaminen, kun pikku-schumi ei saanut jatkoa, mutta Hulk sitten kampesi itsensä vielä takaisin peliin. Saksan "prospect-pool" taitaa vain olla melko lailla tyhjä tällä hetkellä, eli ellei Audi (tai Mese) laita pyöriä pyörimään, voi parin vuoden päästä olla tilanne ettei yhtään saksalaista ole enää mukana. Ei Saksassa toki kisaakaan ole nyt pariin vuoteen ajettu, kun vielä viime vuosikymmenen alussa oli parikin skabaa kaudessa.

Briteillä puolestaan pullat hyvin uunissa. Kolme kuljettajaa kärkitalleissa, joista Norris ja Russell varmaan semmoiset 10 vuotta vielä kruisailee ykkösissä ja tuoreimpana Bearman raivaa tietään ylöspäin ja saattaa jopa parikin kymmentä vuotta olla kuvioissa mukana.
 

taspmas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Örebro
Osasyy varmasti Saksassa tulee siitä, ettei siellä tosiaan ajeta enää kilpailua ja toisaalta kilpailut on menneet maksutv:n taakse. Tämä osaltaan on tiputtanut katsojamäärät 2000-luvun kulta-aikojen 40 miljoonasta reiluun miljoonaan per viikonloppu.

Ja ajaminen kartingista lähtien on Saksassa kalliimpaa kuin sen naapurimaissa. Muutenkin ilmeisesti rahoituksen löytäminen formulaluokkien kipuamiseen on vähän kivenalla, eikä liitolta liiemmin tukea heru.

Sitten yleisesti (nuorille) kuskeille, joilla ei ehkä ihan niin paljoa ole kahisevaa takana löytyy myös muita halvempia reittejä luoda ura kilpa-ajajana. DTM on Saksassa taas uudessa nosteessa korpivaelluksen jälkeen ja se houkuttelee jonkun verran kuskeja koppiautopuolelle. Ihan toinen lukunsa nosteen osalta on WEC, jossa yhä kasvavassa Hypercar-gridissä on paljon ajopaikkoja ja kilpailu kovaa sekä tasaista. Mielestäni jopa tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa erilaisine varikkotaktiikoineen kun tuolla saa sentään autoa tankata (, vaikka sielläkin se virtuaalinen tankki on [yhdellä stintillä suurin sallittu energiamäärä] joka määrittää melko pitkälle varikkostoppien paikat). Moni pikkuformuloissa jotain voittanutkin (, mutta ei näyttöpaikkaa F1:ssä) saanut kuski onkin valinnut kestävyyskilpailut ja WEC-sarjan poluksi luoda ammattilaisura kilpa-ajajana. Callum Illiot, Robert Schwartzman ja Mic Schumacher esimerkkeinä nuorista myös pikkuformuloita ajaneista. Löytyyhän sieltä sitten myös Formuloissa ajaneita ja jonkinlaisia meriittejä omaavia vanhempiakin herrasmiehiä Kubica, J.Button ja Buemi esimerkkinä mainitakseni.

Suomessa tuntuu vain olevan tiukassa se mielikuva rata-autoilun puolella, ettei muuta mahdollisuutta oikein ole kunnioitettavaa uraa luoda kuin pääsemällä Formula1-sarjaan ja sielläkin täytyisi pärjätä. Mielelläni näkisin myös toisenlaisia urapolkuja suomalaistenkin kuskien osalta, varsinkin jos vauhtia löytyy muttei formuloihin riittävää kassaa taustajoukoilta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös