Virallinen Stanley Cup finaali ketju

  • 18 392
  • 204

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Finaalissa siis jo Anaheim Mighty Ducks, toista joukkuetta odotetaan vielä, vastaan asettuu joko New Jersey Devils tai Ottawa Senators. Kukapa olisi uskonut, Anaheim Mighty Ducks? Uskomatonta mutta totta. Finaalisarjasta tulee varmasti mielenkiintoinen, aivan sama kumpi tulee idästä finaaliin. Jos finaalissa on NJ, niin nähdään maalivahtien taisto, Jigger vastaan Brodeur, Ottawan asettuessa vastaan nähtäneen vauhdikasta hokia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä onko viestini virallisen ketjun kamaa, mutta en jaksa epävirallistakaan ketjua avata.

Jos finaalissa pelaavat New Jersey ja Anaheim, niin finaali on kaukana kiinnostavasta. Se kiinnostaa kyseisten joukkueiden faneja, mutta ei juuri ketään muita.

Itse uskon että mestaruus menee itään tänä vuonna. New Jersey pelaa riittävän kärsivällistä peliä tällä hetkellä voittaakseen jopa Anaheimin.
 

Akseli

Jäsen
Kyllä täytyy toivoa, että Anaheim ottaa pytyn. Olisi samantyyppinen repäisy Saipan voittaa täällä meillä.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Toivottavasti Anaheim ei voita. Mä lopetan kyllä NHL:än seuraamisen jos niin käy. Ei saatana kestä jos joku ankkalauma pytyn vie kotiinsa. Joukkue on niin tylsä kuin voi vaan olla ja pelityyli niin piip. Toivottavasti Ottawa tai New Jersey pytyn korjaa. Muuten alkaa päitä tippumaan :-)
 

Rooster

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS (pesiksessä KPL)
Parker27: Mutta eikös se ole urheilun suola, että välillä saadaan yllätysvoittajia? Ettei joka vuosi Stanley Cupia vie joku New Jersey, Colorado tai Detroit? Kyllä minä ainakin toivon täysillä Anaheimin vievän yllätyksensä loppuun asti.
 

Voittaja

Jäsen
Näissä karkeloissa meikäläinen on tällä hetkellä täysin palkein(no ei ihan täysin koska Detroit putosi) Devilsien puolella. Toivottavasti pudottaa Ottawan jatkosta, ja jyrää mestariksi. Ainoa idän joukkue, jonka voisin toivoa voittavan mestaruuden, no ehkä myös Phillylle sen voisi suoda.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Rooster
Parker27: Mutta eikös se ole urheilun suola, että välillä saadaan yllätysvoittajia? Ettei joka vuosi Stanley Cupia vie joku New Jersey, Colorado tai Detroit? Kyllä minä ainakin toivon täysillä Anaheimin vievän yllätyksensä loppuun asti.

Ei tietenkään. Minusta joka kauden alussa pitäisi julistaa etukäteen ne joukkueet, jotka ansaitsevat mestaruuden, eikä muilla sitten olisi asiaa pudotuspeleihin lainkaan. Runkosarja vain pelailtaisiin, mutta pudotuspeleissä saisivat olla vain ne joukkueet, jotka siellä ansaitsevat olla. Se, millä tavalla ansaitsee olla pudotuspeleissä, määräytyisi sitten kaiken maailman epämääräisillä tavoilla.

Aloitin tästä aiheesta oman ketjun. Minusta se on parempi paikka keskustella aiheesta yleensä kuin tämä ketju.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Rooster
Parker27: Mutta eikös se ole urheilun suola, että välillä saadaan yllätysvoittajia? Ettei joka vuosi Stanley Cupia vie joku New Jersey, Colorado tai Detroit? Kyllä minä ainakin toivon täysillä Anaheimin vievän yllätyksensä loppuun asti.
En ole Parker27 (enkä Antsa), mutta vastaan silti. Yleisesti otten se on urheilun suola, että yllättäjä voi voittaa. Jääkiekon suola on kuitenkin maalinteko ja Anaheim ei sillä tavalla pelejä edes yritä voittaa. Kannattaisin nanosekunnissa Edmontonia, Vancouveria, Pittsburghia, Calgarya tai vastaavaa pienen budjetin joukkuetta joka edes yrittää pelata, mutta Floridat, Anaheimit ja Minnesotat saisivat painua farmisarjoihin pilaamasta hyvää lajia.
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Viestin lähetti Parker27
Toivottavasti Anaheim ei voita. Mä lopetan kyllä NHL:än seuraamisen jos niin käy. Ei saatana kestä jos joku ankkalauma pytyn vie kotiinsa. Joukkue on niin tylsä kuin voi vaan olla ja pelityyli niin piip. Toivottavasti Ottawa tai New Jersey pytyn korjaa. Muuten alkaa päitä tippumaan :-)

Miten VOI saada tällaista mahtumaan samaan viestiin? Anaheimin pelityyli on piip ja perseestä - samalla toivot Devilsien voittavan mestaruuden? Oletko katsonut ko. joukkueen esityksiä muutenkin kuin highlight-koosteena viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Anaheim on myös tylsä...

Devilsin trappipeli on ehkä jääkiekkomaailman tylsintä katsottavaa heti sm-liigan pystypainin jälkeen. Devils pelaa trappinsa siten, että sen alueelle ei pääse sisään kuin lyömällä kiekko päätyyn keskiviivan jälkeen - sekin ristikulmaan, ettei Brodeur pääse pelaamaan kiekko mailallaan.

Devilsin peli perustuu siihen, että joku ei tahdokaan pelata tylsää laitakahnausta, vaan yrittää ylittää viivan luistelemalla ja kiekonriiston jälkeen iskeä vastahyökkäyksellä.

Ja Anaheim on tylsä? Toivot Devilsin voittavan? Olet oikeassa siinä, että Anaheim on tylsä. Itseasiassa erittäin tylsä. Mutta kummastuttaa se, että silti toivot vieläkin tylsemmän joukkueen voittavan....
 
Viimeksi muokattu:

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
acidjam et ole tainnut katsoa hirveän paljon Devilsin pelejä tällä kaudella? vai?

Joukkue ei ehkä pelaa liigan viihdyttävintä kiekko sen voin sanoa :-) Mutta anaheimiin verrattuna joukkue pelaa erittäin hyökkäävää kiekkoa. Devilsin pelityyli on muuttunut huomattavan paljon Pat Burnsin tultua ruoriin.

Devils on tehnyt 40 maalia tän kauden pleijareissa..pelattuja otteluita on kertynyt 15. Eli joukkue on tehnyt 2.67 maalia ottelua kohti. Joka ei ehkä ihan päätä huimaa :-)

Mutta anaheim vastaava luku on taas. tehtyjä maaleja 33 kpl ja otteluita se on pelannut 14. keskiarvoksi saadaan 2.35 per peli.

Tuosta voi jo vetää jotain johtopäätöksiä. Kumpikaan joukkue ei ole mikään hyökkäävään jääkiekon perikuva mutta Burnsin tultua Devils ruoriin niin tyyli on vähän muuttunut mutta Babcockin tultua Anaheim perään niin ollaan menty toiseen suuntaan. Oma maali pyritään pitämään 0-1 ja tehdään sitten se 2 maali joka riittää voittoon. Kyllä näiden joukkueiden pelityyleissä on paljon eroja. Ja minusta Anaheim on luokatta tylsempi joukkue seurata.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Parker27

Devils on tehnyt 40 maalia tän kauden pleijareissa..pelattuja otteluita on kertynyt 15. Eli joukkue on tehnyt 2.67 maalia ottelua kohti. Joka ei ehkä ihan päätä huimaa :-)

Mutta anaheim vastaava luku on taas. tehtyjä maaleja 33 kpl ja otteluita se on pelannut 14. keskiarvoksi saadaan 2.35 per peli.

Ja uskot ihan vilpittömästi, että Devils olisi tehnyt nuo aivan samat maalimäärät esim. Detroitia ja Dallasia vastaan, joita vastaan Ducks pelasi, vai?

Sitä paitsi, jos noita maalikeskiarvoja aletaan vertailla, Edmonton, Toronto ja Detroit ovat paljon tylsempiä joukkueita kuin Ducks. Maalikeskiarvot ovat 1.83, 2.39 ja 1.50.
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Kuten Taito-Ojanen sanoikin, hyvä Parker27, tilastot ovat playoffs-jääkiekossa useimmiten pahasti harhaanjohtavia kun joukkueet eivät pelaa suurin piirtein tasaisesti kaikkia joukkueita vastaa kuten runkosarjassa. Olen nähnyt muistaakseni kaikki Devilsin tämän kauden Canal+ ottelut (~10) ja täytyy kyllä sanoa, että sama perinteistä newjerseyläistä trap-helvettiä se edelleen on.

NJ:n ja Anaheimin molempien peli perustuu pitkälti 1) vastustajan ykköstähtien jyräämiseen 2) omaan peliin. Tästä kielivät muun muassa joukkueiden eniten peliaikaa saavien tilasto - molemmissa joukkueissa hyökkääjistä eniten peliaikaa saavat puolustavat sentterit Madden ja Rucchin. Ei siis parhaat hyökkäyspelaajat kuten yleensä hyökkäävässä joukkueessa...

Kumpikohan ottaa varjostajan roolin finaalissa, jos tällainen finaalipari tulee... Joukkueet käyvät pelisarjan ajan kisaa siitä kumpi saa ottaa puolustavan ja moukaroitavan roolin, luottaa veskariinsa ja iskeä joskus vasta hyökkäyksillä.... Tulee kova kilpailu pelin hallinan luovuttamisesta, ei saavuttamisesta.

Siinä vasta unelmafinaali...
 

Rocco

Jäsen
Ihan tiedoksi kaikille jos kiinnostaa.

Ottawa Senators voi olla piakkoin "ensimmäistä kertaa Stanley Cup" finaalissa mutta pytyn Senators on voittanut jo kymmenen (Oli alunperin yhdeksän, mutta laskin väärin) kertaa. Kerran Ottawan voiton aikana pytty on ollut virallisesti NHL:n alaisuudessa. Kaudella 1926-27. Nämä olivat ns. ensimmäiset uuden ajan finaalit.

Muut kerran kun Ottawa Senators on voiton korjannut ovat kausilta:

1922-23
1920-21
1919-20
1910-11
1908-09
1905-06
1904-05
1903-04
1902-03

Mielenkiintoisia nimiä muutenkin tuossa pytyn kyljessä, mm. Winnipeg Victorias, Montreal Shamrocks, Kenora Thistles, Seattle Metropolitians, Vancouver Millionaires...

Lista voittajista yms. sälää löytyy
täältä

EDIT: Yhdeksän voittoa olikin lopulta kymmenen
 
Viimeksi muokattu:

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Viestin lähetti acidjam
Kuten Taito-Ojanen sanoikin, hyvä Parker27, tilastot ovat playoffs-jääkiekossa useimmiten pahasti harhaanjohtavia kun joukkueet eivät pelaa suurin piirtein tasaisesti kaikkia joukkueita vastaa kuten runkosarjassa. Olen nähnyt muistaakseni kaikki Devilsin tämän kauden Canal+ ottelut (~10) ja täytyy kyllä sanoa, että sama perinteistä newjerseyläistä trap-helvettiä se edelleen on.

NJ:n ja Anaheimin molempien peli perustuu pitkälti 1) vastustajan ykköstähtien jyräämiseen 2) omaan peliin. Tästä kielivät muun muassa joukkueiden eniten peliaikaa saavien tilasto - molemmissa joukkueissa hyökkääjistä eniten peliaikaa saavat puolustavat sentterit Madden ja Rucchin. Ei siis parhaat hyökkäyspelaajat kuten yleensä hyökkäävässä joukkueessa...

Kumpikohan ottaa varjostajan roolin finaalissa, jos tällainen finaalipari tulee... Joukkueet käyvät pelisarjan ajan kisaa siitä kumpi saa ottaa puolustavan ja moukaroitavan roolin, luottaa veskariinsa ja iskeä joskus vasta hyökkäyksillä.... Tulee kova kilpailu pelin hallinan luovuttamisesta, ei saavuttamisesta.

Siinä vasta unelmafinaali...

Mitä johtopäätöksiä voi vetää siitä, että vuonna 2000 Devils mätti eniten maaleja koko sarjassa, vaikka pelasi samalla pelityylillä?

Joskus vaan menee maaliin joskus ei. En ole katsonut koko kauden tilastoja, mutta usein kun on katsonut yksittäisten pelien statsejä niin Paholaiset ovat laukoneet vastustajan maalia kohti 35-40 kertaa. Onko tämä trappia. Eiköhän se trap ole siirtynyt sinne Minnesotaan...
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Eniten tästä träpista on syytetty Minnesotaa, Devilsejä ja Anaheimia, mutta jos kerran laukausmäärillä ratkaistaan se kuka on pahin träppääjä, niin vastaus on Anaheim Maiti Daks. Ylivoimaisesti passiivisinta peliä hyökkäysrintamalla, mutta maaleja on tehty kovalla prosentilla.

Juuri niin koomista kuin se onkin, niin paljon parjattu Minnesota oli Anaheimia vastaan se aktiivisempi osapuoli ja kuokkaan tuli 4-0.

"Joukkueet käyvät pelisarjan ajan kisaa siitä kumpi saa ottaa puolustavan ja moukaroitavan roolin, luottaa veskariinsa ja iskeä joskus vasta hyökkäyksillä.... Tulee kova kilpailu pelin hallinan luovuttamisesta, ei saavuttamisesta."

-acidjam

Hyvin kiteyttetty. Nyt kun tilanne on mikä se on, niin joskus se on kai tämänkinlainen p*ska nähtävä. Siis ihan mielenkiinnolla odotaan että mitähän hemmettiä noista finaaleista tulee. Toivottavasti mahdollisimaan varoittava esimerkki, että NHL voisi reagoida asiaan vastaisuudessa jotenkin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maalivahteja olen aina ihaillut, ja nyt on odotettavissa todellinen titaanien taistelu tällä rintamalla. Jean-Sebastien Giguere on tähän mennessä päihittänyt jokaisessa sarjassa vastapuolen maalivahdin ja vienyt uskon hyökkääjiltä, mutta kuinkas käykään nyt kun vastaan tulee New Jerseyn kokenut kaarti ja Martin Brodeur, maailman paras maalivahti?

Kaikki taivaankappaleet ennustavat vähämaalista ja tasaista finaalisarjaa. Maaleja tuskin tehdäänkään montaa per peli, mutta itse veikkaan että Anaheim ei pysty kokenutta Devils-joukkuetta uhmaamaan kuin korkeintaan yhden voiton verran.

Tosin sen verran on mentävä puihin, että Anaheimin mahdollinen mestaruuskaan ei pahemmin rytmihäiriöitä minulle aiheuta. Vaikken Ducks-fani olekaan niin olisi kuitenkin hyvä jos joskus saataisiin kokonaan uusia nimiäkin pokaalin kylkeen raavittua.

Stanley Cup silti Devilsille voitoin 4-1.
 

Siirappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Tampabay Lightning, Kotiteollisuus
Itse toivon ihan vilpittömästi Ducksien hoitavan homman kotiin paremman maalivahtinsa ansiosta. Jigger on tällä hetkellä Anaheimissa varmasti jumalasta seuraava, niin vakuuttavaan on J-S;n peli ollut. Kahden huikean maalivahdin kamppailu tulossa. New Jersey on selkeä ennakkosuosikki tähän sarjaan lähdettäessä kokemuksensa ansiosta. Anaheim on kuitenkin ollut juuri niin hyvä kuin on tarvinnutkin olla, eli voittanut 12 peliä ja hävinnyt vain 2.

Kumman kantti kestää siitä alkumakua saamme keskiviikko aamuna kello 03.00 alkaen.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Sinänsä kohtuullisen saman tekevää minulle, kumpi sitten kannun viekin. Jos tässä on joku puoli otettava, niin olkoon se sitten Anaheim. Jengi, jonka nimi on Devils on yhtä fiksu keksintö kuin aikuinen mies, joka kutsuu itseään Aurinkokuninkaaksi edes puolivakavissaan.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Michael Eisner on varmasti tyytyväinen tähän finaalipariin, kun kaksi Disney-joukkuetta pelaa Stanley Cupista.

Itselleni tämä finaalisarja on lähinnä sieltä kauheimmasta päästä enkä totta puhuakseni tahtoisin kummankaan joukkueen voittavan Stanley Cupia. Silti, joudun toivomaan... *huokaus*, että Jiggy nappaa vielä neljä voittoa Ducksille.

Uskon kuitenkin Devilsin voittavan. Todennäköisesti myös Devilsin voitto ei ota päähän niin paljon kuin Ducksin, vaikka olenkin Akujen puolella.

Jep, tervetuloa vain ristiriitaiseen maailmaani.
 

Pronger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Oloneuvos
Sinänsä kohtuullisen saman tekevää minulle, kumpi sitten kannun viekin. Jos tässä on joku puoli otettava, niin olkoon se sitten Anaheim. Jengi, jonka nimi on Devils on yhtä fiksu keksintö kuin aikuinen mies, joka kutsuu itseään Aurinkokuninkaaksi edes puolivakavissaan.

Itse toivon ehdottomasti Devilsien saavan pytyn talla kaudella.. Anaheimin jaakiekkokulttuuri on Disneypelleilya ja rahastusta rihkamamyynnilla. (huom! hlokohtainen mielipide eika muuta perustelua) Taalla britanniassa ei jaakiekosta tiedeta paskan vertaa, mutta 3 NHL matsia nayttaa channel 5 viikossa (ilmaiskanava) ja kaikki finaalipelit tietenkin..

Mita tuohon nimipolitiikkaan tulee niin joukkueen nimena Devils on hemmetin hyva ja logo yksi hienoimpia..
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Devils teki sen siis taas ja kampesi itsensä änärin finaaleihin. Ei ihan huonosti jengiltä, jonka itse Wayne Gretzky manasi aikanaan Mikki Hiiri -organisaatioksi.

Itse uskon, että Devils kampeaa itsensä mestariksi viidessä ottelussa. Anaheim on ylittänyt itsensä jo kolmessa sarjassa, enkä usko, että paukut riittävät enää kokenutta Devils-laumaa vastaan. Anaheimin vahvuus on ollut J-S Giguere ja se, että ratkaisijoita on ollut monessa ketjussa, mutta tämä voi myös kääntyä itseään vastaan, koska pomminvarmoja ratkaisijoita ei ole oikeastaan muut kuin Kariya ja Sykora.

Anaheimin aseena on yllätysmomentti (edelleen) sekä rohkea pelaaminen. Seisoskelemalla keskialueella Anaheim voi unohtaa Stanley cupin.

Devilsin vahvuutena on Brodeur, loistava puolustus sekä kahteen suuntaan pelaavat hyökkääjät.

Devilsin pelitapa kiehuttaa monen sappea, mutta miksei joukkue pelaisi niillä vahvuuksilla, jotka sillä on? Devilsin riveistä löytyy viisi maailmanluokan pakkia (Niedermayer, Stevens ja Rafalski etunenässä), hyökkäyksestä löytyy työmyyriä, kuten Madden, Brylin, Marshall, Stevenson, Langenbrunner ja Pandolfo ja kaiken kruunaa periksiantamattomuus ja luja työnteko.

Lemaire loi Devilsille trapin, jota Robinson ja Burns ovat avanneet jonkin verran. Varsinaisesti leimaa-antavaa Devilsin pelille on se, etteivät kenenkään egot ole koskaan menneet joukkueen edun edelle. Silloinkin, kun kuuluisa A-line jylläsi pari vuotta sitten, Arnott, Elias ja Sykora puolustivat siinä, missä muutkin.

Devilsin hyvä scouttaus ja toimiva organisaatio saavat nyt palkintonsa työstään. Kolmas kerta finaaleissa neljän vuoden aikana ei ole ihan huonosti. Toivottavasti tämä kolmas kerta myös sanoo sen kuuluisan toden.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rocco
Ihan tiedoksi kaikille jos kiinnostaa.

Ottawa Senators voi olla piakkoin "ensimmäistä kertaa Stanley Cup" finaalissa mutta pytyn Senators on voittanut jo kymmenen (Oli alunperin yhdeksän, mutta laskin väärin) kertaa. Kerran Ottawan voiton aikana pytty on ollut virallisesti NHL:n alaisuudessa. Kaudella 1926-27. Nämä olivat ns. ensimmäiset uuden ajan finaalit. clip, clip

Onhan tuo noinkin, mutta tuolla Ottawa Senatorsilla ei ole mitään tekemsitä tämän nykyisen Ottawan kanssa, vaikka molemmilla sama nimi onkin. Kyseessä ovat aivan eri organisaatiot.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti Oloneuvos
Sinänsä kohtuullisen saman tekevää minulle, kumpi sitten kannun viekin. Jos tässä on joku puoli otettava, niin olkoon se sitten Anaheim. Jengi, jonka nimi on Devils on yhtä fiksu keksintö kuin aikuinen mies, joka kutsuu itseään Aurinkokuninkaaksi edes puolivakavissaan.
Mun mielestä Devils on itse asiassa oikein fiksu nimi. Sillä ei ole mitään tekemistä itse Saatanan kanssa, vaan nimi on otettu mytologiselta New Jerseyn hirviöltä (The New Jersey Devil), joka legendan mukaan terrorisoi New Jerseyn seutua. Kyse ei siis ole saatananpalvonnasta, vaan folkloristiikasta.

Ducksin nimi on taidettu puolestaan napata jostain B-luokan Disney-komediasta.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Gellner
Onhan tuo noinkin, mutta tuolla Ottawa Senatorsilla ei ole mitään tekemsitä tämän nykyisen Ottawan kanssa, vaikka molemmilla sama nimi onkin. Kyseessä ovat aivan eri organisaatiot.

Näinhän se on. Muistelen ainakin nähneeni tuolla Corel Centren katossa muutamia Ottawa Senatorsien mestaruusviirejä joten kyllä siellä ainakin näkyvyyttä noille entisille mestaruuksille on annettu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Julkisesti tunnustan että finaaleissa olen Anaheimin akuankkojen puolella. New Jersey on minun arvioissani ennakkosuosikki. Ikävä puoli asiassa on ettei minun kannattamillani joukkueilla ole erityisen hyvin mennyt...
-Liigassa kannatan HIFK:iä. No ne tippuivat Jokereille 4-0.
-MM-kisoissa kannatin Suomea. No ne hävisivät Ruotsille 6-5
-NHL: ensimmäisellä kierroksella kannatin Detroitia. Hävisivät ankoille voitoin 4-0
-toisella kierroksella kannatin Vancouveria ja Philadelphiaa, molemmat hävisivät sarjansa seitsemännessä pelissä.
-kolmannella kierroksella kannatin Minnesotaa ja Ottawaa. Molemmat hävisivät.

nyt kun tuota miettii, niin tulee mieleen että missähän se köysi on... ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös