Graberin jatko perustuu tietysti toiveisiin paremmasta ensi kaudella, eväitä näyttäisi kuitenkin olevan. Uudet arvat rapakon takaa ovat aina niitä, arpoja. ellei kokemusta eurooppalaisesta ympäristöstä ole, joten mieluummin Graber, kohtuuhinnalla.
Jokaisen hyvän pelin jälkeen "tolle ilman muuta jatko", ja jokaisen heikomman pelin jälkeen "aivan paska, ei mitään käyttöä, ei jatkoon", ei oikein vaikuta asiantuntemuksellaan.
Eiköhän tuo ole juuri sitä toimiston mukavuudenhaluisuutta ja osaamattomuutta, jos niitä kovia ratkaisuja ei pystytä tai haluta tehdä sekä tyydytään johonkin mihin ei olla tyytyväisiä. Minä signaalina se toimii, jos huono tai ihan ok on tarpeeksi kova vaatimustaso, että jollekkin jatkoja aletaan rustaamaan?
Toiveet paremmasta on aina toiveita ja joko se touhu voi mennä syteen taikka saveen. Urheilujohtaminen on kuitenkin omanlaista riskienhallintaa, keheen sitoutua ja kenestä päästää irti. Tämä kausi on Graberista saatu dataa, miten istuu liigaympyröihin ja järin positiivista se data ei varmastikaan ole ollut.
Edelleen olen sitä mieltä että jos halutaan vain tyytyä olemaan alakastin jengi, niin sitten kai tälläisille ihan ok jätkille voidaan niitä jatkoja sorvailla ja haikailla paremmasta huomisesta. Jos taas halutaan seurana ottaa sitä uutta steppiä eteenpäin ja pyrkiä oikeasti sinne isojen seurojen joukkoon, niin nälän pitää kasvaa syödessä ja vaatimustason pitää nousta tappiin.
Tämä ei toki mustavalkoisesti tarkoita sitä, että kaikista vähänkin alisuorittaneista eroon heti ja uudet ukot tilalle, vaan on syytä linjata mikä riittää ja mikä ei. Minkäverran kukin on ansainnut näytönpaikkoja? Mitä kukin tuo omalla annillaan joukkueeseen?
Graberin suhteen olen sitä mieltä että on väärässä paikassa väärään aikaan, eikä pysty tuomaan tarpeeksi positiivisia asioita kentälle että niitä jatkoja voitaisiin pohtia. Vielä on tosin kausi kesken ja aikaa osoittaa olevansa pelimies.