Mainos

WWII-TRIVIA, nippelitiedon OSA 4

  • 2 328
  • 35

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
koska minulla on tylsää palaan tähän aiheeseen.

Toki taistelukoneen määritelmä on hankala mutta oma mielipiteeni on se että taistelukone on yksin/kaksinlennettävä vekotin joka ei pahemmin pommittele.

Ja kuten Preda jo arvasikin niin todistettavasti Mersu on tiputellut jokaista konetyyppiä tasaisesti, okei Mersujen lentäjät olivat aivan omaa luokkaansa mutta....

Koneena Mersun uudemmat versiot(siis aakkoset) pesivät järjestään jo mainittuja koneita. Toki se saattoi hävitä kaarrelennossa mutta otti sen takaisin nousukyvyssä jne.

focke 190 oli mielestäni aika hitaan oloinen, vaikkakin ketterä.

toki mielipiteitä on monia mutta minä äänestän Mersua koska se on sitä.

Mustang nyt on mitä on, kone ei koskaan joutunut kunnolla taisteluihin koska sillä lennettiin lähestulkoon pelkästään ilmaherruuden aikana.

Erich Hartman voinee kertoa lämpimiä sanoja Il-2:sen kyvystä paeta :)

Toisaalta jos tuo mainittu 262 olisi saatu täyteen iskuunsa niin se olisi todennäköisesti dominoinut taivaita, muut koneet eivät saisi sitä kiinni ja se voisi aina nousta korkeammalle ja sitä kautta saavuttaa edullisen aseman.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minullakin on tylsää...

Ulkona sataa vettä eikä ole juuri mitään erikoista tekemistä joten palaan taistelukoneisiin uudemman kerran.

En minäkään niin kahjo sentään ole että lähtisin kone konea vastaan taisteluun Il-2'lla, mutta mielestäni se oli tarpeeksi täydellinen kone suoriutumaan tehtävästä johon se alunperin suunniteltiin. Olen jostain lukenut/kuullut, että sen matalalento-ominaisuudet olisivat olleet sodan koneista jopa parhaimmat tai vähintääkin kuuluneet parhaimmistoon, tämä teki siitä entistä paremman maataistelukoneen.
Konettahan taidettiin kutsua leikkisästi "lentäväksi panssarivaunuksi" jyhkeän panssarointinsa tähden. Mikäli oikein muistan oli koneen moottori sekä ohjaamo suojattu alhaalta kohdistuvaa tulta vastaan satojen kilojen ylimääräisellä panssaroinnilla. Lentäjä (ja eräissä versioissa taakse sijoitettu takakonekivääriampuja) taisivat istua eräänlaisessa "ammeessa".

Mersusta, siis 262 hivenen.

Eikös tämän(kin) koneen kohdalla käynyt loppujen lopuksi niin, että eräs "Itävaltalaiskorpraali" sotkeutui näppeineen koneen suunnitteluun ja varsinkin sen tuotantoaikatauluun siinä määrin ettei konetta saatu taivaalle suunnitellussa aikataulussa. Muistelen nimittäin Hitlerin esittäneen mitä erilaisimpia vaatimuksia koneen suunnittelijoille, niin että lopulta, sen sijaan, että olisi panostettu suihkuhävittäjän suunnitteluun ja toteuttamiseen jouduttiin painimaan ongelmien kanssa jotka johtuivat siitä, että Hitler vaati (halusi) koneesta eräänlaisen hävittäjän/pommittajan yhdistelmän. Tämä aiheutti varsin ratkaisevasti myöhästymistä koelentovaiheessa sekä sen myötä koneen palveluun (käyttöön) ottamisessa.
Mikäli Me 262 olisi saatu taivaalle täydessä iskussa reilu puolivuotta, jopa lähemmäs vuosi, aiemmin, olisi sen tulo voinut hidastaa osaltaan Saksan kukistumista jopa vuosilla. Nyt joudumme vain spekuloimaan sillä mikä vaikutus tällä hidastumisella lopultakaan oli sodan kulkuun - vai oliko sillä laisinkaan vaikutusta.

vlad#16.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Top Guns

Mielestäni parasta konetta koko sodan aikana ei voi suoraan nimetä tekniikan järkyttävän nopean kehitysen takia.

Ennemminkin voisi nimetä parhaat koneet tiettynä vuonna, esim

1939 : Bf109
1940 : Spitfire
1941 : Zero
1942 : FW190
1943 : P-47 Thunderbolt
1944 : P51 Mustang
1945 : Me262

(Ilma)sodan lopputuloksen kannalta merkittävimpiä voisivat olla Spitfire, IL-2 Sturmovik, Hawker Typhoon ja Mustang.

Edit: Unohtui mainita P-38 Lightning ja F4U4 Corsair...

Tekniikaltaan ylivertaisia ovat tietenkin Me262 ja P-51D Mustang.

Loppujen lopuksi parhaiden koneiden vertailu on hirvittävän vaikeaa, koska ei ole parasta lentokonetta - on vain paras lentäjä. Hyvän lentäjän käsissä Stukakin oli pelottava vastustaja.

muaddib
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Oikeat vastaukset....

1. b) Savoia Marchetti Sparviero oli kolmimoottorinen pommikone, muut yksimoottorisia hävittäjiä

2. Lucchini oli Italian paras lentäjä-ässä sodassa (ei saa nauraa, tämä ei ole scifiä vaan totta): 28 pudotusta ja 52 jaettua pudotusta. Äijä lenteli tehokkaasti jo ennen "isoa kahinaa" vapaaehtoisena Espanjan sisällissodassa

3. c) Claudius oli roomalainen keisari, muut olivat Italian taistelulaivoja

4. 20.5.1941 Tanskansalmi

5. Enigma oli saksalainen salakirjoituslaite

6. Yliluutnantin olkapoletissa oli hopeanharmaalla pohjalla yksi kullanvärinen "salmiakki" ja poletin reunojen väri määräytyi aselajin mukaan.

7. Tante Ju = Kolmimoottorinen saksalainen kuljetuskone Junkers Ju-52

8. Porschen tekemistä torneista on tässä kyse. Torni oli kieltämättä ulkomuodoltaan suorastaan virtaviivaisen näköinen, mutta varsinkin tornin etuosan muotoilu oli tankin miehistön kannalta vaarallinen, koska kranaatin osuessa tuohon kaarevaan etuosaan, kranu saattoi tunkeutua siitä alaspäin tankin kattorakenteen läpi suoraan vaunuun sisään.

EDIT: Kysymys nro 6... editoitu vastausta nimim. Wertherin huomautuksen mukaan. KIITOS!
 
Viimeksi muokattu:

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Oikeat vastaukset....

Viestin lähetti Predator
6. Yliluutnantin olkapoletissa oli hopeanharmaalla pohjalla yksi kullanvärinen "salmiakki" ja poletin reunat olivat siniset
Olen hieman eri mieltä. Tuo poletin reunusten väri oli riippuvainen aselajista samalla tapaa kuin meillä kauluslaatan väri. Noita aselajivärejä näyttäisi Wehramchtilla olleen 18 kappaletta ja vaaleansininen oli huolto- ja kuljetusjoukkojen väri, ja tummansininen lääkintäjoukkojen väri.

Tuo kuvaus muuten sopii sellaisenaan myöskin everstiluutnantin laattaan. Siinä pohja tosin oli "punottu" kun yliluutnantilla se oli yksinkertaisempi.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Re: Minullakin on tylsää...

Viestin lähetti vlad

Eikös tämän(kin) koneen kohdalla käynyt loppujen lopuksi niin, että eräs "Itävaltalaiskorpraali" sotkeutui näppeineen koneen suunnitteluun ja varsinkin sen tuotantoaikatauluun siinä määrin ettei konetta saatu taivaalle suunnitellussa aikataulussa. Muistelen nimittäin Hitlerin esittäneen mitä erilaisimpia vaatimuksia koneen suunnittelijoille, niin että lopulta, sen sijaan, että olisi panostettu suihkuhävittäjän suunnitteluun ja toteuttamiseen jouduttiin painimaan ongelmien kanssa jotka johtuivat siitä, että Hitler vaati (halusi) koneesta eräänlaisen hävittäjän/pommittajan yhdistelmän.

Jes, Hitler onnistui senkin ryssimään, ainakin lähes. Kone olisi saatu ilmeisesti taivaalle jo paljon aikaisemmin, mutta Adolf päätti että koneesta tehdään syöksypommittaja. Mutta samalla myös hävittäjä. Niinpä koneen valmistuminen sitten kesti liian myöhään. Eipä sillä mitään merkitystä sinänsä olisi ollut sodan kannalle mutta kiusa se on pienikin kiusa. Hitlerillä taisi olla joku fiksaatio niihin syöksypommittajiin, vai?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Minullakin on tylsää...

Viestin lähetti Footless
Hitlerillä taisi olla joku fiksaatio niihin syöksypommittajiin, vai?
Jos nelimoottoriselta He177-koneeltakin vaaditaan syöksypommitusominaisuuksia, niin näin kai voi sanoa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Huippunopeuksia...

Tässä hiukan tiedoksenne sotatoimissa olleiden lentokoneiden huippunopeuksia (lähde on Bill Gunstonin toimittama Fighting Aircraft of WWII).
Nämä huippunopeudet ovat siis jokaisen lentokonetyypin viimeisimmän ja parhaan sotatoimissa mukana olleen tyypin tietoja. Tässä ei nyt samalla pohdita koneiden aseistusta tai lentäjien kykyjä, onpahan vaan listaa nopeuksista:

Iso-Britannia:

- Supermarine Spitfire 724 km/t
- Hawker Tempest 690 km/t
- Hawker Typhoon 664 km/t
- Gloster Meteor 660 km/t (!?)
- DeHavilland Mosquito 660 km/t

Neuvostoliitto:

- Jakolev Jak-3 720 km/t
- Lavochkin La-7 680 km/t
- Mikoyan MiG-7 670 km/t

Saksa:

- Messerschmitt Me-262 870 km/t
- Heinkel He-162 Salamander 835 km/t
- Dornier Do-335 Pfeil 765 km/t
- Focke-Wulf Ta-152 755 km/t
- Arado Ar-234 Blitz 742 km/t
- Messerschmitt Bf109 740 km/t

USA:

- P47 Thunderbolt 752 km/t
- P51 Mustang 750 km/t
- F4U Corsair 745 km/t
- Grumman F7F Tigercat 730 km/t
- P61 Black Widow 720 km/t
- Locheed P-38 Lightning 710 km/t

... eniten ihmetyttää tuo brittiläisen Gloster Meteorin annettu huippunopeus... ettei vaan olisi painovirhe, täytynee tutkia asiaa tarkemmin...

EDIT: No juu, googlesta rupesi löytymään Meteorille jopa nopeuksia 940 km/t ja 953 km/t... tosin kyseessä ovat tuotannon viimeiset mallit 1960-luvulla...
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Preda:
Auttaisi jos kertoisit että mitä nopeuksia nuo tarkoittavat.

Vaakalentonopeuksia?

Maksiminopeutta jonka jälkeen siivet alkavat irtoilla?

Sitten kun vielä on olemassa nousunopeudet jne.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti varjo
Preda:
Auttaisi jos kertoisit että mitä nopeuksia nuo tarkoittavat.

Vaakalentonopeuksia?

Maksiminopeutta jonka jälkeen siivet alkavat irtoilla?

Sitten kun vielä on olemassa nousunopeudet jne.


Eivät ole nousunopeuksia vaan vaakalentonopeuksia "matkalentokorkeudessa" ,ei siis esim. meren pinnan tasalla tai jossakin ultimate korkeella.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuriositeetina voidaan vielä mainita ensimmäinen jenkkien taistelukäyttöön päässyt suihkuhävittäjä Lockheed P-80 "Shooting Star", jonka huippunopeus (A-malli) oli 898km/h. Prototyypin ensilento oli 8.1.1944, ja 13 koneen koesarja valmistui saman vuoden lokakuussa. Näistä koneista kaksi ehti sodan aikana Eurooppaan kokeiltavaksi rintamaolosuhteissa. Tuotantoon kone tuli vasta joulukuussa 1945.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös