Paula Vesala toivotteli Facebookissa ihmisille (naisille) hyvää naistenpäivää. (En ole Paula Vesalan kaveri, mutta hänen päivityksensä näkyi minulla kun eräs kaverilistaltani oli tykännyt päivityksestä.) Paula kirjoittaa näin (kirjoitusvirheet Vesalan):
Hyvää naistenpäivää arvoisat ihanat naiset! Muistakaa että kenekään katseet tai sanat eivät määritä teitä. Olette kullan arvoisia, kauniita, taitavia, viisaita, hassuja, mitä vain haluatte olla. Määritelkää itse itsenne, antakaa kirkkautenne loistaa. Katsokaa samalla myös toisianne ja puhukaa toisistanne samalla arvostuksella, kunnioituksella ja rakkaudella. Ootte kaikki vaan niin cool. "sarja hymiöitä ja muita merkkejä"
Joo, ihan kiva ja positiivinen kirjoitus. Minua vain alkoi jotenkin niin korpeamaan. Olette taitavia, viisaita jne. määritelkää itsenne. Tämä on sitä nykyajan pöhinää, eikö? Kaikki me olemme viisaita, kauniita ja taitavia. Olemme sitä mitä ITSE päätämme olevamme. Todellisuus on vain negatiivistä höpinää ja kalkkisten horinaa. Ei sillä ole niin väliä, että jos on sairaanloisen lihava tai tyhmä kuin saapas, tärkeintä on määritellä itsensä kauniiksi ja viisaaksi. Itsensä kehittäminen on niin last season. Itsensä määrittely on paljon helpompaa. Ja toki pitää muistaa myös vaatia muita ihmisiä toimimaan näiden määrittelyjen mukaan. Jos joku erehtyy käyttämään toista määrittelyä kuin niitä, joita on itse valinnut, on tämä henkilö negatiivisuuden täyttämä sortaja.
Olenko vain sitten itsekin niin negatiivinen ja vanhanaikainen etten ymmärrä. Kannatan toki täysin sitä, että ihminen pyrkii kehittymään eikä aseta itselleen keinotekoisia rajoja, tyyliin: "en minä osaa, en minä opi, ei minusta mitään tule". Sehän on ok ja kannatettavaa. Myös itsetunnon kohotus ja tsempaaminen ovat hyvä juttu. Mutta, että määritelkää itsenne. No, määritelkää, mutta älkää odottako, että minä määrittelen teidät samalla tavalla. Jos Vesala tuossa tarkoitaa sitä, että itsensä esim. viisaaksi määrittelemällä, ihminen pyrkii viisautta kohden kehittämällä itseään, niin otan takaisin pahat sanani. Pelkään vain, ettei tuota kovinkaan laajasti ymmärretä niin.
Korostan vielä, etten puhu tässä vain naisista tai että hyökkäisin naistenpäivää vastaan. Hyvää naistenpäivää jne.