Sitä että joka vuosi ollaan siellä finaaleissa. Eikä ne fiinali tappiot niin paljon harmittanut kun niitä mestaruuksia tuli. Veikkaan että esim. jos Tappara tänä vuonna häviäisi finaaleissa ei se mitään älytöntä harmitusta Tappara kannattajissa aiheuttaisi niin paljon sitä menestystä lähivuosina tullut. No mulle kannattaminen on paljon muutakin kuin seuraavan mestaruuden odottelua. Toisille vaan mestaruudet merkitsee eikä siinä mitään väärää.
Vaikka menestystä tulikin 90 luvulla, niin silti edelleen yksi katkerimpia finaalitappioita oli 30 vuotta sitten (oho siitä todellakin on jo noin kauan aikaa) vuonna 1994 kärsitty tappio Jokereille jossa Otakar Janecky iski korkealla mailalla (olen edelleen sitä mieltä että se oli korkea maila) jatkoajalla kiekon TPS:n maaliin ja voitti mestaruuden.
Olin paikan päällä katsomassa ottelua jota TPS johti kolmannen erän jälkimmäiselle puoliskolle asti, kunnes Rauman lahja Suomen jääkiekkoilulle Seppo Mäkelä alkoi pistämään Palloseuran miehiä jäähyboxiin, joiden ansiosta Jokerit tasoitti pelin ja Mäkelän kruununa oli tuo korkealla mailalla tehdyn maalin hyväksyminen.
Toinen lähes yhtä katkera tappio oli viidennen finaalin häviäminen Ilvekselle vuonna 1985. Sitäkin ottelua TPS johti jo 2-0 mutta niin vaan Ilves kiri tasoihin ja ohi. Sitäkin ottelua olin Kupittaalla katsomassa ja aika hiljaista poikaa olin, kun sieltä kävelin kotiin Stålarminkadulle.
Toisaalta taas esim. finaalitappio Oulussa 2004 ei syystä tai toisesta syönyt miestä niin paljon, kuin nuo edellä mainitut 1994 ja 1985 finaalitappiot. Vaikka tuotakin ottelua olin Oulussa katsomassa.
Tietysti finaalitappio on aina finaalitappio ja siitä jää aina jossiteltavaa, mutta esim. viimeisimmät finaalitappiot Lukkoa ja Tapparaa vastaan olivat kuitenkin niin selkeitä, että ihan kauheasti ei jossiteltavaa jäänyt.
Vaikka Rafkinin oma maali lauantai-illan finaalissa harmittikin ihan järkyttävästi siitäkin syystä, että milloinkaan ennen en ole Turkuhallissa nähnyt sellaista tunnelmaa mitä sillä kerralla oli. Mielestäni jo tunnelman takia TPS olisi saanut voittaa ennemmin tuon pelin kuin sen seuraavan kotipelin josta TPS kairasi sarjan ainoan voiton.
No tarinani meni hieman historian muisteluksi, mutta toisaalta kun ollaan vitutusketjussa, niin sikäli aihepiiri kuitenkin osui aivan oikeaan.