Nostellaanpa ketjua. Muita jatkislaisia tällä hetkellä vuokratyössä kirjoilla? Itse olen ollut vajaan vuoden ja ihan jees diili itselle. Oma tausta meni niin, että opiskelen alaa X, pääsin töihin omaa alaani vastaavalle tehtaalle kesäksi 2013. Syksyllä työt loppui kun ei tarvinnut tuurata kesälomalaisia ja paluu koulun penkille. Silloin jäi vähän harmittamaan töiden loppuminen, kyselin mikä on mahdollisuus päästä tekemään vaikkapa viikonloppuja tai sairaspoissaoloja tehtaalle, mutta aika vaikeaa se olisi ollut. Pari kuukautta töiden loppumisen jälkeen eräästä vuokratyöfirmasta soitettiin että kiinnostaako työt, olivat kuulemma tehneet juuri sopimuksen kyseisen tehtaan kanssa. Eihän siinä, lupauduin heti mukaan ja kyllä kannatti.
Nyt tällä hetkellä pääsen tekemään koulun ohella viikonloppuja/pidempiä lomia tehtaalla töitä. Kun soitetaan ja kysytään että pääsetkö silloin ja silloin töihin, ja saan käytännössä itse valita jaksanko tehdä vuoron. Yleensä olen viikonlopputyöt ottanut, kuitenkin mukavaa tienestiä opintotuen rinnalla. Palkkakin pysyi yhtä hyvänä kun suoraan tehtaan kirjoilla ollessa.
Toki eihän tämä nyt aina täysin putkeen mene. Välillä informaatio matkalla tehdas-vuokratyöfirma-minä ei vain toimi, ja aika usein vuokrafirma on täysin pihalla mitä itse tehtaalla tapahtuu. Sitten suurin ongelma on palkanmaksussa. Ilmeisesti tahalleen tekevät virheitä palkkakuittiin, eli jättävät jotain maksamatta. Itsellä ollut ehkä joka toisen palkkakuitin kanssa jälkiviestittelyjä, että mihin on unohtunut esimerkiksi jotkut lisät. Ylityölisiä ei tule ikinä kerralla oikein, täytyy tietää itse millä tavoin ja millä prosenteilla ylityötunnit tulee. Muuten ne jäävät saamatta. Kuitenkin jos ovat liikaa maksaneet niin sen osaavat kyllä viedä jälkikäteen pois. Näinkinkin on käynyt. Yleensä uskovat kerrasta kun huomautan puutteista palkkakuitissa, mutta olen kuullut miten työkaveri sai vääntää kuukauden eräästä sunnuntain ylityökorvauksesta. Vuokrafirma suostui vasta sitten ylityökorvaukset kun työntekijä alkoi uhkaamaan luottamusmiehellä. Toki olenpa kuullut myös tarinan jossa vuokratyöfirma on jyrkästi kieltänyt vuokratyöntekijää ottamasta yhteyttä tehtaan omaan pääluottamusmieheen. Eipä taida olla kovin laillista tämä?
Kuitenkin, itselle tässä opiskelijan elämäntilanteessa ihan kelpo diili molemmin puolin. Vakkarina tuskin jaksaisin tuota työtä tehdä, mutta juuri tälläiset satunnaisvuorot ovat silkkaa voittoa näillä opiskelijan tuloilla. Toki noista palkkasähläyksistä jää pieni pahan maku suuhun. Liekö vuokrafirmat tekevät tulostansa juuri tällä keinolla, että jätetään maksamatta ja toivotaan että työntekijä ei huomaa.