Sillä, että pelissä menee suora veto samasta kohdasta monta kertaa helpommin sisään kuin vastaava one-timer, ei ole mitään tekemistä realistisuuden kanssa. Tämän takia kiekon kuskaaminen on huomattavan tehokasta yksittäisellä pelaajalla. Mitä suoraviivaisemmin pelaat (ja mitä vähemmän koitat syötellä hyökkäysalueella) sitä paremmin pärjäät - aina ja joka kerta.
Tämä vain tekee pelaamisesta aika tylsää, kun se on vain jatkuvaa yhden pelaajan pokecheckaamista siniviivan jälkeen. Ymmärrettävää, mutta pirun tylsää. Tämän lisäksi tietyt pelaajaominaisuudet ylikorostuvat (laukaus ja luistelu), toisten jäädessä lähinnä yhdentekeviksi
Itse olen pikku hiljaa alkanut oppia tekemään one-timer maaleja, mutta olet täysin oikeassa! En ole kuitenkaan missään kohtaa väittänyt, että tuo olisi realistisempaa kuin one-timerit tai toisinpäin. Tiedostan myös ettei tuo kommentti viestisi alussa välttämättä kohdistu minuun.
Mielestäni suorien vetojen uppoaminen ei ole epärealistista, eikä se ole millään lailla ongelma. Ainoa ongelma on tällä hetkellä maalivahtien pelaaminen one-timer/poikkisyöttö tilanteissa. Tämän ongelman korjaus johtaisi siihen, että maaleja voi tehdä vielä useammalla tavalla, mikä monipuolistaisi hyökkäysvaihtoehtoja. Tullaan siis samaan loppuratkaisuun, mitä disonanssikin ymmärtääkseni yrittää hakea.
MUTTA
Teillä on mahdollisesti oikea näkemys siitä millainen realistisen pelin pitäisi, tai ainakin sama kuin minulla. Minun ainoa ongelma disonanssin kirjoituksissa on se, että edelleen mielestäni näät ongelman väärässä paikassa. Tai ainakin haukut väärää puuta. Tai ainakin saan sellaisen käsityksen, että vika on liian tehokkaissa vedoissa.
Jos jostain täällä pitäis jonkun valittaa, niin tällä hetkellä sen pitäisi olla tietokonemaalivahdin peli! Ja ongelma ei ole se, että se päästää liikaa tietynlaisia vetoja vaan se että se
EI päästä tietynlaisia vetoja, eli siis suoraan syötöstä vetoja. Tästä johtuen tapahtuu seuraava ilmiöketju:
Maalivahdit liikkuu ja torjuu liian hyvin poikkisyöttötilanteissa -> one-timerit ei tehoa -> maaleja tulee helpommin suorilla laukauksilla -> vähennetään one-timereita, ammutaan enemmän suorista hyökkäyksistä -> peli suoraviivaistuu, yksipuolistuu -> syytetään suorien laukauksien tehokkuutta sekä pelin yksipuolistumisesta että one-timerien käytön vähentämisestä.
Huomataan, että ongelmien syy-seuraus-suhde on loppupeleissä hieman harhaanjohtava ja hämäävä.
Pelaajat eivät suosi suoria laukauksia siksi, että ne olisivat niin tehokkaita.
Pelaajat suosivat niitä siksi, että one-timerit ovat epätehokkaita.
Suorat vedot ovat prosentuaalisesti hyvin lähellä tosielämän tehokkuutta.
One-timerit eivät ole prosentuaalisesti lähelläkään tosielämän tehokkuutta, KOSKA maalivahdit torjuu niitä aivan liian hyvin. TÄSTÄ SYYSTÄ one-timereiden ja suorien laukausten suhde kusee.
Suorien "bugiranne" maalien määrä vähenisi pelkästään maalivahtien sivuttaisliikkumista ja -torjumista huonontamalla. Puolestaan one-timereiden tehokkuus nousisisi ja näiden kahden suhde tasoittuisi, koska suorat vedot eivät enää ole ainoa maalintekotapa.
Loppuun vielä se iso ongelma EA:lle. Kuinka paljon huonontaa maalivahteja/parantaa one-timereita ilman, että peli muuttuisi NHL 12:ksi jossa one-timerit edusti luultavasti 70% maaleista?
-L-