Viestin lähetti muaddib
11. LOTR –trilogian 2. kirja on nimeltään Two Towers (Kaksi Tornia). Mitkä ovat nämä kaksi tornia?
No, elokuvan perusteella nämä tornit ovat todellakin Isengardin Orthanc ja Mordorin Barad-dur. Oma tulkintani TWo Towers -kirjan perusteella voisi olla se, että kyseessä ovat Minas Morgul tai Barad-dur ja Orthanc. Minas Tirithin pois jättämistä voisi puoltaa se, että MT:stä puhutaan enemmän vasta 3. kirjassa.
Nimittäin! Tosiasiassa edes Tolkien ei ollut tyytyväinen 2. kirjan nimeen - tämä käy ilmi teoksesta 'Letters of JRR Tolkien', jossa edes hän ei osaa päättää torneista!
Tuosta Letters of JRR Tolkien-teoksesta käy myös ilmi, että Tolkien itse tarkoitti Kahdella tornilla Orthancia ja Minas Morgulia. Täten, mielestäni ainoa oikea vastaus on tuo, jos kerran Tolkien itse on sitä tarkoittanut. Minua ei voida edes syyttää, että ajaisin omaa etuani, koska vastasin väärin mikäli Orthanc ja Minas Morgul hyväksytään ainoiksi oikeiksi vastauksiksi.
Tolkien oli alunperin vienyt kustantajalle kuuden kirjan luonnokset (muistaakseni kyseessä oli tuolloin vasta luonnokset). Kustantaja oli ilmoittanut, että sarjasta pitää tehdä kolmiosainen ja Tolkienin on keksittävä kolmelle kirjalle nimet. Tolkien ei pitänyt tästä, mutta keksi hätäisesti nimet - Fellowship of the Ring, The Two Towers ja The Return of the King.
EDIT: Luin muadibbin viimeisen lainaamani virkkeen aluksi väärin, joten saattaakin olla, että kirjoitin väärin tuohon yläpuolelle. Selvitän asiaa ja kirjoitan kohta enemmän.
Sen kuitenkin tiedän, että Tolkien kuvitti itse sarjansa yhteen painokseen kansikuvat. Tuon sarjan kakkososan kannessa ovat Minas Morgul ja Orthanc.
Viimeksi muokattu: