Mainos

YLE:n tiimi ja kisalähetykset Latvian MM-kisoissa

• 78 137
  • 388
Tila
Viestiketju on suljettu.

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
YLE on julkistanut tekijätiiminsä Latvian MM-kisoihin. Selostus- ja toimittajapuolella ei ole lähdetty suuriin muutoksiin, vaan tutulla ja turvallisella kaavalla edetään. Selostuksesta vastaa kaksikko Antero Mertaranta ja Niki Juusela. Studioisäntänä nähdään Tapio Suominen ja muina toimittajina ovat Mikko Hannula, Olli Ikäheimo, Anssi Nyberg, Jussi Ranta ja Jussi Saarinen.

Toimittajakunta hoitanee urakkansa hyvin kuten aina, vaikka etenkin selostajista riittää joka kevät puhetta. Kieltämättä Mertarannan selostus välillä ärsyttää, mutta toisaalta olisi vaikea kuvitella ketään muuta selostamaan Suomen pelejä. Toinen selostaja, Juusela, täytti hyvin paikkansa ainakin Torinossa. Olisiko Juuselasta tulossa "seuraava Mertaranta", kun "Antsa" päättää joskus lopettaa selostushommat? Hyvä asia sentään on, ettei Jussi Saarista päästetä selostuskoppiin, vaan hän saa hoitaakseen vain haastatteluja. Tosin Torinossa huomasi, että miestä ei välttämättä kannattaisi pitää edes kaukalon laidalla, sillä välillä kysymykset ja tilannetaju oli lievästi sanoen hakusessa.

Tapio Suominen jatkanee hyvää työskentelyään studiossa, toki tähän vaikuttaa myös se, kuinka yhteispeli kommentaattorien kanssa lähtee toimimaan. "Tapsa" on kuitenkin MM-tiimin ja kenties koko YLE:n urheilutoimituksen vahvin lenkki tällä hetkellä.

Aina kysymykseksi nousee, ketkä ovat kommentaattorit. Nyt ne ovat Raimo Helminen, Jukka Jalonen ja Esa Tikkanen. Saa nähdä, miten he onnistuvat tehtävässään. "Raipelta" kommentteja on saanut kaivamalla kaivaa, eikä ainakaan omat muistoni 2003 kotikisojen kommentoinnista ole kovin hyviä. "Raipelta" jääkiekon peluu onnistuu paremmin kuin sen kommentointi.

Jukka Jalonen on kommentaattorina uusi tuttavuus, taisi tosin olla yhdessä YLE:n EHT-lähetyksessä Karjala-turnauksessa kommentaattorina. Silloin mielestäni Jalonen onnistui hyvin, mutta miten Jalonen onnistuu pidemmässä rupeamassa, se jää nähtäväksi.

Esa Tikkasellakaan ei ole paljon kokemusta tv-kommentaattorina olemisesta. Tikkanen on saattanut olla jotain NHL-peliä kommentoimassa vai oliko Tikkanen syksyllä 2004 World Cupia kommentoimassa. Joka tapauksessa, minulla ei ole mielikuvaa miehestä tv-kommentaattorina, sen sijaan mieleen on jäänyt miehen peliuran aikainen "tiki-talk". Saa nähdä pystyykö Tikkanen tuomaan jotain mielenkiintoista kisalähetyksiin. Pahoin pelkään, että se menee vain fraasien toisteluun tai sitten värikkäisiin enemmän tai vähemmän hauskoihin heittoihin. Ei kuitenkaan tyrmätä miestä etukäteen, vaan katsotaan ensin ja sitten tuomitaan, jos aihetta on.

Tekijätiimin valinnat herättävät aina keskustelua. Nytkin kokoonpanosta puuttuu mm. Juhani Tamminen. Jotkut huokaisevat helpotuksesta, jotkut sadattelevat, miksei "Aurinkokuningas" ole mukana. Itse olen hyvilläni, ettei miehen brassailua sivistyssanoilla ja englanninkielisellä termistöllä tarvitse YLE:n lähetyksissä kuunnella. Nelosen SM-liigalähetyksissä niistä saa jo luultavasti tarpeekseen.

On myös mielenkiintoista nähdä, vastaako YLE Canal+:n tuomaan haasteeseen jääkiekon televisioinnissa mm. tilanteiden analysoinnin ja grafiikan kautta. Itse pelin kuvaamiseen YLE:llä ei ole varmaankaan paljoa sanottavaa, kun latvialaiset tuottavat pelisignaalin. Ainakin YLE:n nettisivujen mukaan on kisalähetyksiin luvattu jotain uutta ainakin grafiikan puolelta: "Teknisessä toteutuksessa varsinkin grafiikan osuus kasvaa menneisiin vuosiin verrattuna." (Lähde: http://www.yle.fi/urheilu/mm2006/id35722.html).

YLE:n tv-ohjelma Latvian MM-kisoista.

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Missä on Juhani Tamminen? Suomen paras kommentaattori. Mielestäni MM-kisoissa ei ole sitä oikeaa tunnelmaa, jos Aurinkokuningas loistaa poissaolollaan. Jukka Jalosen kyvyt ovat allekirjoittaneelle hieman hämärän peitossa. Olen muistaakseni jonkun Jalosen analysoiman ottelun katsonut ja siinä hän ei ollut mikään kovin "näkyvä". Melko perusasiaa heitti.

YLE ajattelee katsojan parasta ja Jussi Saarinen on jätetty haastattelijan rooliin. Niki Juusela on mielestäni hyvä selostaja ja korvaa erinomaisesti "Wiener Stadthalle" Saarisen. Ehdoton plussa Tapio Suomisen valinnalle kisastudion isännäksi. Tapsa on ehdoton ykköshahmo tuossa roolissa Suomessa. Kisastudion pystyttäminen Riga Arenalle on myös kehujen arvoinen juttu YLE:n suuntaan.

eläin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen Maajoukkue, DIF, HIFK, Väsby Hockey
Montakohan kertaa Jussi Saarinen tulee kysymään pelaajilta miten he ovat "psyykanneet" itsensä kisoihin/otteluihin/iltapalalle/suihkuun/kauppa kierrokselle?

Teltsuk1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Dallas Stars
Mertaranta ja Tapsa on kaikkein paras mitä voi olla!onneks ne on mukana..kaikki on hyvin..elämä hymyilee..jee!
Kohta ne alkaa!

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Jacobus kirjoitti:
Jussi Saarinen.
Ei hyvää yötä.

eläin kirjoitti:
Montakohan kertaa Jussi Saarinen tulee kysymään pelaajilta miten he ovat "psyykanneet" itsensä kisoihin/otteluihin/iltapalalle/suihkuun/kauppa kierrokselle?
Itse odotan innolla sitä hetkeä kun Jussi-setä kysyy hävityn mm-finaalin jälkeen Karalahden Jereltä, että "mitkä ovat nyt päällimmäiset fiilikset?"

Ihanaa! Voin nukkua yöni rauhassa nyt kun tiedän, että Saarisen Jussi on jälleen mukana kisatiimissä tekemässä meidän katsojien elämystä vielä hieman hauskemmaksi.

Maltan tuskin odottaa, että tämä YLE:n ikioma siilitukka päästetään vauhtiin.

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Tapsa on kingi ja päihittää Lauran 10-0! ;)

Mutta miksei tosiaan tuosta Saarisesta päästä koskaan eroon?
On taas tosi kivaa katsella kun mies pääsee hävityn MM-finaalin jälkeen pelaajilta kyselemään tyyliin "Tässä vierelläni on AINA LEGENDAARINEN Saku Koivu. Saku, harmittaako hävitä finaali tuolla tavalla viimeisellä minuutilla...?"

Eiiih!

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
aurinkolahna kirjoitti:
Missä on Laura? La-u-u-u-u-u-u-u-u-u-u-ura?

Elämä on turhaa ilman Laura Ruoholaa studiossa!

Oiskohan Nelosella? ;-)
Kyllähän Laura silti kuuluisi MM-kisatiimiin.

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Jacobus kirjoitti:
Esa Tikkasellakaan ei ole paljon kokemusta tv-kommentaattorina olemisesta. Tikkanen on saattanut olla jotain NHL-peliä kommentoimassa vai oliko Tikkanen syksyllä 2004 World Cupia kommentoimassa. Joka tapauksessa, minulla ei ole mielikuvaa miehestä tv-kommentaattorina, sen sijaan mieleen on jäänyt miehen peliuran aikainen "tiki-talk". Saa nähdä pystyykö Tikkanen tuomaan jotain mielenkiintoista kisalähetyksiin. Pahoin pelkään, että se menee vain fraasien toisteluun tai sitten värikkäisiin enemmän tai vähemmän hauskoihin heittoihin. Ei kuitenkaan tyrmätä miestä etukäteen, vaan katsotaan ensin ja sitten tuomitaan, jos aihetta on.

Tikkanen oli studio-kommentaattorina Canal+:lla muistaakseni kolmannessa HIFK-HPK -ottelussa. Ihan hyvin mielestäni homman hoiti ainakin niissä muutamissa kommenteissa, jotka kerkesin näkemään (päähuomioni keskittyi Nelosen Kärpät-Ässät -matsiin). Huomasi kyllä, että hän on toiminut valmentajana tässä viimeiset vuodet, eli hän selittää myös pelin taktista puolta auki. Ja oli myös sopivan suorapuheinen kommenteissaan, eli ei hienostellut, jos joku asia kentällä ei hänen mielestään toiminut. Itse olin positiivisesti yllättynyt. Myös ulosanti on mielestäni parantunut siitä, mitä se oli hänen pelaajavuosinaan.

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
JimmyMac kirjoitti:
Tikkanen oli studio-kommentaattorina Canal+:lla muistaakseni kolmannessa HIFK-HPK -ottelussa. Ihan hyvin mielestäni homman hoiti ainakin niissä muutamissa kommenteissa, jotka kerkesin näkemään (päähuomioni keskittyi Nelosen Kärpät-Ässät -matsiin). Huomasi kyllä, että hän on toiminut valmentajana tässä viimeiset vuodet, eli hän selittää myös pelin taktista puolta auki. Ja oli myös sopivan suorapuheinen kommenteissaan, eli ei hienostellut, jos joku asia kentällä ei hänen mielestään toiminut. Itse olin positiivisesti yllättynyt. Myös ulosanti on mielestäni parantunut siitä, mitä se oli hänen pelaajavuosinaan.
En ollut lauantaina Canalin ääressä, joten en voi sanoa mitään "Tikin" kommentoinnista, mutta vaikuttaisi siltä, että hänessä on potentiaalia kommentaattoripuolella. Sinänsä hyvä, että uusia kasvoja kokeillaan, vaikka omat riskinsä on aina jonkin asian uudistamisessa. TV:ssä kuitenkin kasvot ja jutut kuluvat nykyään suhteellisen nopeasti ja uudistuksia on aika ajoin tehtävä, ettei käy samalla tavalla kuin Hockey Nightin kanssa viimeisinä kausina.

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
aurinkolahna kirjoitti:
Missä on Laura? La-u-u-u-u-u-u-u-u-u-u-ura?

Elämä on turhaa ilman Laura Ruoholaa studiossa!

Taitaa tässä olla suurin syy, miksi Juhani Tammista ei nähdä YLE'n tiimissä Latvian kisoissa. Silti voisin lyödä vaikka mistä vetoa, että ei Tami malta olla poissa paikalta, eiköhän vähintään yhden ottelun vierailu mahdu kahteen ja puoleen viikkoon. Jussi Saarinen? Millä tämä mies on päässyt tuollaiseen duuniin? Latviassa kun on tuo viina tunnetusti halpaa, mielenkiintoista nähdä miten punaisena Jussi tällä kertaa hohtaa kaukalon laidalla ja ennen kaikkea ne mokat...

Hescu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Leijonat
eläin kirjoitti:

Heh joo tai "Minkälainen henkinen tunnelataus joukkueella on tähän otteluun?" Ääähhh...ois vaan YLE repäissyt ja laittanut vaikka Peltsin haastattelemaan pelaajia. Ei olisi välttämättä tullut niitä peruskysymyksiä ainakaan.

Hyvältä näyttää YLEn kisatimi kokonaisuudessaan. Suominen on toimittajana varma ja vikkeläsanainen ja ansaitsee ehdottomasti kisastudion isännän paikan. Kommentaattoreista ei uskalla vielä sanoa mitään. Pari vuotta sitten Kuhta ja Lind olivat aika hauska parivaljakko kisastudiossa. Saa nähdä, mitä Tikkanen & kumppanit saavat aikaan.

Viimeksi muokattu:

Nakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa (+Kalpa), Leijonat sukupuoleen katsomatta
Saarinen?

Onko tämä Saarinen se jenkkitukkainen mies, joka ensin höpöttää itse ummet ja lammet, sitten toteaa, että pelasitte ihan päin p*rsettä ja kysyy sitten vielä perään, että miltä nyt tuntuu? Ei nyt ihan noilla sanoilla ehkä, mutta olympialaisissa viimeksi tämä ukko kummastutti minua kovasti laukaisuillaan ja moneen otteeseen olisin toivonut sen hornantuuttiin sieltä negaatioineen. Kyllä on hienoa kysellä pelaajalta (jota jo valmiiksi ottaa päähän tai joka on melkein itku kurkussa), että miksi olitte niin surkeita tänään/tässä erässä. Ja tuohon vielä kun lisää päälle äijän typerät sepustukset haastattelun alkuun, niin... ARGH! Sitä ihmettelen, että miehen nimi ei ole vieläkään jäänyt päähäni. Kai olen yrittänyt sulkea tämän haastattelijan irvikuvan mielestäni. Se nuori sälli olympialaisissa oli ihan hyväntuntuinen haastattelija, mutta enpä muista hänenkään nimeään.

eläin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen Maajoukkue, DIF, HIFK, Väsby Hockey
Nakke kirjoitti:
Onko tämä Saarinen se jenkkitukkainen mies, joka ensin höpöttää itse ummet ja lammet, sitten toteaa, että pelasitte ihan päin p*rsettä ja kysyy sitten vielä perään, että miltä nyt tuntuu? n nimeään.

On. Älä unohda "psyykkaus" kysymyksiä :). On sellainen muistikuva miehestä myös että Salt Lake Cityssä 2002 mies kysyi Selänteeltä kaikkea mahdollista toisen erän jälkeen eikä meinanut päästää miestä pukukoppiin, Heikki Riihiranta ehti viellä ilmestyä lopussa paikalle "V*ttu mä vedän sua turpaan* ilmeellä.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
vetoo kirjoitti:
Missä on Juhani Tamminen? Suomen paras kommentaattori. Mielestäni MM-kisoissa ei ole sitä oikeaa tunnelmaa, jos Aurinkokuningas loistaa poissaolollaan. Jukka Jalosen kyvyt ovat allekirjoittaneelle hieman hämärän peitossa. Olen muistaakseni jonkun Jalosen analysoiman ottelun katsonut ja siinä hän ei ollut mikään kovin "näkyvä". Melko perusasiaa heitti.

YLE ajattelee katsojan parasta ja Jussi Saarinen on jätetty haastattelijan rooliin. Niki Juusela on mielestäni hyvä selostaja ja korvaa erinomaisesti "Wiener Stadthalle" Saarisen. Ehdoton plussa Tapio Suomisen valinnalle kisastudion isännäksi. Tapsa on ehdoton ykköshahmo tuossa roolissa Suomessa. Kisastudion pystyttäminen Riga Arenalle on myös kehujen arvoinen juttu YLE:n suuntaan.

Asiapuhetta! Tammisella on ehtymätön tieto jääkiekosta ja analyysit ovat täyttä tavaraa. Miehestä saadaan vielä enemmän irti jos studiossa Tapsa hoitaa hommansa hyvin, toisin kuin Laura Ru(o)hola.

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
eläin kirjoitti:
On sellainen muistikuva miehestä myös että Salt Lake Cityssä 2002 mies kysyi Selänteeltä kaikkea mahdollista toisen erän jälkeen eikä meinanut päästää miestä pukukoppiin, Heikki Riihiranta ehti viellä ilmestyä lopussa paikalle "V*ttu mä vedän sua turpaan* ilmeellä.
Näin oli, ja naputteli Hexi vielä kelloaankin. On täysin tyrmistyttävän huono "toimittaja" tuo Saarinen. Aina samat jutut, pelistähän tämä dille ei tajua yhtään mitään. Katsokaa vaikka SM-liigan peleistä tehtyjä raportteja.
Kaveri on miettinyt kysymykset aina valmiiksi, esim. ekalla erätauolla, jos pelataan Kanadaa vastaan, kysymys on: Kuinka Suomi on pystynyt vastaamaan Kanadan kovaan taklauspeliin?
Olikohan Lydman joka vastasi tuohon että ai ei ne mun mielestä paljoa taklannu, mitäs peliä sää katoit? Hyvä kuitti!

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mahtaisikohan näitä kisoja nähdä täällä härmässä mistään muualta, kuin YLE:n kanavilta?

Lähinnä 9.5. pelattavat Slovenia - Latvia tai Norja - Tanska -pelit kiinnostaisivat. YLE ei näitä pelejä ymmärtääkseni näytä...

Tinke

Jäsen
HeGe41 kirjoitti:
Mahtaisikohan näitä kisoja nähdä täällä härmässä mistään muualta, kuin YLE:n kanavilta?

Lähinnä 9.5. pelattavat Slovenia - Latvia tai Norja - Tanska -pelit kiinnostaisivat. YLE ei näitä pelejä ymmärtääkseni näytä...
Urheilukanava näytti ainaski vuoden 2002 mm-kisojen jotain pelejä. Sen jälkeen ei ole muistaakseni näyttänyt, joten tuskimpa tänäkään vuonna näyttävät.

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Hävityn finaalin jälkeen on taas Saarisen paikka esittää kysymyksiä...Voi mikä lisäkärsimys!

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tinke kirjoitti:
Urheilukanava näytti ainaski vuoden 2002 mm-kisojen jotain pelejä. Sen jälkeen ei ole muistaakseni näyttänyt, joten tuskimpa tänäkään vuonna näyttävät.
Toisaalta, Torinosta näyttivät, ja YLEllä nekin oikeudet olivat. Mutta en siis tiedä.

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Petteri Sihvonen olisi mukava nähdä studiovieraana, kuten vuosi sittenkin. Harmi vaan, kun viime MM-kisoissa Tami ja Petteri oli juuri päässeet vauhtiin ja ruotimaan Suomen esitystä, iski sensuuri Tapsan korviin karmaisevalla tavalla ja studio-osuus katkaistiin ja siirryttiin katselemaan tyhjää jäätä.

Olympiakisoissa Saarinen taisi aloittaa jokaisen haastattelun sanomalla: "vieressäni seisoo nyt...."

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ziege kirjoitti:
Oiskohan Nelosella? ;-)
Kyllähän Laura silti kuuluisi MM-kisatiimiin.

Mutta eikö sinne olisi voitu ottaa Inka Heneliusta? Ihan siis vain naiskiintiön ja tasa-arvon takia, sillä eihän mulla mitään taka-ajatuksia tässä tietenkään ollut.

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

• 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tappara vs Sport
  • 1.68
  • 4.90
  • 4.50
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.