Eikös tuollainen ole itsestäänselvä asia. Vai luuletko, että minä toivon maassa olevaa hakattavan? En minä ja tuskinpa kukaan muukaan kausikorttilainen menee Ritchietä Raksilaan katsomaan sen vuoksi, että se hakkaisi maassa makaavaa. Mua pikkaisen ärsytää tuollainen moralisointi, jossa helposti tullaan moralisoineeksi myös sivullisia.
Ärsyttääkö sivullisten moralisointi ihan samalla tapaa, kuin miten nyt annetaan samalla tavalla "puukkoa" niille, jotka ovat miehen teot jyrkästi tuominneet, eivätkä miestä tässä raukkamaisessa tapauksessa puolustaneet? On syytetty "bussin alle heittäjiksi" ja taisipa joku eilen kirjoittaa jonkun oikein tunteikkaan vuodatuksenkin, miten Kärppien fanit, jotka Ritchien teon jyrkästi tuomitsivat, eivätkä asettuneet tapauksessa Ritchien puolella, ovatkin nyt vain pelkkiä "kannattajia" lainausmerkeissä.
Onpa mustavalkoinen joko olet meidän puolella tai meitä vastaan ajattelu. Noh, tämä moralisointi ja piikittely osataan myös näköjään siellä toisella puolella, kun sen verran tiuhaan tulee nyt 'tikaria' niitä kannattajia kohtaan, jotka eivät alusta tukeneet Ritchie, vaan "heittivät bussin alle" ja ovatkin jatkossa vain "kannattajia". Mahtavaa sivullisten moralisointia ja piikittelyä! Osaat ehkä opettajana kertoa paremmin, että onko nyt kyseessä ironia- vaiko parodiahorisontti? Jos me "kannattajat" lainausmerkeissä saadaan kuitenkin jatkossakin vielä kirjoittaa Kärppien osioon? Aika hupaisaa myös, että muutamakin nimimerkki, jotka ovat itsekin aikanaan kovin sanoin kritisoineet tuota, kun aina joku tasaisin väliajoin palstalla nostaa esiin tämän "väärin kannattamisen" kulttuurin ja, miten kuuluisi kannattaa "oikein", niin ovat nyt itse lähteneet tuohon samaan moraaliposeeraukseen mukaan, miten tässä case-Ritchiessa olisi tullut kannattaa "oikein". En itse aio jatkossakaan hyväksyä tai puolustella millään tavalla, jos oman rakastamani tai kannattamani seuran pelaaja perseilee näin raukkamaisen säälittävällä tavalla. Jos se on jonkun mielestän sitten "väärin kannattamista", niin vittu olkoon. Mutta tuollaisilla Ritchien kaltaisilla reppanamaisilla teoilla ei ole jääkiekossa ja urheilussa _yhtään mitään sijaa_ ja se pitää jatkossakin tehdä yhtä selvästi selväksi.
JOS Ritchie on raukkamaisen perseilynsä joukkueen keskuudessa myöntänyt ja on ihan oikeasti pahoillaan, ja tähän tapaukseen on Mäntymaan ja Myllykosken osalta jämäkästi tartuttu, ja JOS Ritchie jatkossa lupaa sitoutua Oulun Kärppien mukaiseen ja arvoiseen toimintaan, niin lupaan myös minä miestä tukea ja tällöin toivottavasti saa vielä uuden mahdollisuuden näyttää kyntensä. Koska minäkään en mistää tällaisesta cancel-kulttuurista tykkää tai siitä, että yksittäisen perseilyn jälkeen suljetaan ovet lopullisesti, varsinkin jos lupaa jatkossa sitoutua Kärppien arvoihin, eikä mitään tällaista sekoilua enää koskaan nähdä.
Itse näen tässä tapauksen jatkumisessa vain aika isoja ja pahoja uhkakuvia myös. Sehän on nyt aivan selvää tämän tapauksen jälkeen, että kun Ritchie palaa kaukaloon, niin muuten joka ilta ja joka ikinen vaihto tulee maximaalista, kun on huomattu, miten lyhyt kaverin sytyslanka ja pinna on. Ritchie joutuu sellaiseksi vastustajan silmätikuksi, että ihan varmasti nyt vasta tuleekin kaikenlaista rottailua ja kuumentamista. Ja, jos Ritchien pinna on jatkossakin yhtä lyhyt, niin tässä on todella iso uhka, että tämä kääntyy vielä Kärppiä vastaan tämä päätös, koska rangaistuspenkiltä, ulosajojen tai kurinpidon pelikieltopäätösten saattelemana miehestä ei ole mitään apua Kärpille, vaan muodostuu jopa isoksi riippakiveksi. Nythän Ritchie vain tavallaan tällä surkean reppanamaisella teollaan sinetöit sen, että nyt todellakin on "ajojahdin" kohde, kun kaikki ovat etelen veteliä ja sitä pihtiputaan mummoakin myöten huomanneet oikein isolla, että eihän miehen muuntaja kestään yhtään mitään painetta. Ja kohta ollaankin taas tilanteessa, kun keittää liian rajusti yli ja nähdään joku samanlainen raukkamainen ylilyönti.
Ritchie tullaan ihan varmasti kaikkien melartien ja lauridsenien toimesta nyt hakemaan tanssilavoille ja lässytetään vielä perään, jos ei lähde. Tulee mailaa kylkiluihin ja pikku koputusta sun muuta, se on pomminvarma. Nykyinen Ritchien pinna huomioiden, pelko on perseessä, miten tässä käy. Isoin kysymys tämän n. kuukauden tauon aikana on, että mistä Ritchie kaivaa itselleen pidemmän pinnan kevään pelejä varten? Koska nyt vasta onkin kaikkien mickemaxien ja muiden turvan rallaatajien ja rottalijoiden ykköstargetti. Kestääkö ruutitynnyrimäisen räjähdysherkän "änärimiehen" kasetti sen muutaman kuukauden infernon ja "ajojahdin", jonka kohteeksi mies tämän surkean tapauksen jälkeen nyt todellakin joutuu ihan kaikkien tahojen (media, vastapuoli, pelaajat, valmentajat, fanit yms.) osalta? Kohua ja huomiota oli jo ennen tätä viimeisintä surkeaa temppua, mutta nyt mies oikein itse sinetöimällä sinetöi sen kevään ykköstargetin omaan selkäänsä. Uhkakuvat ovat ihan aidosti ja oikeasti todella isot sille, että Kärpät on kevään ykkös naurunkohde ja Ritchie sinetöi itsensä Kärppien kaikkien ulkomaalaisfloppien listalla. JOS kasetti ei kestä, mikä näyttää tällä hetkellä todennäköisemmältä, kuin se, että kestäisi...
Voihan joku nähdä tämänkin nostamani skenaarion toki 'viihteenä' ja ei ainakaan Raksilasta keväällä mielenkiinto ja tunne puutu. Mutta itse näkisin jotenkin jatkossa Kärppien peleihin sen viihteen tulevan sen hyvän kärppämäisen pelaamisen ja pelillisen ylivoiman kautta. Nyt Kärpät on kyllä tällä hetkellä "viihdyttävä" ja kiekkomaailman ykköspuheenaihe, mutta jotenkin se rima on laskenut vaan niin alas, kun se huomio ja "viihde" tulee tällaisen perseilyn, keskinkertaisen pelillisten suorittamisen ja ihan tolkuttoman typerän hawaji-kiekon seurauksena (jolla ei tulla Liigassa menestymään, mutta "kivaa" varmasti on). Eli kun ei enää oikeasti pelillisesti pärjätä ja olla siellä vakaalla piikkipaikalla, niin se viihde ja huomio pitää huomiohuorata kaikkien tällaisten muiden täysin epäolennaisten tai ties minkä perseilyiden kautta. Kärpät on juuri nyt "viihdyttävä", mutta samma hyvin epästabiilin ja turbulentin oloinen paikka, mistä ei tiedä yhtään mitä huomenna tapahtuu.
Vanhoina hyvinä aikoina (mm. Late 2013-2016) Kärpät oli liki pitäen koko seurana ja organisaationa vakaa kuin kallio ja pelillisesti niin ylivoimainen, että pystyi keskittymään vain siihen omaan suoritukseen ja antoi kateellisten huutaa sieltä perästä. Ei jonkun Tapolan Tapparankaan tarvinnut viime vuosina sitä jotain "viihdettä" sun muuta hakea jonkun tällaisten epäolennaisuuksien tai perseilyiden kautta. Oma ylivoimainen tekeminen ja kannun nostelu keväällä riitti ja huutajat huusi kaukaa takana. Tulee likipitäen fiilis, että kun ei enää urheilullisesti tänä päivänä ole juurikaan tarjottavaa, niin pitää omasta surkeats olemassaolostaan sitten muistuttaa tällaisten Ritchien kaltaisen säälittävien raukkamaisten tekoje seurauksen, että "kyllä mekin täällä vielä ollaan!". Jonkun mielestä se mennyt hyvä aika toki oli varmasti "tylsää" (koska vakaus ja stabiilius elämässä ei ylipäätään sytytä tällaisia jännityksen ja muun adrenaliidin hakijoita), mutta en itse tykkää siitä, että nyt pitää tällaisten pellehermanni-sirkuksen ja Ritchien kaltaisten perseilytempausten jälkeen huomiohuorata sitä mediatilaa, kun ei enää oikeasti pelillisesti ja urheilullisesti pärjätä. Se, jos mikä, vituttaa ihan saatanasti.