Rallin MM-sarja ja kausi 2006 - starttiin enää aikaa vain muutama päivä. Aivan kuten otsikkoonkin kirjoitin, perjantaina käynnistyvä Monte Carlon MM-ralli avaa sarjan historiassa eräällä tapaa uuden aikakauden. Tehdastalleja (taas kerran) on vähän ja yksityistallit ovat ainakin osanottomäärällään valtaamassa lajia. Tilanne ei ole kuitenkaan aivan uusi, jo 90-luvulla ajettiin kausia jolloin mukana oli vain 2-3 tehdastallia.
Jatkuvasti on puhuttu lajin MM-sarjan kuolemasta, tehdaiden pois vetäytyminen kun koetaan uhkana sarjan kiinnostavuudelle. Niin kauan kun mukana on edes yksikin tehdastalli ja lajin kattojärjestö on FIA - rallin MM-sarja elää (ja yrittää voida hyvin). Kahden huipputallin (Citroen ja Peugeot) vetäytyminen on kuitenkin selvä merkki FIA'lle, että jotain pitää tehdä ja nopeasti. Skodan sekä Mitsubishin kaltaiset tallit ja niiden vetäytymiset näpäyttävät, mutta harvoin saavat aikaan suuria muutoksia. Sen sijaan kun 2000-luvun em. mahtimerkit ilmoittavat sarjan olevan liian kallis, Pariisissa järjestetään kriisikokous. Sähläyksistä on otettu opiksi, liiallinen sääntöjen venkoilu pyritään lopettamaan ja vuonna 2007 käynnistyvä uusi talvikauden MM-sarja lupaa hyvää tulevaisuutta MM-rallille. Citroen on lupautunut palaamaan sarjaan jo kaudeksi 2007. Uusia tehtaita on tulossa mukaan 2-3 kpl ja vanhoista merkeistä Mitsubishin toimintaa pyöritetään Euroopasta käsin jo alkavan kauden aikana. Rallin MM-sarja elää ja tulee jatkossa voimaan hyvin!
Ralliketjuja on aiemminkin yritetty avata Jatkoaikaan, vain yhden niistä kerättyä suosiota. Jotta kauden tapahtumat olisi helpompi löytää yhdestä ja samasta ketjusta, siksi päätin avata tämän kausi 2006 ketjun ja aloitukseksi oikein tuhti paketti tietoa tulevasta kaudesta. Arvon Jatkoaikalaiset, Rallin MM-sarja on täällä ja pysyy! Keskustelu käynnistyköön.
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=12045&highlight=ralliketju
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=30806&highlight=ralliketju
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=22205&highlight=ralliketju
RALLIN MM-SARJA NETISSÄ
http://www.wrc.com/page/Home/0,,10111,00.html
Rallin MM-sarjan viralliset kotisivut. Sisältää paljon tietoa, mutta on ainakin allekirjoittaneen mielestä liian "tukkoinen". Maksullisesta WRC + Vip palvelusta ei ole kokemusta, maksuttoman palvelun tulospalvelu ainakin viime kaudella oli melko hidas.
http://www.yle.fi/urheilu/mmralli/index.html
YLE Urheilun MM-ralli sivusto on tyylikäs ja sisältää paljon asiaa. Nämä sivut sopivat erityisesti kielitaidottomalle rallifanille, uutiset ja storyt kun yleensä ovat samoja mitä WRC'n virallisilla (englanninkielisillä) sivuilla.
http://www.mgr.fi/
Marcus Grönholmin tyylikkäät, uudistuneet kotisivut.
http://www.planetemarcus.com/
Ranskalaiset Marcus Grönholmin fanisivut.
http://gamma.nic.fi/~globe1/rally/paradise/index.html (Rally Paradise)
http://www.sebastienloeb.com/ (Sebastien Loeb)
http://www.pettersolberg.no/com/default.asp (Petter Solberg)
http://www.rovanpera.com/ (Harri Rovanperä)
WRC 2006 TALLIT & KULJETTAJAT
M1 Status = Tehdasteamit, joiden on osallistuttava kaikkiin MM-osakilpailuihin kauden aikana vähintään kahdella autolla. Toinen kuljettajista (Loeb, Solberg & Grönholm) on oltava ns. kiinteä koko kauden ajan, toista kuljettajaa saa vaihtaa kauden aikana. Osallistumismaksu osakilpailuun 30.000 euroa / team.
M2 Status = Ns. yksityisteamit, joiden on osallistuttava vähintään 10 MM-osakilpailuun kauden aikana. Kuljettajia saa vaihtaa vapaasti kauden aikana, osallistumismaksu tehdasteameja pienempi - 10.000 euroa / team.
KRONOS TOTAL CITROEN
http://www.wrc.com/javaImages/77/1b/0,,10111~2825079,00.jpg
Status = M1
Kalusto - Citroen Xsara WRC
Tallin toimitilat - Namur, Belgia
Tallipäällikkö 2006 - Marc Van Dalen (BEL)
Kuljettajat 2006 - Sebastian Loeb (FRA), Xavier Pons (ESP) & Dani Sordo (ESP)
Talli netissä - http://www.kronosracing.com
Tallin lähihistoriaa - 2003 Kronos voitti Euroopan mestaruuden Peugeot 206 WRC autolla, kuljettajana toimi Bruno Thiry. 2004 Kronos pyöritti yksityistä WRC tallia, kalustoksi vaihtui Citroen Xsara jota ajoi Juuso Pykälistö sekä Citroen C2 jota ajoi junioreiden MM-sarjassa Kris Meeke. Viime kaudella Kronos tallin kuljettaja Dani Sordo voitti Citroen C2 mallilla junioreiden MM-sarjan ja Manfred Stohl ajoi kahdesti MM-osakilpailussa palkintopallille tutulla Xsara mallilla. Stohl sijoittui kuljettajien MM-sarjassa sijalle yhdeksän, parhaiten sarjan yksityistallien kuljettajista.
Erikoista - Kausien 2004 ja 2005 hallitsija merkki Citroen jatkaa sarjassa nyt yksityistallin voimin. Tehdasteamin tärkeimmät työntekijät ovat siirtyneet Kronokselle, Loebilla on näin siis tuttu miehistö ympärillään taistelussa kolmannesta peräkkäisestä MM-tittelistä. Käytännössä Kronos on sarjan kolmas tehdastalli Fordin ja Subarun ohella, sillä se ilmoittautui sarjaan M1 statuksella, joka on valmistajielle tarkoitettu nimike.
BP FORD
http://www.wrc.com/javaImages/89/fd/0,,10111~2817417,00.jpg
Status = M1
Kalusto - Ford Focus RS WRC 06
Tallin toimitilat - Cumbria, Englanti
Tallipäällikkö 2006 - Malcolm Wilson (GBR)
Kuljettajat 2006 - Marcus Grönholm (FIN) & Mikko Hirvonen (FIN)
Talli netissä - http://www.ford.co.uk/ie/wrc
Tallin lähihistoriaa - 1997 Malcolm Wilson ja M-Sport ottivat Fordin rallitoiminnan siipiensä suojaan. Avauskaudelta tuloksena Carlos Sainzin kaksi MM-voittoa Escortilla. 1998 talli kehitti uutta Focusta, Juha Kankkusen ja Bruno Thiryn kiertäessä samaan aikaan MM-sarjaa Escortilla. 1999 Colin McRae ajoi kaksi MM-voittoa Focuksen debyyttikaudella. 2000 Sainz sijoittui MM-sarjassa pronssille, Ford valmistajien sarjassa hopealle. 2001 Colin McRae ja Carlos Sainz ajoivat Fordille taas valmistajien sarjan hopeaa. 2002 Fordille jälleen valmistajien sarjan kakkossija. 2003 Markko Märtin ajoi voitot Kreikassa ja Suomessa, Fordille valmistajien MM-sarjan nelossija. 2004 Märtin voitti kolme MM-rallia, Ford jälleen valmistajien kakkonen. 2005 Toni Gardemaister sijoittui neljänneksi MM-sarjassa ja Ford valmistajien sarjassa kolmanneksi. Voitoton kausi johti maailmanmestari Grönholmin palkkaamiseen.
Erikoista 1 - Fordin edellinen rallin maailmanmestari on Ari Vatanen, vuodelta 1981. Menestymään tottuneessa tallissa on ajanut iso määrä lajin suurimpia tähtiä, mutta silti talli ei ole pystynyt mestaruuksiin pitkään aikaan. Vaikka suuremmat tavoitteet onkin asetettu vasta kauteen 2007, Grönholmin paineet voittaa tallille jotain sarjan parhaiten palkattuna kuljettajana ovat kovat.
Erikoista 2 - Ford tuo MM-sarjaan myös M2-statuksen teaminsä, Stobart VK M-Sport Ford Rally Teamin, jonka ykköskuljettajaksi on tulossa tehdasteamin tallipäällikkö Malcolm Wilsonin poika Matthew Wilson, 18. Teamin on tarkoitus ajattaa Wilson juniorilla täysi MM-sarja viime kauden Ford Focuksella. Samassa teamissa tulee ajamaan kauden aikana muutaman MM-rallin myös Marcus Grönholmin suojatti Kosti Katajamäki.
SUBARU WORLD RALLY TEAM
http://www.wrc.com/javaImages/87/fd/0,,10111~2817415,00.jpg
Status = M1
Kalusto - Subaru Impreza WRC
Tallin toimitilat - Banbury, Englanti
Tallipäällikkö 2006 - David Lapworth (GBR)
Kuljettajat 2006 - Petter Solberg (NOR), Stephane Sarrazin (FRA) & Chris Atkinson (AUS)
Talli netissä - http://www.swrt.com/
Tallin lähihistoriaa - 1993 Colin McRae voitti Uuden-Seelannin MM-rallin Subaru Legacylla, Richard Burns Britannian rallimestaruuden. 1994 McRae voitti kolme MM-rallia uudella Imprezalla. 1995 oli Subarun suuri vuosi. McRae voitti ensimmäisenä brittinä kautta aikojen rallin MM-kultaa, Subaru oli valmistajien mestari. 1996 Subaru sijoittuu toiseksi valmistajien MM-sarjassa, McRaelle MM-hopeaa. 1997 McRae, Piero Liatti ja Kenneth Eriksson ajavat Subarulle huimat kahdeksan MM-voittoa ja valmistajien maailmanmestaruuden. 1998 McRae ajaa kaksi MM-voittoa. 1999 tuloksena kolme MM-voittoa, Richard Burnsille MM-hopeaa. 2000 valmistajien MM-pronssia. 2001 Burns ajaa Subarulla maailmanmestariksi. 2002 Tommi Mäkinen voittaa Subarulle Monte Carlon ja Petter Solberg Iso-Britannian, muuten kausi on surkea. 2003 Solbergista maailmanmestari, Subarulle valmistajien MM-hopeaa. 2004 Solbergille MM-hopeaa, Subarulle valmistajien MM-pronssia. 2005 Solbergille jälleen MM-hopeaa, Subaru putoaa valmistajien sarjassa neljänneksi.
Erikoista - Norjalainen Subaru-tallin ykköskuljettaja Petter Solberg joutuu jo käyttämään geeliä ym. hiustuotteita pitkäksi kasvaneiden hiusten takia. Solberg kun meni lähes vuosi sitten keväällä toteamaan haastattelussa, että ei käy parturissa ennen seuraavaa MM-osakilpailun voittoa. Voitoton putki jatkuu edelleen ja taikauskoinen norski on juuri nyt ulkonäkönsä puolesta aika hauskan näköinen...
OMV PEUGEOT NORWAY
Status = M2
Kalusto - Peugeot 307 WRC
Tallin toimitilat - Pusignan, Ranska
Tallipäällikkö 2006 - Arthur Bozian (FRA) & Jacky Bozian (FRA)
Kuljettajat 2006 - Manfred Stohl (AUT) & Henning Solberg (NOR)
Talli netissä - http://www.bozian-racing.com
RED BULL SKODA
Status = M2
Kalusto - Skoda Fabia WRC
Tallin toimitilat - Micheldorf, Itävalta
Tallipäällikkö 2006 - Raimund Baumschlager (AUT) & Armin Schwarz (GER)
Kuljettajat 2006 - Andreas Aigner (AUT), Gilles Panizzi (ITA) & Mattias Ekström (SWE)
Talli netissä - http://www.redbull.com
Jatkuvasti on puhuttu lajin MM-sarjan kuolemasta, tehdaiden pois vetäytyminen kun koetaan uhkana sarjan kiinnostavuudelle. Niin kauan kun mukana on edes yksikin tehdastalli ja lajin kattojärjestö on FIA - rallin MM-sarja elää (ja yrittää voida hyvin). Kahden huipputallin (Citroen ja Peugeot) vetäytyminen on kuitenkin selvä merkki FIA'lle, että jotain pitää tehdä ja nopeasti. Skodan sekä Mitsubishin kaltaiset tallit ja niiden vetäytymiset näpäyttävät, mutta harvoin saavat aikaan suuria muutoksia. Sen sijaan kun 2000-luvun em. mahtimerkit ilmoittavat sarjan olevan liian kallis, Pariisissa järjestetään kriisikokous. Sähläyksistä on otettu opiksi, liiallinen sääntöjen venkoilu pyritään lopettamaan ja vuonna 2007 käynnistyvä uusi talvikauden MM-sarja lupaa hyvää tulevaisuutta MM-rallille. Citroen on lupautunut palaamaan sarjaan jo kaudeksi 2007. Uusia tehtaita on tulossa mukaan 2-3 kpl ja vanhoista merkeistä Mitsubishin toimintaa pyöritetään Euroopasta käsin jo alkavan kauden aikana. Rallin MM-sarja elää ja tulee jatkossa voimaan hyvin!
Ralliketjuja on aiemminkin yritetty avata Jatkoaikaan, vain yhden niistä kerättyä suosiota. Jotta kauden tapahtumat olisi helpompi löytää yhdestä ja samasta ketjusta, siksi päätin avata tämän kausi 2006 ketjun ja aloitukseksi oikein tuhti paketti tietoa tulevasta kaudesta. Arvon Jatkoaikalaiset, Rallin MM-sarja on täällä ja pysyy! Keskustelu käynnistyköön.
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=12045&highlight=ralliketju
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=30806&highlight=ralliketju
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=22205&highlight=ralliketju
RALLIN MM-SARJA NETISSÄ
http://www.wrc.com/page/Home/0,,10111,00.html
Rallin MM-sarjan viralliset kotisivut. Sisältää paljon tietoa, mutta on ainakin allekirjoittaneen mielestä liian "tukkoinen". Maksullisesta WRC + Vip palvelusta ei ole kokemusta, maksuttoman palvelun tulospalvelu ainakin viime kaudella oli melko hidas.
http://www.yle.fi/urheilu/mmralli/index.html
YLE Urheilun MM-ralli sivusto on tyylikäs ja sisältää paljon asiaa. Nämä sivut sopivat erityisesti kielitaidottomalle rallifanille, uutiset ja storyt kun yleensä ovat samoja mitä WRC'n virallisilla (englanninkielisillä) sivuilla.
http://www.mgr.fi/
Marcus Grönholmin tyylikkäät, uudistuneet kotisivut.
http://www.planetemarcus.com/
Ranskalaiset Marcus Grönholmin fanisivut.
http://gamma.nic.fi/~globe1/rally/paradise/index.html (Rally Paradise)
http://www.sebastienloeb.com/ (Sebastien Loeb)
http://www.pettersolberg.no/com/default.asp (Petter Solberg)
http://www.rovanpera.com/ (Harri Rovanperä)
WRC 2006 TALLIT & KULJETTAJAT
M1 Status = Tehdasteamit, joiden on osallistuttava kaikkiin MM-osakilpailuihin kauden aikana vähintään kahdella autolla. Toinen kuljettajista (Loeb, Solberg & Grönholm) on oltava ns. kiinteä koko kauden ajan, toista kuljettajaa saa vaihtaa kauden aikana. Osallistumismaksu osakilpailuun 30.000 euroa / team.
M2 Status = Ns. yksityisteamit, joiden on osallistuttava vähintään 10 MM-osakilpailuun kauden aikana. Kuljettajia saa vaihtaa vapaasti kauden aikana, osallistumismaksu tehdasteameja pienempi - 10.000 euroa / team.
KRONOS TOTAL CITROEN
http://www.wrc.com/javaImages/77/1b/0,,10111~2825079,00.jpg
Status = M1
Kalusto - Citroen Xsara WRC
Tallin toimitilat - Namur, Belgia
Tallipäällikkö 2006 - Marc Van Dalen (BEL)
Kuljettajat 2006 - Sebastian Loeb (FRA), Xavier Pons (ESP) & Dani Sordo (ESP)
Talli netissä - http://www.kronosracing.com
Tallin lähihistoriaa - 2003 Kronos voitti Euroopan mestaruuden Peugeot 206 WRC autolla, kuljettajana toimi Bruno Thiry. 2004 Kronos pyöritti yksityistä WRC tallia, kalustoksi vaihtui Citroen Xsara jota ajoi Juuso Pykälistö sekä Citroen C2 jota ajoi junioreiden MM-sarjassa Kris Meeke. Viime kaudella Kronos tallin kuljettaja Dani Sordo voitti Citroen C2 mallilla junioreiden MM-sarjan ja Manfred Stohl ajoi kahdesti MM-osakilpailussa palkintopallille tutulla Xsara mallilla. Stohl sijoittui kuljettajien MM-sarjassa sijalle yhdeksän, parhaiten sarjan yksityistallien kuljettajista.
Erikoista - Kausien 2004 ja 2005 hallitsija merkki Citroen jatkaa sarjassa nyt yksityistallin voimin. Tehdasteamin tärkeimmät työntekijät ovat siirtyneet Kronokselle, Loebilla on näin siis tuttu miehistö ympärillään taistelussa kolmannesta peräkkäisestä MM-tittelistä. Käytännössä Kronos on sarjan kolmas tehdastalli Fordin ja Subarun ohella, sillä se ilmoittautui sarjaan M1 statuksella, joka on valmistajielle tarkoitettu nimike.
BP FORD
http://www.wrc.com/javaImages/89/fd/0,,10111~2817417,00.jpg
Status = M1
Kalusto - Ford Focus RS WRC 06
Tallin toimitilat - Cumbria, Englanti
Tallipäällikkö 2006 - Malcolm Wilson (GBR)
Kuljettajat 2006 - Marcus Grönholm (FIN) & Mikko Hirvonen (FIN)
Talli netissä - http://www.ford.co.uk/ie/wrc
Tallin lähihistoriaa - 1997 Malcolm Wilson ja M-Sport ottivat Fordin rallitoiminnan siipiensä suojaan. Avauskaudelta tuloksena Carlos Sainzin kaksi MM-voittoa Escortilla. 1998 talli kehitti uutta Focusta, Juha Kankkusen ja Bruno Thiryn kiertäessä samaan aikaan MM-sarjaa Escortilla. 1999 Colin McRae ajoi kaksi MM-voittoa Focuksen debyyttikaudella. 2000 Sainz sijoittui MM-sarjassa pronssille, Ford valmistajien sarjassa hopealle. 2001 Colin McRae ja Carlos Sainz ajoivat Fordille taas valmistajien sarjan hopeaa. 2002 Fordille jälleen valmistajien sarjan kakkossija. 2003 Markko Märtin ajoi voitot Kreikassa ja Suomessa, Fordille valmistajien MM-sarjan nelossija. 2004 Märtin voitti kolme MM-rallia, Ford jälleen valmistajien kakkonen. 2005 Toni Gardemaister sijoittui neljänneksi MM-sarjassa ja Ford valmistajien sarjassa kolmanneksi. Voitoton kausi johti maailmanmestari Grönholmin palkkaamiseen.
Erikoista 1 - Fordin edellinen rallin maailmanmestari on Ari Vatanen, vuodelta 1981. Menestymään tottuneessa tallissa on ajanut iso määrä lajin suurimpia tähtiä, mutta silti talli ei ole pystynyt mestaruuksiin pitkään aikaan. Vaikka suuremmat tavoitteet onkin asetettu vasta kauteen 2007, Grönholmin paineet voittaa tallille jotain sarjan parhaiten palkattuna kuljettajana ovat kovat.
Erikoista 2 - Ford tuo MM-sarjaan myös M2-statuksen teaminsä, Stobart VK M-Sport Ford Rally Teamin, jonka ykköskuljettajaksi on tulossa tehdasteamin tallipäällikkö Malcolm Wilsonin poika Matthew Wilson, 18. Teamin on tarkoitus ajattaa Wilson juniorilla täysi MM-sarja viime kauden Ford Focuksella. Samassa teamissa tulee ajamaan kauden aikana muutaman MM-rallin myös Marcus Grönholmin suojatti Kosti Katajamäki.
SUBARU WORLD RALLY TEAM
http://www.wrc.com/javaImages/87/fd/0,,10111~2817415,00.jpg
Status = M1
Kalusto - Subaru Impreza WRC
Tallin toimitilat - Banbury, Englanti
Tallipäällikkö 2006 - David Lapworth (GBR)
Kuljettajat 2006 - Petter Solberg (NOR), Stephane Sarrazin (FRA) & Chris Atkinson (AUS)
Talli netissä - http://www.swrt.com/
Tallin lähihistoriaa - 1993 Colin McRae voitti Uuden-Seelannin MM-rallin Subaru Legacylla, Richard Burns Britannian rallimestaruuden. 1994 McRae voitti kolme MM-rallia uudella Imprezalla. 1995 oli Subarun suuri vuosi. McRae voitti ensimmäisenä brittinä kautta aikojen rallin MM-kultaa, Subaru oli valmistajien mestari. 1996 Subaru sijoittuu toiseksi valmistajien MM-sarjassa, McRaelle MM-hopeaa. 1997 McRae, Piero Liatti ja Kenneth Eriksson ajavat Subarulle huimat kahdeksan MM-voittoa ja valmistajien maailmanmestaruuden. 1998 McRae ajaa kaksi MM-voittoa. 1999 tuloksena kolme MM-voittoa, Richard Burnsille MM-hopeaa. 2000 valmistajien MM-pronssia. 2001 Burns ajaa Subarulla maailmanmestariksi. 2002 Tommi Mäkinen voittaa Subarulle Monte Carlon ja Petter Solberg Iso-Britannian, muuten kausi on surkea. 2003 Solbergista maailmanmestari, Subarulle valmistajien MM-hopeaa. 2004 Solbergille MM-hopeaa, Subarulle valmistajien MM-pronssia. 2005 Solbergille jälleen MM-hopeaa, Subaru putoaa valmistajien sarjassa neljänneksi.
Erikoista - Norjalainen Subaru-tallin ykköskuljettaja Petter Solberg joutuu jo käyttämään geeliä ym. hiustuotteita pitkäksi kasvaneiden hiusten takia. Solberg kun meni lähes vuosi sitten keväällä toteamaan haastattelussa, että ei käy parturissa ennen seuraavaa MM-osakilpailun voittoa. Voitoton putki jatkuu edelleen ja taikauskoinen norski on juuri nyt ulkonäkönsä puolesta aika hauskan näköinen...
OMV PEUGEOT NORWAY
Status = M2
Kalusto - Peugeot 307 WRC
Tallin toimitilat - Pusignan, Ranska
Tallipäällikkö 2006 - Arthur Bozian (FRA) & Jacky Bozian (FRA)
Kuljettajat 2006 - Manfred Stohl (AUT) & Henning Solberg (NOR)
Talli netissä - http://www.bozian-racing.com
RED BULL SKODA
Status = M2
Kalusto - Skoda Fabia WRC
Tallin toimitilat - Micheldorf, Itävalta
Tallipäällikkö 2006 - Raimund Baumschlager (AUT) & Armin Schwarz (GER)
Kuljettajat 2006 - Andreas Aigner (AUT), Gilles Panizzi (ITA) & Mattias Ekström (SWE)
Talli netissä - http://www.redbull.com
Viimeksi muokattu: