Kyllä tässä koko maailmassa aika moni ihminen menisi ilmaisten lippujen ja ilmaisen viinan perässä moneen paikkaan. Miksi sitten ei lätkämatsiinkin.
Ja moni niistä "virkamieskatsojista myös maksaa ihan itse sen lippunsa. Ihmiset on myöskin erilaisia ja pitävät erilaisista asioista. Ja mäkin voin käydä matseissa, missä en juuri kumpaakaan joukkuetta kannata. Pitäisikö mun silti mennä jompaan kumpaan fanikatsomoon siinäkin tilanteessa, vai onko fiksumpaa vain nauttia pelistä ja taputtaa hyville tilanteille. Lisäksi esim. pienempien lasten kanssa menisin huomattavan mieluusti hiljaisempaan katsomonosaan. Hartwall-Areenallakin olen joskus useampi vuosi sitten parin kännisen Tappara-fanin nähnyt huutaneen suoraan pikkulasten korvaan vierailijoiden katsomonosassa ja perään vielä haukkuneen niitä penskoja. Tosin ne henkilöt saatiin sieltä poistettua, mutta niin saatiin se perhekin ja pelokkaat lapset. Tämäkö on sitä fanikulttuuria? Muistin tämän jutun vasta nyt ja tuli kyllä aika kova vitutus. Aikoinaan olin sen verran penska, että silloin en uskaltanut muuta kuin itsekin istua ja pelätä, että ketä ne seuraavaksi uhkailee.
Ja takaisin hiljaisiin katsojiin. Onko ihmiset myös kateellisia vai mikä on vikana. Mun mielestä on aika luonnollista, että kalliilla lipunhinnoilla saa myös mukavat oltavat. Olojen muuttaminen huonommaksi ei saa niitä katsojia ja yritysten vieraita äänneekkäämiksi, vaan ainostaan viemään helvetin ison tukun rahaa muualle.
Olen kyllä itsekin kritisoinut otteluiden tunnelmaa, mutta mielestäni sen parannuskeinot on ihan jossain muualla, kuin tietyn katsojakunnan ulossulkeminen. Mitä se muutenkaan auttaisi esim. Hartwall-Areenalla? Halli olisi vaan vieläkin tyhjempi ja hiljaisempi. Vaikea kuvitella, että se jotenkin maagisesti täyttyisi, jos se virkamieskatsojienkin kanssa on vain puolillaan.
Se mitä joukkueet voivat tehdä tunnelman parantamiseksi on parantaa fanitoimintaa. Ja se tapahtuu pyrkimällä luomaan sopivan kokoinen fanikatsomo oikeaan paikkaan ja myymällä sinne kohtuuhintaisia lippuja. Isossa hallissa niitä voi jopa myydä huomattavasti halvemalla, koska silloin kuitenkin pienellä kustannuksella saadaan paljon ääntä. Fanit voivat myös itse kehittää toimintaansa. Se ei tunnelmaa vielä juuri paranna, että kannustus on kiroilua ja "homo!"-huutoja. Itse sanon taas sen, että joka joukkueella tulisi olla omassa kannattapäädyssä seisomakatsomo. Niihin voi myydä riittävän halpoja lippuja niin, että saa ihan uusiakin katsojia ja ainakin ulkomailla se kannatus tulee juuri seisomaktsomoista. Hartwall-Areenallakin voisi muuttaa fanikatsomon toiseen päätyyn ja tehdä siitä ainakin osittain seisomakatsomon. Syy toiseen päätyyn muuttamisessa on se, että konserteissa tarvitaan sinne päätyyn kuitenkin istumapaikat. Jos siis muistan oikein kumpaan päähän lava konserteissa tulee.
Laitan taas tän paljon viljelemäni ja pitämäni kuvan Leksandin uudesta areenasta
http://www.leksandstars.com/byggbilder/051003/slides/153_5388.html