Yhdysvaltain ex-presidentti Donald J. Trump

  • 3 409 242
  • 22 739

teppana

Jäsen
Sipilä laittoi valtiontaloutta yhtä hyvin kasvuun kuin Trump USAn. Kun maailmantaloudessa menee kovaa, niin valtiontalous parantuu huomaamatta siinä sivussa. Loput toki pistettiin koulutuksesta leikkaamalla ja valtion osakkeita myymällä.

Ei pidä paikkaansa. Vetoapua tuli maailman taloustilanteesta, mutta globaali kehitys oli jo pitkään ollut nousujohteinen ja meidän ei. Vaikka Sipilän hallitus välillä sekoili koomisissa mittasuhteissa, valtion talouden ja työllisyyden parantamisessa Sipilän hallitus tulee jäämään historiaan yhtenä onnistuneimmista. Syystäkin.
 
Vastaus ensimmäiseen sitaattiisi on lähinnä kertausta, joten mikäli oikeasti on lukenut aiemmat viestit niin sen voi hypätä yli...

Koska nyt löytyi aito trumpfani

Pakko kysyä: V-ttuiletko?
Viimeiset pari päivää olen lähes pelkästään toistellut etten kannata Trumpia. Olen arvostellut Trumpia varmaan jotain kymmenestä asiasta ja kun sitten kritisoin että YHDESSÄ asiassa Trumpia ARVOSTELTIIN väärin (en siis edes kehunut häntä) niin ei kai se pyyhi kaikkea aiemmin sanomaani pois ja tee minusta Trumpin "fania"?
Eikö se päinvastoin todista objektiivisuudesta ettei näe pelkästään pahaa tai pelkästään hyvää?


Kun kysyt, miksi pelkistetään keskustelu pelkäksi hyvä-paha-asetelmaksi, niin myönnän tämän havainnoinnin oikeuden. Periaatteessa näin pitäisi menetellä aina, keskustella objektiivisesti asioista ilman turhaa kiihkoa ja värinää. Mutta Trumpista on erittäin vaikea olla ottamatta huomioon sitä, että hän itse kärjistää tavattomasti asioita.

Ehkä se on vaikeaa, mutta eikö kritiikkisi uskottavuus kärsi jos itse sorrut samaan kärjistämiseen?
Niin kuin muuan suomalainen valtiomies sanoi: "ei pidä provosoitua, kun provosoidaan"
tai vielä osuvammin amerikkalaisen runoilija James Hetfieldin sanoin
"fight fire with fire, do unto others as they have done unto you, but what in the hell is this world coming to?"
Toisin sanoen, lähtiessäsi mukaan kärjistämiseen tulet samalla vauhdittaneeksi kahtiajakautumisen etenemistä.


Minua ihmetyttää faneissa se, ettei koskaan kommentoida sitä, mitä hän tekee käytännössä ja peilata tätä asiaa siihen, millainen presidentin virka on.

Trumpinhan on sanottu edustavan uudenlaista presidenttiyttä - ja sitä hän totisesti tekee.
Eikä hyvällä tavalla minun mielestäni, mutta niinpä en olekaan kannattaja

Trumpista keskustellaan pelkästään jonkun ideaalin pohjalta, sen perusteella mitä hän edustaa. On olemassa julmettu määrä objektiivisia faktoja siitä, mitä Trump on tehnyt. On olemassa tietty valheenpaljastukseen erikoistunut ryhmä, joka pyrkii näyttämään, miten usein Trump valehtelee: osa valheista on normaalia politiikkaa, mutta kun niitä vain kertyy valtava määrä per viikko, tällöin alkavat hälytyskellot soida aika monen päässä.

En ole varma mitä tarkoitat, mutta minusta on selvää että Trump ei juurikaan aidosti perusta niistä arvoista, joiden puolesta puhuu. No, ehkä hän omaa joitakin konservatiivisia asenteita, mutta suurimmalta osin takana on puhdas valtapolitiikka ja hän puhuu niiden asioiden puolesta joiden uskoo vetoavan kannattajiinsa.
Pahimmillaan se on niin tökeröä että on vaikea käsittää miten niin läpinäkyvä teeskentely menisi todella läpi - esimerkiksi Trumpin esiintymisen kristittynä on epäuskottavinta mitä Amerikan presidenteiltä lienee koskaan nähty.
Toisaalta tällä voi olla hyväkin puolensa: ainakaan minä en ole vakuuttunut siitä, että hän olisi sydämestään vakaumuksellinen KKK-rasisti, vaikka flirttaileekin näiden arvojen kanssa.

Trump ei halua taistella ilmastonmuutosta vastaan, koska osa amerikkalaisista ei usko siihen ja koska ne, joilta hän saa äänensä, kuuluvat suurelta osin tähän joukkoon. Koska hän tekee näin, hän joutuu kansainvälisessä politiikassa paarialuokkaan. Ja tämän johdosta hän hakeutuu sellaisten johtajien kaveriksi, joille länsimaiden demokratia ei merkitse mitään tai on vastustettava asia. Voiko vapaan maailman johtaja todella toimia näin ja saada faniensa äänet? Ettekö huomaa, että ilman vapaata maailmaa ei teidänkään mielipiteennemuodostuksenne olisi vapaata? Pohjois-Koreassa on yksi mies ja yksi ääni,
Mitä voitte ajatella siitä, että tämä presidentti on selvinnyt virkarikossyytteestä, jonka asettaminen oli perusteltua, mikäli otetaan sellainen pikkuasia kuin laki huomioon? Tai mitä siitä, että kyseinen presidentti saa murskatuomion hallinnon ammattilaisilta, siis oman puolueensa väeltä. Paljastuskirjojen sanoma on yksiselitteinen ja suorastaan hirveä. Epäpätevyys, millä Trump hoitaa virkaansa, on täysin ainutlaatuista. Tai mitä siitä, että hän onnistui antamaan koronaviruksen torjunnassa ohjeita, jotka varmasti ovat johtaneet joidenkin ihmisten kuolemaan? Tai siitä, että ulkopolitiikassa hän antaisi Euroopassa kaikki aseet Putinin käsiin, ellei olisi rebuja, jotka pakottavat Trumpin hllitsemään mielijohteitaan.

Jos nämä kysymykset ovat minulle niin näet turhaa vaivaa. En ole noista asioista juurikaan eri mieltä.


Jos presidentin on määrä yhdistää kansaa, miksi tämä tyyppi pyrkii vain jakamaan kansaa yhä enemmän?

Siksi, että vaikka ehkä muuta sanookin, hän ei piittaa kansan yhdistämisestä - tai ainakin piittaa siitä vähemmän kuin kannatuksensa maksimoinnista.
Tuo kansan yhdistäminen on sinänsä mutkikas juttu. Meidän - huom: sisällytän myös itseni - mielestämme se yleensä tarkoittaa liberaalien (eli demokraattipresidenttien) arvojen mukaisia tekoja, mutta kokevatko konservatiivit niitä yhdistäväksi?
Voiko konservatiivisten arvojen mukainen teko yleensä olla meidän tai laajemmin liberaalien mielestävä kansaa yhdistävä?

Erääksi Trumpin menestyksen syyksi onkin joissakin yhteyksissä arveltu vastareaktiota Obaman liian liberaaliksi koetulle politiikalle, joka ei antanut mitään konservatiiveille. Vastaavasti nyt alkaa olla jo nähtävissä vuorostaan vastareaktio Trumpille - ja jos hän onnistuu pääsemään toiselle kaudelle, tulee reaktio uuden neljän vuoden jakson jälkeen olemaan varmasti entistä jyrkempi.


Joten, voit minun tuellani kertoa, miksi Trump on hyvä presidentti. Tai jos hän on pelkkä presidentti, voit toki kertoa senkin. Tai voit luetella ne teot, joissa hän on toiminut erityisen mallikkaasti.
Yksikön toisen persoonan käyttö osoittaa että tuo ainakin on osoitettu minulle.
Vastaaminen lienee kuitenkin tarpeetonta, sillä pitäisi olla käynyt selväksi että Trump ei mielestäni ole hyvä presidentti.
Se, mikä hänessä on merkityksellisintä, on varmaan sama mikä meikäläisittäin perussuomalaisissa: hänen kauttaan äänen ovat saaneet ne, joita tavallisesti ei kuulla politiikan huipputasolla. Eri asia sitten, onko se positiivista.
Monilta osin varmasti ei.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Itse asiassa Ronnie oli ensin poliitikko ja vasta myöhemmin näyttelijä. Lisäksi puolueloikkari. Aloitti Demokraateissa.
Puolueloikkari kyllä, mutta tätä toista väitettä en ymmärrä. Hän nimenomaan oli tunnettu näyttelijä ja teki kymmeniä Hollywood-elokuvia ennen poliittista uraansa.

Parempi se näyttelijä kuitenkin oli presidenttinä kuin tämä nykyinen joka ainoastaan näyttelee presidenttiä.
 
Pakko kysyä: V-ttuiletko?
Viimeiset pari päivää olen lähes pelkästään toistellut etten kannata Trumpia. Olen arvostellut Trumpia varmaan jotain kymmenestä asiasta ja kun sitten kritisoin että YHDESSÄ asiassa Trumpia ARVOSTELTIIN väärin (en siis edes kehunut häntä) niin ei kai se pyyhi kaikkea aiemmin sanomaani pois ja tee minusta Trumpin "fania"?
Eikö se päinvastoin todista objektiivisuudesta ettei näe pelkästään pahaa tai pelkästään hyvää?
Vaikka ei kohdistunut minuun vastaan silti. Luulen että täällä on porukalla tuntosarvet herkällä kun palstalle on ilmestynyt tasaisin väliajoin Trumpin "fanipoika". Hänen saatuaan bänniä, hetken päästä on ilmestynyt uusi tilalle.

Sä olet kohtalaisen tuore kirjoittaja palstalla, joten on arveltu että uusi trolli kehissä. Omasta mielestä ihan asiallista tekstiä suollat. Aika näyttää.

Ketjun aiheeseen liittyen mielestäni Trumpilla on paniikkinappula pohjassa ja tästä syystä kosiskelee vain basea kun ei tiedä ketä muuta ja miten pitäisi kosiskella. 2016 Hitler ja Stalin olisivat molemmat voittaneet HRC:tä vastaan. Nyt on uusi tilanne.
Täällä ei ymmärretä kuinka kahtiajakava persoona HRC jenkeissä on. Biden on toista maata vaikka puolue-eliittiä edustaakin.

Jos Biden voittaa, tulee olemaan yhden kauden pressa, jonka tehtävä on yhdistää kansaa ja parantaa nykyisiä haavoja. Alkaa aika moni rebu olemaan Bidenin leirissä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Trumpin ja Fox News Channelin välirikko pahenee, Fox joutaa luiskaan. Trump on kehottanut katselemaan OANN:ia jo jonkin aikaa. Nyt sen rinnalle on nostettu Newsmax TV.

"@FoxNews weekend afternoons is the worst! Getting into @CNN and MSDNC territory. Watch @OANN & @newsmax instead. Much better!"
 

Baldrick

Jäsen
Trumpin ja Fox News Channelin välirikko pahenee, Fox joutaa luiskaan. Trump on kehottanut katselemaan OANN:ia jo jonkin aikaa. Nyt sen rinnalle on nostettu Newsmax TV.

"@FoxNews weekend afternoons is the worst! Getting into @CNN and MSDNC territory. Watch @OANN & @newsmax instead. Much better!"

Tämä on vain hyvä uutinen, sillä uskon Foxin olevan Trumpia suurempi instituutio. Fox Newsiä pidetään jenkeissä luotettavimpana uutiskanavana ja taitaa olla katsotuinkin, joten hyvä vaan, jos Trump lähtee soolouralle tästä parisuhteesta. Vielä kun vähän enemmän irtaantuu ja haukkuu, niin kenties Tucker Carlsonitkin saavat intoa myös jakaa sitä kritiikkiä takaisinpäin, kun enää ei tarvitse liikaa mielistellä tietyn rajapisteen yli.
 

Barney

Jäsen
Mitävittuanyttaas? Onko tuo vaan joku typerä läppä?
Onhan Kanye West puhunut jo pitkään lähtevänsä ehdolle, mutta aiemmin keväällä hän taisi todeta, että kannattaa Trumpia näissä vaaleissa ja on itse ehdolla vasta seuraavissa. On siis melko todennäköistä että kyseinen henkilö lähtee jossain vaiheessa ehdolle ja itse asiassa uskon hänen saavan myös ihan kohtalaisen määrän ääniä etenkin nuorilta Kardashaneja ja Jennereitä fanittavilta naisilta. Presidentiksi asti hänellä ei pitäisi kyllä olla mitään mahdollisuuksia, mutta ei toisaalta käytännössä kukaan uskonut Trumpinkaan mahdollisuuksiin silloin kun hän asettui ehdolle. Kun puhutaan yhdysvaltalaisista, niin heidän tyhmyyttään ei pidä koskaan aliarvioida.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni Trump on huono johtaja, koska on pelkästään pyrkinyt saamaan aikaan konflikteja. Niin kansainvälisessä diplomatiassa, kuin omien keskellä. Jatkuvasti.
Vanha oppi kuului, että hajota ja hallitse. dt teki siitä oman lyhyemmän versionsa; hajota. Tuloksia katsellessa voi sanoa: Suunnitelmassa on pysytty tiukasti. Kirsikkana kakun päällä ainakin 2x enemmän koronaan sairastuneita kuin fiksusti toimimalla.
Mutta Trumpista. Ilmeisesti itsenäisyyspäivän puhe oli suunnattu ydinporukalle ja kaikki muut ovat natseihin verrattavissa olevia kommareita.
Se on keskittynyt nuolemaan basea koko ajan. Se oli voittoisa valinta 3½ v sitten ja miksipä hyvää muuttamaan?
Fox Newsiä pidetään jenkeissä luotettavimpana uutiskanavana
Tämä on aika hämmentävää, kun ottaa huomioon kuinka paljon ne on esim koronasta valehdelleet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan Kanye West puhunut jo pitkään lähtevänsä ehdolle, mutta aiemmin keväällä hän taisi todeta, että kannattaa Trumpia näissä vaaleissa ja on itse ehdolla vasta seuraavissa. On siis melko todennäköistä että kyseinen henkilö lähtee jossain vaiheessa ehdolle ja itse asiassa uskon hänen saavan myös ihan kohtalaisen määrän ääniä etenkin nuorilta Kardashaneja ja Jennereitä fanittavilta naisilta. Presidentiksi asti hänellä ei pitäisi kyllä olla mitään mahdollisuuksia, mutta ei toisaalta käytännössä kukaan uskonut Trumpinkaan mahdollisuuksiin silloin kun hän asettui ehdolle. Kun puhutaan yhdysvaltalaisista, niin heidän tyhmyyttään ei pidä koskaan aliarvioida.
Tätä minäkin olen hieman ihmellyt, kun Kanyen ehdokkuudesta on puhuttu kun se olisi taktinen veto Bideniä vastaan. Jos ja kun kaveri on trumpetisti itsekin, niin luulisi että hän veisi silloin ääniä nimenomaan trumpilla. Toki on sanottava etten minä koko tyyppiä tunne alkuunkaan ja ymmärrän että kaveri on tummaihoinen mikä on perinteisesti demokraattien kannattajakuntaa. Olen kuitenkin ymmärtänyt että hän on jotain saatanan tyhmiä kommentteja antanut, mutta pystyisikö hän houkuttelemaan samaa ideologiaa edustavia valkoisia taakseen isommin? Ei kai.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Taitaa Kanyelta olla tulossa uusi levy ulos. Todennäköisesti pelkkä mainoskikka, että pääsee otsikoihin. Kanyella on aiemminkin ollut näitä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ja kun kaveri on trumpetisti itsekin, niin luulisi että hän veisi silloin ääniä nimenomaan trumpilla.
ddt-saastunut base on uskollinen ja äänestää vain häntä. Ja vaikka joku noista haluaisikin livetä rintamasta, ääntä ei tule saamaan kukaan värillinen. Rasismi on nykyään rebujen basen lämmitysöljy.

Vaikuttaa mainoskikalta.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Vastaus ensimmäiseen sitaattiisi on lähinnä kertausta, joten mikäli oikeasti on lukenut aiemmat viestit niin sen voi hypätä yli...
Pakko kysyä: V-ttuiletko?
Viimeiset pari päivää olen lähes pelkästään toistellut etten kannata Trumpia. Olen arvostellut Trumpia varmaan jotain kymmenestä asiasta ja kun sitten kritisoin että YHDESSÄ asiassa Trumpia ARVOSTELTIIN väärin (en siis edes kehunut häntä) niin ei kai se pyyhi kaikkea aiemmin sanomaani pois ja tee minusta Trumpin "fania"?
Eikö se päinvastoin todista objektiivisuudesta ettei näe pelkästään pahaa tai pelkästään hyvää?
En, en myöskään katsonut liiemmälti aikaisempaa keskustelua. Palautteesta vaikutti siltä, että palstalle oli tullut aito trumpfani, mutta kyseessä oli sitten väärä hälytys. Itse asiassa, minulla ei ole mitään trumpfaneja vastaan, olen vain kiinnostunut, kykenevätkö he järkiperäisesti puolustamaan valintaansa. Koska Suomessakin niitä on, olisi ainakin mahdollisuus ymmärtää fanien psykologiaa. (Sama pätee esim. ilmastodenialisteihin).

Toki on niin, että kenenkään ei ole pakko tehdä järkiperäisiä valintoja politiikassa tai muutenkaan, mutta silloin kiinnostavaa on se, miksi nämä ihmiset valitsevat tunteella tai jollakin muulla perusteella poliittisen ym. sankarinsa.

Oikeastaan Trump ei jätä vaihtoehtoja ja hänet tekemisiään on todella vaikea arvioida positiivisesti. Jopa plusmerkkisen yksittäistapauksen löytäminen on hankalaa. Toki on tilanteita, joissa presidentin asema vaatii tekemään kansallisen edun mukaisia päätöksiä, jotka puolestaan johtavat joskus ankaraan ja epäoikeudenmukaiseenkin kritiikkiin. Jos Trump kuuntelisi hallinnon asiantuntijoita tunnollisesti, siltikin saisi asemansa mukaan kritiikkiä.

On vain kaksi vaihtoehtoa, olla trumpfani tai kriitikko. Fani sulkee pois asiallisenkin kritiikin, kriitikko taas näkee Trumpin todella synkässä valossa. Objektiivinen neutraalius olisi tietysti toivottavinta, kun en nyt kumminkaan ole amerikkalainen, mutta sellaisen aspektin löytäminen on mahdotonta. Miten kirjoittaa jotakin positiivista 100% egoistista ja patologisesta valehtelijasta? Siksi toisenlainen näkökulma Trumpiin olisi tervetullutta. Miten värjätä musta valkoiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse asiassa Ronnie oli ensin poliitikko ja vasta myöhemmin näyttelijä. Lisäksi puolueloikkari. Aloitti Demokraateissa.
Onko noin? Itse olen ymmärtänyt että ennen näyttelemistä Ronnien poliittinen ura oli lähinnä jotain collegepolitiikkaa. 30-luvun lopussahan tuo taisi ensimmäisen leffansa tehdä. Toki politiikkaa se on collegepolitiikkakin, ei siinä mitään.
 
Vaikka ei kohdistunut minuun vastaan silti. Luulen että täällä on porukalla tuntosarvet herkällä kun palstalle on ilmestynyt tasaisin väliajoin Trumpin "fanipoika". Hänen saatuaan bänniä, hetken päästä on ilmestynyt uusi tilalle.

Sä olet kohtalaisen tuore kirjoittaja palstalla, joten on arveltu että uusi trolli kehissä. Omasta mielestä ihan asiallista tekstiä suollat. Aika näyttää.

Kiitos tiedosta, tuohan selventää kuvaa aivan olennaisesti.
Tiesin kyllä että Trump ei ole enemmistön suosiossa, mutta täytyy sanoa että taannoinen reagointi tuntui ajoittain niin absurdilta että aloin jo ihmetellä olenko joutunut jonkinlaisten hihhuleiden maalitauluksi.

Tuosta trollailusta en tosiaan tiennyt. Olen kyllä viestiketjua seuraillut, mutta en mitenkään täydellisen kattavasti enkä ilmeisesti niin pitkää aikaa että olisin siitä ollut tietoinen.
Sinänsähän aika erikoinen tilanne että pitää olla trolli tukeakseen vaikuttajaa, jonka sentään tulisi olla vapaan maailman johtaja.
Elämme kummallisia aikoja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Objektiivinen neutraalius olisi tietysti toivottavinta, kun en nyt kumminkaan ole amerikkalainen, mutta sellaisen aspektin löytäminen on mahdotonta. Miten kirjoittaa jotakin positiivista 100% egoistista ja patologisesta valehtelijasta? Siksi toisenlainen näkökulma Trumpiin olisi tervetullutta. Miten värjätä musta valkoiseksi?
Minullekin Trumpin vaalivoitto aikoinaan oli isuuri yllätys, mutta osasin jossain määrin odottaa, että asiat eivät tule kehittymään parempaan suuntaan. Samalla kuitenkin tunsin voimakasta vahingoniloa: Nyt teillä on sellainen johtaja kuin ansaitsette. Nyt saatte mitä olette tilanneet. Mitään näin totaalista epäonnistumista en odottanut enkä toivonut, ja vahingonilo on jo muuttunut sääliksi; jos Trump saa vielä jatkokauden, niin se on jo iso pettymys.
 
Sinänsähän aika erikoinen tilanne että pitää olla trolli tukeakseen vaikuttajaa, jonka sentään tulisi olla vapaan maailman johtaja.
Elämme kummallisia aikoja.
Mulle Trump oli pettymys jo alusta lähtien. Vaalikampanja osoitti että nyt pelataan likaisempaa peliä kuin koskaan aikaisemmin USA:n pressanvaalihistoriassa. Edes jotain sivistystä tai käytöstapoja odottaisi "vapaan" maailman johtajalta.

Virkaanastumisen jälkeen kävi hyvin nopeasti selville että DT ei ole USA:n tai vapaan maailman puolella vaan flirttailee avoimesti diktaattorien kanssa, halveksuu vähemmistöja ja muodostaa oman egonsa pönkittämisen myötä turvallisuusuhan USA:lle.

Jos niitä saavutuksia pitää luetella, lienee veronalennus miljönääreille tälläinen. Sillä saavutettiin lyhyen tähtäimen pörssikurssien nousu ja työttömyyden alentuminen.
Toinen saavutus voisi olla että oli ensimmäinen länkkäri, joka ottaa Kiinan luokille maailmantalouden osalta. Saavutukset lähinnä marginaalisia, mutta vihdoinkin kissa on nostettu pöydälle.
Muita saavutuksia en ole keksinyt vaikka seuraan maan sisäpolitiikkaa aktiivisesti.

Negatiivisten puolien luettelemiseen mulla ei riitä tämä eikä seuraavat viisi loppuunkulunutta läppäriä.
 

Baldrick

Jäsen
Itse kovasti toivoin, että Trump olisi rauhoittunut kisan päätyttyä ja ruvennut presidentiksi. Se toivo mureni nopeasti, kun piti silmittömästi puolustella virkaanastujaisyleisöä historian suurimpana.

No tietty jos kampanjan aikanakin levittää vastustajastaan salaliittoa, että tuo pyörittää pizzakioskin kellarissa pedofiilirinkiä, niin kaikki merkit ovat kyllä ilmassa, että tuskin mitään hyvää on syytä odottaa jälkikäteenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitään näin totaalista epäonnistumista en odottanut enkä toivonut, ja vahingonilo on jo muuttunut sääliksi; jos Trump saa vielä jatkokauden, niin se on jo iso pettymys.
Epäonnistuminen on hyvää vauhtia muuttumassa katastrofiksi, kun dt ei halua hoitaa korona-kriisiä. Itse asiassa pahentaa sitä kieltämällä ongelman. Ja jos sattuu häviämään vaalit, niin loppunäytös tulee lyömään aikaisemmat low pointit; ei lähde vapaaehtoisesti valkoisesta talosta. Ellei sitten murru henkisesti...

Jatkokausi tulisi olemaan iso muutos läntiseen järjestykseen. Se olis USA:n läntisen maailman johtajuuden loppu. Ja jos käärmeöljyt saa 2. kauden, niin seuraavakin pressa tod näk olisi samaa ulkopoliittista linjaa eli eristäytymistä.
 
Mulle Trump oli pettymys jo alusta lähtien. Vaalikampanja osoitti että nyt pelataan likaisempaa peliä kuin koskaan aikaisemmin USA:n pressanvaalihistoriassa. Edes jotain sivistystä tai käytöstapoja odottaisi "vapaan" maailman johtajalta.

Itse kovasti toivoin, että Trump olisi rauhoittunut kisan päätyttyä ja ruvennut presidentiksi. Se toivo mureni nopeasti, kun piti silmittömästi puolustella virkaanastujaisyleisöä historian suurimpana.

Vaalien jälkeen oli lyhyt hetki, jolloin lyhyen aikaa ehti vaikuttaa siltä että kampanjajutut olisi jätetty kampanjan aikaan ja hän olisi asettumassa niihin kehyksiin mitä presidentiltä traditionaalisesti odotetaan.
Olisiko tämä tapahtunut voitonpuheessa, silloin kun hän ainakin minun tietääkseni ensimmäisen kerran puhui laajalle yleisölle kansan yhdistämisestä ja kuulosti muutenkin maltillisemmalta kuin vaalien aikana.
Tämä asiaintila ei kuitenkaan kestänyt kauan, olisiko siinä käynyt niin että kun tilanne oli silloin Trumpillekin uusi niin hän ei vielä uskaltanut olla oma itsensä (sic) eikä uhmata perinteistä kuvaa presidentistä vaan yritti mukautua siihen rooliin ja kuunteli neuvonantajiaan ja puheenkirjoittajiaan ja toimi heidän ohjeidensa mukaan.
Sittemmin hän rohkaistui olemaan jälleen vaalikampanjan aikainen oma itsensä eikä ole sen jälkeen pahemmin taakse katsonut.
Ja meno on ollut sen mukaista.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Minullekin Trumpin vaalivoitto aikoinaan oli isuuri yllätys, mutta osasin jossain määrin odottaa, että asiat eivät tule kehittymään parempaan suuntaan. Samalla kuitenkin tunsin voimakasta vahingoniloa: Nyt teillä on sellainen johtaja kuin ansaitsette. Nyt saatte mitä olette tilanneet. Mitään näin totaalista epäonnistumista en odottanut enkä toivonut, ja vahingonilo on jo muuttunut sääliksi; jos Trump saa vielä jatkokauden, niin se on jo iso pettymys.
Trump on kyntänyt syvemmältä kuin minäkään uskoin. Oletuksenani oli, että hän kykenisi jonkinlaiseen ryhdistäytymiseen kuranheiton jälkeen ja ryhtyisi edes hiukan presidentilliseksi. Mutta kukaan ei saanut otettua tältä kaverilta kännykkää pois. Toisaalta, juuri Twitterin kautta Trump viestii kannattajilleen.

Ideaalitilanteessa Trump olisi toimitettu hoitoon, sillä noin vaikea narsistinen oireyhtymä vaatisi pitkän terapiajakson: sen sijaan me politiikan seuraajat olemme terapian tarpeessa Trump I:n jälkeen. Ja kaiken tämän kruunaa se, etteivät hänen kannattajansa edes kykene tunnistamaan narsistia, joka välittää vain itsestään. Trump tarvitsee yleisön, joka kuuntelee hänen horinoitaan, siinä hänen motivaationsa presidenttinä olemiseen.

Voimme tietysti toivoa, että Trumpin narsismi ajaisi hänet jälleen poikkeukselliseen toimintaan. Jos galluppien sanoma on, että jopa base repeää ja valuu kohti 35%, silloin olisi mahdollista, että Trump heittäisi leikin kesken ja poistuisi takavasemmalle kuten Jeltsin aikoinaan. Tämä taas olisi mitä hillittömin asia, koska se saisi rebut viimeinkin tajuamaan, millaista käenpoikaa he ovat syöttäneet viimeiset neljä vuotta. Pencellä meno vaaleihin on kuin vaihtaisi ruosteisen teräsmiehen nallekarhuun, sellaiseen lasten.

Trumpin täytyy saada poistua voittajana kuvioista. Jos se ei onnistu vaalien kautta, on varmasti olemassa vaihtoehtoja, joita hän ja ehkä lähipiiri parhaillaan harkitsevat. Mahdollinen vaalihäviö olisi niin tuskallinen asia tyypille, jonka minäkuva rakentuu todellisista ja kuvitelluista voitoista ja suorituksista, että on vaikea nähdä, miten hän kykenisi ottamaan häviön vastaan. Syyllisen löytäminen olisi vähintä, mutta Kiina ja korona eivät kuitenkaan ehkä sytytä tarpeeksi faneja. Petos olisi jo parempi asia, mutta vielä pitäisi löytää tarpeeksi dramaattinen petos, joka samalla alleviivaisi sen, että Trump ei itse mitenkään ollut syypää häviöön.

Kuten aiemmin totesin, on olemassa kolmannen miehen mentävä aukko vaaleissa. Trump kannustanee esim. Kanye Westiä ehdokkaaksi, jotta tämä veisi Bidenin ääniä, mutta jos tämä olisi Trumpin paras taktinen veto, silloin häviö häämöttää. Jopa ne harvat afroamerikkalaiset rebut antavat läpällä äänensä Westille. Toki Westin ehdokkuus saattaa olla vain julkisuustemppu.

Trumpia voisi ihaillakin yhdestä ominaisuudesta, nimittäin peräänantamattomuudesta. Hän on päättänyt kaatua bootsit jalassa. Hän ei anna yhtään siimaa BLM-liikkeelle, kuten ei muillekaan mielensä ilmaisijoille. Joko Trumpilla on vahvaa dataa linjanmuutosta vastaan tai sitten hän ei vain edes havaitse tuulien kääntyneen edellisistä vaaleista.

Trump on konservatiivinen hippi: hänen kaltaisiaan näyttää vieläkin olevan Valloissa paljon. Jos otetaan Trumpin itsensä keksimät 99 prosenttia huomioon, USA:n väkiluku on 330 miljoonaa, joten voimme sitten odottaa epidemian jälkeen 3,3 miljoonaa kuolonuhria. Näihin lukuihin ei varmaan päästä, koska aikuisten puoli Amerikkaa näyttää ottavan viruksen vakavasti, mutta uushipit sen sijaan johtajaansa seuraten nauttivat elämästä täysin siemauksin: saattaa olla, että kuolemanvaara tekee tästäkin nautinnosta vieläkin paremman. Semminkin kun se kuolema kuitenkin uhkaa isovanhempia todennäköisemmin.

Ehkäpä Trump haluaa päästä omasta sukupolvestaan näin eroon, samalla päästään eroon kiusallisista todistajista. Nuorempi polvi voisi pitää häntä jonakin kivipäiden arvoisena sankarina. Ikävä kyllä, jos tämä on Trumpin fantasia, hänen ei kannata vielä tilata patsaanveistäjiä. Ainakaan nuoret eivät panisi pahakseen, vaikka Trump saisi vihdoin itse sen mitä on pitkään tilannut: virustartunnan.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Trumpin täytyy saada poistua voittajana kuvioista. Jos se ei onnistu vaalien kautta, on varmasti olemassa vaihtoehtoja, joita hän ja ehkä lähipiiri parhaillaan harkitsevat. Mahdollinen vaalihäviö olisi niin tuskallinen asia tyypille, jonka minäkuva rakentuu todellisista ja kuvitelluista voitoista ja suorituksista, että on vaikea nähdä, miten hän kykenisi ottamaan häviön vastaan.
Johan tätä on pedattu ja aika pitkään: postiäänestyksissä tapahtuva vaalivilppi. Tietysti ilman mitään todisteita nämä väitteet. Mut plan on selkeä: Kiistetään vaalin tulos tappion koittaessa.

 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Trumpin täytyy saada poistua voittajana kuvioista. Jos se ei onnistu vaalien kautta, on varmasti olemassa vaihtoehtoja, joita hän ja ehkä lähipiiri parhaillaan harkitsevat. Mahdollinen vaalihäviö olisi niin tuskallinen asia tyypille, jonka minäkuva rakentuu todellisista ja kuvitelluista voitoista ja suorituksista, että on vaikea nähdä, miten hän kykenisi ottamaan häviön vastaan.

Itseäni jopa vähän pelottaa mitä Trump vielä keksiikään. Joskus ennen hänen valintaansa nimitin häntä henkilöksi joka saattaa aloittaa jopa kolmannen maailmansodan vain tehdäkseen historiaa, ja viime aikoina on käynytkin mielessä että voiko yksi vaihtoehto olla joku kansallinen tai kansainvälinen konflikti joka pakottaisi ainakin siirtämään vaaleja ja antaisi Trumpille mahdollisuuden esiintyä suurena johtajana ja pelastajana.

No, ehkä liian lennokasta teoretisointia, mutta kuvastaa paljon sitä millaiseksi maailma on Trumpin aikakaudella muuttunut. Moni mahdottomalta näyttänyt asia onkin alkanut äkkiä näyttää ainakin teoriassa mahdolliselta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ideaalitilanteessa Trump olisi toimitettu hoitoon, sillä noin vaikea narsistinen oireyhtymä vaatisi pitkän terapiajakson
Tuo Trumpin narsismi on kyllä sen verran megalomaanista luokkaa, että ei sellaista terapiaa olekaan, jossa sitä pystyisi hoitamaan. Hoito vaatii aina potilaan oman hoitomyönteisyyden, ja sitä ei tuosta miehestä tule koskaan löytymään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni jopa vähän pelottaa mitä Trump vielä keksiikään. Joskus ennen hänen valintaansa nimitin häntä henkilöksi joka saattaa aloittaa jopa kolmannen maailmansodan vain tehdäkseen historiaa, ja viime aikoina on käynytkin mielessä että voiko yksi vaihtoehto olla joku kansallinen tai kansainvälinen konflikti joka pakottaisi ainakin siirtämään vaaleja ja antaisi Trumpille mahdollisuuden esiintyä suurena johtajana ja pelastajana.
ddt on osoittautunut varsin araksi sotavoiman käyttäjäksi. Mieleen ei muistu kuin se yks Syyrian pommitus aktiivisessa mielessä. Tuskin hakee ulkoista kofliktia sodan muodossa. Kiinan kanssa toki kauppasotiminen (ja muuallekin) voi voimistua.

Sisällisodan kanssa se on flirttaillut.
Niin että vaalitappiossa voi hyvinkin yrittää moista älyttömyyttä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös