Kotisohvalta on harvoin minkäänlaista muutosta saatu aikaiseksi.
Yhtä vähän kuin huutamalla ja taputtamalla niille 1-7 - kavennusmaaleille joita nykyään näkee liki viikoittain.
Itse taisin -98 käydä ensimmäisen kerran seisomakatsomossa itsenäisesti kun muutin alkuvuodesta Lappeenrantaan. Bussilla ulkopaikkakunnalta oli hankalaa päästä peliin ja ajokortin sain vasta kesällä -98. Toki pelissä olin ensimäistä kertaa käynyt jo -86 faija kanssa, josta on vain hatara muistikuva että hävittiin 1-5. Ei ole sinänsä mikään juuri muuttunut vuosien aikana. Latokin on sama vanha.
Joka tapauksessa, 1998, tuolloin huusin seisomapäädyn fanikuimauksessa muiden erinäisten heppujen kanssa ja pari niistä siellä näkyy olevan edelleen. Tunsin heidät jo lapsuusajoilta. Nyt jo kuvista näköjään poistuneita joitain näkyviä hahmoja ei vielä nähty vuosiin tuon kevään -98 jälkeenkään. Siltä keväältä on jäänyt lähinnä mieleen IFK:n järkyttävä ylivoimaisuus.
Mutta siellä huudettiin useampi vuosi säännöllinen epäsäännöllisesti. Vuosi vuodelta tuli enemmän muuta ohjelmaa ja pelejä tuli käytyä katsomassa joitain kaudessa. Mutta myöhemmin huusin vain omia typeryyksiä seisomakatsomon yläriveiltä.
Lopulta muutin pois paikkakunnalta ja lähinnä on tullut katsottua pelejä tv:n välityksellä. Jonkun pelin Kisapuistossa kun on käynyt paikkakunnalla. Tosin viimeisin paikalla nähty peli taitaa olla Lehterän ajan TPS - sarjan ja kauden lopettaut kotimatsi.
Aikanaan kun muutin Espooseen, olisin voinut liittyä Stadin keltamustiin mutta Itselläni oli jo aika ajanut ohi fanihommista. Tykkäsin vain tukea ostamalla, huiveja, huppareita, kahvikuppeja, design taskumatteja ja muuta roinaa. Ja tietysti katsomallaan kaikki pelit mitä suinkin pystyin.
Näin jälkikäteen kieltämättä harmittaa että ulkomailla asutut vuoteni osuivat juuri Tirkkosen kultakausille ja pääsin kokemaan huumasta paikanpäällä vain pari runkosarjaottelua lomilla Lappeenrantaan päästyäni.
En kai sinänsä yritä sanoa tällä yhtään mitään. Kuin sen että vaikka taannoin muutama vetikin täällä herneen nenään verrattunani faniryhmää tiettyyn fyysiseen ominaisuuteen ja pahoittelut siitä, olen aikanaan keskeltä katsellut kun tuo koko faniryhmä oli vielä pelkkä lauma nuoria ja sittemmin sivusta kun se organisoitui.
Ja vaikka se parhaina vuosina olikin melko hieno ryhmä ja teki upeitakin lakanoita ja veti mukanaan sen kuuluisan 900 hengen invaasion betoniin, onhan se vain fakta että lappeenrantalainen kiekkokulttuuri on olematonta ja nyt kun seura tekee viimeisiä pakkoliikkeitään ennen tajunnan lähtöä on ollut masentavaa huomata ettei kannattajissa ole enää edes potkua ottaa kantaa. Sillä hetkellä kun juuri pitäisi. Nyt se iso lakana olisi tuhat kertaa tärkeämpi kuin se kieltämättä helvetin hieno Markkasen paluulakana.
Aina voi sanoa että 'mene itse'. No en mene. Kuten sanoin, minä olen kohta keski-ikäinen urpo ulkopaikkakunnalta ja kerroin jo muutenkin miksi.
Mutta jos täällä joku kertoisi että vaikka keväällä tällainen tempaus järjestetään viikonloppupelissä, niin voin taata että ajan Espoosta Kisapuistoon ja tulen taputtamaan sille.
Pahoin vain pelkään että Lappeenrannassa ei enää ikinä tapahdu mitään tunteellista lätkään liittyvää.
Lopulta vain sammutetaan valot ja jokainen lähtee omille urilleen.