Widescreen telkkari-vinkkejä?

• 3 813
  • 44

Carlos

Jäsen
Viime lauantaina oli pällistelemässä täällä juuri avattua paikallista ostoskeskusta, tarkoituksena oli ostaa uudet sisäpelikengät. Kävin siinä sitten muutamassa muussakin liikkeessä, ja ennenkuin huomasinkaan, olin polttanut rahaa 850€ DVD-kotiteatterisysteemiin. Hyvä tarjous jopa, sillä ovh oli 1120€.

No ei siinä mitään, sitten kotio, laitteet toimintakuntoon ja leffoja pyörimään. Kerrassaan jumalaiset soundit lähtee tuosta laitteistosta, naapureiden mielestä varmaan tosin sieltä toisesta päästä. Sitten siihen ongelmaan.

Asun valmiiksi kalustetussa vuokrakämpässä, johon sitten kuuluu myös firman hankkima 20-tuumainen 4:3 telkkari. Luvalla sanoen tämä "hiukan" latistaa muuten niin juhlavaa tunnelmaa. Ajattelin sitten että helvettiäkö tässä marjastelemaan, ja taidanpa käydä seuraavana viikonloppuna hakemassa myös uuden telkkarin.

Siksipä kysyn nyt teiltä hyvä veljet vinkkejä tähän asiaan. Eli ilman muuta ohjelmassa olisi siis laajakuva-malli, mutta mitä kokoa suosittelette? Riittääkö 28", vai kannattaako ottaa suoraan 32"? Mitenkäs sitten, kannattaako maksaa plasma-mallista, vai ottaa ihan tavallinen? Asiaa mutkistaa vielä se että sen systeemin pitää sitten mahtua autooni kaikkien muiden tavaroiden kanssa, kun vaihdan seuraavaksi osoitetta.

Ja sitten vielä semmoinen juttu että se ei saisi maksaa mitään ihan tähtitieteellisiä summia... kokemuksia ja neuvoja siis kaivattaisiin, kiitos.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Carlos
Riittääkö 28", vai kannattaako ottaa suoraan 32"? Mitenkäs sitten, kannattaako maksaa plasma-mallista, vai ottaa ihan tavallinen?

28 ei riitä. Tai voihan se riittää johonkin frendien katsomiseen tai haluatko miljonääriin, mutta elokuvanautintoihin, johon oletan kotiTEATTERIlaitteiston alunperin tarkoitetun, tarvitset laajempaa. Tai, no riippuuhan se toki kämpänkin koosta ja sohvasi etäisyydestä ruudulta. Mutta siis oikeasti kun on kerran antanut itsensä nauttia isommasta, ei pienempään ole paluuta. Kysy vaikka tytöiltä. Itse en plasmaa pidä hintaeronsa arvoisena sijoituksena (vielä).

Asiaa mutkistaa vielä se että sen systeemin pitää sitten mahtua autooni kaikkien muiden tavaroiden kanssa, kun vaihdan seuraavaksi osoitetta.

!!!!! Kunnon kotiteatterihemmohan ostaa sitten sellaisen auton, että sillä kuljetetaan ne laitteet!!!! Erittäin huono peruste, shame on you!!!

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Carlos
Viime lauantaina oli pällistelemässä täällä juuri avattua paikallista ostoskeskusta, tarkoituksena oli ostaa uudet sisäpelikengät. Kävin siinä sitten muutamassa muussakin liikkeessä, ja ennenkuin huomasinkaan, olin polttanut rahaa 850€ DVD-kotiteatterisysteemiin. Hyvä tarjous jopa, sillä ovh oli 1120€.

Ei millään pahalla Carlos, mutta taidat olla aika pahasti mainos/myynti -miesten/-naisten vietävissä. Ainakin näistä parista viime otsikosta päätellen, jotka olet avannut. Noh, mutta heräteostoksethan ovat niitä parhaimpia...

Mutta tähän telkkuasiaan. On selkeää, että kannattaa hankkia 32-tuumainen laajakuva, jos ei niin tiukalla ole kukkaron nyörit. Ostin tuossa pari vuotta sitten 28-tuumaisen 4:3n ja jo pitkään olen haikaillut suuremman perään. Henkilökohtaisesti vain tuo rahapuoli tulee vastaan...sekä hieman paremman puoliskon vastustus...

Että silleen...

Carlos

Jäsen
Re: Re: Widescreen telkkari-vinkkejä?

Viestin lähetti wilco
Ei millään pahalla Carlos, mutta taidat olla aika pahasti mainos/myynti -miesten/-naisten vietävissä. Ainakin näistä parista viime otsikosta päätellen, jotka olet avannut. Noh, mutta heräteostoksethan ovat niitä parhaimpia...

No tuota jos tuohon känny-juttuun viittaat, niin mainittakoon että minä en lähettänyt sitä kenellekään, 2 el mobilea riittää aivan mainiosti, joista toinen henk.koht. on 3 vuotta vanha ja toinen firman omistama. Lähinnä olin kiinnostunut että onko jollain tästä tapauksesta enemmän taustatietoa, koska tunnetusti satua ei ole tosielämässä. (pahoitteluni kaikille Saduille)

Mitä tulee tähän kotiteatterijuttuun, niin minäpä kerron sinulle hiukan itsestäni.

Viimeiset n. neljä kuukautta olen ollut töissä/työmatkalla keskimäärin noin 70 tuntia viikosta, välillä käynyt vähän kotona nukkumassa. En ole ostanut itselleni mitään, paitsi kerran viikossa (lauantaina) olen käynyt ruokakaupassa hakemassa jotain kaappiin edes näön vuoksi. Olen siis työskennellyt ja nukkunut sekä katsonut pankkisaldon kasvua, sunnuntait olen yleensä löhönnyt kotisohvalla katsoen jotain typerää telkkarista, sekin voi olla tosi kivaa vaihtelun vuoksi.

Nyt sitten männä viikonloppuna kun menin ostamaan niitä sisäpelikenkiä (firman futisturnaus parin viikon päästä), katselin siinä kaikenlaista muutakin ja eksyin tänne elektroniikkaliikkeeseen. Aikani kaikenlaista pällisteltyäni huomasin että näitä kaikenlaisia kotiteatteritsydeemeitä on nykyään aika paljon liikenteessä, mutta kovasti ne tuntuivat hintavilta.

Sitten aloin miettiä että minulla ei ole kämpässäni kunnon stereoita, eikä videoita/DVD:tä. Ajattelin että helvettiäkö tässä säästelen kaikkea ansaitsemaani, olen varmaan ansainnut pienen hemmottelutuokion itselleni, ja kokemuksesta tiedän että kun hifi-laitteita lähtee hakemaan, niin parempi ostaa sitten kerralla hyvät. Mietin ja mietin ja tulin siihen tulokseen että "yks tommonen kiitos". Hain sitten myyjän käsiini ja aloimme resuneeraamaan tarpeitani, jonka jälkeen päädyimme JVC:n systeemiin jossa on erillinen vahvistin ja DVD-boksi. Siinä vahvistimessa on myöskin neljä scart-paikkaa, eli siihen saa kiinni TV:n, DVD:n, VHS-videon, jotain muuta hauskaa ja vielä erikseen tietokoneenkin. Sen lisäksi se soittaa suunnilleen kaikkia mahdollisia formaatteja, joten tämä ratkaisisi aika monta ongelmaa. Sitten vaan kotiinkanto ja kahtelemaan.

Nyt sitten tällä viikolla olen miettinyt sitä telkkarin hankkimista, sillä nyt tunne on hiukan sama kuin olisin ostanut uuden ferrarin, mutta ei ollut varaa laittaa kuin Barumin 155/65 R13 -renkaat alle.

Jos ostan siis jonkun suht. laadukkaan telkkarin tähän vielä lisäksi, olen käyttänyt "ylellisyyteen" suunnilleen yhden kuukauden palkkani, ja mielestäni olen sen ansainnut.

En siis sanoisi olevani mainosten orja.

Tuosta sinun kommentistasi :"Henkilökohtaisesti vain tuo rahapuoli tulee vastaan...sekä hieman paremman puoliskon vastustus...", minulle jäi vain yksi epäselvyys:

- Sinun hieman parempi puoliskosi vastustaa
vai
- Sinun parempi puoliskosi vastustaa hieman?

Juu, mutta kiitos kommentista kuitenkin.

Osaako joku vielä sanoa kuinka paljon euroja tarvitaan jonossa että voi saada suunnilleen hyvän 32" telkkarin hinta/laatu -suhteessa?

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vastaavassa tilanteessa ostaisin Sonyn 100Hz putkella olevan 32":sen. Kerran kun Sonyn töllön ostat niin muuhun et enää vaihda.

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter, Gli Azzurri, Avs, Bears, Jokerit
Re: Re: Re: Widescreen telkkari-vinkkejä?

Viestin lähetti Carlos
Osaako joku vielä sanoa kuinka paljon euroja tarvitaan jonossa että voi saada suunnilleen hyvän 32" telkkarin hinta/laatu -suhteessa?
Loistava 32" tuumainen maksaa siinä 1400 -> 1700 egua, mutta riittävän hyvän saat noin 1000:een eguun esim. Gigantista, jossa on mielestäni aika hyvä valikoima.

Kysymys sitten kuuluu, että onko 32" riittävä? ;)

Ciao,
Tommi

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kun kerran asut moottorietienpätkän päässä Hollannista.. Kuulin että sieltä voi ostaa tehtaan myymälästä yhtiön tuotteita todella hyviin hintoihin.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Kun kerran asut moottorietienpätkän päässä Hollannista.. Kuulin että sieltä voi ostaa tehtaan myymälästä yhtiön tuotteita todella hyviin hintoihin.

???

Nyt putosin kärryiltä (mikä ei sinänsä ole mitään uutta).

Asun muutaman kilometrin päässä Rotterdamin keskustasta, ihan siis Hollannissa ihtessään.. ja täällä ei juuri muuta olekaan kuin moottoriteitä -täynnä autoja yötä päivää, klo 6.30 - 19.00 kävellen pääsee nopeiten.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Carlos
???

Nyt putosin kärryiltä (mikä ei sinänsä ole mitään uutta).

Asun muutaman kilometrin päässä Rotterdamin keskustasta, ihan siis Hollannissa ihtessään.. ja täällä ei juuri muuta olekaan kuin moottoriteitä -täynnä autoja yötä päivää, klo 6.30 - 19.00 kävellen pääsee nopeiten.
Hups.. luulin että asut Belgiassa:-) Noh.. matka lyheni entisestään!

Jos tärppää, niin seuraan seikkailuasi laajakulmien kanssa suurella mielenkiinnolla. Itsellänikin on nimittäin sellainen hökötys listalla. Sytyin täydellisesti Hi-Fi messuilla Göteborgissa kun pällistelin siroja plasmanäyttöjä. Ovatten niin kätsän kokoisia, että voi nostaa vaikka olohuoneen pöydälle ja kuskata mukana keittiöön, kun on ruoka-aika. Ei mene matsia hukkaan! Ja kuva kuin postikortissa!

Joo.. Hollannissa ei saa ylinopeussakkoja!

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Hups.. luulin että asut Belgiassa:-) Noh.. matka lyheni entisestään!

Jos tärppää, niin seuraan seikkailuasi laajakulmien kanssa suurella mielenkiinnolla. Itsellänikin on nimittäin sellainen hökötys listalla.

Joo.. Hollannissa ei saa ylinopeussakkoja!

Asuin Belgiassa lokakuun loppuun, seuraavat 6kk täällä Hollannin puolella, että sikäli et ollut kauheasti väärässä.

Katellaan ens viikolla mikä on tilanne, ehkä joulupukki ostaa minulle jo vähän ennakkoon lahjan... :-) Kieltämättä ne plasmat kiinnostaisi meikäläistäkin vallan mahdottomasti juuri sen pienen kokonsa takia, mutta sitä hintaa on sitten niin maan perusteellisesti että...

Ja niistä ylinopeussakoista... krhm... niitä kyllä saa kaikesta huolimatta. Kameroita on ihan joka paikassa ja sen päälle vielä partioita pyörii jaloissa, että kyllä niitä tulee kun hiukankin törttöilet. Ja niillä on vielä semmoinen ikävä tapa että saattavat seurata pitkäänkin ennenkuin sitten pysäyttävät ja antavat sen pikavoiton -tietysti kaikesta siitä mitä tuon seurannan aikana olet tehnyt. Kivaa. Ja sitten vielä valitetaan että Suomi on poliisivaltio.

K

kangaroo

Re: Re: Re: Re: Widescreen telkkari-vinkkejä?

Viestin lähetti vieri
Kysymys sitten kuuluu, että onko 32" riittävä? ;)

No juuri tätä olen jo pitempään pähkäillyt. Ja tullut siihen tulokseen, että ei ole. Kun kaupoissa katsoo noita 32-tuumaisia ja suhteuttaa nykyiseen 29" 3/4-kuvasuhteiseen, niin eivät ne juuri isommilta käytännössä näytä. Niinpä olen päättänyt pärjätä nykyisellä, kunnes joskus ilkeän pistää riittävän kasan euroja tiskiin 36- tai 38-tuumaiseen widescreeniin ja kunnon äänijärjestelmään.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Carlos
Kieltämättä ne plasmat kiinnostaisi meikäläistäkin vallan mahdottomasti juuri sen pienen kokonsa takia, mutta sitä hintaa on sitten niin maan perusteellisesti että...

Ja niistä ylinopeussakoista... krhm... niitä kyllä saa kaikesta huolimatta. Kameroita on ihan joka paikassa ja sen päälle vielä partioita pyörii jaloissa, että kyllä niitä tulee kun hiukankin törttöilet. Ja niillä on vielä semmoinen ikävä tapa että saattavat seurata pitkäänkin ennenkuin sitten pysäyttävät ja antavat sen pikavoiton -tietysti kaikesta siitä mitä tuon seurannan aikana olet tehnyt. Kivaa. Ja sitten vielä valitetaan että Suomi on poliisivaltio.
Plasmat, joita vilkuilin messuilla olivat aika inhimillisissä hinnoissa. 20-30 000: - Skr. Nojoo.. ei tietenkään ihan halpaa lystiä sekään, mutta jos vertaa isoihin seinään iskettäviin, jotka maksavat neljä kertaa enemmän!

Totta, kameroita on joka paikassa ja ruuhkat estävät ajon silloin kun kamerat puuttuvat. Suunnilleen samoin kuin esim. Englannissa. Täällä Belgiassa (olen paikalla juuri nyt) voi sentään joskus hieman polkea:-)

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter, Gli Azzurri, Avs, Bears, Jokerit
Re: Re: Re: Re: Re: Widescreen telkkari-vinkkejä?

Viestin lähetti kangaroo
No juuri tätä olen jo pitempään pähkäillyt. Ja tullut siihen tulokseen, että ei ole. Kun kaupoissa katsoo noita 32-tuumaisia ja suhteuttaa nykyiseen 29" 3/4-kuvasuhteiseen, niin eivät ne juuri isommilta käytännössä näytä. Niinpä olen päättänyt pärjätä nykyisellä, kunnes joskus ilkeän pistää riittävän kasan euroja tiskiin 36- tai 38-tuumaiseen widescreeniin ja kunnon äänijärjestelmään.
Aivan...ja juuri tämän takia päätin ostaa kerralla hieman isomman eli ostin saman tien 50-tuumaisen, koska kaupassa satuin semmoisen näkemään. Nyt ei tarvitse tihrustella koko aikaa. :)

Siitä tosin on aikaa jo noin 4 vuotta, mutta loistavasti on toiminut tähän saakka ja nyt 28/32-tuumainen näyttää lähinnä matolaatikolta siihen verrattuna. :) Tottumiskysymys...

Ciao,
Tommi

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Widescreen telkkari-vinkkejä?

Viestin lähetti vieri
Aivan...ja juuri tämän takia päätin ostaa kerralla hieman isomman eli ostin saman tien 50-tuumaisen, koska kaupassa satuin semmoisen näkemään. Nyt ei tarvitse tihrustella koko aikaa. :)

Siitä tosin on aikaa jo noin 4 vuotta, mutta loistavasti on toiminut tähän saakka ja nyt 28/32-tuumainen näyttää lähinnä matolaatikolta siihen verrattuna. :) Tottumiskysymys...

Juu, koolla on väliä ja nälkä kasvaa syödessä. Siksi en haluaisi tehdä sitä virhettä että ostan ensin 24" widescreenin, koska sen saa halvalla, sitten 28", sitten 32" sitten 50", vaan ostaa suoraan semmoisen että sen kanssa tulen sitten toimeen mielellään seuraavat 10 vuotta. Eipä sillä, kaikkeen tottuu joka tapauksessa.

Opiskelukämppäni ensimmäinen telkkari oli 14", joka tuntui alunalkaenkin pieneltä. Sitten sain 21" nicam-stereo -telkkarin, joka oli suorastaan hulppea, varsinkin kun katsoin sitä noin 2,5 metrin etäisyydeltä. Sitten siihen tottui, ja se ei tuntunut enää yhtään ihmeelliseltä. Seuraava olikin sitten jo 29", mutta siihenkin tottui.

Widescreeneissä on tosiaan se huono puoli että niissä täytyy olla tuumia sitten suunnilleen 50% enemmän kuin tavallisessa, että saa saman vaikutelman, joka taas on yhtä kuin helvetisti rahanmenoa.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ota ehdottomasti vähintään 32" widescreeni. Se "hyötysuhde" 28" nähden on valtava. Itse ostin tuossa pari viikkoa sitten juuri Sonyn erinomaisen 32" widescreenin, enkä kyllä ole katunut sekuntiakaan.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No perkules kaikkeen turhaan sitä rahaa saakin menemään...

Jospa ostaisit vain 14 tuumaisen TV-Video yhdistelmän,se on aivan riittävä...

Ja ilman muuta palautat nuo dvdkotiteatterikahvinkeitinjäätelökone hömpät takaisin liikkeeseen...

Säästyneet rahat käytät johonkin hyödylliseen,kuten viinaan ja tupakkaan...

NUKKUMAAN!

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Widescreen telkkari-vinkkejä?

Viestin lähetti Carlos
Juu, koolla on väliä ja nälkä kasvaa syödessä. Siksi en haluaisi tehdä sitä virhettä että ostan ensin 24" widescreenin, koska sen saa halvalla, sitten 28", sitten 32" sitten 50", vaan ostaa suoraan semmoisen että sen kanssa tulen sitten toimeen mielellään seuraavat 10 vuotta. Eipä sillä, kaikkeen tottuu joka tapauksessa.

"Kun on aika levolle laskeutua,
tyynyni alta otan muistion.
huomattavista naisista siinä pidän lukua.
mutta heidänkin ylitseen yksi on...

ei, en minä tahdo muskeliveneitä,
en arvomattoja itäisen maan
kunhan ruutukasvoja, rakkaita heitä
pesukoneen kokoisina katsella saan.

sillä miehen tekee suomen suurin tv!

Se painaa tonneja,
ei mahdu sisään ovesta,
se täytyy tuoda rekalla!
saa kansa kadehtia,
kun lautasantenninsa jättää kylän varjoonsa...

jo kasvottomasta miehestä kiinnostutaan
ja pian tulee rahakin jo maineen luo.
saa naapurit kurkistella parvekkeiltaan
kun tähtitytölle tunnin suon...

...on tunnelman ABC Suomen suurin tv!

se painaa tonneja...

Mutta kajossaan illastaa vain miss Maailma saa...
se painaa tonneja,
si mahdu sisään ovesta,
se täytyy tuoda rekalla!
läpi katosta!
lautasantenninsa jättää kylän varjoonsa!

kansa kuiskailee:
Suomen suurin tv!
Suomen suurin tv!
ja jumalatkin vaikenee." -YUP, Suomen suurin tv

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Koko ja sen merkitys

Muistan joskus aikoinaan kun vaihtelin televisiota lähes joka vuosi. Aina piti saada yhä isompi ja silloinen tyttöystäni oli ihmeissään. Sitten hankin silmälasit...

Luulisin että television koon ratkaisee huoneen koko ja katseluetäisyys. Tavalliseen kerrostalo olohuoneeseen ei ole järkeä ladata 50 tuumaista, kun taas 14 tuumainen haihtuu nurkkaan. 32 taitaa olla ihanne jos on vähänkin etäisyyttä kuvaan. Vertaa elokuvateatteria. Monesti takimmaisesta penkkirivistä näkee parhaiten, eivätkä silmät rasitu.

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Veli-Carlos, osta Sonyn 32". Jos varaa, niin osta se 36". Kyseisessä mallissa se hyvä puoli, että voit vaihtaa taajutta 50 ja 100 hz:n välillä. Itselläni on sekä Sonyn 32", että Sonyn 28" ja kummatkin ovat loistavia, riippuu huoneen koosta.

Muista myös, että ostamassasi tv:ssä on tilaa 3:lle scartille.

Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Muutama vuosi sitten hankin Panasonicin 47 tuumaisen TX47 PT 1F -mallin projektiotelkkarin. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut harkita optikolla käyntiä, sillä kaikki tulee selväksi kertavilkaisulla. Monet luontodokumentit ovat todella hienoja katsottuna isolta screeniltä, mutta Hermusen olemuksen näkeminen luonnollisen kokoisena saa edelleenkin yöunet häipymään silmistä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitää tässäkin ketjussa brassailla että miten halpaa täällä Dallasissa on. Eilen kävin ostoskeskuksessa katselemassa ISOJEN televisioiden hintoja ja 50-65 tuumaiset telkkarit maksoivat vain 2000-4000 taalaa. Joutuu sellaisen ostamaan kotiin jossain vaiheessa (jos vain tv-järjestelmä ja verkkovirta erot eivät estä sitä).

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Videotykki

Osta Carlos suoraan videotykki, ei juurikaan maksa isoa telkkaria enemmän, mutta lyö telkkarin kuin telkkarin. Kuljetus on helppoa, laitehan painaa vain pari kiloa ja on suurin piirtein mappikansion kokoinen. Uudet tykit ovat vielä nykyään hiljaisia, eivätkä tarvitse täydellistä pimeyttä, jotta kuva olisi kirkas. Ja eikös niissä ole nykyään virittimet ja tekstiteeveet valmiina.

Itselläni on noin 10 vuotta vanha videotykki ja tyytyväinen pitää olla. Kuva on heijastettu olohuoneen seinällä ja tuumakoko on noin 90. Äänistä huolehtii Sonyn AV-vahvistin kunnon kaiuttimilla. Ainoa negatiivinen asia on tykin tuulettimen humina, joka kylläkin peittyy elokuvan äänien alle. Hiljaisissa hetkissä humina kylläkin kuuluu. Ja toisaalta tykin lamppu alkaa olla sen verran vanha että suht pimeää pitää olla käytön aikana.

Mutta onhan katselunautinto aivan eriluokkaa, kun on seinän kokoinen ruutu naaman edessä. Ja jos kämppäsi on pieni, on kuvakoko helppo säätää vaikka 30-40 tuumaiseksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy