Wanhaa Suomi-Punkkia

  • 1 862
  • 22

Mikä on paras vanhoista punk-bändeistä?

  • Pelle Miljoona

    Ääniä: 18 35,3%
  • Eppu Normaali

    Ääniä: 12 23,5%
  • Problems?

    Ääniä: 5 9,8%
  • Karanteeni

    Ääniä: 0 0,0%
  • Sensuuri

    Ääniä: 0 0,0%
  • Loose Prick

    Ääniä: 1 2,0%
  • Se

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kollaa Kestää

    Ääniä: 5 9,8%
  • Briard

    Ääniä: 0 0,0%
  • Sehr Schnell

    Ääniä: 2 3,9%
  • Ratsia

    Ääniä: 1 2,0%
  • Ypö-Viis

    Ääniä: 4 7,8%
  • Joku muu, kuka?

    Ääniä: 3 5,9%

  • Äänestäjiä
    51

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska viime viikoilla ilmestyi uusintapainoksina taas muutamia Suomi-punkin klassikoita, niin kysytään sitten parasta vanhan polven punk-bändiä. Itse sanon Sehr Schnell.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös se Maukka Perusjätkä ollut aikansa punk-hörhöistä kovimpia. Jätkä riuhtoi moottorisahasta soundeja ja karjui että "Säpinää Helsingin kaduilla!!"
Muistan vielä elävästi kun joskus -70,-80-lukujen taitteessa pikku-skidinä olin ensimmäisiä kertoja katsomassa Lukko-Ässät peliä, porukkaa toppatakeissaan seisomakatsomot piukassa, hyvä kun isojen äijien takaa näin edes kentälle. Väkeä hallissa tuplasti nykyisiin yleisömääriin nähden ja tunnelma katossa. Ja kun erätauolla hallin ämyreistä raikui Maukka Perusjätkän "Vaatteet on mun aatteet". Siinä oli jotain ruutia!

Eppuja olisin muuten äänestänyt mutta heidän varhaisemmasta, punk-tuotannosta en juuri piittaa. Syrjän veljesten myöhemmät vaiheet sen sijaan ovat tehneet allekirjoittaneeseen suuremman vaikutuksen..(katso alempaa):)

E-M
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma ääneni Problemsille. Eput on bändeistä selkeä ykkönen, mutta sen myöhemmästä tuotannosta johtuen en oikein osaa pitää sitä punk-bändinä. Problemsin materiaali ja Eppujen punk-materiaali menevät aika lailla tasan, mutta tästä edellä mainitusta syystä annan äänen Problemsille. Kollaa kestää olisi perintöprinssinä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikä on Kollaan salaisuus, ei taito, ei turhuus, ei katkeruus...
 

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Ypö- 5

Saatana! Mikkitelineestä on puolet minun!
Kun rikomme mikkitelinettä, niin minä rikon puolet siitä!
 

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Tämähän ei tähän kuulu,

mutta kun aloitte puhua hallien fiiliksestä ja musasta, niin kukapa muistaisi, että aikana ennen H.H:ta Jokereilla soi Katupoikien laulu? Ja soi muuten saakeli sentään monta vuotta!
Tämä kannattaa muistaa kaikessa "kakkosjoukkue" hössötyksessään... itse kunkin...
Saatana, kun ollaankin kaukana juuriltamme, me Töölön Vesan jätkät.

No kaiken se kestää ja kaiken se sietää...
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Punk?

Tuosta listasta puolet ei ole minun kategoriassani punk-bändejä. Sen sijaan listalta uupuu aika monta todellista Punk-bändiä; LAMA, Hassisen Kone, Widows, Vaavi, Korroosio, Vandaalit, Kellog`s bollocks, Pohjanoteeraus jne. Aloitin punkin kuuntelun vuonna 1976 eli 11 vuotiaana ja olen ollut skidinä hääräämässä sekä Kill cityssä että Lepakossa, joissa tuohon aikaan vaikutti varsin pitkälti pääkaupunkuseudun Punk-bändit ja myös maaseudun alan bändit keikkaili Lepakossa varsin ahkeraan. Tuosta listasta ehdoton ykkönen on edesmenneen Jyri Honkavaaran luotsaama Pihtiputaalaisorkesteri Ratsia. Nyt alan olla keski-ikäinen äijä ja yllättäen on alkanut tuo 50- ja 60-luvun rock`n roll ja rock-a-billy maistumaan. Silti jaksan tuota punkkiakin edelleen kuunnella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ratsian elämän syke on loistava ja jota tulee vieläkin kuunneltua sutkot usein.Minun silmissä taas nämä korroosio ja vandaalit eivät edustaneet punk-musiikkia.

Eikös se joel hallikainen soittanut nuorena poikana jossain näistä bändeistä?Ettei ois ollu juuri toi korroosio?En muista.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Hallikainen

Viestin lähetti John-Lennonjohtaja
Ratsian elämän syke on loistava ja jota tulee vieläkin kuunneltua sutkot usein.Minun silmissä taas nämä korroosio ja vandaalit eivät edustaneet punk-musiikkia.

Eikös se joel hallikainen soittanut nuorena poikana jossain näistä bändeistä?Ettei ois ollu juuri toi korroosio?En muista.

Hallikainen soitti Korroosiossa, mutta kyllä Vandaalit oli ihan oikea Punk-bändi ja ainoa kunnon bändi mikä on tullut Hyvinkäältä!
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Punk?

Viestin lähetti sham69
Tuosta listasta puolet ei ole minun kategoriassani punk-bändejä. Sen sijaan listalta uupuu aika monta todellista Punk-bändiä; LAMA, Hassisen Kone, Widows, Vaavi, Korroosio, Vandaalit, Kellog`s bollocks, Pohjanoteeraus jne.
Joo, aika monta bändiä jäi puuttumaan, kun rajana oli tuo 13 äänestyskohdetta. Rajanveto on myöskin aika helvatan vaikeaa, bändit ovat muuttaneet tyyliään, joskus vain unohtuu joku bändi jne (selityksen makua, eikö!)
Tässä tapauksessa Widows unohtui (KÄMMI!!!), Vaavi tippui kalkkiviivoilla, Hassisen Konetta en koe punk-bändinä ja Lama oli mielestäni hiukka myöhäisempi bändi (tarkistin juuri, että ehtiväthän ne levyttää Love Recordsillekin, joten Laman kohdallakin kämmäsin!!!) Samaten listalta jäivät pois ainakin Päät, TV:n orjat ja Pupu6kko. Ja kovasti ihmiset huutelevat täällä Maukka Perusjätkänkin perään.
Noista mainitsemistasi pumpuista Pohjanoteeraus on ainoa outo. Ehtivätkö tehdä levyjä?
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Pelle!

allekirjoittaneen ensimmäinen rock konsertti oli Kuusankoskella joskus vuoden -80 paikkeilla! 11v. viikarina pogottiin kuin isommatkin..... Ja esiintyjänä oli Pelle Miljoona!
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Re: Re: Punk?

Viestin lähetti werther

Joo, aika monta bändiä jäi puuttumaan, kun rajana oli tuo 13 äänestyskohdetta. Rajanveto on myöskin aika helvatan vaikeaa, bändit ovat muuttaneet tyyliään, joskus vain unohtuu joku bändi jne (selityksen makua, eikö!)
Tässä tapauksessa Widows unohtui (KÄMMI!!!), Vaavi tippui kalkkiviivoilla, Hassisen Konetta en koe punk-bändinä ja Lama oli mielestäni hiukka myöhäisempi bändi (tarkistin juuri, että ehtiväthän ne levyttää Love Recordsillekin, joten Laman kohdallakin kämmäsin!!!) Samaten listalta jäivät pois ainakin Päät, TV:n orjat ja Pupu6kko. Ja kovasti ihmiset huutelevat täällä Maukka Perusjätkänkin perään.
Noista mainitsemistasi pumpuista Pohjanoteeraus on ainoa outo. Ehtivätkö tehdä levyjä?

Ole huoleti, noita tuon ajan Punk-bändejä riittää niin paljon ettei niitä muista edes Eki-setä kaikkia. Sama juttu on tuon osalta mikä on Punk-bändi mikä ei, mielestäni sekä Hassisen Kone että Eput olivat alkuun selkeitä Punk-bändejä, mutta nopeasti niistä muotoutui Suomirock-orkestereita. Samoin asiaan vaikuttaa se että hiukan Punkin rynnistyksen jälkeen tuli määritelmä uusi aalto, johon myöhemmin laskettiin aikasta monta Punk-bändiä, näiden opittua soittamaan. Just tarkastin Laman ainoalta pitkäsoitolta, että Lama perustettiin ensimmäisen kerran huonolla menestyksellä 1977 ja varsinaisesti bändi pääsi alkuun 1979. Tuo ainoa pitkäsoitto levytettiin legendaarisen ja edesmenneen Kellogg`s:in tuottamana 1981-1982 ja julkaistiin vappuna 1982. Tätä ennen Lama julkaisi ainakin sinkut Totuus löytyy kaurapuurosta ja Väliaikainen, nämä tuotti itse Atte Blom.
Punk tietoutesi on kovaa luokkaa, valtaosasta listallasi olleista bändeistä ei varmasti valtaosa JA:n kirjoittajista ole koskaan kuullutkaan.

Globaalisesti yksi Punk-bändi on ylivoimainen ykkönen eli luonnollisesti Jimmy Purseyn johtama Sham69.

Pakko panna kilpaileva äänestys Jatkoaikaan!
 
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Miten vaan,vastaavia britti bändejä on jo sitten enemmän.Jos sitä tarkoitit.
 

kallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ratsia. Ylivoimaisesti.

Livenä aivan huippu, ja eka levy paras mitä suomessa koskaan tehty. Vaikka Honkavaara sittemmin sekosikin, oli bändi loistava ja punkbändiksi ihan normaali elinkaarikin!

Elämän Sykekin oli vielä ihan ok kamaa, vaikka siinä jo näkyikin muutos...jäljet oli sitten ihan skeidaa, tosin kuulee että niissäkin biiseissä olis ollut ainesta vaikka mihin. :)
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Äänestin Eppuja, mun mielestä kakkoslevy Maximum jee jee on aika rautainen, vaikkei nyt ehkä ihan niin punk-voittoinen kuin ensimmäinen levy. Uudempi eppu on ihan kuunneltavaa, mutta jotenkin tuntuu kun nämä bändit "aikuistuvat", niin vanha hohto häviää ja homma haisee pelkästään rahastukselle.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Pelle miljoonassa elää suomi-punkin kapina.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Minä annoin ääneni Kollaa Kestää:lle, kun joku piti valita. Eppu Normaali on ehkä rakkaampi koko tuotannon suhteen, mutta Kollaa Kestää lyhyen historiansa ansiosta ehkä sittenkin punk-bändinä puhtaampi. Ymmärsivät hajota ennen kuin oppivat soittamaan.

Koko "Punk" määritelmänä on hankala. Alkuperäinen tarkoitus oli kai antaa jokaiselle mahdollisuus soittaa haluamaansa musiikkia taidoista tai niiden puutteesta numeroa tekemättä. Alussa systeemi toimikin mukavasti, esile tuli lukematon määrä erilaisia persoonallisia yhtyeittä, joilla oli asennetta ja yritystä enemmän kuin soittotaitoa. Monen punk-bändin kohdalla on huomattavissa, että parhaat helmet on sävelletty silloin, kun hommaa on vasta opeteltu (esim. Eput).

Myöhemmin homma menikin hieman ketuiksi eli ahdasmielisyys pääsi valloilleen ja ollakseen "Punk" piti soittaa tietyllä tavalla, mikä ei enää taiteellisia vapauksia suonut. Kuten on nähtävissä kyseinen musiikinlaji ajoikin pian itsensä tiensä päähän. CMX taitaa olla viimeinen vähänkään merkittävä bändi, joka punk-genrestä on tullut, eikä CMX:ää ole voinut punk-bändiksi sanoa vuosikausiin.

Itse olen jälkeenpäin määritellyt punkbändin seuraavasti; punk bändi on mikä tahansa bändi joka harjoittaa jonkinlaista yhteiskuntakritiikkiä teksteissään tai muussa toiminnassaan. Tämä määritys on toki lavea, mutta minusta jokseenkin osuva. Toki määritelmä pitää sitoa aikaansa eli se koskee vain yhtyeitä jotka aloittavat 70-luvun lopulla tai 80-luvun alulla. Tästä syystä esimerkiksi Eput on punk-bändi, itse asiassa Eput oli ensalkuun tyylipuhtaimpia punkbändejä Suomessa. Ajallinen sitominen on välttämätöntä, sillä muuten myös Juice olisi punk, mikä jo ajatuksena huvittaa. Tosin Juicekin taisi nauttia eräänlaista "punkin isoisä" arvostusta ja kyllä Juicenkin tuotannossa on havaittavissa punkin vaikutusta, sillä ainakin "Ajan henki"-albumi on varsin vihainen levy vanhalta herralta. Bob Dylan antaa vielä hilpeämpiä assosiaatioita.

Eppujen kohdalla kritiikki oli pitkälti Mikko Saarelan sanoituksissa. Toisaalta musiikillisesti Eput kehittyi varsin pian ohi perinteisen punkin tyylistä. Saarelan erottua myös yhteiskuntakritiikki katosi yhtyeen teksteistä. Martti Syrjän tekstit ovat olletkin enemmän ihmissuhdetilitystä, tärkeää sinänsä, mutta punkin henkeen kuuluu ennemmin Poliisin pamputtamisesta kuin tyttöystävästä laulaminen. Minusta myös Hassisen Kone oli punk-bändi. "Rumat sävelet" onkin kenties paras punk-levy mitä Suomessa tehtiin, ainakin soiton tiukkuudessa sille on vertaista vaikea löytää.

On tietenkin omituista tehdä musiikillisia määrityksiä tekstien kautta, mutta minusta määritelmä toimii. 80-luvulla bändien teksteissä alkoikin romanttisempi linja, eikä YÖ:tä tai Dingoa voinut pitää punk-bändinä millään muotoa. Olen käyttänyt määritelmää myös ulkomaisista yhtyeistä ja käyttökelpoinen se on niidenkin suhteen. Dire Straitsia lukuunottamatta 70-luvun lopun uudet yhtyeet olivat enemmän tai vähemmän punk. Asiaan vaikutti varmasti levy-yhtiöiden toiminta, jotka välillä päästivät studioon kaikki, joilla hakaneuloja vaatteissaan oli, valitettavasti.

Edelleenkin levyhyllystäni löytyy varsin monta alkupään punk-vuosien levyä. Osaa jaksaa kuunnella loputtomiin, osalle aika on tehnyt tepposet. Todelliset taitajat erottaa helposti näin vuosien takaa. Ulkomaisista oma suosikkini oli ja on edelleen Clash, mitä pidän tärkeimpänä punk-yhtyeenä. Sex Pistols on toki tunnetuin, mutta Sex Pistolsin tuotantoa ei oikeastaan ole kuin yksi levy, "Never Mind The Bollocks". "Great R&R Swindle" onkin enemmän McLarenin rahastusta, vaikka levyllä useita helmiä onkin. Kuitenkin Clash teki pari tautisen kovaa albumia; #Give `Em Enough Rope" ja "London Calling". Clash oli selvästi myös poliittinen yhtye, mitä itse pidän tärkeänä, kun punkista puhutaan. Tosin en halua alkaa väittelemään yhtyeiden merkityksistä, sillä kuten varmasti muillekin minulle kaikki genren bändit ovat enemmän tai vähemmän rakkaita. Niin, aikani lapsi olen minäkin.

Kiitos werther hienosta ketjusta. On mukava huomata samanlaista musiikkia arvostavia olevan muitakin. Kummasti hävisi "Friikki-Peikko" niskasta. Jatkossa ketjuun kirjottaneiden kommentteja tulee varmasti luettua tarkemmin, sikäli kun kommentoivat ketjuissa, jotka itseä kiinnostaa. Pyydän anteeksi kommenttini pituutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös