Mainos

Visa Sormusten Herrasta

• 3 336
  • 38

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti muaddib

11. LOTR –trilogian 2. kirja on nimeltään Two Towers (Kaksi Tornia). Mitkä ovat nämä kaksi tornia?

No, elokuvan perusteella nämä tornit ovat todellakin Isengardin Orthanc ja Mordorin Barad-dur. Oma tulkintani TWo Towers -kirjan perusteella voisi olla se, että kyseessä ovat Minas Morgul tai Barad-dur ja Orthanc. Minas Tirithin pois jättämistä voisi puoltaa se, että MT:stä puhutaan enemmän vasta 3. kirjassa.

Nimittäin! Tosiasiassa edes Tolkien ei ollut tyytyväinen 2. kirjan nimeen - tämä käy ilmi teoksesta 'Letters of JRR Tolkien', jossa edes hän ei osaa päättää torneista!

Tuosta Letters of JRR Tolkien-teoksesta käy myös ilmi, että Tolkien itse tarkoitti Kahdella tornilla Orthancia ja Minas Morgulia. Täten, mielestäni ainoa oikea vastaus on tuo, jos kerran Tolkien itse on sitä tarkoittanut. Minua ei voida edes syyttää, että ajaisin omaa etuani, koska vastasin väärin mikäli Orthanc ja Minas Morgul hyväksytään ainoiksi oikeiksi vastauksiksi.

Tolkien oli alunperin vienyt kustantajalle kuuden kirjan luonnokset (muistaakseni kyseessä oli tuolloin vasta luonnokset). Kustantaja oli ilmoittanut, että sarjasta pitää tehdä kolmiosainen ja Tolkienin on keksittävä kolmelle kirjalle nimet. Tolkien ei pitänyt tästä, mutta keksi hätäisesti nimet - Fellowship of the Ring, The Two Towers ja The Return of the King.

EDIT: Luin muadibbin viimeisen lainaamani virkkeen aluksi väärin, joten saattaakin olla, että kirjoitin väärin tuohon yläpuolelle. Selvitän asiaa ja kirjoitan kohta enemmän.

Sen kuitenkin tiedän, että Tolkien kuvitti itse sarjansa yhteen painokseen kansikuvat. Tuon sarjan kakkososan kannessa ovat Minas Morgul ja Orthanc.

Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tuosta Letters of JRR Tolkien-teoksesta käy myös ilmi, että Tolkien itse tarkoitti Kahdella tornilla Orthancia ja Minas Morgulia. Täten, mielestäni ainoa oikea vastaus on tuo, jos kerran Tolkien itse on sitä tarkoittanut. Minua ei voida edes syyttää, että ajaisin omaa etuani, koska vastasin väärin mikäli Orthanc ja Minas Morgul hyväksytään ainoiksi oikeiksi vastauksiksi."

Sinänsä outoa, koska eihän MM:stä juurikaan puhuta vielä kakkossosassa...taidetaan mainita että siellä sormusaaveet hilluvat mutta...

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Virheitä?

Viestin lähetti varjo
paaaaha virhe...

"Morgoth eli Melkor."

Eli siis Melkor on alkuperäinen nimi, Morgoth on haltioiden yms. antama kutsumanimi "Valon musta vihollinen".

Eipäs ole virhe. Eihän tuo eli-sana millään tavalla määrittele nimien kronologista järjestystä. Tokihan kaikki tietävät, että Melkor oli tosiaan tuo alkuperäinen nimi, joten tarkennus oli tietysti pätevä...

Ja siitä maailman luomisesta muaddibille: Iluvatar tosiaan loi Ainur:in(:it?), jotka loivat maailman soitollaan, mutta mielestäni Eru itsekin osallistui soittoon, joka käy ilmi mm. Hänen osuudestaan Melkorin aiheuttamien riitasointujen sulattamisessa muun soitannan osaksi. Tai näin ainakin minä olen asian tulkinnut...

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
varjo: vielä Morghothista ... se on muuten 'Dark Enemy of the World' eikä 'Light'.

Tilhi-aiheinen esseesi oli henkeäsalpaavan loistava - aivan tippa nousi kurkkuun ja pala linssiin kun tuota kirjallista mestariteosta huuli väpättäen tavasin.

Ehdottaisin sinulle 2000 €/kk taiteilijarunoilija-apurahaa, mutta tekstisi ei ole tarpeeksi tekotaiteellista, joten teoksiasi myytäisiin yli 121 kappaletta, joka on taiteellisen ilmaisun ja kaupallisen roskan välinen veteen piirretty akvarelliääriviiva.

Hienoa, hienoa!

D4:
Joo, kyllähän se Ilu siellä mukana jammaili, niin kuin sanoit.

muaddib

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
juuh näyttää siltä että on tullut tehtyä lapsus, Silmarillionissakin puhutaan juuri Maailman....

pitäisi vielä tsekata DD:n teos koska jostain minä tuon Valon olen päähäni saanut....

kiitos palautteestani vaikka aistinkin luonnollisesti piilevää vittuilua, kuitenkin selkeästi parannusta lukioaikojen 40 pisteen aineisiin...joita muuten sain 2 kpl ennenkuin opettaja totesi etten aio tehdä mitään käsialalleni tai tekstille ja alkoi antamaan sitä normaalia 60 pistettä.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti varjo
kiitos palautteestani vaikka aistinkin luonnollisesti piilevää vittuilua, kuitenkin selkeästi parannusta lukioaikojen 40 pisteen aineisiin...joita muuten sain 2 kpl ennenkuin opettaja totesi etten aio tehdä mitään käsialalleni tai tekstille ja alkoi antamaan sitä normaalia 60 pistettä.

Ei kyllä ollu tarkoitus vittuilla, kyllä oikeasti nauratti!
Hyvinhän sun käsialasta saa selvää, se on kyllä ihan ok.

muaddib

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
13. Hobitti-kirjassa Bilbo ja kääpiöt lähtevät Lohikäärmevuorelle pelastamaan kääpiöiden aarretta, mutta mikä olikaan Lohikäärmeen nimi?

Smaug tais se olla

14. Mikä oli sen ihmisen nimi, joka surmasi ko. lohikäärmeen?

Bard?

15. Entäpä miksi kutsuttiin ko. vuoren edustalla Hobitti-kirjan loppupuolella käytyä taistelua?

Ei voi muistaa

16. Kuka valmisti Silmarilit?

Feänorko se oli?

17. Ensimmäisellä ajalla Noldor-haltioiden suojaisin asumus Beleriandissa oli Gondolin, mutta kuka oli Gondolinin hallitsija?

ohi

18. Mikä oli ensimmäisen lohikäärmeen nimi?

se oli...hmm.. joku tyyliin Glaurus

19. Ensimmäisen ajan päätyttyä kaksi puolihaltiaveljestä joutui tekemään päätöksen ollako haltia vai ihminen. Toinen päätyi jatkamaan eloaan keski-maassa haltiana, ja toisesta tuli ihmisten mahtavimman valtion, Numenorin ensimmäinen kuningas. Mitkä olivat veljesten nimet?

Ei muista. Silmarillion uusinta lukuun. Arvataan että toinen oli Gil-Galad.

20. Isildur oli Elendilin poika ja hänellä oli kaksi veljeä. Mitkä olivat veljien nimet?

ohi

21. Velhoja (Istari) kerrotaan saapuneen keski-maahan viisi. Mitkä kolme näistä mainitaan Sormusten Herrassa nimeltä?

Radagast joka puuhasteli eläinten ja luonnon parissa, tietenkin Gandalf sekä kolmantena Saruman. Olen aina miettinyt että mitä ne kaksi muuta tekivät ja miksi Radagastilla oli kirjassa niin pieni rooli.

22. Entä mitkä olivat kahden muun velhon nimet?

Höh. Ei muista.

23. Mikä oli Aragornin isän nimi?

Arathorn.

24. Entä Samin isän nimi?

Setä Kompurajalka

Bonus: Oliko Balrogeilla siivet?

Oli? Mutta ei se lentänyt niillä

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Vastauksia

Ex vastasi lähes kaikkiin jatkokysymyksiin oikein. Yhdessä kysymyksessä olen näemmä itse tehnyt virheen (olisi pitänyt tarkistaa, kele) ja yhtä ei Ex, eivätkä muutkaan, tienneet.

20. Isildur oli Elendilin poika ja hänellä oli kaksi veljeä. Mitkä olivat veljien nimet?

Isildurin veli oli Anarion (kuten Ex muistikin). Muistelin, että hänellä oli toinenkin veli, Melendil, mutta äsken tarkistaessani asiaa huomasin, että Melendilhän olikin Isildurin veljenpoika (eli Anarionin poika)... Pahoitteluni väärästä kysymyksenasettelusta.

Anarionhan kuoli Barad-durin piirityksessä, mutta Melendil oli vielä niin nuori, että oli jätetty turvaan (Osgiliathiin?), eikä lähetetty mukaan taisteluun. Melendilistä tuli sittemmin Gondorin kuningas.

22. Entä mitkä olivat kahden muun velhon nimet?

Nämä siniset velhot olivat nimeltään Alatar ja Pallando. Heistä ei muuta tiedetä, kuin että menivät itään.

Bonus: Oliko Balrogeilla siivet?

Ex vastasi tähänkin oikein. Tämä kysymys on Tom Bombadillin "lajin" ohessa eniten Tolkien keskustelupalstoilla pohdittu kysymys. Minun mielipiteeni on, että alunperin Tolkien ei tarkoittanut Balrogeilla olevan siipiä (ne mm. ratsastivat hevosilla joissain varhaisissa kirjoituksissa), mutta Sormusten Herran kirjoittamisen aikoihin Balrogeilla oli siivet.

Jos jotakuta kiinnostaa nippelitieto (tai muutenkin) keski-maasta, niin tämä on hyvä linkki: http://www.glyphweb.com/arda/default.htm .

Edit: Uskomaton määrä typoja, eli futisforumiksi: Trvlr

Viimeksi muokattu:

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Palaan eilen lupaamaani aiheeseen Torneista. En mistään löytänyt varmuutta, mitä Tolkien tarkoitti trilogian toisen osan otsikolla The Two Towers/Kaksi Tornia. Kuitenkin uskon vastauksen olevan joko Orthanc ja Minas Morgul tai Orthanc ja Cirith Ungolin torni.

Näistä, kuten aiemmin sanoin, ensin mainitut ovat Tolkienin kuvittamassa kirjankannessa. Kirjassa The Letters of JRR Tolkien käy ainakin jollakin tasolla selville, että Tolkien itse pitää Orthancia ja CU:n tornia Kahtena Tornina. Alla viittaukset kyseisen teoksen kohtiin, joissa on mainittu tämä päättämisen vaikeus.

"The Two Towers gets as near as possible to finding a title to cover the widely divergent Books 3 & 4; and can be left ambiguous—it might refer to Isengard and Barad-dûr, or to Minas Tirith and B; or Isengard and Cirith Ungol (1)." [Letter #140]

"In a subsequent letter to Ranyer Unwin (#143), Tolkien is more definite that the Two Towers are ‘Orthanc and the Tower of Cirith Ungol’. On the other hand, in his original design for the jacket of The Two Towers (see #151) the Towers are certainly Orthanc and Minas Morgul. Orthanc is shown as a black tower, three-horned (as seen in Pictures no. 27), and with the sign of the White Hand beside it; Minas Morgul is a white tower, with a thin waning moon above it, in reference to its original name, Minas Ithil, the Tower of the Rising Moon (FotR p. 257). Between the two towers a Nazgûl flies."

"I am not at all happy about the title The Two Towers. It must, if there is any real reference in it to Vol. II, refer to Orthanc and the Tower of Cirith Ungol. But since there is so much made of the basic opposition of the Dark Tower and Minas Tirith, that seems very misleading." [Letter #143]

Loppujen lopuksi taitaa olla niin, että jokainen päättäköön itse mitkä nuo tornit ovat. Se on kuitenkin selvää, että Tolkien teki otsikot kolmeen osaan hätäisesti kustantajan käskystä eikä itse koskaan pitänyt kustantajan ratkaisusta eikä ainakaan toisen osan nimestä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaikken Tolkien-visoihin olekaan osallistunut niin kaikesta huolimatta sormeni työnnän soppaan.

Kahdesta tornista piti kirjoittamani oma mielipiteeni.

Kirjan luettuani (siis koko Tarun Sormusten herrasta) oli luontevaa pitää näinä kahtena tornina Mustatornia (Barad-Dur) ja Rautapihaa, mutta lukemani perusteella tein sellaisen päätelmän ettei Tolkien ole voinut päätyä näin yksinkertaiseen ratkaisuun vaan hän on ajatellut tarinan tulevaa kehittymistä (tuolloin en tiennyt hänen itsensä tyytymättömyydestä kirjojen nimiin) ja näin ollen tornit tarkoittaisivatkin Minas Tirithiä ja Minas Morgulia. Minulle tornit symboloivat enemmän valoa; pimeyttä, maailman kahtiajakoa, kuin Mustatorni ja Rautapiha. Samalla nämä tornit vihjaisivat jo symbolisesti tulevaan kuninkaan paluuseen ja siksi juuri ne olivat ne Kaksi tornia.

Ehkäpä minä sitten vain ajattelin liian monimutkaisesti ja näin menin metsään rankemman kautta.

vlad#16.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tolkienhan ei tosiaan kirjoittanut trilogiaa vaan kuuteen kirjaan jaetun yhtenäisen eeppisen kertomuksen - siinä mielessä nykyinen kolmen osan korostaminen on keinotekoista, eikä Tolkienilla varmaan ollutkaan mitään itsestäänselvää nimistöä trilogiaan, kun ei ollut ajatellut sellaista edes kirjoittavansa. Shippey tekee hyvän huomion, että kirjoitushetkellä ei ollut olemassa minkäänlaista fantasia-genreä, eikä Tolkien pitkään aikaan uskonut edes tekstinsä julkaisemiseen ja oli myös aivan varma, ettei ainakaan tule ansaitsemaan teoksella penniäkään. Vähän erilainen tilanne nykyiseen verrattuna, kun suurin osa fantasiasta on liukuhihnatuotantoa. Alunperin Tolkien kai lähti suunnittelemaan eeppistä historiaa kielille, jotka oli yhtenä alansa johtavana tutkijana autenttisesti ja yksityiskohtaisesti ensin kehittänyt. Vähän toinen asenne ja lähtökohta kuin nykyisillä fantasia-kirjailijoilla... Voi olla toki vähän ennakkoluuloinen asenne: Sormusten Herra on itse asiassa ainoa fantasiakirja, jota arvostan - ellei sitten pidä Le Guinin Maameri-sarjaa fantasiana. No, varmasti sieltä löytyy muitakin hyviä kirjoittajia muitakin, mutta Tolkien on niin poikkeuksellinen kirjailija ja henkilö, että vain vaivoin mahtuu käytännössä perustamaansa genreen.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä on kyllä offtopic niin että humahtaa, mutta ajattelin, että täällä olisi tietoa: Onko olemassa joku selvästi Tolkienin maailman inspiroimana kirjoitettu jättiteos, eli siis että joku olisi alkanut luomaan jotain edes lähellekään yhtä massiivista kuin J.R.R? Luulisi, että nuinkin vaikuttava maailma saisi äkkiä liikkeelle tusinan kirjailijoita, jotka yrittäisivät alkaa luomaan omaa mielikuvitusmaailmaansa. Edellä oli mainittu ainakin joku Dune-systeemi. Liittyykö se LOTR:iin vai onko se jotain ihan muuta? Mitä kaikkia kirjoja LOTR:iin oikein liittyy (Hobitti, Silmarillon...)?

Siinäpä muutama tätä topicia lukiessa herännyt kysymys.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikka meidän "mahdimme" kenties suuttuukiin niin pitää kyllä sanoa ettei Dyynejä kannata kovinkaan innolla verrata Tolkienin maailmaan, etenkin alkuperäisen trilogian jälkeen taso on heittelehtinyt rankasti. Kyllä näitä "omia" fantasiamaailmoja on yhdellä jos toisella kirjailijalla (Forgotten Realms, Dragon Lance...) mutta usein ne ovat vain kliseekokoelmia ja hyvinkin suppeita., tässä on suurin ero ja sanoisin että ainutlaatuinen erottava asia verrattuna muuhun fantasiaan puhumattakaan "oikeasta" taidekirjallisuudesta.

Ne kirjat: Kronologisessa järjestyksessä:

Silmarillion
Keskeneräisten tarujen kirja
Hobitti
TSH

sitten löytyy muutama lastenkirja yms.

hetkonen....tuostahan puuttuu joku, ei vain tule mieleen mikä?

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
1. Kuinka Tolkienin Maailma on Tolkienin mukaan luotu?

Luotiin Ainurin suuressa laulussa Ainulindalessa.

2. Sauron on LOTR –kirjojen pääpahis ja loppumonsteri, mutta kuka oli alun perin Sauronin lähin esimies?

Morgoth, alunperin Melkor

3. Isildur onnistui silpaisemaan Mahtisormuksen Sauronin kädestä miekalla, joka oli säpäleinä. Mikä on tämän miekan nimi?

Lännen liekki, piru kun ei nyt se haltiakielinen nimi tule mieleen

4. Gollum (Klonkku) on joskus aiemmin ollut jotain muuta kuin luolasammakon ja tietokonenörtin näköinen risteytys. Mikä ja minkä niminen otus on kysessä alun perin?

Smeagol (Väkevä), Hobitti

5. Kuinka Gollum (Klonkku) sai Mahtisormuksen käsiinsä (lyhyt versio)?

Murhasi ystävänsä Deagolin, joka löysi sormuksen Anduin -virrasta.

6. Aikana, johon LOTR-kirjat sijoittuvat, Gandalf kruisailee sangen komean konin selässä. Mikä on kyseisen mahtikopukan nimi?

Hallavaharja

7. Minkä nimiset ovat Rohanin kuninkaan Theodenin lapset?
Ainoa lapsi on nimeltään Theodred.

8. Aikakautena, johon LOTR –kirjat sijoittuvat, Gondoria ei hallitse kuningas vaan … kuka?
Käskynhaltija Denethor

9. Lothlorienin metsässä asuu kaunis haltiakuningatar Galadriel, johon Gimlikin ihastuu. Mutta mikä on Galadrielin aviomiehen nimi?

Celeborn

10. LOTR –trilogian 1. kirja on nimeltään The Fellowship of the Ring (Sormuksen Ritarit). Keitä ovat nämä Sormuksen Ritarit?
Frodo Reppuli, Sam Gamgi, Merri Rankkibuk, Pippin Tuk, Gandalf Harmaa, Aragorn Arathorninpoika, Gimli Gloinin poika, Legolas Viherlehti, ja Boromir Denethorinpoika

11. LOTR –trilogian 2. kirja on nimeltään Two Towers (Kaksi Tornia). Mitkä ovat nämä kaksi tornia?
Barad-Dur, ja Orthanc

12. LOTR –trilogian 3. kirja on nimeltään Return of the King (Kuninkaan paluu). Kenestä kuninkaasta on kyse ja mihin hän palaa?
Kuningas Aragorn Elessar. Hän palaa Gondorin kuninkaaksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy