Tapola on kaikilla puheillaan, eleillään, osoitteluineen ja koko olemuksellaan ettei kunnioita vastustajaa eikä lajia nimeltä jääkiekko. En tiedä mistä oletat etten odota voittavaa kiekkoa Nordikselta. Täysin virheellinen oletus.
Mutta tietyt periaatteet ja tyyli pitää säilyttää kaikessa tekemisessä. Tapola on kaikilla mittareilla TOP3 vastenmielisin valmentaja.
Pitää ulkopuolisena ottaa tähän sen verran kantaa, että nyt en ainakaan itse ymmärrä alkuunkaan, että missä tässä on kyse. Millä tavoin Tapola "kaikilla eleillään ja koko olemuksellaan", "halveksii" jääkiekkoa? Olen jäänyt sellaiseen käsitykseen, että tällä palstalla Tapola on - jostain minulle hieman tuntemattomasta syystä - "oksettava" ja vastenemielinen valmentaja. Tapola on omasta mielestäni jopa hieman aliarvostettu kaveri, ottaen huomioon miten kovalla tavalla hän onkaan meidän kotimaisessa kiekossa menestynyt ja peluuttanut parhaillaan huikean loistavaa jääkiekkoa, kuten mm. viime kaudella. Tapola on ollut kuitenkin vuosia Suomen parhaita valmentajia ja pelin kehittäjiä, ja juuri hänen kaltaisensa meritoituneen ja rutinoituneen nimen pitäisi olla HIFK:n hankintalistan kärkipäässä. Ihmettelen itse aina näitä Tapolaan ja etenkin hänen johonkin ulkoiseen olemukseensa ja habitukseen kohdistuvia mystisiäpuheita, koska A) en itse ole miehen käytöksessä mitään tuollaista "suurta oksettavuutta" pahemmin huomannut ja B) mitä hevonvitun väliä jollain tuollaisilla jutuilla on, vaikka oliskin täysi mulkku tai joku (pitkälti myös subjektiivinen mielipide) habitus ei olisi omaan silmään ok? Vaatii kaikilta parasta, mutta ennen muuta itseltään ja näytöt puhuvat puolestaan.
Voin olla väärässä, mutta minusta vaan tuntuu, että tuo suurin kritiikki, mitä Tapola saa, johtuu vain siitä, että kaverin joukkueet menestyvät aina niin pirun hyvin, että se on se asia, mikä siinä ärsyöttää. Joten, kun ei voi kaveri moittia urheilullisista suorituksista ja siitä ydinasiasta (jonka mies osaa yhtä hyvin, kuin kuka tahansa Suomessa), niin pitää keksiä muita, joihinkin vaihtoaition ilmeisiin tai naamanvääntelyihin liittyviä juttuja ja yrittää perustella, että miestä ei voi palkata. Ehkä sen takia en ole noihin Tapolan tai muidenkaan valmentajien habitukseen yms. liittyviin juttuihin hirveästi kiinnittänyt huomiota, koska itselleni niillä ei ole yhtää mitään väliä, kun itse arvioin ja tarkastelen valmentaja suorituksia sekä osaavuutta, nimenomaan urheilullisten aspektien takaa. Tapolanhan pitäisi olla aivan HIFK:n listan kärkipäässä, mitä tulee ensi kauden päävalmentaja rekryyn ja tavoitella tuon tason kaveria hinnalla millä hyvänsä, on sen tason valmentaja ja osaaja, että oksat pois ja on sen todistanut. Nyt kaveri ollaan teilaamassa jonkun huippu-urheilun ja sen ytimeen liittymättömien asioiden suhteen. Ei kai HIFK:n seurankin sisällä ajatella noin?
Itse arvotan valmentajia hyvin pitkälti menestyksen ja näyttöjen suhteen sekä sen miten on urheilullisesti pärjännyt. Paskat siitä onko kuinka kiva ja höpönassu tai vaihtoehtoisesti vaativan mulkku kaveri. Siinä kilvassa, kun aletaan vertailla sitä kaikkein keskeisintä ydin eli urheilusuorituksia, ei Tapola jää kenenkään jalkoihin. Joten omaan korvaani tuollainen ajattelu on hieman erikoinen ja hassu - etenkin huippu-urheilussa - , että "ei me palkata sitä, kun ei ole tarpeeksi kiva ja sovi johonkin tyyliin" tai mihin lie. Siis mitä ihmettä? HIFK:n ensi kauden kilpakumppanien päävalmentajat: Tappara (mahdollisesti) Grönborg, Kärpät Marjamäki, Ilves Pennanen...ainoat nimet, joiden kanssa HIFK ei lähtisi valmentajan suhteen takamatkalta ovat aika pitkälti J.Jalonen, K.Jalonen, Tapola tai Pekka Virta. Mutta totta kai, jos HIFK:n seurankin sisällä ajatellaan samalla tavalla ja aletaan (jopa) ylitulkita ja -analysoida jotain habitusta yms. sekä miten se sopii meidän brändiin tai seuran pikkutakki osaston 'tyyliin', eli ei niin ollenkaan tärkeitä seikkoja urheillullisesta aspektista, niin eiköhän HIFK:n ensi kaudenkin päävalmentajakisa käydä jonkun Peltosen, Kibe Kuhdan, Kiffen, Koffen, Muppen yms. kaverien kesken, sen sijaan, että palkattaisiin tai edes yritettäisiin kaikin keinoin tavoitella sitä parasta saatavilla olevaa miestä pestiin. Minkä takia tuolla HIFK:n tärkeimmillä positioilla ja rekryvaiheiden loppupuolella pyörii joka kausi ja joka ikisessä työnhaussa kavereita, joidenka suuntaan HIFK:n ei todellisuudessa pitäisi edes sylkäistäkään, koska eivät vain ole niiden HIFK:n huippukorkeiden standariden mukaisia. Tai pitäisi ainakin olla huippukorkeita Suomen tasolla...
Ainakin mediatietojen mukaan kaksi ihan helvetin kovaa seppää on ensi kaudeksi vapaana; Tapola ja Virta. Jos minä olisin Salmelainen, niin meikä olisi viimeiset viikot puhelin sauhuten ja pää märkänä yrittänyt kaikin keinoin tavoitella jompaa kumpaa noista herroista HIFK:hon ensi kaudeksi (toki samassa voi myös kyysenalaistaa Salmelaisen riittävyyden ja tason UTJ:n pestille...). Ja luulenpa, että oli HIFK:n tilanne mikä tahansa, on seura aina niin viehättävä ja vetovoimainen markkinavoima, että varmasti olisi HIFK:hon saatavilla, joka ikinen kausi A) TOP-3 urheilujohtaja ja B) TOP-3 valmentaja maan sisältä. Parasta ei kenties aina voi saada erinäisistä syistä (henk.kohtaiset ambitiot etc.), mutta TOP-3 liki aina ja TOP-5:sesta pomminvarmasti voi aina valita. Mitkä ovat ne oikeat syyt, minkä takia HIFK:ssa ei nyt asia ole näin, että ei ole TOP-3 urheilujohtajaa ja päävalmentajaa noilla äärettömän vaativilla ja kovilla positioilla? HIFK voi kärjistetysti sanottuna, milloin tahansa itse laittaa stopin tälle nykyiselle touhulla
Joten onko HIFK tällä hetkellä oikeasti sellaisessa asemassa, että se voisi sanoa (mm.) Jussi Tapolan kaltaiselle rautaiselle ammattilaiselle ja kiven kovalle osaajalle, että "ei kiitos, sun naamas kun ei meitä miellytä ja et kuori toimiston hedelmiä tarpeeksi hyvin"? Tai kenellä tahansa markkinoille ilmestyvälle huippuvalmentajalle? Onko HIFK:lla siis tällä hetkellä - ihan oikeasti - todellakin varaa tuijotella jotain pärstäkerrointa ja selänpesutaitoja, urheilullisten suoritusten ja huippu-urheiluun littyvän ansioluettelon sijaan?
Pahoittelut jo etukäteen hieman kärkkäästä viestistä, jos joku siitä herneen vetää nenään. Itse vain olen sitä mieltä, että HIFK:lla pitäisi kaikkien asioiden suhteen olla Suomen parhaimmat ja korkeimmat standardit, ja, että sen pitäisi joka vuosi olla siellä Liigan kärkipäässä taistelemassa mestaruudesta ja siellä itse niin kovasti näin Kärppä-kannattajan haluan HIFK:n myös nähdä, koska resurssit ja kaikki edellytykset siihen ovat. Liiga ja kilpailuasetelma vaatii ja suorastaan "huutaa" suurta ja vahvaa HIFK:ta