Oliko tuossa mainitsemassasi kusipääjunttitapauksessa kärry omalla vai vastaantulevien kaistalla?
Hianoo kusipääjunttikuskin puolustamista. Sanomalehteä saa siis rekkaa ajaessa lukea, kunhan lukee sitä omalla kaistalla pysyen?
Oliko tuossa mainitsemassasi kusipääjunttitapauksessa kärry omalla vai vastaantulevien kaistalla?
Eli vastausta ei tullut, hianoo kusipääjuntin kanssa keskustelua! Enköhän kirjoittanut, että ajamiseen pitää keskittyä.Hianoo kusipääjunttikuskin puolustamista. Sanomalehteä saa siis rekkaa ajaessa lukea, kunhan lukee sitä omalla kaistalla pysyen?
Myös ulkomaalaiset tuntuu olevan niitä joilla ei oo sidonnat välttämättä niin hyvin kunnossa kuormatilassa.Siihen kokemukseen, mitä tien päältä saa. Toisia ohittavat yhdistelmät ovat pääsääntöisesti ulkomaalaisia. Olen mielestäni tästä aiemminkin kirjoittanut.
Tuo mittauspaikka alamäessä on sinänsä hankala, kaikki eivät paina jarrua niin herkästi. Jokainen vaihtaminen ja jarrutus nostaa polttoaineen kulutusta ja se on oikeastaan helpoin säästämisen paikka, mihin kuljettaja pystyy vaikuttamaan. Polttoaineautot raportoi automaattisesti eteenpäin, jos nopeus ylittää 80 km/h, joten jarrua saavat painaa. Muissakin digipiirturi tallentaa muistiin ylinopeudet, joka on säädetty piirturiin noin 90 km/h ja ne ovat sitten sieltä luettavissa. Itse pidän ajonopeuden 81-83 km/h ja mäessä jarrutellaan siinä 87 km/h kohdalla.Myös ulkomaalaiset tuntuu olevan niitä joilla ei oo sidonnat välttämättä niin hyvin kunnossa kuormatilassa.
Muutenkin tuo paikka missä nopeuksia testattu vaikuttaa aika vahvasti Toivakan Viisarimäeltä. Ensin mukava nousu ja sitten loiva alamäki jossa saa kyllä raskaan kaluston kuljettaja seisoa jarrulla saadakseen vauhtia himmattua tuohon 80kmh...
Mitä sitten, kun ratti-persu ei lue lehteä ratissa? Miksi muuten kuskeissa toimii yleistys, mutta monessa muussa vastaavassa asiassa ei ole suotavaa yksittäistapauksen takia leimata muita? Tässä voi myös kyseenalaistaa tuon virolaiset ammattikuskit- yleistyksen. Ei voi muutaman yksittäistapauksen vuoksi kehua koko porukkaa...Toivottavasti virolaiset ammattikuskit korvaavat pian kaikki kotimaiset, ratissa lehteä lukevat ylimieliset ratti-persut.
Kyllä noi rajoittimet on, varsinkin kotimaisissa autoissa, säädetty alkaen öljyautojen 80 km/h lain antamaan maksimiin 89 km/h. Sulake pois, niin rajoitin ei toimi. Tuohon samaan sulakkeeseen on kyllä kytketty joitain muitakin toimintoja, mutta kaikki kuskit eivät pidä esim. mittariston toimintaa tai automaattilaatikon toimintaa niin tärkeänä, että se riittäisi hillitsemään kikkailua. Saa olla muutenkin aika suruton kuski noissa yli satasen vauhdeissa. Itse en kyllä uskalla alamäessä päästää yli 90 km/h edes kesäkelillä. Ja omatoimisten tiepoliisien olisi kyllä syytä huomioida tosissaan se auton rekisterilaatta. Viime maanantaina kakkostiellä kaksi rekkaa metsässä, molemmat Puolalaisia. Taisin silloin illalla kirjoittaa, että itsellä nopeus ei todellakaan ollut se 80 km/h, vaan mentiin olosuhteiden vaatimalla varovaisuudella.@Joukka Okei, mä pystynyt olemaan provosoimatta. Sori. Itse asiaan liittyen pidän ihmeenä, ettei raskaassa liikenteessä ole kunnolliset rajoittimet vielä käytössä. Tavallisella maantiellä 130km/h on vitusti, myös alamäessä. Etenkin rekalle.
Jos en ihan väärin oo ymmärtänyt niin löpöautoissa rajoitin on jossain 83kmh tiennoilla kun yleensä se on 89kmh. Nykyautoissahan saa häirittyä myös piirturia magneetilla mutta siitä kiinnijäämisestä tuloo kallis lasku. Kuten myös toisen kortilla ajosta.Tuo mittauspaikka alamäessä on sinänsä hankala, kaikki eivät paina jarrua niin herkästi. Jokainen vaihtaminen ja jarrutus nostaa polttoaineen kulutusta ja se on oikeastaan helpoin säästämisen paikka, mihin kuljettaja pystyy vaikuttamaan. Polttoaineautot raportoi automaattisesti eteenpäin, jos nopeus ylittää 80 km/h, joten jarrua saavat painaa. Muissakin digipiirturi tallentaa muistiin ylinopeudet, joka on säädetty piirturiin noin 90 km/h ja ne ovat sitten sieltä luettavissa. Itse pidän ajonopeuden 81-83 km/h ja mäessä jarrutellaan siinä 87 km/h kohdalla.
Toi rajoitin-/rajoitusasia öljyautoissa on firmakohtainen ja pääsääntö nykyään on tuo 80 km/h. Lisäksi kuskeilla tietyin väliajoin ajokoe täi -näyte. Sitominen on valitettavasti tienpäällä tulkintakysymys ja viimeinen sana on poliisilla. Moni sidonta täyttää lain hengen, mutta tulkinta kallistaa sen sakon puolelle. Eräässä ratsiassa poliisi sanoi, että aina pitäisi voida sakottaa raskasta kalustoa. Sitä vähän harmitti, kun ei löytynyt minuutinkaan virhettä eikä vaihteistovikailmoitusta.Jos en ihan väärin oo ymmärtänyt niin löpöautoissa rajoitin on jossain 83kmh tiennoilla kun yleensä se on 89kmh. Nykyautoissahan saa häirittyä myös piirturia magneetilla mutta siitä kiinnijäämisestä tuloo kallis lasku. Kuten myös toisen kortilla ajosta.
Ylinopeudesta tulee ilmoitus siitä jos minuutin verran(?) ajaa sen 89kmh.
Tuli näistä logistiikkaan liittyvistä keskusteluista mieleen kun joskus suomen tullia tuli vilkuiltua ja joku puolalaiskuski sai huomautuksen siitä kun pari hassua villapaalia ei ollut sidottuna. Pressukapelli ja pari lankunpätkää siinä välissä = saa melkoinen mcgyver olla et ne villapaalit tulee pressun läpi.
Ja omatoimisten tiepoliisien olisi kyllä syytä huomioida tosissaan se auton rekisterilaatta.
Tuolla saadaan varoitettua niitä mätiä omeniakin joilla ei ole asiat kunnossa, mutta se miksi noita varoitellaan on aikataulukysymys kanssa. Siinä kun menee se 30-45min ainakin poliisisetien kanssa deittaillessa ja kattellessa kuinka kuormat on oikeaoppisesti sidottu ja ajoneuvo muutenkin kunnossa yms asiaan liittyvää, niin se on pois aikataulusta. Pahimmassa tapauksessa myöhästyt nimenomaan sen verran että paikka suljetaan -> odotat seuraavaan aamuun asti kuorman saantia päälle / pois päältä.Uusimaa-lehti 25.2.2017, " Kun poliisi aloittelee tutkaa tai painotarkastusta raskaalle liikenteelle, levittävät kuskit tietoa nopeasti Raskaan liikenteen ratsiaseuranta- Fasebook- sivulle. Sivulla on lähes 23 000 jäsentä. Poliisia varoitusjärjestelmä sapettaa." Puolalaisiako?
Siinä kun menee se 30-45min ainakin poliisisetien kanssa deittaillessa ja kattellessa kuinka kuormat on oikeaoppisesti sidottu ja ajoneuvo muutenkin kunnossa yms asiaan liittyvää, niin se on pois aikataulusta.
Tuohon ylempään voisi todeta, että valtettavasti nuo ratsiat eivät koske ulkomaalaisia poisluettuna se 1-2 ratsiaa vuodessa, jossa pääpaino on ulkomaalaisissa. Itse en ole facessa, joten en etukäteen tiedä ratsioista ja pyrin pitämään omalta kohdaltani asiat kunnossa. Alempaan tulkintaani vaikutti vahvasti kirjoittamasi tekstit tuossa ylempänä. Tulkintani saattoi olla hätäinen ja todennäköisesti väärä, mutta olen tällä palstalla oppinut, että yleistäminen yksittäistapausten vuoksi on kusipäistä toimintaa. Itsekään en pidä kuskeista, jotka eivät keskity siihen ajamiseen.Uusimaa-lehti 25.2.2017, " Kun poliisi aloittelee tutkaa tai painotarkastusta raskaalle liikenteelle, levittävät kuskit tietoa nopeasti Raskaan liikenteen ratsiaseuranta- Fasebook- sivulle. Sivulla on lähes 23 000 jäsentä. Poliisia varoitusjärjestelmä sapettaa." Puolalaisiako?
Vaikutat kirjoitustesi perusteella hyvän asenteen omaavalta rekkakuskilta, mutta miksi kutsut minua kusipääjuntiksi? Siksikö, etten pidä siitä jos minua vastaan tulee lehteä ajon aikana lukeva raskaan ajoneuvon kuljettaja?
Tästä samaa mieltä. Itse en vastusta millään muotoa raskaan liikenteen valvontaa, oma henkilökohtainen ongelma on sen suorittajien asenteessa. Oli asiat kunnossa tai ei, niin aina tulee vittuilua. Liikkuvan poliisin sulauttaminen vaikutti sen verran, että valvontaa uusina naamoina suorittavat poliisit ovat jo hieman inhimillisempiä ja saattavat toivottaa hyvää matkaa tai loppupäivää tarkastuksen jälkeen. Sen menetyn ajankin kestää paremmin, kun kohdeltaisiin ihmisenä tien päällä, eikä lähtökohtaisesti täytenä rikollisena. Oma ammattikunta pitää sisällään monenlaista hiihtäjää ja siksi valvontaa tarvitaan ja sitä kyllä on, vaikka lehdissä välillä toisin annetaan ymmärtää. Oma kokemus tuon LP:n muutoksen jälkeisestä ajasta on kyllä se, että valvontaa on yhtä paljon tai jopa hieman enemmän kuin aiemmin.Jos ne kuormat eivät ole oikeaoppisesti sidottuja ja ajoneuvo on muutenkin epäkunnossa, niin se on pahimmassa tapauksessa pois jonkun vastaantulijan loppuelämästä. Nyt täytyy muistaa se, että harvassa ovat sellaisten ammattien harjoittajat, jotka puutteellisen asenteen/ammattitaidon ansiosta voivat työkalullaan päättää ihmisiä päiviltään.
Onkohan tämä TomiP:n uusi tuleminen? Pitikös hänkin hiihdosta?Jostain syystä tuo Twitterissä jatkuvasti trollaava Tomi Paananen jaksaa vituttaa. Herää kysymys mikä on kaverin ongelma? Aivan puusilmäistä hiihdon jatkuvaa kuolaamista ja kaiken muun haukkumista paskaksi. Vaikka ei sitä pelleä seuraakaan, niin koko ajan se putkahtelee esiin sieltä täältä jonkun kommenteissa ja aina pelkkää rasittavaa narisemista.
Luojan kiitos ei tarvitse enää täällä katsoa. Ihan samaa sontaa se silloinkin oli.
Helppohan tuo on testata, äkkiä joku keksimään twitterräyhääjälle matematiikkapähkinöitä.Onkohan tämä TomiP:n uusi tuleminen? Pitikös hänkin hiihdosta?
Onkohan tämä TomiP:n uusi tuleminen? Pitikös hänkin hiihdosta?
Joo maalla se on tuollaista. Sukulaiset puhuu usein jotain vastaavaa. Joku terassin räystäskin pitää ihan itse korjata. Siis just sun. Sinä siinä. Täällä Helsingissä ei tarvitse metrojen katsastuksesta murehtia eikä villakoiria viedä lääkäreille.Kolmen viime viikon ylimääräiset isot menot:
- koiran eläinlääkärilasku: 800 €
- toisen koiran eläinlääkärilasku: 500 €
- auton jarruremontti katsastusta varten: 750 €
Tulevien viikkojen ylimääräiset menot:
- lauantaiaamuna katsastuksessa huomattu vika, hylkäys ja siitä seuraava autoremontti: osat 160 € plus x euroa töistä
- lauantaipäivällä tuulilasiin tullut kiveniskemä ja halkeama -> jonkinlainen tuulilasioperaatio: 150–450 €
- maanantaina tapahtunut auton takaluukun jumiutuminen -> jonkinlainen autosähköoperaatio, joka sekin maksaa varmaan ihan vitusti.
Sen lisäksi kaikki sukulaiset julistavat, mitä mukavia matkoja on keväälle varattuna, mutta minäpä kävin eilen räntäsateessa Teiskossa.
Joo maalla se on tuollaista. Sukulaiset puhuu usein jotain vastaavaa. Joku terassin räystäskin pitää ihan itse korjata. Siis just sun. Sinä siinä. Täällä Helsingissä ei tarvitse metrojen katsastuksesta murehtia eikä villakoiria viedä lääkäreille.
Heh. Siis mähän voisin vaikka asua metsässä, mutta ei kesällä kun Stadi on täynnä tapahtumia eikä talvellakaan kun silloin on liian kylmä. Mutta noin muuten. Penskana oltiin kesät mummolassa ja teininä jopa asuttiin maalla. Intissäkin ihmettelin kun jotkut ei saa kamiinaan tulta.Jos uskallat joskus lähteä tänne luonnon armoille ja suoriudut kymmenen minuutin kävelymatkasta Tampereen rautatieasemalta halki armottoman erämaan, niin tarjoan kaljat tuossa pihanurtsilla, sinä Suomen Bear Grylls.
Huvittavaa. Joillakin tietyillä on vissiin se pätemisen tarve, vaikka varmasti tietävät ettei varsinkaan jostain koululuokasta, missä vielä oli kaikenlaisia ihmisiä eikä pelkästään oman kuplan väkeä, tule kaikista turhamaisia.Vanhat koulukaverit ovat järjestämässä tapaamista pitkästä aikaa. Tarkoitus on tavata rennon illanvieton merkeissä, ei mitään ohjelmaa tai muutakaan pönötystä. Tänään tuli kutsu ja selvisi, että iltapala (pakollinen) on sitten 65€. No jos en ole suurinta osaa porukasta nähnyt kolmeenkymmeneen vuoteen, niin tuskin on ihan välttämätöntä nytkään. Pitäkää tunkkinne.