WRC 2006 - Rallin MM & Uusi Aikakausi

  • 3 230
  • 8

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Rallin MM-sarja ja kausi 2006 - starttiin enää aikaa vain muutama päivä. Aivan kuten otsikkoonkin kirjoitin, perjantaina käynnistyvä Monte Carlon MM-ralli avaa sarjan historiassa eräällä tapaa uuden aikakauden. Tehdastalleja (taas kerran) on vähän ja yksityistallit ovat ainakin osanottomäärällään valtaamassa lajia. Tilanne ei ole kuitenkaan aivan uusi, jo 90-luvulla ajettiin kausia jolloin mukana oli vain 2-3 tehdastallia.

Jatkuvasti on puhuttu lajin MM-sarjan kuolemasta, tehdaiden pois vetäytyminen kun koetaan uhkana sarjan kiinnostavuudelle. Niin kauan kun mukana on edes yksikin tehdastalli ja lajin kattojärjestö on FIA - rallin MM-sarja elää (ja yrittää voida hyvin). Kahden huipputallin (Citroen ja Peugeot) vetäytyminen on kuitenkin selvä merkki FIA'lle, että jotain pitää tehdä ja nopeasti. Skodan sekä Mitsubishin kaltaiset tallit ja niiden vetäytymiset näpäyttävät, mutta harvoin saavat aikaan suuria muutoksia. Sen sijaan kun 2000-luvun em. mahtimerkit ilmoittavat sarjan olevan liian kallis, Pariisissa järjestetään kriisikokous. Sähläyksistä on otettu opiksi, liiallinen sääntöjen venkoilu pyritään lopettamaan ja vuonna 2007 käynnistyvä uusi talvikauden MM-sarja lupaa hyvää tulevaisuutta MM-rallille. Citroen on lupautunut palaamaan sarjaan jo kaudeksi 2007. Uusia tehtaita on tulossa mukaan 2-3 kpl ja vanhoista merkeistä Mitsubishin toimintaa pyöritetään Euroopasta käsin jo alkavan kauden aikana. Rallin MM-sarja elää ja tulee jatkossa voimaan hyvin!

Ralliketjuja on aiemminkin yritetty avata Jatkoaikaan, vain yhden niistä kerättyä suosiota. Jotta kauden tapahtumat olisi helpompi löytää yhdestä ja samasta ketjusta, siksi päätin avata tämän kausi 2006 ketjun ja aloitukseksi oikein tuhti paketti tietoa tulevasta kaudesta. Arvon Jatkoaikalaiset, Rallin MM-sarja on täällä ja pysyy! Keskustelu käynnistyköön.

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=12045&highlight=ralliketju
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=30806&highlight=ralliketju
http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=22205&highlight=ralliketju

RALLIN MM-SARJA NETISSÄ

http://www.wrc.com/page/Home/0,,10111,00.html
Rallin MM-sarjan viralliset kotisivut. Sisältää paljon tietoa, mutta on ainakin allekirjoittaneen mielestä liian "tukkoinen". Maksullisesta WRC + Vip palvelusta ei ole kokemusta, maksuttoman palvelun tulospalvelu ainakin viime kaudella oli melko hidas.

http://www.yle.fi/urheilu/mmralli/index.html
YLE Urheilun MM-ralli sivusto on tyylikäs ja sisältää paljon asiaa. Nämä sivut sopivat erityisesti kielitaidottomalle rallifanille, uutiset ja storyt kun yleensä ovat samoja mitä WRC'n virallisilla (englanninkielisillä) sivuilla.

http://www.mgr.fi/
Marcus Grönholmin tyylikkäät, uudistuneet kotisivut.

http://www.planetemarcus.com/
Ranskalaiset Marcus Grönholmin fanisivut.

http://gamma.nic.fi/~globe1/rally/paradise/index.html (Rally Paradise)
http://www.sebastienloeb.com/ (Sebastien Loeb)
http://www.pettersolberg.no/com/default.asp (Petter Solberg)
http://www.rovanpera.com/ (Harri Rovanperä)

WRC 2006 TALLIT & KULJETTAJAT

M1 Status = Tehdasteamit, joiden on osallistuttava kaikkiin MM-osakilpailuihin kauden aikana vähintään kahdella autolla. Toinen kuljettajista (Loeb, Solberg & Grönholm) on oltava ns. kiinteä koko kauden ajan, toista kuljettajaa saa vaihtaa kauden aikana. Osallistumismaksu osakilpailuun 30.000 euroa / team.

M2 Status = Ns. yksityisteamit, joiden on osallistuttava vähintään 10 MM-osakilpailuun kauden aikana. Kuljettajia saa vaihtaa vapaasti kauden aikana, osallistumismaksu tehdasteameja pienempi - 10.000 euroa / team.

KRONOS TOTAL CITROEN
http://www.wrc.com/javaImages/77/1b/0,,10111~2825079,00.jpg

Status = M1
Kalusto - Citroen Xsara WRC
Tallin toimitilat - Namur, Belgia
Tallipäällikkö 2006 - Marc Van Dalen (BEL)
Kuljettajat 2006 - Sebastian Loeb (FRA), Xavier Pons (ESP) & Dani Sordo (ESP)
Talli netissä - http://www.kronosracing.com

Tallin lähihistoriaa - 2003 Kronos voitti Euroopan mestaruuden Peugeot 206 WRC autolla, kuljettajana toimi Bruno Thiry. 2004 Kronos pyöritti yksityistä WRC tallia, kalustoksi vaihtui Citroen Xsara jota ajoi Juuso Pykälistö sekä Citroen C2 jota ajoi junioreiden MM-sarjassa Kris Meeke. Viime kaudella Kronos tallin kuljettaja Dani Sordo voitti Citroen C2 mallilla junioreiden MM-sarjan ja Manfred Stohl ajoi kahdesti MM-osakilpailussa palkintopallille tutulla Xsara mallilla. Stohl sijoittui kuljettajien MM-sarjassa sijalle yhdeksän, parhaiten sarjan yksityistallien kuljettajista.

Erikoista - Kausien 2004 ja 2005 hallitsija merkki Citroen jatkaa sarjassa nyt yksityistallin voimin. Tehdasteamin tärkeimmät työntekijät ovat siirtyneet Kronokselle, Loebilla on näin siis tuttu miehistö ympärillään taistelussa kolmannesta peräkkäisestä MM-tittelistä. Käytännössä Kronos on sarjan kolmas tehdastalli Fordin ja Subarun ohella, sillä se ilmoittautui sarjaan M1 statuksella, joka on valmistajielle tarkoitettu nimike.

BP FORD
http://www.wrc.com/javaImages/89/fd/0,,10111~2817417,00.jpg

Status = M1
Kalusto - Ford Focus RS WRC 06
Tallin toimitilat - Cumbria, Englanti
Tallipäällikkö 2006 - Malcolm Wilson (GBR)
Kuljettajat 2006 - Marcus Grönholm (FIN) & Mikko Hirvonen (FIN)
Talli netissä - http://www.ford.co.uk/ie/wrc

Tallin lähihistoriaa - 1997 Malcolm Wilson ja M-Sport ottivat Fordin rallitoiminnan siipiensä suojaan. Avauskaudelta tuloksena Carlos Sainzin kaksi MM-voittoa Escortilla. 1998 talli kehitti uutta Focusta, Juha Kankkusen ja Bruno Thiryn kiertäessä samaan aikaan MM-sarjaa Escortilla. 1999 Colin McRae ajoi kaksi MM-voittoa Focuksen debyyttikaudella. 2000 Sainz sijoittui MM-sarjassa pronssille, Ford valmistajien sarjassa hopealle. 2001 Colin McRae ja Carlos Sainz ajoivat Fordille taas valmistajien sarjan hopeaa. 2002 Fordille jälleen valmistajien sarjan kakkossija. 2003 Markko Märtin ajoi voitot Kreikassa ja Suomessa, Fordille valmistajien MM-sarjan nelossija. 2004 Märtin voitti kolme MM-rallia, Ford jälleen valmistajien kakkonen. 2005 Toni Gardemaister sijoittui neljänneksi MM-sarjassa ja Ford valmistajien sarjassa kolmanneksi. Voitoton kausi johti maailmanmestari Grönholmin palkkaamiseen.

Erikoista 1 - Fordin edellinen rallin maailmanmestari on Ari Vatanen, vuodelta 1981. Menestymään tottuneessa tallissa on ajanut iso määrä lajin suurimpia tähtiä, mutta silti talli ei ole pystynyt mestaruuksiin pitkään aikaan. Vaikka suuremmat tavoitteet onkin asetettu vasta kauteen 2007, Grönholmin paineet voittaa tallille jotain sarjan parhaiten palkattuna kuljettajana ovat kovat.

Erikoista 2 - Ford tuo MM-sarjaan myös M2-statuksen teaminsä, Stobart VK M-Sport Ford Rally Teamin, jonka ykköskuljettajaksi on tulossa tehdasteamin tallipäällikkö Malcolm Wilsonin poika Matthew Wilson, 18. Teamin on tarkoitus ajattaa Wilson juniorilla täysi MM-sarja viime kauden Ford Focuksella. Samassa teamissa tulee ajamaan kauden aikana muutaman MM-rallin myös Marcus Grönholmin suojatti Kosti Katajamäki.

SUBARU WORLD RALLY TEAM
http://www.wrc.com/javaImages/87/fd/0,,10111~2817415,00.jpg

Status = M1
Kalusto - Subaru Impreza WRC
Tallin toimitilat - Banbury, Englanti
Tallipäällikkö 2006 - David Lapworth (GBR)
Kuljettajat 2006 - Petter Solberg (NOR), Stephane Sarrazin (FRA) & Chris Atkinson (AUS)
Talli netissä - http://www.swrt.com/

Tallin lähihistoriaa - 1993 Colin McRae voitti Uuden-Seelannin MM-rallin Subaru Legacylla, Richard Burns Britannian rallimestaruuden. 1994 McRae voitti kolme MM-rallia uudella Imprezalla. 1995 oli Subarun suuri vuosi. McRae voitti ensimmäisenä brittinä kautta aikojen rallin MM-kultaa, Subaru oli valmistajien mestari. 1996 Subaru sijoittuu toiseksi valmistajien MM-sarjassa, McRaelle MM-hopeaa. 1997 McRae, Piero Liatti ja Kenneth Eriksson ajavat Subarulle huimat kahdeksan MM-voittoa ja valmistajien maailmanmestaruuden. 1998 McRae ajaa kaksi MM-voittoa. 1999 tuloksena kolme MM-voittoa, Richard Burnsille MM-hopeaa. 2000 valmistajien MM-pronssia. 2001 Burns ajaa Subarulla maailmanmestariksi. 2002 Tommi Mäkinen voittaa Subarulle Monte Carlon ja Petter Solberg Iso-Britannian, muuten kausi on surkea. 2003 Solbergista maailmanmestari, Subarulle valmistajien MM-hopeaa. 2004 Solbergille MM-hopeaa, Subarulle valmistajien MM-pronssia. 2005 Solbergille jälleen MM-hopeaa, Subaru putoaa valmistajien sarjassa neljänneksi.

Erikoista - Norjalainen Subaru-tallin ykköskuljettaja Petter Solberg joutuu jo käyttämään geeliä ym. hiustuotteita pitkäksi kasvaneiden hiusten takia. Solberg kun meni lähes vuosi sitten keväällä toteamaan haastattelussa, että ei käy parturissa ennen seuraavaa MM-osakilpailun voittoa. Voitoton putki jatkuu edelleen ja taikauskoinen norski on juuri nyt ulkonäkönsä puolesta aika hauskan näköinen...

OMV PEUGEOT NORWAY

Status = M2
Kalusto - Peugeot 307 WRC
Tallin toimitilat - Pusignan, Ranska
Tallipäällikkö 2006 - Arthur Bozian (FRA) & Jacky Bozian (FRA)
Kuljettajat 2006 - Manfred Stohl (AUT) & Henning Solberg (NOR)
Talli netissä - http://www.bozian-racing.com

RED BULL SKODA

Status = M2
Kalusto - Skoda Fabia WRC
Tallin toimitilat - Micheldorf, Itävalta
Tallipäällikkö 2006 - Raimund Baumschlager (AUT) & Armin Schwarz (GER)
Kuljettajat 2006 - Andreas Aigner (AUT), Gilles Panizzi (ITA) & Mattias Ekström (SWE)
Talli netissä - http://www.redbull.com
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
WRC ROUND 1 - MONTE CARLO 20-22.01.2006
http://www.acm.mc/ramc/ramc_main.php (Rallin kotisivut)

2005 Winner - Sebastien Loeb (Citroen Xsara)
2004 Winner - Sebastien Loeb (Citroen Xsara)
2003 Winner - Sebastien Loeb (Citroen Xsara)
2002 Winner - Tommi Mäkinen (Subaru Impreza)
2001 Winner - Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
2000 Winner - Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1999 Winner - Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998 Winner - Carlos Sainz (Toyota Corolla)
1997 Winner - Piero Liatti (Subaru Impreza)

Monte Carlo siis avaa kauden, ralli käynnistyy perjantaina 20.tammikuuta. Kilpailuun on ilmoittautunut mukaan 52 autokuntaa, joista 22 on WRC-autoja. Ilmoittautumislista löytyy PDF-muodossa täältä...

http://www.mgr.fi/Entry_list_2006.pdf

Ennakkoveikkauksissa kolmikko Loeb, Grönholm & Solberg ovat ylitse muiden. Loeb tuntee tiet kuin omat taskunsa ja varsinkin jos keli on kuiva, Loebin vauhdissa tuskin muut pysyvät. Loebin mestaruushaaveille alkukausi on ehdottoman tärkeä, varmaa on se että loppukaudesta Fordin ja Subarun tehdastukien tarjoama testimahdollisuus tulee näkymään vauhdissa. Kun vielä huomioidaan, että Fordilla on alla uusi kalusto (mahdolliset pikkuviat alkukaudesta) ja Solberg ei ole koskaan menestynyt Montessa, Loeb on suuren suuri ennakkosuosikki. Myös Tommi Mäkisen neljän peräkkäisen Monte-voiton ennätyksen sivuaminen motivoi Loebia.

Mahdollisia yllättäjiä voisi olla Subarun asfaltin erikoismies Stephane Sarrazin, joka myöskin ajaa ns. kotiralliaan. Mikko Hirvonen näytti viime vuonna Korsikalla (kolmas) että asfaltti maistuu. Mikäli tehdaskuljettajista useampi jää tienvarteen kesken rallin, Peugeotin yksityisteamin kuljettajat Henning Solberg ja Manfred Stohl ovat varmasti korkealla. Subarun Chris Atkinson starttaa matkaan numerolla 18 ja etenkin jos avauspäivä on luminen, aussi nähtäneen kärkijoukossa perjantain jälkeen. Koska Solberg ja Sarrazin ajavat merkkipisteistä Subarulle, ei Atkinsonilla ainakaan ole paineita. Toni Gardemaister on aina ajanut hyvin Montessa, yksityisteamin Tonille tarjoama uusi kalusto ei nyt kuitenkaan tarjoa suurempia menestysmahdollisuuksia. Kauden 2005 ehdoton väriläiskä Gigi Galli ajaa rallin oman teaminsa rahoituksella, allaan tuttu Mitsubishi Lancer 05. Mahdollisia yllättäjiä hänkin.

SUOMALAISET MONTESSA 2006

03 - Marcus Grönholm / Timo Rautiainen, Ford Focus RS WRC 06 (A8)
04 - Mikko Hirvonen / Jarmo Hirvonen, Ford Focus RS WRC 06 (A8)
16 - Toni Gardemaister / Jakke Honkanen, Peugeot 307 WRC (A8)
37 - Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila, Subaru Impreza WRX Sti (N4)
90 - Jukka Jalonen / kartturia ei nimetty, Mitsubishi Lancer (N4)

TEKNISISTÄ SÄÄNNÖISTÄ TASOITUSTA
(Teksti lainattu Helsingin Sanomista ti 17.01.2006)

Uusien teknisten sääntöjen ainakin toivotaan antavan jonkinlaista tasoitusta kakkosryhmän (M2) talleille. Tämän vuoden säännöissä autojen tekniikkaa on riisuttu. Aktiiviset etu- ja takatasauspyörästöjen lukot on kielletty, samoin kuin ylimääräiset vesijäähdytyslaitteistot. Kaikkien kolmen tehdastallin on ajettava tälläisilla autoilla ja siksi Citroenkin on joutunut rakentamanaan uuden auton Loebille ja muille Kronoksen kuljettajille. M2- ja muut yksityistallit voivat käyttää viime vuoden autoja aktiivilukkoineen ja tehokkaampine jäähdytyksineen. Poikkeuksena on vain se, että ajajana ei silloin saa olla viiden viime vuoden aikana MM-sarjan kuuden parhaan joukkoon sijoittunut kilpailija.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eka päivä takana

Hyvältä näyttää... Bussella kivan tuntuinen johto, kun Loeb lipesi päivän viimeisellä ek:lla ulos ja keskeytti. Ikävintä vain on, että nykysäännöt mahdollistavat Loeb:in jatkamisen huomenna saaden 5 min aikasakon.

Gardekin tuntuu olevan hyvässä vauhdissa Astra tallin 307:lla. Ikävää että Garde ei saanut pysyvää tallipaikkaa tälle kaudelle. Toivottavasti Garde pystyy pitämään hyvän tuntuman huomenna ja sitten päätöspäivänä.

Huomenna ajettava Legendaarinen Turinin pätkä näyttelee varmasti tänäkin vuonna pääosaa rallissa. Olen 100 % varma, että jälleen tänä vuonna Katsojat potkivat lunta pahoihin paikkoihin. Niin ja lumestahan ei sitten todellakaan varoiteta muita kuin Ranskalaisia kuljettajia. Viime vuosi on vasrmasti hyvin muistissa kun katsojat ajattivat Petterin ja Bussen kivimuuriin! Todella fiksua touhua?

Tässä vielä kärki 10 huomiselle lenkille. Mielenkiintoinen päivä on takuulla tiedossa. Kestääkö Bussen hermot ja miten käy rengasvalintojen jälkeen? Pystyykö Garde ottaan Atkinsonin kiinni, vai tulevatko Gilles ja Stohl Garden ohi? Loebbia ei kannata unohtaa laskuista pois. Sebastien tulee huomenna kuin ohjus ja veikkaan että mies on sunnuntai iltana 4 joukossa?

1. GRÖNHOLM A8 1:09:30.8 0:00 1:09:30.8 0.0
2. C. ATKINSON A8 1:10:54.5 0:00 1:10:54.5 1:23.7 1:23.7
3. T. GARDEMEISTER A8 1:10:57.9 0:00 1:10:57.9 3.4 1:27.1
4. G. PANIZZI A8 1:11:05.4 0:00 1:11:05.4 7.5 1:34.6
5. M. STOHL A8 1:11:09.9 0:00 1:11:09.9 4.5 1:39.1
6. F. DUVAL A8 1:11:36.3 0:00 1:11:36.3 26.4 2:05.5
7. S. SARRAZIN A8 1:12:17.6 0:00 1:12:17.6 41.3 2:46.8
8. S. LOEB A8 1:13:14.4 0:00 1:13:14.4 56.8 3:43.6
9. D. SORDO A8 1:13:28.2 0:00 1:13:28.2 13.8 3:57.4
10. M. HIRVONEN A8 1:13:29.6 0:00 1:13:29.6 1.4 3:58.

EDIT:

Laitetaan samaan tämä

Hyvä juttu, että Busse nappasi heti avausralissa voiton. Loistava suoritus ja mikä parasta, ensimmäinen asfalttirallivoitto tuli legendaarisimmassa rallissa!
Gardelta loisto suoritus yksityistallin autolla kolmanneksi! Mahtavan näytön antoi.
Mikko pienoinen pettymys, mutta kun otetaan huomioon, että Mikolle tuli väärä rengasvalinta ekana päivänä, jossa menetti aikaa ihan simona, niin hyvä suoritus kuitenkin. Eka kerta maaliin Montessa.

Tässä tuli todistettua, että kyseiset säännöt ovat p*rseestä. Loeb ajoi ulos perjantaina ja keskeytti! Silti mies on lopputulokissa KAKKONEN!
Nuo 8 pistettä voivat ratkaista kauden lopussa MAAILMAN MESTARUUDEN!
Eihän formuloissakaan saa jatkaa kilpailua, jos moottori hajoaa kierroksella 15?

Lopputulokset: (eka kokonaisaika, vika ero seuraavaan)

1. M. GRÖNHOLM 4:11:43.9
2. S. LOEB 4:12:45.7 (1:01.8)
3. T. GARDEMEISTER 4:13:07.0 (21.3)
4. M. STOHL 4:13:26.2 (19.2)
5. S. SARRAZIN 4:15:04.1 (1:37.9)
6. C. ATKINSON 4:16:46.3 (1:42.2)
7. M. HIRVONEN 4:18:03.4 (1:17.1)
8. D. SORDO 4:18:59.1 (55.7)
9. X. PONS 4:19:26.8 (27.7)
10. G. PANIZZI 4:21:13.7 (1:46.9)
.
.
34. J. JALONEN 5:01:41.6 (2:46.1)
42. J. LATVALA (Tuotantoautojen 5.s) 5:12:08.5 (1:31.0)
 
Viimeksi muokattu:

DrAvalanche

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niilo kirjoitti:
Tässä tuli todistettua, että kyseiset säännöt ovat p*rseestä. Loeb ajoi ulos perjantaina ja keskeytti! Silti mies on lopputulokissa KAKKONEN!

Näitä niinsanottuja "superrallisääntöjä" on meikäläinenkin ihmetellyt ja kironnut. Varsinaista urheilun juhlaa, kun Montessa keskeyttämällä häviää vähemmän aikaa kuin väärillä rengasvalinnoilla. Eikös Jari-Matti Latvalakin nyt kuitannut itselleen muutaman N-ryhmän pisteen, vaikkei koko kisassa käynyt näyttäytymässä muuta kuin parilla pätkällä sunnuntaina?

Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta kun nyt pätkälle jääminen merkitsee viiden minuutin aikasakkoa seuraavaan päivään lähdettäessä, niin jos joku on pitkällä EK:lla teknisen vian tms. takia jäämässä minuuttitolkulla kärjestä, niin eihän kuskin silloin välttämättä edes kannata ajaa EK:ta loppuun?

Eihän kelvollisten sääntöjen pitäisi missään olosuhteissa mahdollistaa sellaista tilannetta, että mäntyyn törmääminen on kannattavampi vaihtoehto kuin pätkän maaliin ajaminen.

Ai niin joo, onnittelut Grönholmille voitosta. Loistava lentävä lähtö kaudelle Fordin ratissa.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samalla tavalla olen ymmärtänyt säännön. Tuntuu tyhmältä, mutta FIA nyt haluaa muutenkin tuhota rallin MM-sarjan täysin. Kun on vähän talleja, ei haluta, että vain pari autoa ajaa kilpaa, joten keskeyttäneetkin pääsevät mukaan. Kuitenkaan valmistajien pisteitä ei saa, jos on kerran keskeyttänyt.

Hyvin alkoi Bossen osalta kausi, toivottavasti sama meno jatkuu Ruotsissa. Loebin vauhti tuntui pelottavan kovalta, tosin Bosse ei missään vaiheessa joutunut ajamaan varsinaisesti täysillä. Rengasvalintojen osalta oli varmasti vaikea ralli. Välillä oli kuivaa asvalttia, välillä jäätä. Ruotsissa pitäisi olla helpompaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruutuässä kirjoitti:
Hyvin alkoi Bossen osalta kausi, toivottavasti sama meno jatkuu Ruotsissa. Loebin vauhti tuntui pelottavan kovalta, tosin Bosse ei missään vaiheessa joutunut ajamaan varsinaisesti täysillä.
Ei joutunut täysillä ajamaan, mutta ei jäänyt varmaan kenellekään epäselväksi, kuka oli jälleen Monte Carlon nopein kuski. Ranskalainen kellotti pohja-aikoja toisensa perään, ihan kuin ennenkin.

Onhan tuo superi-sääntö hölmö. Tietenkin ansio hyvästä sijoituksesta kuuluu täysin Loebille itselleen, kuka tahansa ei nouse viiden minuutin aikasakosta huolimatta minuutin päähän voittajasta, mutta mielestäni keskeyttänyt on silti keskeyttänyt. Ei sitä ennenkään kovatkaan ukot päässeet pöpelikköön jäätyään yrittämään uutta nousua.

Joka tapauksessa, hieno avaus Grönholmilta uudessa tallissaan, hieno sijoitus myös Gardemeisterilta yksityis-Pökötillä, mutta ennen kaikkea vahva osoitus Loebin ja Citroënin hurjasta vauhdista.

Mahdetaankohan tällä kaudella nähdä yksityistallin kalustolla ajava maailmanmestari? Itse väitän, että näin siinä käy. Loeb on nopea ja luotettava kaikilla alustoilla, ja jos tuo käyttämänsä auto on periaatteessa viimekautinen tehdas-Citroën, niin kyllä kalustokin pärjännee vastustajilleen niin vauhdissa kuin luotettavuudessakin.

Nythän Loeb ei varmaan omaan virheeseen sorru taas pariin vuoteen, vaikka nämä kaksi edellistä tulivatkin akselilla viime kauden loppu/tämän kauden alku, eli lähes perättäisissä ralleissa. Mies ottanee itseään niskasta kiinni ja palaa vanhoihin tapoihinsa, eli muutamakymmentä kisaa putkeen ilman ulosajokeskeytyksiä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Iker kirjoitti:
EiMahdetaankohan tällä kaudella nähdä yksityistallin kalustolla ajava maailmanmestari? Itse väitän, että näin siinä käy. Loeb on nopea ja luotettava kaikilla alustoilla, ja jos tuo käyttämänsä auto on periaatteessa viimekautinen tehdas-Citroën, niin kyllä kalustokin pärjännee vastustajilleen niin vauhdissa kuin luotettavuudessakin.
Muistan lukeneeni Vauhdin maailmasta, että täksi vuodeksi sääntöjä on muutettu, esim. aktiivilukot poistettu, joten tietyn luokituksen kuljettajat eivät saa ajaa viime vuoden autolla. Viime vuoden auto olisi parempi kuin tämänvuotiset. En muista, mitä muita sääntöjä niitä oli, mutta Loebin pitää ilmeisesti ajaa vanhemmalla autolla. Tiedä sitten, että riittääkö se, että viime vuoden autoa muutetaan sääntöihin sopivaksi. Silloin auto pitäisi taas luokitella uudelleen. En kyllä ymmärrä näistä säännöistä mitään, joten joku viisaampi voisi kertoa.

Jokatapauksessa Bosse ei ole liikkeellä selkeästi huonommalla kalustolla Loebiin nähden kuin viime vuonna. Loebin vauhti on silti aivan huikeaa ja kuten sanottua, osaa ajaa kovaa ja luotettavasti kaikilla alustoilla. Väitän, että on kiistatta nopein kuljettaja MM-sarjassa. Bossen tarvitsee päästä maaliin lähes jokaisessa kilpailussa, jotta voi pärjätä taistossa Loebille.
 

RedOne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Dinamo Riga
Ruutuässä kirjoitti:
Jokatapauksessa Bosse ei ole liikkeellä selkeästi huonommalla kalustolla Loebiin nähden kuin viime vuonna. Loebin vauhti on silti aivan huikeaa ja kuten sanottua, osaa ajaa kovaa ja luotettavasti kaikilla alustoilla. Väitän, että on kiistatta nopein kuljettaja MM-sarjassa. Bossen tarvitsee päästä maaliin lähes jokaisessa kilpailussa, jotta voi pärjätä taistossa Loebille.

Niin aivan...valitettavan kylmä totuus on se, että Loeb olisi voittanut rallin varmasti liki neljällä minuutilla jos olisi ajanut rallin ilman tuota ulosajoa josta hänelle lisättiin tuo 5min aikasakko. ELi tätä faktaa vasten Bossen tämä kausi ei olekaan ehkä ihan läpihuutojuttu. Solbergin esitys oli erittäin vaisu, tosin autokaan ei ilmeisesti pelannut oikeastaan koko ensimmäisenä päivänä, lisäksi mausteeksi huono rengasvalinta.

Skodan vauhti yllätti erittäin positiivisesti. Toivottavasti kaverit saisivat tshekki merkille hyviä tuloksia. Sympatiat ovat heidän puolella. =)
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mennäänpä lähestulkoon tasan vuosi takaperin, ja silloin framilla olleen "Ralliketjun" syövereihin.

Tammikuun 28. päivänä 2005 tapahtui seuraavaa:

Shayne kirjoitti:
Onko kukaan muu muuten koskaan miettinyt, että miksi lähestulkoon kaikkien SM-sarjaa ajavien kuskien etunimi alkaa j-kirjaimella? Varsinkin 90-luvun loppupuolella tämä oli niin räikeää, että tuli jo salaliitot sun muut mieleen. Hyvin huomattavasta ilmiöstä on kyse edelleenkin. Kummallista.

Iker kirjoitti:
Täysin samaa asiaa olen miettinyt vuosikausia...

Lopuksi listasin pitkän litanian erilaisia J-alkuisia etunimiä, rekonstruoidessani 1990-luvun alkupuoliskon SM-rallituloksia. Salaliittoteorian sekä muiden hämäräpuuhien noustessa esille keskustelu vaientui. Vai vaiennettiinko se? Sitä emme koskaan saa tietää.

Joka tapauksessa nyt, kun rallin uusi SM-kausi on käynnistynyt, lienee syytä dokumentoida tänne Tunturirallin yleiskilpailun top-10 ensimmäisen ajopäivän jälkeen.

1. Kosti Katajamäki
2. Jarmo Mikkonen
3. Jari-Matti Latvala
4. Jussi Välimäki
5. Juha Salo
6. Ioannis Papadimitrou
7. Juho Hänninen
8. Anton Alén
9. Jukka Ketomäki
10. Janne Vähämiko

Vaatimattomat seitsemän J-alkuista ukkoa kymmenen sakissa siis heti kauden avauspäivänä. Tahti kiihtyy entisestään sillä saralla, ja kohta ollaan jo 1990-luvun huippulukemissa.

Lisäksi tuo viiden sakkiin kovasti pyrkivä Kreikan ihmelapsi voidaan laskea lähes J-alkuiseksi, "Joannis" kuulostaa sitä paitsi paljon paremmalta meikäläisen korvaan. Eli siis kahdeksan J-alkuista kuskia kympin joukossa. Sattumaa? Yllättävää?

Vai jotain siltä väliltä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös