UrhoTV on käytännössä osoittanut, että lähes ainoastaan sm-liigaa lähettävä kanava on Suomessa erittäin elinvoimainen. Perustaja Peter Eklund kertoi viime kesänä Mediaviikon artikkelissa, että kanavalla on yli 100 000 tilaajaa. UrhoTV on aloittanut tyhjästä ja laajentanut toimintaansa rajusti viikottaisen lähetysajan pidentymisen ja nettilähetysten aloittamisen johdosta vähäisistä alkuresursseista huolimatta. Nykyisin periaatteessa kaikki runkosarjan ottelut on katsottavissa joko netin tai television kautta. Lähetysmäärien lisäys on varmasti vaatinut suuria investointeja, mutta niihin on ilmeisesti ollut varaa. Kanavan potenttiaalinen tuottavuus on helppo itsekin laskea. Jos ajatellaan, että keskimääräinen asiakas maksaa 10 - 15 euroa kuukaudessa tuosta kanavasta, tekee se jo pelkästään 100 000 tilaajalla 12 - 18 miljoonaa euroa vuodessa. Tähän päälle on huomioitava oletettavasti tuottoisat internet lähetykset sekä muut yhteistyösopimukset mm. Soneran kanssa. Kuitenkin esimerkiksi sm-liiga joukkueet saavat ymmärtääkseni nykyisin reilusti alle miljoonan kaudessa televisiointituloina.
Nykyiset televisointioikeudet sm-liigan suhteen saattavat olla kuluttajan näkökulmasta sekavia. Lähetysoikeudet on jaettu sekä UrhoTV:n että nelosen kesken. Mikäli kuluttaja haluaisi nähdä kaikki televisioitavat sm-liiga lähetykset suorina, on hänen ostettava useimmassa tapauksessa vähintään kaksi maksukanavapakettia, tulevaisuudessa mahdollisesti useammankin. Suomalaista yleisöä kiinnostavasta jääkiekosta puhuttaessa on huomioitava vielä leijonat ja Mestis, joita voidaan nähdä maksullisella MTV3 MAX kanavalla. Juuri tällä hetkellä kaikissa talouksissa ei edes näy kaikkia televisoitavia sm-liiga otteluita, vaikka rahalla yrittäisi maksaa.
Kyse on myös asiakkaiden mahdollisimman hyvästä palvelemisesta ja tätä kautta omasta imagosta. Valitettavasti kun esimerkiksi UrhoTV:n puolella jokin asia menee pieleen esimerkiksi nettilähetysten kanssa, aiheutuu siitä asiakkaalle mielipahaa, jonka hän saattaa hyvinkin kohdistaa paitsi UrhoTV:tä, myös koko sm-liigaa kohtaan. Ja ongelmia on ollut runsaasti, sen voi jo pelkästään tähän palstaan tutustumalla huomata. Ongelmia ei ole syytä vähätellä. Jos nykyisen sekavan maksukanavapaketti tilanteen mukana seuraa vielä huonoa ja maksullista asiakaspalvelua, ei jääkiekosta kiinnostuneiden ja maksuhalukkaiden ihmisten määrää ole helppoa kasvattaa.
Onkin syytä kysyä mihin sm-liiga tarvitsee näitä nelosen ja UrhoTV:n kaltaisia välistävetäjiä? Eikö voitaisi ajatella, että sm-liiga yrittäisi itse järjestää maksukanavan, jolla ottelut voitaisiin televisioida. Tuotannon järjestäminen tuskin olisi nykyistä kalliimpaa, hankkiihan UrhoTV:kin jääkiekkolähetykset ymmärtääkseni erilliseltä tuotantoyhtiöltä, samalta jota Canal+ aikoinaan käytti.
Tuolle kanavalle voitaisiin myös liittää esimerkiksi leijonien EHT otteluita sekä Mestis otteluita. Jääkiekkoliiton kanssa yhteistyö tuntuisi luontevalta. Säästöä syntyy synergian kautta tuotannollisesti ja samalla tilaajapotentiaali kasvaa. Uskoisin, että katsojapotentiaali kanavalla, jolla näkyy sekä sm-liigaa että leijonien otteluita on selvästi suurempi kuin erikseen ripoteltuna. Kuluttajat haluavat selvitä mahdollisimman vähillä maksupaketeilla. Sisällöllisesti tämä toisi myös uutta syvyyttä, kun kanavan ohjelmissa voitaisiin keskustella suomalaisesta jääkiekosta kokonaisvaltaisesti, eikä keskittyä vain tiukasti oman kanavan tapahtumiin. Kaikista parasta nykyiseen tilanteeseen verrattuna kuluttajan kannalta olisi helppous ja halvempi hinta ainakiin kahteen-kolmeen eri maksupakettiin verrattuna.
Lopuksi ei ole syytä unohtaa nettilähetyksiä, joiden suosio on yllättänyt UrhoTV:kin. Vaikuttaakin siltä, että nettilähetysten organisoiminen keskitetysti ei välttämättä ole edes teknisesti paras ratkaisu, vaan mielestäni nettilähetykset voitaisiin jättää ottelun järjestävän joukkueen harteille. Tämä mahdollistaisi ottelulähetysten räätälöimisen järjestävän joukkueen haluamaksi ja tällä tavoin joukkueet voisivat ylettyä lähemmäksi fanejaan ja sponsoreitaan. Tietenkin myös yhteistoimintaa joukkueiden välillä tulee harrastaa silloin, kun se on taloudellisesti järkevää, joukkueiden kannattaa varmasti hoitaa esim. maksuliikenne yhdessä. Nettilähetyksissä on valtava potentiaali, mutta sen tulisi tarjota jotain muuta kuin pelkistetyn tv-lähetyksen kalliilla hinnalla.
Kaikenkaikkiaan nykyinen mediatilanne on hoidettu erittäin lyhytnäköisesti raahankiilto silmissä. Itse vaadin pitkäjänteisempää ja asiantuntevampaa suunnittelua mediaoikeuksien hallinnoimiseen liigan johdolta. Haluan toimintaa, enkä vastuun pakoilua ja vastuun siirtämista toimintoja ulkoistamalla. Se on seurojen, liigan, jääkiekkoliiton ja jääkiekosta kiinnostuneiden ihmisten etu.
Nykyiset televisointioikeudet sm-liigan suhteen saattavat olla kuluttajan näkökulmasta sekavia. Lähetysoikeudet on jaettu sekä UrhoTV:n että nelosen kesken. Mikäli kuluttaja haluaisi nähdä kaikki televisioitavat sm-liiga lähetykset suorina, on hänen ostettava useimmassa tapauksessa vähintään kaksi maksukanavapakettia, tulevaisuudessa mahdollisesti useammankin. Suomalaista yleisöä kiinnostavasta jääkiekosta puhuttaessa on huomioitava vielä leijonat ja Mestis, joita voidaan nähdä maksullisella MTV3 MAX kanavalla. Juuri tällä hetkellä kaikissa talouksissa ei edes näy kaikkia televisoitavia sm-liiga otteluita, vaikka rahalla yrittäisi maksaa.
Kyse on myös asiakkaiden mahdollisimman hyvästä palvelemisesta ja tätä kautta omasta imagosta. Valitettavasti kun esimerkiksi UrhoTV:n puolella jokin asia menee pieleen esimerkiksi nettilähetysten kanssa, aiheutuu siitä asiakkaalle mielipahaa, jonka hän saattaa hyvinkin kohdistaa paitsi UrhoTV:tä, myös koko sm-liigaa kohtaan. Ja ongelmia on ollut runsaasti, sen voi jo pelkästään tähän palstaan tutustumalla huomata. Ongelmia ei ole syytä vähätellä. Jos nykyisen sekavan maksukanavapaketti tilanteen mukana seuraa vielä huonoa ja maksullista asiakaspalvelua, ei jääkiekosta kiinnostuneiden ja maksuhalukkaiden ihmisten määrää ole helppoa kasvattaa.
Onkin syytä kysyä mihin sm-liiga tarvitsee näitä nelosen ja UrhoTV:n kaltaisia välistävetäjiä? Eikö voitaisi ajatella, että sm-liiga yrittäisi itse järjestää maksukanavan, jolla ottelut voitaisiin televisioida. Tuotannon järjestäminen tuskin olisi nykyistä kalliimpaa, hankkiihan UrhoTV:kin jääkiekkolähetykset ymmärtääkseni erilliseltä tuotantoyhtiöltä, samalta jota Canal+ aikoinaan käytti.
Tuolle kanavalle voitaisiin myös liittää esimerkiksi leijonien EHT otteluita sekä Mestis otteluita. Jääkiekkoliiton kanssa yhteistyö tuntuisi luontevalta. Säästöä syntyy synergian kautta tuotannollisesti ja samalla tilaajapotentiaali kasvaa. Uskoisin, että katsojapotentiaali kanavalla, jolla näkyy sekä sm-liigaa että leijonien otteluita on selvästi suurempi kuin erikseen ripoteltuna. Kuluttajat haluavat selvitä mahdollisimman vähillä maksupaketeilla. Sisällöllisesti tämä toisi myös uutta syvyyttä, kun kanavan ohjelmissa voitaisiin keskustella suomalaisesta jääkiekosta kokonaisvaltaisesti, eikä keskittyä vain tiukasti oman kanavan tapahtumiin. Kaikista parasta nykyiseen tilanteeseen verrattuna kuluttajan kannalta olisi helppous ja halvempi hinta ainakiin kahteen-kolmeen eri maksupakettiin verrattuna.
Lopuksi ei ole syytä unohtaa nettilähetyksiä, joiden suosio on yllättänyt UrhoTV:kin. Vaikuttaakin siltä, että nettilähetysten organisoiminen keskitetysti ei välttämättä ole edes teknisesti paras ratkaisu, vaan mielestäni nettilähetykset voitaisiin jättää ottelun järjestävän joukkueen harteille. Tämä mahdollistaisi ottelulähetysten räätälöimisen järjestävän joukkueen haluamaksi ja tällä tavoin joukkueet voisivat ylettyä lähemmäksi fanejaan ja sponsoreitaan. Tietenkin myös yhteistoimintaa joukkueiden välillä tulee harrastaa silloin, kun se on taloudellisesti järkevää, joukkueiden kannattaa varmasti hoitaa esim. maksuliikenne yhdessä. Nettilähetyksissä on valtava potentiaali, mutta sen tulisi tarjota jotain muuta kuin pelkistetyn tv-lähetyksen kalliilla hinnalla.
Kaikenkaikkiaan nykyinen mediatilanne on hoidettu erittäin lyhytnäköisesti raahankiilto silmissä. Itse vaadin pitkäjänteisempää ja asiantuntevampaa suunnittelua mediaoikeuksien hallinnoimiseen liigan johdolta. Haluan toimintaa, enkä vastuun pakoilua ja vastuun siirtämista toimintoja ulkoistamalla. Se on seurojen, liigan, jääkiekkoliiton ja jääkiekosta kiinnostuneiden ihmisten etu.