Viskin ystävät

  • 545 806
  • 2 043

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallinnassa eri kaupoissa on eri hinnat. Aika pieniä eroja kuitenkin. Blendejä tuolla eniten suositaan ja niissä on mallasviskejä parempi hinta suhteessa Suomen Alkoon. Joillakin viinakaupoilla on nettisivutkin, mistä näkee hintoja. Niissä viinakaupoissa saattaa olla hieman paremmat hinnat kuin esim. siinä Viikkarin/Eckerön terminaalissa. Jotkut hieman enemmän tuolla reissaavat kehuvat siellä jossakin paljon pidemmällä olevia puljuja. Ruokakaupoissakin saattaa olla hyviä tarjouksia, mutta enemmän perusviinoja ja -kaljoja, ja liköörejä. Mallasviskeissä mä ehkä kävisin menomatkalla laivan myymälässä katsomassa onko mitään hyvää tarjousta. Tullessa sitten voi ostaa, ellei Tallinnasta ole lähtenyt halvemmalla. Ja hintoja vertaillessa kannattaa katsoa onko pullokoko sama.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jep, tuo pullon koko on se, mikä helposti jää huomioimatta näissä vertailuissa. Tosin, osaksi myös etelänaapurissa myydään viskit 0,7 l pulloissa. Tuo linkittämäni oli tosiaan litran pullo ja sehän on varsin edullinen verrattuna Alkon hintoihin.

RM: mitä eroa näillä Glenmorangie Lasanta ja Nectar on? Ja minkälaista tämä Lasanta on, jota suosittelit? Mihin voisi verrata?
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Itse kävin viime kesänä Virossa (Tallinna ja Parnu) ja poikkesin jokaiseen alkoholi-myymälään joka tuli vastaan. Lopputulos oli mielestäni se, että Superalko ja sen vieressä olevat viinakaupat oli edullisimpia.
Esim. tuo Lagavulin maksoi Superalkon vieressä olevassa kaupassa melkein 10 € vähemmän. Toisaalta Glenlivet oli edullisinta Superalkossa.
--
Heh,löysin kuvat puhelimestani:
Lagavulin: Superalko: 59 €, Viereinen liike 51,80€
Glenlivet: Superalko: 33 €, Viereinen liike 36,40 €
Hinnat 0,7l pulloja.

Eli suosittelen, että menet Superalkon nettisivuille, otat hinnat ylös ja sen jälkeen kävelet pienempiin liikkeisiin ja vertailet hintoja.
Satamassa olevien liikkeiden hinnat ei mielestäni ainakaan viskien osalta ole kovin edullisia.

edit. Kävin Superalkon sivuilla ja näköjään Glenlivet maksaa tänään 37,50€
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus pari vuotta sitten ostin viimeksi mallasviskiä ja silloin just se pullo oli laivalla litrahinnaltaan hitusen halvempi, mutta taisi se merkki olla maissakin hieman kalliimpi suhteessa niihin muihin, mikäli niitä siis Alkon hintoihin vertaa. Enkä mä ole ajatellut onko laivalla esimerkiksi johonkin tiettyyn aikaan vuodesta enemmän tarjouksia. Nyt kesän tullessa niiden risteilyjen hinnat taas nousevat. Kalja oli joskus halvinta Tallinkilla, mutta sen puljun reissut taas maksavat enemmän kuin Viikkarilla tai Eckeröllä. Jännästi muuten välillä noiden joidenkin firmojen nettisivuilla saattaa olla eri hintoja kun eri kohdista klikkailee. Talvisin lähes joka puolella jaetaan jotain etukuponkejakin tms. Ja esimerkiksi siihen Viking linen ilmaiseen klubiin kannattaa liittyä jos usein reissaa. No nyt meni markan venyttämiseksi...

Laivalla kuulee usein puhuttavan siitä SuperAlkosta ja yleensä se puhuja vääntää jotain murretta.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Joskus pari vuotta sitten ostin viimeksi mallasviskiä ja silloin just se pullo oli laivalla litrahinnaltaan hitusen halvempi, mutta taisi se merkki olla maissakin hieman kalliimpi suhteessa niihin muihin, mikäli niitä siis Alkon hintoihin vertaa. Enkä mä ole ajatellut onko laivalla esimerkiksi johonkin tiettyyn aikaan vuodesta enemmän tarjouksia. Nyt kesän tullessa niiden risteilyjen hinnat taas nousevat. Kalja oli joskus halvinta Tallinkilla, mutta sen puljun reissut taas maksavat enemmän kuin Viikkarilla tai Eckeröllä. Jännästi muuten välillä noiden joidenkin firmojen nettisivuilla saattaa olla eri hintoja kun eri kohdista klikkailee. Talvisin lähes joka puolella jaetaan jotain etukuponkejakin tms. Ja esimerkiksi siihen Viking linen ilmaiseen klubiin kannattaa liittyä jos usein reissaa. No nyt meni markan venyttämiseksi...

Laivalla kuulee usein puhuttavan siitä SuperAlkosta ja yleensä se puhuja vääntää jotain murretta.

Vaikka mainitsinkin Superalkon ja käytän murretta puheessani, niin mielestäni markoista puhuminen samaan aikaan, kun puhuu halventavaan sävyyn maalaisista, on omanlaista tyhmyyttä. Varsinkin kun tämä ei ole ensimmäinen kerta kun superalkon mainitseminen täällä, aiheuttaa tämän reaktion samassa nimimerkissä.

Itse asiaan: Laivalla kannattaa ehdottomasti tarkistaa ne tarjoukset. Lähes aina jokin viski on tarjouksessa, jolloin hinta yleensä edullisempi kuin maissa.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Nyt meikäläisenkin viskikaappi täydentyi semmoisella herkulla, jota olen metsästänyt oikeastaan niin kauan kuin olen viskeistä mitään tiennyt. Nimittäin Strathisla 12v on löytänyt tiensä minun vitriiniini. Itse en ole mikään puristi, vaan pidän näistä helpommista ja kevyemmistä viskeistä paljon ja tämä Strathisla on juuri sellainen helppo ja kevyt. Alkosta vaan ei tätä saa, enkä ole missään baarissakaan vielä törmännyt. Nyt näyttää viskikaappi aika hyvältä, löytyy 12v Bowmore, Kilchoman Machir bay 2013, 12v Highland park ja viimeisimpänä tämä 12v Strathisla. Chivas Regal 12v sieltä on yleensä löytynyt, mutta nyt päässyt loppumaan.
 
Löytyyköhän alkosta jotain Ardbegin tyylistä "talousviskiä". Eli opiskelijan budjettiin sopivaa tapausta?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka mainitsinkin Superalkon ja käytän murretta puheessani, niin mielestäni markoista puhuminen samaan aikaan, kun puhuu halventavaan sävyyn maalaisista, on omanlaista tyhmyyttä. Varsinkin kun tämä ei ole ensimmäinen kerta kun superalkon mainitseminen täällä, aiheuttaa tämän reaktion samassa nimimerkissä.

Eikä kun mä vaan oon jo pitkään ihmetellyt mihin tuon yhden firman maine perustuu. Halvin se niissä mun ostamissani viinoissa ei monestikaan ole ja ainakin se vanhempi myymälä oli saamarin ankea, enkä mä muista että palvelussakaan erityistä kehumista olisi ollut. Nythän sillä joo on ne paremmatkin tilat lähempänä sitä Viikkarin/Eckerön terminaalia. Mutta onkohan tuo firma mainostanut jossakin johonkin sopivaan aikaan tai jotain, en tiedä. Kyllä varmaan siitäkin voi jotain päätellä kun tuon puljun mainitsevat ne harvemmin Tallinnassa vierailevat ja siitä sitten moni aloitteleva tuolla kävijä oppii että SuperAlko = Viron Alko. Ja puska on puhunut.

Se Suomen Alkokin kehtasi jopa hieman naurettavasti juuri tuon firman nimeä vastaan hyökätä, vaikka tosi moni muukin pulju käyttää nimessä jotain muotoa sanasta alkoholi.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Eikä kun mä vaan oon jo pitkään ihmetellyt mihin tuon yhden firman maine perustuu. Halvin se niissä mun ostamissani viinoissa ei monestikaan ole ja ainakin se vanhempi myymälä oli saamarin ankea, enkä mä muista että palvelussakaan erityistä kehumista olisi ollut. Nythän sillä joo on ne paremmatkin tilat lähempänä sitä Viikkarin/Eckerön terminaalia. Mutta onkohan tuo firma mainostanut jossakin johonkin sopivaan aikaan tai jotain, en tiedä. Kyllä varmaan siitäkin voi jotain päätellä kun tuon puljun mainitsevat ne harvemmin Tallinnassa vierailevat ja siitä sitten moni aloitteleva tuolla kävijä oppii että SuperAlko = Viron Alko. Ja puska on puhunut.

Se Suomen Alkokin kehtasi jopa hieman naurettavasti juuri tuon firman nimeä vastaan hyökätä, vaikka tosi moni muukin pulju käyttää nimessä jotain muotoa sanasta alkoholi.

Kuvittelisin että syitä Superalkon suosioon on kolme:
-Hieno nimi
-Nettisivut, josta näkee hinnat
-Etukäteen tilaus: Keräävät isot erät valmiiksi, matkatoimiston bussi ajaa viereen ja lavat nostetaan autoon=kätevää keski-ikäisille, jotka eivät jaksa kantaa lastejaan.

Ja kyllä, se on myymälä on edelleen helvetin ankea. Ja ahdas.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Sain lahjaksi Glenfarclas 12 putelin, täysin tuntematon tapaus itselleni.
Täältä luultavasti löytyy tietoa joltain palstalaiselta, että mitä kannattaa odottaa kun tuon korkkaan?

Glenfarclas 12 en ole ikinä maistanut, mutta Glenfarclas 105 nautiskelleena otan silti kantaa tähän. Uskoisin että kyseessä on Glenfarclasin tyylille uskollinen sherryinen viski, mausta löytynee rusinaa, vaniljaa, toffeeta yms. Riippuu tietysti minkä tyylinen viski La Flama Blancalle uppoaa, mutta uskoisin ettet tuohon pety. :)

Jos ei muuten meinaa upota tai on liian "tunkkainen" niin kannattaa kokeilla hyvin hyvin maltillisella määrällä vettä eli 1-2 tippaa jos se siitä aukeaisi. Ainakin GFarclas 105 vaatii useamman teelusikallisen vettä auetakseen kunnolla, mutta se toki onkin tynnyrivahvuinen.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
RM: mitä eroa näillä Glenmorangie Lasanta ja Nectar on? Ja minkälaista tämä Lasanta on, jota suosittelit? Mihin voisi verrata?

Lasanta on todella makea sherrytynnyreissä viimeistelty. Todella pehmeä. Useasti anti-islay ihmisille todellinen ilmestys. Oletko maistanut Glenfarclaksen tuotteita? Vertaisin niihin. Toinen hyvin lähellä mutta ei niin makea verrokki on Balvenie doublewood.

Necta d'or on henk.koht. mielestä parempi. Siinä on pikkasen laajempi makuskaala ja eritoten jälkimaku selkeästi pidempi.

Glenmorangeista itse karsastan Quinta Rubania. Hyi saakeli, porttynnyreissä pilattu viski, värikin on karmea. Sitten on taas Astar mitä voi suositella aina. Tynnyrivahvuinen morangie.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Glenfarclas 12 en ole ikinä maistanut, mutta Glenfarclas 105 nautiskelleena otan silti kantaa tähän. Uskoisin että kyseessä on Glenfarclasin tyylille uskollinen sherryinen viski, mausta löytynee rusinaa, vaniljaa, toffeeta yms. Riippuu tietysti minkä tyylinen viski La Flama Blancalle uppoaa, mutta uskoisin ettet tuohon pety. :)

Jos ei muuten meinaa upota tai on liian "tunkkainen" niin kannattaa kokeilla hyvin hyvin maltillisella määrällä vettä eli 1-2 tippaa jos se siitä aukeaisi. Ainakin GFarclas 105 vaatii useamman teelusikallisen vettä auetakseen kunnolla, mutta se toki onkin tynnyrivahvuinen.

105 on kymmenvuotinen Farclas mikä on siis tynnyrivahvuinen. 12v ei mielestäni perusmaultaan kovin paljoa eroa mutta se vahvuus...

Itse en laita muuten yhtään vettä 105:n joukkoon. Moneen tynnyrivahvuiseen on laitettava mutta 105:n ei mun mielestä tarvi. Kukin tietysti tykkää mistä tykkää.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Itse en laita muuten yhtään vettä 105:n joukkoon. Moneen tynnyrivahvuiseen on laitettava mutta 105:n ei mun mielestä tarvi. Kukin tietysti tykkää mistä tykkää.

Täytynee antaa tälle uusi mahdollisuus sellaisenaan, viimeksi kun sitä ilman vettä join niin alkoholi poltteli aika "mukavasti" enkä siitä paljon irti saanut. Voi tietysti olla omaa kokemattomuuttakin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Necta d'or on henk.koht. mielestä parempi. Siinä on pikkasen laajempi makuskaala ja eritoten jälkimaku selkeästi pidempi.

Glenmorangeista itse karsastan Quinta Rubania. Hyi saakeli, porttynnyreissä pilattu viski, värikin on karmea. Sitten on taas Astar mitä voi suositella aina. Tynnyrivahvuinen morangie.
Olen samaa mieltä tuosta Nectar D´Orista, eli erittäin hyvää. Yritän aina tuoda pullon kun matkustan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Lasanta on todella makea sherrytynnyreissä viimeistelty. Todella pehmeä. Useasti anti-islay ihmisille todellinen ilmestys. Oletko maistanut Glenfarclaksen tuotteita? Vertaisin niihin. Toinen hyvin lähellä mutta ei niin makea verrokki on Balvenie doublewood.

Necta d'or on henk.koht. mielestä parempi. Siinä on pikkasen laajempi makuskaala ja eritoten jälkimaku selkeästi pidempi.

Glenmorangeista itse karsastan Quinta Rubania. Hyi saakeli, porttynnyreissä pilattu viski, värikin on karmea. Sitten on taas Astar mitä voi suositella aina. Tynnyrivahvuinen morangie.

Selvä, kiitos kattavasta vastauksesta. Nectar on aavistuksen hintavampi tuote, laadun tuoma ominaisuus... Pitää siis kallistua tuohon Nectariin. Nyt on viskiostokset sitten lyöty lukkoon. Seuraavaksi pitää katsastaa viinit.

e. Ostamassani viskikirjassa, edellä mainittu Glenmorangie Necta d´or mainittiin oivaksi jälkiruokaviskiksi. Lasanta olisi sitten enemmän tällainen normaali siemailuun tarkoitettu viski.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tuota alkon tilausvalikoimaa voi selata ihan hyvillä mielin. On meinaan hinnat loppujen lopuksi yllättävän kohdallaan.

Ihan vaan esimerkkinä vielä pari vuotta sitten maailman savuisin viski Bruichladdich Octomore 4,2 (PPM 167) noin 140€/pullo. Itse raijasin kovalla vaivalla Islaylta tislaamosta saman pullon pari vuotta sitten ja maksoi siellä 100 puntaa eli hintaeroa jää noin 5 euroa.

Mitä tulee Tallinnan ostoksiin niin single maltin kannattaa lähes poikeusetta ostaa laivalta.

Tämän hetken savuisin taitaa olla Octomore 6,1. Omassa hyllyssä tuon 4,2 pullon lisäksi Octomore 5,1 (PPM 169). Ovat sitten oikeasti savuisia kun huomioitte, että Ardbegin kympin PPM on 50.

PAri viikkoa sitten oli edellinen maistelukierros:

Lagavulin distiller edition 1994
The Six Isles
Bruichladdih Port Charlotte heavily peated
Laphroaig Cairdeais 2011
Teerenpeli Grovehill

Pääsiäisenä pitäisi maisteluun päästä tälläinen erikoisuus:

MacKinlays Rare Old Highland Malt Whisky
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Ihan vaan esimerkkinä vielä pari vuotta sitten maailman savuisin viski Bruichladdich Octomore 4,2 (PPM 167) noin 140€/pullo. Itse raijasin kovalla vaivalla Islaylta tislaamosta saman pullon pari vuotta sitten ja maksoi siellä 100 puntaa eli hintaeroa jää noin 5 euroa.

Miltä vaikuttaa? Tuo on ollut jo tovin harkinnassa, toistaiseksi hinta on estänyt spontaanin ostoksen. Hieman heikosti ollut missään pubeissakaan tarjolla, että olisi päässyt maistamaan.
 
Suosikkijoukkue
Caps, Zlatan, Läski-Ovi, Orpik, Tom Wilson
Glenfarclas 12 en ole ikinä maistanut, mutta Glenfarclas 105 nautiskelleena otan silti kantaa tähän. Uskoisin että kyseessä on Glenfarclasin tyylille uskollinen sherryinen viski, mausta löytynee rusinaa, vaniljaa, toffeeta yms. Riippuu tietysti minkä tyylinen viski La Flama Blancalle uppoaa, mutta uskoisin ettet tuohon pety. :)

Tässä muutama siivu takana ja kyllä joutuu todeta ettei joutunut pettymään, normaalisti vähän savuisimmista viskeistä tulee tykättyä mutta tässä tapauksessa tuo sherrymäisyys ja vanilja tuntuu leikkivän suussa hyvinkin mukavasti.
Tätä voisi ostaa itsekkin!
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Itse en ole mikään viskisieppo, mutta pidän sekä pehmeän makuisista(Blue Label) että savuisista viskeistä. Tietääkö joku asiantuntija mitään viskiä joka olisi näiden makujen yhdistelmä? Joku sellainen mieluusti, jota löytyy Heathrown T5 Duty Free shopista, jossa on melko laaja valikoima, mm 350 eri single malt viskiä. Eli ei mitään harvinaista tuotetta, jota ei myydä juuri missään, vaan joku edes hiukan yleisempi vaihtoehto.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tietääkö joku asiantuntija mitään viskiä joka olisi näiden makujen yhdistelmä?

Lagavulin Distiller's edition voisi olla aika lähellä. Oman viskihyllyni antimista toinen kuvaukseen osuva voisi olla Laphroaig Triple wood, joka on kylläkin jo paljon savuisempi eikä ihan niin pehmeä, vaikka en sitä mitenkään tosikkomaiseksikaan menisi kutsumaan (vrt. vaikka Bruichladdien 12yo).
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lagavulin Distiller's edition voisi olla aika lähellä. Oman viskihyllyni antimista toinen kuvaukseen osuva voisi olla Laphroaig Triple wood, joka on kylläkin jo paljon savuisempi eikä ihan niin pehmeä, vaikka en sitä mitenkään tosikkomaiseksikaan menisi kutsumaan (vrt. vaikka Bruichladdien 12yo).

Ääni myös Lagavulinin Distille's editionille. Pehmeyttä ja savuisuutta ei varmaan pysty paremmin yhdistämään.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Miltä vaikuttaa? Tuo on ollut jo tovin harkinnassa, toistaiseksi hinta on estänyt spontaanin ostoksen. Hieman heikosti ollut missään pubeissakaan tarjolla, että olisi päässyt maistamaan.

Ei ole Octomore aloittelijan kamaa. Volttejahan on sen verran, että hyvin voi laittaa myös vettä sekaan. Itse kuitenkin juon Ocotmoren ilman vesitilkkaa. Savua on niin paljon, että parin oluen (tai Magnersin) jälkeen saattaa savuaromia vielä irrota ikenistä, :-) Ei missään nimessä paras viski jota olen juonut mutta erikoisuudessaan ihan omassa genressä.

Hyllyssä myös Octomore 5.1 jonka PPM 169 mutta siinä mennään jo hifistelyn puolelle jos niiden eroja aletaan ruotimaan. Itse ajattelin kyllä Alkoon tilata tuon 4.1:n sillä uskon, että pullon hinta tulee nousemaan huomattavasti lähivuosina niin voin tuon nykyisen tyhjentää hyvillä mielin.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Black Bush, irlanti, "maan makuista" savuinen ja tumman rehevä makunautinto suoraan irkkujen parhaalta perinnepajalta Bushmilsiltä. Hinta-laatusuhde järkyttävän hyvä 36 egeä, ero valkoetikettiseen perusbusaan vain 7-8 euroa eli aina kannattaa valita se musta pullo.
Linnunmaitoa! X D Aaaaaaah!!

editaatio: kunnon viskiasiantuntijat tietenkin lukevat tämän ns. peruskamaksi mutta sieltä puoleltahan tämä on ainakin omasta mielestä ehdotonta eliittiä.Eli suosittelen sille edullisen budjetin opiskelijallekin siinä kuin pienituloiselle eläkeläiselle jos laphroaaagit ja muut vievät kuukauden asuntovaunurahat.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös