Voi tätä Pärnun ihanuutta

  • 4 433
  • 24

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Niin, tämä aihe ansaitsee ihka oman ketjun. Kuka teistä on ollut Pärnussa läiskimässä rantapalloa ja kahlaamassa meressä? Ihassama minkälaisia kokemuksia teillä on, mutta kerronpa kuitenkin että täällä on helmee. Niin, ja en oo koskaan avannut ketjua ulkomailla paitsi tänään.

Ja jottei tämäkään keskustelu jäisi niin perin lyhyeksi, niin tahdon jättää mitä parhaimmat terveiset kaikille Tammerfestiin osallistuneille; ja mitä suurimmassa määrin myös Etä-Tammerfestiin osallistuneille mitä vetävimmän näköisille Jannuiile.

Anna mennä vaan, kerro mulle mikä voisi olla parempaa kuin tää...

Kiitti Moi...
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Onko sulla meressäkin tietokone mukana .)

Itse olin viime kesänä Saarenmaalla ja voi ristus miten mukavan oloinen meri sielläkin oli polskia!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mää oon ollu Pärnussa vankilassa. Tosin vain käymässä, tapaamassa sinne pysyvämmin majoittunutta henkilöä.

Noh, ilus linn, pikk liivarand ja nii edasi.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällaisen kirjoitin ÄTPPOMK-ketjuun. Kyseessä siis Pärnyn reissu joulun aikoihin:


Huomioita Virosta

* Koko reissulla ei tullut vastaan yhtään huoraa. Tai, kukaan ei ainakaan suoraan tullut ehdottelemaan maksullisia jutskia.

Kylpylässä oli kyllä pari "hoitoa" joiden nimet laittoi nuoren toimittajanrentun pään sekaisin. Käsihoito ja kokovartalohieronta jäi kokematta.
Poskihoidosta ei brosyyrit maininneet, mutta uskoisin sellaisenkin olleen mahdollista. Ujo kun olin, en tohtinut kysäistä. Ja toisekseen, se hoitsu oli sen näköinen, että keltanokka ois saanut luunmurtumia sen käsittelyssä :)


* Seuraava penailureissu ILIMAN MUUTA VIROON!
Sivulle töhertänyt jo suunnitteli uutta matkailuohjelmaa: "Sika kuin sika, lomalla bisnesmanin kanssa". Pilootti kuvataan siellä ÄTPPOMK goes viro-reissulla.

* Tuliaisista: En jaksanut ostaa bisseä, turha kantaa vettä maihin. Miksi ei vois tehdä näin: 4 lavaa bisseä TAI 2l kirkasta. Eli lava bisseä ois 1 piste, kuten myös puoli litraa viinaa. Sais tuoda sen 4 pistettä.. No, litra 80% ja 5 pulloa kuohuviiniä (mitä mä niillä teen?) tuli suomehen ;)

* Virolaisista naisista:
Jotenkin tuntuu, että virulaiset beibet ovat kuin luotu kaltaiseni karpaasin kumppaniksi.

Siro olemus ja hoikka uuma kompensoivat juontajamme raavaita piirteitä. Lisäksi MUA imartelee näiden syntyneet kohteliaiksi asiakaspalvelijoiksi-neitojen ASENNE. Ne oli kohteliaita ja kivoja.

Luin jostain että me suomalaiset miehet olemme sikoja heidän mielestä. No, mä siis en ole ;)

Reissun jälkeen jäi ilmoille kysymys. Jäikö sydämeni lopullisesti sen respan tytön pöytälaatikkoon. Ainakin jonkun niistä :)

Lopuksi lainaan suuresti ihailemani Göstä Sundqvistin lyriikkaa: "Tänne mä kuulun, mun hima on täällä". Viisu on "Mitä sä meinaat". Asia tekstiä.

nimim. Iso paha susi joka haluaa oman punahilkan HETI!

ps. olin ilman viinaa koko reissun. Miettikääpä sitä!
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kermalikööriä lämmöllä ja muutakin

Niin, mainittakoon, että täällä ollaan ja ihan kivaa on ollut. Alkkomahooleja ja muita viinoja olemme maistelleet poikaporukkaskenessä porukalla.

Irrallisista havannoista on todettava, että vessaan saatiin valo ja Master God, Jomppa ja Rontti ovat kunnostautuneet viihtymisessä. Itsekin olen ollut ns. "päreissä"

Matriksin mukaan olemme Mikkelin torilla, lähettäkää Laivolan lavetti, koska Ruotsi poistuu maailmankartalta huomenissa. Aallonmurtaja on tekeillä ja ilman mitään. Verhokappa on työn alla ja muutenkin.

Ps. Pärnussa asuu keskimäärin 44000 asukasta, joista 60% virolaisia, 40 % valkovenäläisiä ynnä 16,4% turenkilaisia tai heihin rinnastattavia. Tämän lisäksi muutama jekkubattery, kaksi kaipiroskaa ja yhdet kymät tanssilattiallla. Kymät järjesti eräs tapparan kannattaja.

Pssssššš. Lähettäkää lakana, mihin voi kirjoittaa "ÄITI LÄHETÄ RAHAA", ynnä yksi (1) tussi.

Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olin eilen frendillä käväsemässä, se tuli just Pärnusta. Ihan lystejä tarinoita ja valokuvista näki kaikenlaista.

Tarina kertoo, että kyseessä on huomattavan lysti mesta.
 

Carcki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Bewe, ManU, HJK , Poznan Lech
Purjehdin siitä ohitse just tänään.. :D
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Carcki
Purjehdin siitä ohitse just tänään.. :D

Et sitten voinut ottaa kyytiin?

Reissu ei ota loppuakseen, mutta ei olla moksiskaan. Master Goodi on saunanlauteitten vieressä sijaitsevassa nahkasohvassa koteloituneena. Erva, Rontti ja allekirjoittanut jaksaa vielä heilua. Pahennusta on vielä jonkin verran aiheuttamatta, mutta hoidetaan sekin asia vielä tänään kuntoon.

Tässä yhteydessä on vielä todettava, õõõ, ynnä žžš§õõ. Rintavaa naikkosta liikkeellä, mutta lähettäkää perkele se em. lakana!

Terkkuja! Kiitti moiiiiiiiii!!!!!!1111yksiyksi111!!!!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Muistikuvia Pärnusta

- Rontin kanssa tuli lyötyä Aki Heinon edesottamuksista siinä määrin vetoa, että ihassama mitä Aki tekee, niin kumpikaan ei katsele ensi kaudella yhtään peliä selvin päin ja Kerhon junnut kiittää.

- Brian Leetch on Amerikan Aki Heino - ilman mitään.

- Koko reissun vitsit olisi saatavana tiivistettynä C-kasetin a-puolelle. Kuriositeettina mainittakoon, että jollain oli vitsi koko ajan menossa. Toisto on parasta huumoria.

- Ilkka ja Markku harrasti murkulanvippausta ja rusiviksia puolentuhatta kertaa matkan aikana.

- Ens vuonna Laivola tulee ruoppaamaan EU-tuella Pärnun rannat ja siinä samalla Himalajan ja Ruotsin. Jos Laivolalla ei kalusto riitä, niin soitetaan Juuso Jalolle.

- Oikeesti me ei oltu Pärnussa vaan oikeesti me ollaan matriksissa ja se Pärnu oli tavallaan meissä.

- Lähetäättappelee.

Ja näppylähanskat kaupanpäälle.
 
Viimeksi muokattu:

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Eikä siinä vielä kaikki!

- mikä on impotentin lempiruoka?
 

Rocco

Jäsen
Seisoppa

Tulipa mieleen että yhden illan olen Pärnussa viettänyt ja se oli todella mukava ja sympaattinen kesäkaupunki.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mesta paikka!

Nyt pikkuhiljaa reissustamme toivuttuani olen myös minä valmis kommentoimaan muutamalla sanalla matkakohdettamme.

Pärnu näytti ainakin minulle kauneimmat kasvonsa ja lunasti ehdottoman ykköspaikan kesäisellä lomailu- ja rilluttelurintamalla.

Hiekkaranta, ystävälliset ihmiset, kauniit neitokaiset ja ennenkaikkea halpa alkkomahooli saivat sekalaisen joukkomme päät sekoamaan neljän Pärnupäivän aikana ihan kiitettävästi - mikä on edellä olevista kirjoituksistakin havaittavissa...

Sinne pitää päästä nopiasti takaisin!!

PS. Aki Heinoon liittyviin useisiin erilaisiin vetoihin palattaneen Master Godin kanssa myöhemmin kauden alettua - ilman mitään.
 

BukkaBoom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars
Havainnoista sen verran, että olihan se hieno soittaa life is lifea hotellissa vaikka 13/14:sta jannusta ei tykänny siitä (biisin taustallakin kuului jotain ihmeellistä sorinaa: heittäkää ny se levy vi**uun siitä soittimesta):)

Ps. Muistin juuri muuten että miun hotshotit jäi sinne tanssilattialle + noille kengille tossa vieressä jotka odottavat pesuun pääsyä.

Ps2. Ronttikin tuli nähtyä tänään, mutta eipä mies nähny minua. Tais olla vielä sooseissa...

Ps3. Ja ens vuonna uudestaan? Eikä me mitään mökkiä ruveta sieltä ostaan?...oli nimittäin hotelli varsin hjyvässä paikassa. Ei tarvinnu kuin kierähtää sängystä puoli nelssonilla sivuun niin tuli oltua jo Mirage-clubilla sisällä.

Ps4. Katselin tossa eilen noita Pärnun kuvia ja olihan siellä varsin hyviä otoksia esim. Jompasta ja sen miljoonasta eri jumitusilmeestä...you know:)

Ps5. sen verran vielä että 1000 kruunua maksaa taksi Pärnusta Tallinnaan:)
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ain Pärnyy mielessäin. Ajankohta ei ole optimaalinen eli kesä, mutta tahtotila on varsin korkealla joten ei anneta sen haitata. Pärnuun on matka varattuna 13.-15.10.

Lähdinkin näinollen täältä kyliltä kyselemään että oisko reissumiehillä antaa jotain vinkkiä mitä siellä kannattaa tehdä ja mitä ei. Missä on hyvää ja halpaa, missä lähtee rahat varmiten? Mikä on hintataso, mikä elintaso, mikä taso?

Oisko turengilla tohon jotain?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Fläppis kirjoitti:
Ain Pärnyy mielessäin. Ajankohta ei ole optimaalinen eli kesä, mutta tahtotila on varsin korkealla joten ei anneta sen haitata. Pärnuun on matka varattuna 13.-15.10.

Lähdinkin näinollen täältä kyliltä kyselemään että oisko reissumiehillä antaa jotain vinkkiä mitä siellä kannattaa tehdä ja mitä ei. Missä on hyvää ja halpaa, missä lähtee rahat varmiten? Mikä on hintataso, mikä elintaso, mikä taso?

Oisko turengilla tohon jotain?

Olin Pärnussa 3-7.9 kuluvaavutta, vaimo oli mukana. Ihana paikka, todella kaunis ja ystävällismielinen. Kannattaa käydä syömässä pihvipaikoissa, on hyvää ja edullista. esim. 2henk. pippuripihvit+2-3 olutta+kahvi ja konjakki =345 kruunua 15 kr= n.1€. Olut on pääsääntöisesti 20-30 kr 0,5l tuopponen. R-Kioskilta olutta saa 12 kr 0,5l tölkki. Rimin tavaratalo sijaitsee itäisesä osassa. On todellinen ostosparatiisi ja tuliaiset kannattaa hakea sieltä. Siel on kaikkee. esim Saku 5,2% 24 laatikko 160 kr, kaikki muukin on edullista, paitsi kahvi. Juhla Mokka 0,5 kg paketti näytti olevan 3,5 € (Rimissä on hinnat hyllyissä myös euroina).

Ilta meno mestoina suosittelisin Paradisen night clubia tai lukuisia pienempiä soittoruokaloita. Apteekki on lähes joka talossa ja pikku pupeja joka toisessa. Kaupungin keskusta on n.0,5km päässä lähes kaikista majoituspaikoista, joten liikkuminen tapahtuu jalan. Autolla ei keskustassa muutenkaan tekisi mitään, koska kadut ovat kapeita, eikä pysäköinti tilaa juurikaan ole.

Jos haluat jotain erityistä tietää, kysy. Mulla on tossa Pärnun esitteet vielä pöydällä. Hauskaa matkaa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olkku kirjoitti:
Hauskaa matkaa.

Tänks Olkku! Tossahan tota tuli jos jonkinmoista informaatiota. Hintataso näyttää juuri sopivalta "budget"-luokan matkalaiselle. Matka tapahtuu myöskin naisihmisen kanssa kahteen pekkaan, joten siinäkin mielessä heitit hyviä speksejä. Tarkoitus olisi ottaa ns. rauhallisesti vaikka molemmille olut maistuu erittäin hyvin. Toisinsanoen perjantaina jos sivistyneesti siemailisi ja ruokailisi. Lauantaina sitten saapi päivän jälkeen päästää "hevoset tallista" viimoisen päälle.

Perjantaina tai viimeistään lauantaina päivällä olisi myös tarkoitus tsekata Pärnun ostosmahdollisuudet. Katsotaan löytyykö nuorille hipeille mitään vai pitääkö ostaa neljän tuulen hattu sekä norjalainen villapaita ja poistua kaljalle.

Onko Pärnussa jotain aluetta missä erityisesti kannattaisi pyörähtää kävelemässä, samalla varmistaen että illalla herahtaa ;)
 

Erkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Kookoo,Liverpool,
Juu kyllähän pärnussa on tullut käytyä jo 5-6 kertaa ja voi sanoa että hintaerot vaihtelee aika paljon.
Esim: Työntekijöitten ravintolassa ruoka on yli puolet halvempaa.
Lämmin ruoka noin 30-40 kruunua. Ammande Villassa saattaisi mennä enemmän ;). Trahteeri on myös halpa ravintola mihin bussit yleensä pysähtyy jos ne on matkalla riikaan... jne..
Säästumarket on tullut tutuksi halpa paikka missä on aika kerran viikossa kaikki tavarat -50% :D Hyvää tavaraa halvalla.
Kannattaa myös käydä Pärnun "vesimaailmassa" joku sellainen kylpylä paradise tai sinnepäin siellä on kuntosalit ja monia erilaisia altaita, kannattaa ehdottomasti käydä, tottakai myös vanhakaupunki on näkemisen arvoinen tosin melko kallis vaan :(
Omalla autolla kannattaa tutkia pärnua ja sen lähiseutua, ei tarvi juurikaan pelätä varkaita pärnussa, tai en minä ole ainakaan kertaakaan kohdannut.
Kerran kyllä kun olin port arthurissa (kallis paikka) niin alkoi hälyttimet soimaan, oli kuulemma joku laittanut pommin vessaan mutta myöhemmin luettiin sanomalehdestä että se oli pilaa :)
Vironkielen taito on tarpeellinen pärnussakin, muuten tulee helposti huijatuksi. :( Mutta hyvä kaupunki se on ehdottomasti :D
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Fläppis kirjoitti:
Onko Pärnussa jotain aluetta missä erityisesti kannattaisi pyörähtää kävelemässä, samalla varmistaen että illalla herahtaa ;)

No se vanhakaupunki, eli kaupungin keskusta. Siellä on kaikki. Kaupat, ravintolat ja pubit. Rauhassa siellä saa turisti kulkea, en ainakaan itse tuntenut kertaakaan, mitään uhkaa. Erkko kun mainitsi omasta autosta, niin se tarvitaan nimenomaan Pärnun ympäristössä, ei keskustassa, kuten mainitsin. Bensan hinta oli muuten pudonnut edellisestä vierailusta. Nyt maksoi 95 E kutakuinkin 13,20 kr. Pistä yyvee, tai soita, jos haluat noista esitteistä jotain tietoa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Fläppis. Siellä oli 1,5 vuotta sitten tulva, kun meri pyrki kaupunkiin. Seuraileppa merkkejä. Monissa paikoissa on merkitty, mihin vedenpinta nousi. Esimerkiksi oma hotellimme Legend n. 300m biitsistä oli säästynyt tulvalta, koska sisäänkäynti on n. 2m maanpinnasta. Hotellin parkkipaikalla ei automme katto olisi näkynyt. Eli vesi oli pahimmillaan yli 1,5 m maanpinnasta.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olkku kirjoitti:
Fläppis. Siellä oli 1,5 vuotta sitten tulva, kun meri pyrki kaupunkiin. Seuraileppa merkkejä. Monissa paikoissa on merkitty, mihin vedenpinta nousi. Esimerkiksi oma hotellimme Legend n. 300m biitsistä oli säästynyt tulvalta, koska sisäänkäynti on n. 2m maanpinnasta. Hotellin parkkipaikalla ei automme katto olisi näkynyt. Eli vesi oli pahimmillaan yli 1,5 m maanpinnasta.

Tommoinen 1,5 metriä on kyllä oikeasti jo aika rankka vedennousu. Muutenkin kiintoisa deetail. Sitähän voi vaikka sammua sinne rannikkohöteikköön ja toivoa josko tulva tulisi yön aikana lopettais tämänkin pelleilyn ;)
 

Erkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Kookoo,Liverpool,
Jees, olihan se vedenpaisumus rankka, muistankin erään hotellin jonka tuhot oli suuret olihan hotelli ihan rannassa. Seuraavaa tulvaa on tosin turha pelätä, vaikka onhan sen tulo mahdollinen.

Viroksi kannattaa osata kiroilla: Pakanapihta on ainakin jonkinlainen kirosana minkä opin paikallisilta. ;)
 

Habs16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Majoitus Pärnussa

Tässä ens kesälle taas matkaa suunnitellessa ajattelin kysyä teiltä jotain majoituspaikkaa kahdelle keskustan ja rannan ympäristöstä.
Katselin juuri pärnun kaupungin sivuilta paikkoja ja yllätyksekseni valinnanvaraa on todella paljon. Hotelleja, motelleja, toisten koteja, mökkejä ja kaikkea siltä väliltä.
Hintataso tuntuu olevan 2hh siinä 50€ kieppeillä noin pyöreästi vuorokaudelta.
Kalleimpaan aikaan tuonne pitää siis mennä. Kenelläkään ehdotuksia/kokemuksia majoituspaikasta noin hinta/laatu-suhteessa? Joku edullinen suht siisti paikka pitäis löytää läheltä keskustaa noin viikoksi.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Meinasi unohtua kommentoida tänne kokonaan. Eli reissu takanapäin ja kaikkihan meni paremmin kuin hyvin. Paljon kerkesi lyhyessä viikonlopussa. Sen verran on hienot biitsit ja sympaattinen pikkukaupunki, että tonne on päästävä kesäaikaan. Ilmeisesti silloin väkeä riittää melkeinpä loputtomiin.

Kiitoksia Olkulle ja muille vinkeistä.
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Heei! Äläkää Tarttoa unohtako!

Lueskeltuani noita kuvauksia ja kommentteja Pärnusta, niin kaiken voin allekirjoittaa myös Tartton osalta. Se erona, että vähemmän lienee turisteja, eikä yhtään kylpylää. Kesäkaupunki.

Tallinnasta Tarttoon kaksi tuntia bussilla. Verrattuna pääkaupunkiin, ravintoloiden ruokien sekä juomien hinnat laskevat kolmanneksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös