Girardi #5
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- NY Rangers ja Kalapa
Joulupukki kävi talossa ja toi mm. Bowmore Small Batch jonka jo tuhosin yöllä sekä The Snow Grouse, Clan Murray ja Grant's Family Reserve -viskit, kyllä kelpaa.
Ja litran Talisker Dark Storm oli tarjouksessa 39.90. Huh.
Glenfiddichin laadusta.
Glenfiddich on maailman eniten myyt SingleMalt. Sen osuus koko SingleMalt myynistä maailmassa on n 35%. Se kuuluu Speysideläisiin viskeihin. Puristipiireissä toki halveksitaan sen "bulkki"maista myyntivolyyymiä. Se onkin hyvin kevyt ja helppo viski, siitä ehkä suosio. Ei IMO mitenkään parhaita Speysideläisiä (joihin luen sitten kyllä Cardhun)
Gourmondoon olisi jälleen menossa tilaus ja nuo *edulliset single maltit herättävät suurta kiinnostusta. Osaisiko joku kertoa lyhyesti mielipidettä esim. tuosta Finlagganin tai Glenfiddichin laadusta. Glenlivettiäkin toki saa tuohon hintaan mikä olisi tunnetumpaa, mutta tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Muutenkin kaikki tipsit "näitä on pakko maistaa" kategoriasta ovat tervetulleita, kun kokemukseni oikeasti laadukkaista viskeistä on varsin neitseellinen. Edellisen kerran sain täällä vinkiksi ostaa Cardhua kun tuote piti poikkeuksellisesti saada alkosta ja siihen olin kyllä varsin tyytyväinen.
*Linkki Gourmondo.de olutsivustolle
Talisker Storm ja 10 olivat itselläni eilen rinnakkainmaistelussa ja melkoinen erohan noiden kahden väliltä löytyi. Storm oli kymppiä selvästi savuisempi ja pippurisempi, myös "karkeampi". Ikämääritystähän tuossa ei ole, mutta jostain luin, että 3-25-vuotisia tuo sisältää. Sanoisin, että nuoren puolelle kallistuu enemmän. Raju, mutta omaan makuuni oikein miellyttävä makuelämys joka tapauksessa. Erittäin hyvä viski, mutta en osaa sanoa kumpi noista loppupeleissä on parempi. 10 tuntui Stormin rinnalla jopa vähän hedelmäiseltä ja ehkä aavistuksen pliisulta, mutta jälkimmäinen varmaan korjautuu juomalla nämä erikseen.
Todella hyvää viskiä. Huomattavasti parempaa kuin "peruskymppi". Itse ostin tuota myös laivalta kun oli tarjouksessa ryöstöhintaan 38,90€.Tänään voisi herkutella synttäreiden kunniaksi laivalta tuodulla Talisker Dark Storm -putilolla, normi Talisker on tuttua ja hyvin minun viskimakuun käypää joten odotukset ovat korkealla. Tämä litran pullo maksoi laivalla 60€.
Viskikonttorin arvio.
Tuli ostettua Tallinnasta pullo, kun etukäteen katsottuja valintoja ei ollutkaan tarjolla. Joku on kehunut tuota hedelmäiseksi, mutta itse en löytänyt hedelmäisyyttä yhtään. Tämän viskin viljainen tms. maku on juuri sellainen josta en itse pidä. Pullo tyhjeni kaatoviskinä, nautiskeluun tuosta ei ollut.Onko kukaan muu maistanut Old Pulteney 12yo Single Malt viskiä? Hommasin pullon hetken mielijohteesta, kun muistin lukeneeni siitä melko ylistäviäkin arvioita, mutta jostain syystä tämä ei kuitenkaan vakuuttanut. Maistoin tuota tässä nyt kuukausi avaamisen jälkeen eikä maku oikein ole tasoittunut vieläkään. Pitänee vielä koittaa tuota pienen vesitilkan kanssa, jos se siitä oikenisi.
Näistä itselleni tuttuja ovat seuraavat:Netistä ehdin tilata seuraavat juomat:
...
Pysyykö tavara kunnossa, jos säästelen sitä avaamattomana kaapissa. Esim. 10vuotta? Jos vaikka siinä ajassa olisi makuaisti tottunut savuisempaan tuotteeseen.
Toivotaan näin. Joskus olen täältä lukenut, että avattuna pulloa ei saisi säilyttää muutamaa kuukautta kauempaa. Avaamattomista ei muistaakseni olla puhuttu.Säilyy ja todennäköisesti paranee.
Toivotaan näin. Joskus olen täältä lukenut, että avattuna pulloa ei saisi säilyttää muutamaa kuukautta kauempaa. Avaamattomista ei muistaakseni olla puhuttu.
Mihin muuten perustuu se, että monesti leffoissa näkee, että viski on kaadettu pois pullosta sellaiseen "tarjoilu"astiaan. Onko tuollaisessa mitään makuun vaikuttavaa syytä vai onko syynä vain hieno ulkonäkö.
Tämänsuuntaista olen itsekin lukenut. Jos pullo on lähes täysi niin 2-3 vuoden säilytys ei ole ongelma. Itselläni ei ole kokemusta usean vuoden säilytyksestä avatuissa pulloissa, vuosi on maksimi ja tällöin viski oli vielä yhtä hyvää kuin uutena. Avatussa pullossa maku usein jopa paranee muutaman kuukauden aikana.Avaamattomana ei mene miksikään tosin korkki saattaa kuivua. Avatuissa hyvä nyrkkisääntä, että kun pullossa on enää neljänne jäljellä niin sen jälkeen se olisi hyvä tuhota jokusen kuukauden sisällä.