Ei sitä Trumpin tarvitsisi ääneen mennä sanomaan, mutta on täysin selvä että mikäli Trumpin "nopea rauha" toteutuu missään muodossa niin Venäjällä on vahvempi neuvotteluasema mitä Ukrainalla koska pitävät 20% maasta hallussaan eikä rintamatilanne ole juurikaan muuttunut kahteen vuoteen.Eihän toi Ukrainan puolesta hyvältä näytä, kun käytännössä on mitä tuosta keskustelusta ymmärsin, niin trump sanoo, että me tiedetään, että te olette ahtaalla ja nyt on teidän valinta rullaako teidät minä vai putin.
Alusta asti ainakin itselle ollut selvää, että rauhan ehdot käy kokoajan kalliimmaksi ja kalliimaksi ja tie ulos tosta konfliktista vaikenee.
Hieman jopa syytän lännen luomaa propagandaa tilannekuvasta, joka on luotu niin ukrainalaisten, kuin meidänkin mieliimme.
Siellä on hienosti otettu Kremlin propaganda haltuun, nostan hattua teille sir! Ihan oikeasti olet sitä mieltä, että Ukraina ja Eurooppa haluaa sotia?
Apukysymyksenä voin tarjota pohdittavaksi, että onko venäläistä kulttuuria ja elämäntapaa jäljellä, jos venäläiset laskevat aseensa? Ja sitten taas kysymys toisinpäin koskien ukrainalaisia ja heidän kulttuuria sekä elämäntapaa.
Mutta onhan tuo tuollaista mukavaa ryssänkätyripropagandaa. Saadaan kivasti uhria syytettyä tilanteestaan. Aika vitun kuvottavaa suorastaan.
Nyt kyllä olisi hyvä osoittaa kohta jossa V. Niinistö olisi sanonut "Ukraina ja Eurooppa haluaa taas sotia siinä toivossa että Venäjä saadaan heikentyneeseen, jopa romahtaneeseen tilaan", lainaus sinun kommentista, korostus minun.Ok, sitten mm. Ville Niinistökin levitti Kremlin propagandaa taannoin A-Studiossa.
Kiristää on ehkä väärä sana, mutta vähintään reaalipolitiikka, jossa otetaan se oma itsenäinen linja ja toivotaan, että tätä tukee myös moni amerikkalainen, joka vähitellen kyllästyy myös itse Trumpin sekoiluun. Mielestäni EU on toistaiseksi hyvin pitänytkin sitä omaa linjaansa. Yhtenä esimerkkinä melko moni asettui eilen välittömästi tukemaan Zeleä Trumpin ryöpytyksen jälkeen. Kyllähän Trumpillakin alkaa tässä paine kasvaa vähitellen. Kuten olen jo aiemmin sanonut, ei Ukrainalla ja Euroopalla ole mikään kiire mihinkään sopimukseen. Trumpilla ja Putinilla on. Nyt vaan loppuun asti rohkeutta pitää se oma linja. Trump hyökkää joka tapauksessa aina kun on paikka, mutta vähitellen hänenkin bluffit alkavat paljastua.Euroopan pitäisi nyt miettiä joku yhteinen strategia jolla kiristetään USA pois tuolta linjalta. Kaupan lisääminen Kanadan kanssa on oikein hyvä alku, jo suunniteltuja investointeja USAan pitäisi alkaa näyttävästi perumaan jne jne.
Nyt kyllä olisi hyvä osoittaa kohta jossa V. Niinistö olisi sanonut "Ukraina ja Eurooppa haluaa taas sotia siinä toivossa että Venäjä saadaan heikentyneeseen, jopa romahtaneeseen tilaan", lainaus sinun kommentista, korostus minun.
Minusta hän ei sanonut siinä ohjelmassa mitään tuollaista.
Hän ja lukuisat muutkin ovat sanoneet, että rauhaa ei pitäisi kiirehtiä nyt, kun puolen vuoden tai vuoden päästä Putininin asema voisi käydä liian tukalaksi, kunhan Venäjän tilanne tästä vielä heikkenisi.
Onko?
Vai "entäs sitten?"
Nyt kun USA sai ison loven, mitä se menetti? Lopettavatko Euroopan maat kaupankäynnin Yhdysvaltojen kanssa? Eivät.
Ukraine is Europe! We stand by Ukraine. We will step up our support to Ukraine so that they can continue to fight back the agressor. Today, it became clear that the free world needs a new leader. It’s up to us, Europeans, to take this challenge.
Niin siis Ukrainalle epäreilua ja Euroopan turvallisuutta uhkaavaa rauhaa ei tule kiirehtiä. Tai mielellään sellaista ei tule tehdä ollenkaan. Tämä on täysin eri asia. Ei Ville Niinistö ole sanonut mitään sellaista, että kestävää rauhaa ei tulisi ajaa.
Ja kuten todettua Ville Niinistö ei todellakaan sanonut A-studiossa Euroopan ja Ukrainan haluavan sotaa, tämä heitto oli sinulta - ihan faktisesti - Venäjän propagandan levittämistä. Jos katsoo Ukrainan sodan toimijoita, niin ainoastaan yksi valtiollinen toimija haluaa sotaa, ja se ei ole Ukraina, eikä edes Suomi tai Suomen europarlamentaarikot.
Käytin ihan tarkoituksella sanaa kiristää, koska se on kieltä jota Trump ymmärtää. Kansalla siellä ei ole valtaa nyt ja siten kykyä muuttaa asioita vaikka mitä ilmeisimmin suurin osa tuomitsee DT:n käytöksen. Nyt tarvitaan DT:lle omaa motivaatiota syöttäen hänelle omaa lääkettään.Kiristää on ehkä väärä sana, mutta vähintään reaalipolitiikka, jossa otetaan se oma itsenäinen linja ja toivotaan, että tätä tukee myös moni amerikkalainen, joka vähitellen kyllästyy myös itse Trumpin sekoiluun. Mielestäni EU on toistaiseksi hyvin pitänytkin sitä omaa linjaansa. Yhtenä esimerkkinä melko moni asettui eilen välittömästi tukemaan Zeleä Trumpin ryöpytyksen jälkeen. Kyllähän Trumpillakin alkaa tässä paine kasvaa vähitellen. Kuten olen jo aiemmin sanonut, ei Ukrainalla ja Euroopalla ole mikään kiire mihinkään sopimukseen. Trumpilla ja Putinilla on. Nyt vaan loppuun asti rohkeutta pitää se oma linja. Trump hyökkää joka tapauksessa aina kun on paikka, mutta vähitellen hänenkin bluffit alkavat paljastua.