Viskin ystävät

  • 545 798
  • 2 043

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jatkettiin viime lauantaina:

Bruichladdich Black Art 2 22yo
Bruichladdich 17yo Rum Cask
Bruichladdich Fino Sherry 1992
Bruichladdich Octomre Comus 4.2
Bruichladdich Rock
Bruichladdich 15yo
Kilchoman 2010 Spring Launch
Laphroaig (nyt en muista pullottajaa mutta oli yksittäispullotus keraamisessa pullossa)
Laphroaig PX
Macallan Fine Oak
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Macallan Fine Oak
Tuo tuli Virosta mukaan, kuten myös 15 Glenfiddish solera ja Glenlivet 16 vuotias Nadurra.
Fine oak testattu ja hyvää oli, vaikka pidän kyllä vieläkin enemmän Cherry oak versiosta. 15 vuotiaat Macallanit ovat saaneet aika huonot arvostelut, joten seuraavaksi hankitaan 18 vuotiaan Fine- ja Cherry oak.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Glenlivet 16 vuotias Nadurra.

Suodattamattomana aika erilainen, kun Glenlivetit muuten. Ainakin mulla maistu heti pullon avauksen jälkeen aika terävälle, mutta muutama viikko avauksen jälkeen alkoi toimia loistavasti. Hetki avattuna tekee monelle muullekin viskille ihan hyvää.

Poikkeus vahvistaa säännön. Macmyra merkkinen viksi maistuu vielä 4,5v pullon avaamisen jälkeen ihan hyvä pahalle, kun heti avauksen jälkeen. En suosittele!
 

Stonemaki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, New Jersey Devils, Tampa Bay Buccaneers
Sain tulkkarina Laphroaigin Quarter Cask flindan. On kyllä niin mun makuun, että huhhuh. Pirun savuinen ja sehän passaa. Aiemmin suosinut Highland Parkia, kuten olen tässä ketjussakin tainnut mainita. Nyt täytyy kuitenkin alkaa tutustua Laphroaigin tuotoksiin vähän syvemmin. Sen verta hyvä haku oli tämä.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Eilen huuhtelin rankan työvkon alas Chivas Regal 12 v, joka on kyllä pehmeä ja ns. helppoa juotavaa blended-viskiä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun tuossa tuli ilmoitus duunin pikkujouluista, ajattelin kysäistä täältä osaako kukaan sanoa minkälainen viskitarjonta Baltic Princessin taxfreessä on nykyään? Lähinnä nuo single maltit kiinnostaa mutta en katso huonosti jos on hyvää blended-tuotantoa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Suodattamattomana aika erilainen, kun Glenlivetit muuten. Ainakin mulla maistu heti pullon avauksen jälkeen aika terävälle, mutta muutama viikko avauksen jälkeen alkoi toimia loistavasti. Hetki avattuna tekee monelle muullekin viskille ihan hyvää.

Poikkeus vahvistaa säännön. Macmyra merkkinen viksi maistuu vielä 4,5v pullon avaamisen jälkeen ihan hyvä pahalle, kun heti avauksen jälkeen. En suosittele!

Kieltämättä, 12 vuotiasta ja master distillers editionia on hyllyssä ja kyllä tuo selkeästi poikkeaa niistä. Tosiaan heti avattuna, tuli lähes mäntyinen tärpätin maku, mutta kun seissyt hetken lasissa, alkoi maut avautua ja pistävyys kadota.
Pitänee kokeilla taas tänään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kun tuossa tuli ilmoitus duunin pikkujouluista, ajattelin kysäistä täältä osaako kukaan sanoa minkälainen viskitarjonta Baltic Princessin taxfreessä on nykyään? Lähinnä nuo single maltit kiinnostaa mutta en katso huonosti jos on hyvää blended-tuotantoa.

Noh, ihan ok on. Mutta, petyin kyllä toisaalta. 15 vuotias glenfiddish solera (Jim Murrayn viskiraamattu 94,5p/100) oli edulliseen hintaan, muistaakseni 41€/L ja lähtikin mukaan. Pari erikoisempaa Macallanin pulloa, mutta ainakin viskiraamatun mukaan ne kaksi saivat alle 80p joten jäivät hyllyyn
Lisäksi pari kolme Glenlivetiä osui silmiin. Muutamia oikean erikoisiakin.
Kyllä sieltä 3-4 hyvää single maltia mukaan saa helposti.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kun tuossa tuli ilmoitus duunin pikkujouluista, ajattelin kysäistä täältä osaako kukaan sanoa minkälainen viskitarjonta Baltic Princessin taxfreessä on nykyään? Lähinnä nuo single maltit kiinnostaa mutta en katso huonosti jos on hyvää blended-tuotantoa.

Netistähän nuo näkee, Tallinkin vironkielisiltä sivuilta: Tallink Silja Line (linkki Tallink Siljan shoppailusivuille).
Siitä klikkailet "Kange alkohol" ja "Vaata kogu hinnakirja" niin löytyy viskit kivasti lajiteltuna. Toki kaikkia noita ei välttämättä laivalla ole saatavilla, mutta yleiskäsityksen valikoimista saa. Lisäksi voi olla jotain erikoistarjouksia valikoiman ulkopuolelta.
 
Onkos joku jo ehtinyt maistamaan J.W. Gold Label Reserveä? Vanha 18-vuotias Gold Label kun on jäänyt pois tuotannosta ja sen tilalle on ilmeisesti tullut 18-vuotias Platinum Label. Niin että onko tämä uusi Gold Label Reserve, jonka ikää yhtiö ei kerro, mistään kotoisin?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen yrittänyt jo tässä vuoden parin verran korruptoida hyvää frendiä viskin maailmaan. Itse Islay-miehenä olen aina noin niinkuin yleensä nauttinut kyseisiä tuotteita(huom! poikkeuksia löytyy, ehdottomuus tässä asiassa on pöpiä) ja samalla tyrkyttänyt kaverille. Noh, pitkin hampain on jätkä vastannut Uisgen kutsuun ja aina on joutunut ottamaan järkyttävän määrän olutta/whatelse päälle.

Noin 4kk takaperin kaveri tokaisi yhtäkkiä ettei voi sietää savun makua. Tämä tuli tilanteessa missä olin kaatanut hänelle jotainmitälie blendediä. Grousea tais olla. Enivei, heti piristyi miehen ilme ja kehui 'niihin edellisiin' verrattuna. Tietysti mä nauroin tilannetta ja ihmeteltiin koko sakin kesken miksei tämä jannu ollut maininnut asiasta noin niinkuin aiemmin.

Tänä iltana tarjosin samaiselle frendille Yamazakin 12v ja oih. Mies oli täysin myyty, puhui heti oman ostamisesta.

Kaikki Uisgen ystävät snaijaa mun hyvän fiiliksen tästä. Ens viikolla sitten pikkujouluristeily ja Tallinnan superalkon tarjonnan selvitys.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs

Hienoa että pitkäjänteinen käännytystyö kantoi hedelmää. Kaikille tuo savunmaku ei vaan sovi, kuitenkin todella voimakas aromi kyseessä. Itsekin olen muutaman kaverin saanut houkuteltua viskien pariin, mukavaa illanviettojen yhteydessä porukalla fiilistellä single malteja.

Taannoin tarttui Alkosta mukaan herätepullona Juran Superstition. Löytyi nimittäin 0,35 litran koossa. Alko on ottanut pienempiä single malteja valikoimaansa sillä olen bongannut lähi-Alkossa Taliskeria 0,2-kokoisena, ja jotain muitakin sampleja. Ihan hyvä trendi kun isot lekat maksavat Alkossa turhan paljon. Superstition irtosi mielestäni kohtuulliseen hintaan, 28 euroa ja sentit päälle.
Superstition on kelpo saarelaisviski. Kevyttä savunturvetta, mutta myös jotain merellistä makua, liekö mausteita ja suolaisuutta. Naapuri-Islayn vaikutus tuntuu, mutta ei liikaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikille tuo savunmaku ei vaan sovi, kuitenkin todella voimakas aromi kyseessä. Itsekin olen muutaman kaverin saanut houkuteltua viskien pariin, mukavaa illanviettojen yhteydessä porukalla fiilistellä single malteja.
Olen varmasti tästä aiemminkin kirjoittanut tänne, mutta itselleni tuo savunmaku juuri sopii. Se oli se tekijä, miksi kiinnostuin viskeistä. Sitä ennen viskit oli olleet itselleni vähän sellainen "nojooh, kaipa tätä juo ennemmin ku turpiinsa ottaa" tapaus. Kun maistoin ensimmäistä kertaa kunnon savuisia viskejä niin jo rupesi avautumaan koko homma tuon jalon juoman suhteen. Jostain syystä olin ennen vähän peljännyt noita savuisia viskejä niitä edes maistamatta, kenties sellaisten mielipiteet vaikuttivat asiaan jotka eivät noita voi sietää. Tein sitten johtopäätelmiä siltä pohjalta. Väärässä olin.

Tuota kautta nyt on muunlaisetkin viskit ruvenneet menemään paremmin alas, mutta kyllä se silti noihin savuviskeihin mieltymys kallistuu ja tuskin muuta tulisi itselleen ostettua.

Myös tämän olen sanonut aiemmin, mutta oluessa taas se savuisuus, ainakin erityisen erottuvana ominaisuutena, ei nappaa jostain syystä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ensin tarjoan Islaytä (yleensä Laphroaigia).. jos ei uppoa, koitan Speysideläistä (yleensä Cardhua)..

Jos ei uppoa, niin siirryn masentuneena tarjoamaan Irkua (yleensä Bushmillsiä).. jos ei uppoa ollaankin kahden vaiheilla, lähetäänkö skotti blendeihin vain koitetaanko bourbonia..

jos ei uppoa, ostan miähelle jotain kirkasta (yleensä venäläistä vodkaa) ja jätän yrittämisen siihen...
 

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sain tuossa joku aika sitten täydennystä omaan viskikaappiini varpajaislahjoina.

Glenlivet 12 yo ja sitten Ardbegin Corryvreckan joka on siis 57,1 % vahvuudeltaan. Muuten pidän paljon kyllä Arbegistä, (kukapa ei) mutta tuossa Corryvreckanissa tahtoo nuo prosentit maistua läpi. Ei sovi mun suuhun niin hyvin, kuin esim. tuo Glenlivet. Lisäksi kaapissa on myös Jura Superstition, joka oli todella positiivinen yllätys kun ensimmäisen kerran maistoin. Savunmaku ei ole tässä tuotteessa se ykköselementti, vaan mielestäni täydentävänä ominasuutena, lähinnä vivahteena. Blendeistä joita olen hallussani pitänyt, täytyy nostaa esiin Green Label, joka allekirjoittaneelle maistui oikein hyvin.

Ensimmäisen kosketukseni savuviskeihin sain n. viisi vuotta sitten Laphroaigilla, ja olin mennyttä kalua. Nykyään tuo Lappari ei maistu enää niin hyvin kuin ennen, sillä sen savun maun jälkeen, maistuu suussa lähinnä viina. Siinä ei mielestäni muut maut nouse ollenkaan esiin, ja takapotku meinaa nostattaa viskin pötsistä takaisin pureskeltavaksi. Joko maku tai makuaisti on muuttunut.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Corryvreckanissa tahtoo nuo prosentit maistua läpi.

... Nykyään tuo Lappari ei maistu enää niin hyvin kuin ennen, sillä sen savun maun jälkeen, maistuu suussa lähinnä viina.


Kokeile näitä tilkalla vettä...

Ja Lapparista Quater Cask ja vesi... ehkä aromikkain Lappari.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Uni- ja polvilääke

Highland Park, 12yo.

Tuli kokeiltua perjantaina ja sunnuntaina yhdet möykyt. Toimii!

Otanpa taas tänä iltana.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nordiksen viskilasit ovat olleet samoja onnettomia vaikka olen muutaman kerran hymyillen antanut palautetta asiasta. No tänään iskettiin sitten kouraan ekaksi konjakki- ja toisella kertaa mikäliedrinkki-pitkälasi. Noilla hinnoilla oli helvetin lähellä etten peruuttanut tilausta ihan silkasta vitutuksesta. Hommaisivat edes perus tumblereita perkele.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tämän voisi varmaan tarkistaa itsekin, mutta jos jollakin on tietoa.. Eräs kaikkien aikojen suosikkiviskeistäni Scapa hävisi jo joitakin aikoja sitten ainakin Kuopion alkoista. Onko tämä vain paikallinen ilmiö vai onko se poistunut alkon valikoimista kokonaan? Osaisiko joku viskeistä enemmän tietävä sanoa, että mikä/mitkä viskit olisivat samankaltaisia luonteeltaan. Scapahan ei ole kovin savuinen viski. Pidän kyllä savuisistakin Islay-tuotoksista, mutta tuo Scapa iski kuitenkin minun makuhermooni kunnolla.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Ei ehkä pitäis tulla tänne ammattilaisten sekaan riehuun, mutta Talisker toimii aina, vaikka en mikään suuri viskin ystävä olekaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös