Viskin ystävät

  • 545 806
  • 2 043

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No nyrkkisääntönä jotta kun pullossa on alle 1/4 osa, juo pois kuleksimasta

Itse sanoisin, että kunhan korkki on kostea(=tiivis), niin ongelmia ei tule laadun kanssa. Välillä siis pulloa kyljelleen myös korkin ollessa kiinni niin hyvä on.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse sanoisin, että kunhan korkki on kostea(=tiivis), niin ongelmia ei tule laadun kanssa. Välillä siis pulloa kyljelleen myös korkin ollessa kiinni niin hyvä on.

Pulloon jää tuossa vaiheessa jo niin paljon ilmaa, että se pilaa viskin. En tuollaista 1/4 tai vajaampaa pulloa kovin pitkään pitäisi hyllyssä, melko nopeasti alkaa laatu heikkenemään. Tai nopeasti ja nopeasti, viikoista tai kuukausista siinäkin puhutaan. Mutta mitä enemmän pullossa on ilmaa suhteessa juomaan, sitä nopeammin menee pilalle.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pulloon jää tuossa vaiheessa jo niin paljon ilmaa, että se pilaa viskin. En tuollaista 1/4 tai vajaampaa pulloa kovin pitkään pitäisi hyllyssä, melko nopeasti alkaa laatu heikkenemään. Tai nopeasti ja nopeasti, viikoista tai kuukausista siinäkin puhutaan. Mutta mitä enemmän pullossa on ilmaa suhteessa juomaan, sitä nopeammin menee pilalle.

Tuokin on kyllä varmasti totta. Eli ei kannata ikäännyttää viskejä pulloissa, koska siellä se ei enään parane(ainakaan yleensä).
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitoksia vastauksista! Hyvä tietää ettei tuo ihan heti huonoksi mene. Jos kerran kuukausista puhutaan, niin ei mitään hätää. Kyllä tyhjenee nopeammin :)
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilmatilaa pullosta voi vielä halutessaan pienentää laittamalla pulloon lasikuulia taisi sitten siirtämällä viskin pienempään pulloon kun riittävästi on tyhjennyt. Itse en ole kovin nirso sen suhteen vaikka pullo olisi pitkään ollut aukikin ja reilustikin vajaana, varmasti eron huomaisi jos vierekkäin maistaisi juuri avatun pullon kanssa mutta suuria laadun heikkenemisiä en kyllä ole havainnut vaikka itsellä pullot tyhjenevät yleensä todella hitaasti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olin etsimässä tänään hot whiskey -aineksia niin Alko tuotti mukavan yllätyksen: kiinnostava The Irishman 70, missä on käytetty sekoituksessa 30% pot still -metodilla tehtyä viskiä ja sitten 70% mallasviskiä. Saanut edullisuuteensa nähden todella hyviä arvioita eri viski-sivustoilla. Sikäli kun tässä olotilassa pystyy kunnolla maistamaan niin oli sekä hyvää että mielenkiintoisen erilaista irlantilaista tavaraa, pehmeää ja täyteläistä. Ja kuulemma jo yli vuoden ollut Alkon valikoimassa - ei tässä elämänvaiheessa näköjään seuraa edes todella tärkeitä asioita... (Tuskinpa tässä skottilaista hädin tuskin edes kahdesti tislattua savujuomaa ylihifistelevässä ketjussa tätä on kuitenkaan vielä mainittu.)
 

Petro

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Tuli tuossa Alkosta haettua pienen tauon jälkeen Caol Ila 12yo ja DoubleWood 12yo. Eiköhän ainakin toinen tule viimeistään torstaina korkattua Bluesin peliä odotellessa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toissapäivänä lähti tilaukseen Dalmoren King Alexander III ja Glenmorangien the Signet. Toimittajan mukaan pitäisi tänään/huomenna tulla kuriiri oven taakse.

Onko kukaan maistellut tota Ardbegin Almost There:iä?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tuossa Alkosta haettua pienen tauon jälkeen Caol Ila 12yo ja DoubleWood 12yo. Eiköhän ainakin toinen tule viimeistään torstaina korkattua Bluesin peliä odotellessa.

Mitä Caolista tykkäsit? Sain vastaavan lahjaksi tässä jonkin aikaa sitten ja maistuu kyllä mulle. Sopivan savuista tavaraa. Vertailukohtana ovat olleet Laphroaigin 10yo, Triplewood ja Quartercask. Hyviä toki kaikki.

Mitä palstan viskiasiantuntijat pitävät parhaana savuviskinä sellaiselle, jolle ym. tuotteet maistuvat?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitä palstan viskiasiantuntijat pitävät parhaana savuviskinä sellaiselle, jolle ym. tuotteet maistuvat?


Makuja on monia.. mutta Islayn tuotteet mainittiin, niin Laphroaig Quater Cask ja Lagavulin 16yr on ton kategorian suosikkeja (normituotteista)
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Mitä Caolista tykkäsit? Sain vastaavan lahjaksi tässä jonkin aikaa sitten ja maistuu kyllä mulle. Sopivan savuista tavaraa. Vertailukohtana ovat olleet Laphroaigin 10yo, Triplewood ja Quartercask. Hyviä toki kaikki.

Mitä palstan viskiasiantuntijat pitävät parhaana savuviskinä sellaiselle, jolle ym. tuotteet maistuvat?

Kokeile Ardbegin perus-10yo. On väriltään vähän vaaleampi mutta aromi on erinomaisella tavalla hedelmäisen savuinen. Tämä on Quarter Caskin ohella yksi Islay-suosikkejani.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko kukaan käynyt uudella Viking Grace laivalla? Eikös tuolla pitäisi olla kohtuullisen hyvä valikoima viskiä ja ymmärtääkseni vielä oikeaan tax free hintaan?
Tuli pakollinen työmatka tuonne ensi kuussa ja ajattelin viskivalikoimiani täydentää kassin, parin verran.
 

Petro

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Mitä Caolista tykkäsit? Sain vastaavan lahjaksi tässä jonkin aikaa sitten ja maistuu kyllä mulle. Sopivan savuista tavaraa. Vertailukohtana ovat olleet Laphroaigin 10yo, Triplewood ja Quartercask. Hyviä toki kaikki.

Mitä palstan viskiasiantuntijat pitävät parhaana savuviskinä sellaiselle, jolle ym. tuotteet maistuvat?

Caol maistuu omaan makuun loistavasti. Savuisuutta ei tunnu olevan ainakaan liikaa ja ajattelinkin seuraavaksi kokeilla saarelta jotain savuisempaa. Maistettua tuli myös uutena DoubleWoodin 12 vuotista, mikä oli hyvin positiivinen yllätys. Pehmeä ja hunajainen maku jäivät päällimmäisinä mieleen. Kaveria käännytellessä viskeihin tuli myös Jamesonia juotua, mutta sitä ei näihin voi verrata oikeen mitenkään.

Harkinnassa ovat nyt siis saarelta jotain savuisempaa ja mahdollisesti JW:n Green ja Blue Label. Onko edellämainituista muilla kokemuksia? Dubaihin lähdössä parin viikon päästä ja tarkoitus olisi muutama pullo tuoda mukana.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Green Label ei kovin kummoista ole, mutta Blue Labelhan on todella pehmeää jopa silkkistä, jos sellaisesta mausta pitää. Itse pidän hinta/laatu suhdetta olemattomana.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Blue Labelia saa joillain laivoilla 20cl pulloissa. Hyvä testikoko, ei tartte omaisuuksia uhrata maistamista varten. Samoin testailuihin laivoilta saa Labhroaigin kolmen 3,75 pullon settiä, sekä Taliskerin kolmen 20cl pullon settiä. Nää on tutustumismielessä erinomasia hankintoja ruattinlaivoilta.
 

NallePyh

Jäsen
Suosikkijoukkue
se lahtelainen
Samanlaisia ensimmäisen maailman ongelmia täälläkin. Kaapissani on yleensä mm. Laphroaig Quarter Cask, Talisker 10yo, Ardbeg 10yo. Satunnaisesti hankittuna mm Lagavulin 16yo, muttei se iske ihan samalla tavalla kuin edellä mainitut. Caol Ila on sitten jo ihan liian 'pliisua'. Mitä seuraavaksi? Joku Bowmore tai Bruichladdich?
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Monilla tuntuu olevan hyvia herkkuja maisteltavana. Minun suosikkini on ollut jo pitemman aikaan scottilainen doublewood single malt whisky nimeltaan The Balvenie. Minun makuuni eritain pehmea, sujuva, pikkasen sirtuunalle ja hunajalle maistuva tuote.

En tieda saako sita Suomesta (korjaan Alkosta), mutta jos jossakin osuu vastaan, niin suosittelen lampimasti. Sopii hyvin myos latkamatsien kera nautittavaksi kotioloissa. The Balvenie | Home Page
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...suosikkini on ollut jo pitemman aikaan scottilainen doublewood single malt whisky nimeltaan The Balvenie...
Kokeilepas sitten niitä vanhempia versioita, 21 vuotias port wood tynnyrissäkin kypsytetty on tietysti ko. tislaamon kuningasjuoma.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Omaan makuun parhaiten sopii Lagavulin 16yo ja Talisker 10yo. Talisker on varsinkin erittäin positiivinen yllätys koska ns. jouduin ostamaan sitä niukasta valikoimasta lentoasemalta ja olin jostain syystä hieman epäileväinen. Ardbeg 10yo on myös maistuvaa, mutta ei omasta mielestä yllä noiden kahden tasolle. On jo jonkunverran aikaa kun sitä viimeksi join, mutta muistelisin, että savunmaku oli jotenkin terävä omaan suuhun.

Rupeaa kyllä vihuliaisesti viskihammasta kolottamaan näitä lukiessa, että mahtaakohan joutua narauttamaan Taliskerin auki Rangersin peliä odotellessa.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Monilla tuntuu olevan hyvia herkkuja maisteltavana. Minun suosikkini on ollut jo pitemman aikaan scottilainen doublewood single malt whisky nimeltaan The Balvenie. Minun makuuni eritain pehmea, sujuva, pikkasen sirtuunalle ja hunajalle maistuva tuote.

En tieda saako sita Suomesta (korjaan Alkosta), mutta jos jossakin osuu vastaan, niin suosittelen lampimasti. Sopii hyvin myos latkamatsien kera nautittavaksi kotioloissa. The Balvenie | Home Page

Kyllähän Balvenie Double Woodia Alkosta saa vajaan 60 euron hintaan. Tuosta alempana mainitusta 21 vuotiaasta Port Woodista saakin sitten pulittaa yli 130 euroa.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Balvenie DoubleWood näytti olevan Alkossa 52 euroa kun äsken tarkistin huvikseni viskihyllyn.

Savuviskien ystäville Alkosta löytyy hieman erilainen tuttavuus, irkkulainen single malt nimeltään Connemara. Hinta on järkevähköt 41 euroa. Mielenkiintoisen erilainen savu/turve, seassa hieman sitruunaa. Kannattaa kokeilla.
Caol Ila Moch oli myös erinomaista kamaa, mutta sitä ei taida Alkosta saada. Hyvin viskin makua kuvasi mielestäni etikettitekstissä tunnelmoitu "meren rannalla hiipuva kokko".
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Savuisten viskien ystävälle oikeastaan kaikki Islayn tuotteet ovat oivaa kamaa. Caol Ila on oikein oivaa, myöskään Ardberg, Lagavulin tai Laphroaigh eivät petä.

Itse kun viskiä ostan, niin Talisker on valinta(siis ns. perustuotteista). Suosittelen kokeilemaan. Noi Walkerit jättäisin jäliin, blendejä saa halvemmallakin. Tietty toi Blue Label on kulttiasemassa, ja ei tuo jo jonkun mainitsema pikkupullo nyt paha ole. Ylipäätään kaipaisi enemmän noita pienempiä pulloja, kiva ostaa kokeilumielessä 0,7/litran pullo. Toisaalta, ei noi isotkaan ole hyllyyn pilaantuneet:)
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika montaa laatua on tullut maisteltua ja nyt olen kyllä löytänyt viskin, joka meni heittämällä oman listani ykköseksi: Hakushu single malt 12y. Tuota kun olen muutamana iltana makustellut, niin tuntuu, että joka kerta löytää jonkin uuden "maun" siitä. Pitäisi perehtyä enemmän noihin japanilaisiin viskeihin, mutta eipä näistä paikallisista Alkoista oikein tunnu löytyvän. Olisikohan Helsingissä jokin tietty paikka jossa olisi hyvät valikoimat?
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
...Lagavulin tai Laphroaigh eivät petä.

Tuo on itsellenikin se kaksikko, mitä täytyy löytyä baarikaapista aina. Mikään ekspertti en viskeissä ole, vaan Lagan löysin, kun sain pullon synttärilahjaksi ja Laphroaighin, kun baarimikko sitä suositteli. Muitakin merkkejä tulee ajoittain kokeiltua, mutta ei ole tuon kaksikon rinnalle yltäneitä löytynyt vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös