Voisiko SM-liiga perustaa tulevaisuudessa oman jääkiekkokanavan?

  • 6 306
  • 5

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
UrhoTV on käytännössä osoittanut, että lähes ainoastaan sm-liigaa lähettävä kanava on Suomessa erittäin elinvoimainen. Perustaja Peter Eklund kertoi viime kesänä Mediaviikon artikkelissa, että kanavalla on yli 100 000 tilaajaa. UrhoTV on aloittanut tyhjästä ja laajentanut toimintaansa rajusti viikottaisen lähetysajan pidentymisen ja nettilähetysten aloittamisen johdosta vähäisistä alkuresursseista huolimatta. Nykyisin periaatteessa kaikki runkosarjan ottelut on katsottavissa joko netin tai television kautta. Lähetysmäärien lisäys on varmasti vaatinut suuria investointeja, mutta niihin on ilmeisesti ollut varaa. Kanavan potenttiaalinen tuottavuus on helppo itsekin laskea. Jos ajatellaan, että keskimääräinen asiakas maksaa 10 - 15 euroa kuukaudessa tuosta kanavasta, tekee se jo pelkästään 100 000 tilaajalla 12 - 18 miljoonaa euroa vuodessa. Tähän päälle on huomioitava oletettavasti tuottoisat internet lähetykset sekä muut yhteistyösopimukset mm. Soneran kanssa. Kuitenkin esimerkiksi sm-liiga joukkueet saavat ymmärtääkseni nykyisin reilusti alle miljoonan kaudessa televisiointituloina.

Nykyiset televisointioikeudet sm-liigan suhteen saattavat olla kuluttajan näkökulmasta sekavia. Lähetysoikeudet on jaettu sekä UrhoTV:n että nelosen kesken. Mikäli kuluttaja haluaisi nähdä kaikki televisioitavat sm-liiga lähetykset suorina, on hänen ostettava useimmassa tapauksessa vähintään kaksi maksukanavapakettia, tulevaisuudessa mahdollisesti useammankin. Suomalaista yleisöä kiinnostavasta jääkiekosta puhuttaessa on huomioitava vielä leijonat ja Mestis, joita voidaan nähdä maksullisella MTV3 MAX kanavalla. Juuri tällä hetkellä kaikissa talouksissa ei edes näy kaikkia televisoitavia sm-liiga otteluita, vaikka rahalla yrittäisi maksaa.

Kyse on myös asiakkaiden mahdollisimman hyvästä palvelemisesta ja tätä kautta omasta imagosta. Valitettavasti kun esimerkiksi UrhoTV:n puolella jokin asia menee pieleen esimerkiksi nettilähetysten kanssa, aiheutuu siitä asiakkaalle mielipahaa, jonka hän saattaa hyvinkin kohdistaa paitsi UrhoTV:tä, myös koko sm-liigaa kohtaan. Ja ongelmia on ollut runsaasti, sen voi jo pelkästään tähän palstaan tutustumalla huomata. Ongelmia ei ole syytä vähätellä. Jos nykyisen sekavan maksukanavapaketti tilanteen mukana seuraa vielä huonoa ja maksullista asiakaspalvelua, ei jääkiekosta kiinnostuneiden ja maksuhalukkaiden ihmisten määrää ole helppoa kasvattaa.

Onkin syytä kysyä mihin sm-liiga tarvitsee näitä nelosen ja UrhoTV:n kaltaisia välistävetäjiä? Eikö voitaisi ajatella, että sm-liiga yrittäisi itse järjestää maksukanavan, jolla ottelut voitaisiin televisioida. Tuotannon järjestäminen tuskin olisi nykyistä kalliimpaa, hankkiihan UrhoTV:kin jääkiekkolähetykset ymmärtääkseni erilliseltä tuotantoyhtiöltä, samalta jota Canal+ aikoinaan käytti.

Tuolle kanavalle voitaisiin myös liittää esimerkiksi leijonien EHT otteluita sekä Mestis otteluita. Jääkiekkoliiton kanssa yhteistyö tuntuisi luontevalta. Säästöä syntyy synergian kautta tuotannollisesti ja samalla tilaajapotentiaali kasvaa. Uskoisin, että katsojapotentiaali kanavalla, jolla näkyy sekä sm-liigaa että leijonien otteluita on selvästi suurempi kuin erikseen ripoteltuna. Kuluttajat haluavat selvitä mahdollisimman vähillä maksupaketeilla. Sisällöllisesti tämä toisi myös uutta syvyyttä, kun kanavan ohjelmissa voitaisiin keskustella suomalaisesta jääkiekosta kokonaisvaltaisesti, eikä keskittyä vain tiukasti oman kanavan tapahtumiin. Kaikista parasta nykyiseen tilanteeseen verrattuna kuluttajan kannalta olisi helppous ja halvempi hinta ainakiin kahteen-kolmeen eri maksupakettiin verrattuna.

Lopuksi ei ole syytä unohtaa nettilähetyksiä, joiden suosio on yllättänyt UrhoTV:kin. Vaikuttaakin siltä, että nettilähetysten organisoiminen keskitetysti ei välttämättä ole edes teknisesti paras ratkaisu, vaan mielestäni nettilähetykset voitaisiin jättää ottelun järjestävän joukkueen harteille. Tämä mahdollistaisi ottelulähetysten räätälöimisen järjestävän joukkueen haluamaksi ja tällä tavoin joukkueet voisivat ylettyä lähemmäksi fanejaan ja sponsoreitaan. Tietenkin myös yhteistoimintaa joukkueiden välillä tulee harrastaa silloin, kun se on taloudellisesti järkevää, joukkueiden kannattaa varmasti hoitaa esim. maksuliikenne yhdessä. Nettilähetyksissä on valtava potentiaali, mutta sen tulisi tarjota jotain muuta kuin pelkistetyn tv-lähetyksen kalliilla hinnalla.

Kaikenkaikkiaan nykyinen mediatilanne on hoidettu erittäin lyhytnäköisesti raahankiilto silmissä. Itse vaadin pitkäjänteisempää ja asiantuntevampaa suunnittelua mediaoikeuksien hallinnoimiseen liigan johdolta. Haluan toimintaa, enkä vastuun pakoilua ja vastuun siirtämista toimintoja ulkoistamalla. Se on seurojen, liigan, jääkiekkoliiton ja jääkiekosta kiinnostuneiden ihmisten etu.
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Kaikenkaikkiaan nykyinen mediatilanne on hoidettu erittäin lyhytnäköisesti raahankiilto silmissä.

Tässähän tyhjensit itse pajatson sanomalla ainoan asian, jota kiekkoherrat miettivät mielissään, kun he jakavat tv-oikeuksia eri tv-yhtiöille.

Urhotv, Nelonen sportit, MTV3 max, JIM (ainakin toistaiseksi ilmainen) ja mitähän vielä. Kohta saadaan varmaan katsella lauantaipelitkin joltain uudelta ja upealta penkkiurheilijan unelma -kanavalta, joka näyttää yhden liigapelin kolmessa kuukaudessa hintaan 15€/kk.

Jos haluat seurata jääkiekkoa kattavasti niin joudut laittamaan valtavat rahat useampaan eri maksupakettiin, joita on pakko maksaa yleensä vähintään vuosi jokatapauksessa. Tää finaalit Neloselle -kampanja on kyllä vuosisadan perseily liigalta.
 

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
teeveemaksu kunniaan

Eläköön YLE. Eläköön valtion oma telkkuyhtiö josta saa kaikki kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävät urheilukisat suorina lähetyksinä kotiin kun maksaa TV-luvan. Kun saa edes kotimaan lätkät ja MM-skabat ja Olympiaadit kaupanpäälle sitä jaksaa kummasti maksaa TV-luvan eikä tarvi ootella polliisin kiertelevää tutka-autoa kaupungilla joka paljastaa luvattomat telkkarit ja sakon odotukset.Tulee kunnon motiivia maksaa luvat ja elellä ihan oikeasti ylpeänä siitä että ottaa osaa valtion oman telkkuyrityksen sponsorointiin.
Kaikkihan tälläpuolella helevettiä kallistuu, myös TV-lupa (nykyinen mediamaksu) kallistuu enenmmän kuin venäjänsuhteitten kipukynnys, mutta se voidaan maksaa kun ei tarvi muuten maksaa URHO:lle, KEKKOselle, MTV:lle, NELOselle, eikä VITOselle eikä MAFIalle maksaa penni jeeveliä mistään ylimäärästä. Kyseiset kaupalliset kanavat jotka jättävät mummosi eloon jos maksat tarpeeksi sosiaalisesta huolehtimisesta 3000-luvun kehittyvässä humanistisessa ihmiskunnassa hoitavat kyllä muut rahastukset EUROhockeyTOURin rahastuksena,eli bisnes ja kaupallisuus voi ehdottoman hyvin ilman että suomalaisen tarvitse maksaa joka ainoasta perusasiasta erillinen maksu.
KYLLä kannatan YLEn omaa lätkäkanavaa. Ei tarvis ostella ohjelmakortteja digibokseihin, jotka menee taas kohta vanhaksi ja vaihtoon. Koska meille hommattiin digiteeveesysteemi, joka oli jo valmiiksi vanhanaikainen ja pitää uusia 2015. Mutta ei hätää, uusia bokseja saa kohta kaupasta, mutta sopiiko niihin sitten taas ne kolmosen nelosen vitosen ja kutosen kortit joilla näkee 2.divisioonan karsintoihin asti kun vaan maksaa, onkin sitten ihan eri juttu.
Eduskunnan toimia tarkastellessa alkaa ymmärtää miksi kansakunnat ovat vaihtaneet demokratian diktaattoriin, vastapalvelukseksi suursuomesta se kun on antanut sen yhden teeveekanavan.
Aijuu, meillä ei kuitenkaan pidä näin toimia.Kyllä, nyt otan lääkkeet.Piltti.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
KYLLä kannatan YLEn omaa lätkäkanavaa. Ei tarvis ostella ohjelmakortteja digibokseihin, jotka menee taas kohta vanhaksi ja vaihtoon.

Olipa hyvä kirjoitus kaikkineen! Olen samaa mieltä. Maksan mielelläni tv-luvan, sillä pidän YLEn urheiluohjelmia muutenkin näitä muita maksullisten kanavien ohjelmia huomattavasti laadukkaampina, eikä hommat pikselöidy tms. lätkämatsien tilausjutut alkavat olla näemmä melkoista farssia näkyvyyksineen, tai paremminkin näkymättömyyksineen.Raha kelpaa, mutta vastinetta ei sille saada maksullisilla kanavilla samalla tavoin kuin YLEllä.
 

janbo

Jäsen
Lopuksi ei ole syytä unohtaa nettilähetyksiä, joiden suosio on yllättänyt UrhoTV:kin. Vaikuttaakin siltä, että nettilähetysten organisoiminen keskitetysti ei välttämättä ole edes teknisesti paras ratkaisu, vaan mielestäni nettilähetykset voitaisiin jättää ottelun järjestävän joukkueen harteille. Tämä mahdollistaisi ottelulähetysten räätälöimisen järjestävän joukkueen haluamaksi ja tällä tavoin joukkueet voisivat ylettyä lähemmäksi fanejaan ja sponsoreitaan. Tietenkin myös yhteistoimintaa joukkueiden välillä tulee harrastaa silloin, kun se on taloudellisesti järkevää, joukkueiden kannattaa varmasti hoitaa esim. maksuliikenne yhdessä. Nettilähetyksissä on valtava potentiaali, mutta sen tulisi tarjota jotain muuta kuin pelkistetyn tv-lähetyksen kalliilla hinnalla.

Hyvä kirjoitus kaikinpuolin. Otan kuitenkin kiinni vain ylläolevasta kohdasta.

Joukkueilla olisi melkoinen eturistiriita mikäli itse järjestäisivät ottelulähetysten nettitelevisioinnin. Kaikkiin halleihin mahtuu lisää katsojia eikä kaikki seurat ole kovin iloisia nykyisestä todella laajasta TV-tarjonnasta. Jos asiakas, hc-faneja lukuunottamatta, saa valita maksaako 14€ seisomapaikkalipusta tiistaina -25C kelissä vai katsooko ottelun nettilähetyksenä kotisohvalta hintaan 9€ ilman ruuhkia ja jonoja, niin aika moni valitsee sen nettilähetyksen. Seuroille parhaat asiakkaat kuvaamassasi toimintamallissa olisikin vierasjoukkueen kannattajat. Näin ollen lähetyksiäkään ei kannattaisi tehdä kotijoukkueen fanien näkökulmasta. Sponsorit voisivat tietysti olla näkyvästi lähetyksissä. Tekstistäsi en saanut varmuutta tarkoititko seuroja vain teknisinä välikäsinä, mutta ollakseen edes jollain tavalla järkevä systeemi, tulisi nettilähetysten täydet tulotkin tulla järjestävälle seuralle. Seuraavaksi ongelmaksi nousisikin "sm-liigan" televisiomat ottelut, joista ei luonnollisesti nettilähetyksiä olisi. Siitä alkaisikin melkoinen salaliittojuorusoppa, että miksi joukkue Y, Ä ja Ö "joutuu" televisioiduksi useammin kuin B, D ja C.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joukkueilla olisi melkoinen eturistiriita mikäli itse järjestäisivät ottelulähetysten nettitelevisioinnin. Kaikkiin halleihin mahtuu lisää katsojia eikä kaikki seurat ole kovin iloisia nykyisestä todella laajasta TV-tarjonnasta. Jos asiakas, hc-faneja lukuunottamatta, saa valita maksaako 14€ seisomapaikkalipusta tiistaina -25C kelissä vai katsooko ottelun nettilähetyksenä kotisohvalta hintaan 9€ ilman ruuhkia ja jonoja, niin aika moni valitsee sen nettilähetyksen. Seuroille parhaat asiakkaat kuvaamassasi toimintamallissa olisikin vierasjoukkueen kannattajat. Näin ollen lähetyksiäkään ei kannattaisi tehdä kotijoukkueen fanien näkökulmasta. Sponsorit voisivat tietysti olla näkyvästi lähetyksissä. Tekstistäsi en saanut varmuutta tarkoititko seuroja vain teknisinä välikäsinä, mutta ollakseen edes jollain tavalla järkevä systeemi, tulisi nettilähetysten täydet tulotkin tulla järjestävälle seuralle. Seuraavaksi ongelmaksi nousisikin "sm-liigan" televisiomat ottelut, joista ei luonnollisesti nettilähetyksiä olisi. Siitä alkaisikin melkoinen salaliittojuorusoppa, että miksi joukkue Y, Ä ja Ö "joutuu" televisioiduksi useammin kuin B, D ja C.

Huipputuotteen tekeminen lähtee siitä, kun mietitään miten tuo tuote parhaiten auttaisi asiakasta / kuluttajaa. Minusta on melkoisen varmaa, että nettilähetysten viemä asiakkaiden ja fanien määrä halleista kalpenee sen rinnalla, mitä nettilähetykset voivat tuoda, niin uusien kannattajien kuin lisätulojenkin muodossa. Perustan tämän näkemykseni siihen, että satunnaiskatsojalle lipun hinta on vain puolet "kustannuksesta". Tuon satunnaiskatsojan pitäisi nähdä tosiaan myös se vaiva, että menee hallille.


Ja kuka osaa sanoa, mikä tuo matka olisi. Suomessa ovat ihmiset joutuneet muuttamaan työnperässä jo vuosikymmeniä ja monen suosikkijoukkue ei ole enää nykyisellä asuinpaikkakunnalla. En millään jaksa uskoa siihen, että otteluiden näkyvyyttä rajoittamalla kyettäisiin pidemmällä tähtäimellä maksimoimaan tuloja, se on jopa järjen vastaista. Ja kun katsotaan nykyistä tilannetta, mitään dramaattista laskua yleisökeskiarvossa ei olla havaittu tälläkään kaudella, mutta samaan aikaan nettipuolella joukkueilta menee sivu suun kymmeniä-satojatuhansia euroja ja hukattuja markkinointimahdollisuuksia.

Mitä tuohon televisio / netti lähetyksiin ja niiden lukumääriin tulee, niin se on pelkkä tekninen seikka, josta voidaan sopia joukkueiden kesken sekä mahdollisista korvauksista. Kaikkineensa vaikutusvalta televisiointiehtoihin pysyisivät paremmin liigan ja joukkueiden käsissä kauden aikana, mikäli lähetysoikeuksia ei myytäisi ulkopuolisille. Kiusallisinta nykyisessä tilanteessa on se, että netin kautta myydään suhteellisen halvalla sarjalippuja, joilla voidaan netin kautta ostaa ottelu kaikkiin suosikkijoukkueen otteluihin, niin kotona kuin vieraissakin. Parempi joukkueiden kannalta olisi hallita nettilähetyksiä itse ja myydä vain irtolippuja nettilähetyksiinsä. Tällä tavoin hinnoitteluakin voitaisiin paremmin optimoida ottelukohtaisesti. Olen varma, että pelkkien irtolippujenkin menekki olisi hyvä, alle kymmenen euron lippu ja ostamisen helppous ylittänee monen ostoskynnyksen. Ja lopuksi, en tosiaan usko. että nettilähetykset ovat kuihduttamassa ottelutapahtumia halleilla. Siksi toisekseen olisi hyvä, mikäli kehitettäisiin entistä enemmän lisäsyitä hallille menoon kuin pelkkä ottelun näkeminen. Asiakkaiden viihtyvyyteen on aina syytä panostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös