Ei Peltosella ole hätää. Kuuluu siihen jengiin, jolle löytyy aina joku duuni jääkiekkoliitosta jonain kehityspäällikkönä tai junnumaajoukkueen valmentajana.
En tule tänne sinua soimaamaan. En kuitenkaan pidä itse tarpeellisena nollata Peltosen kykyjä: Peltonen voi oikeasti olla hyvä valmentaja ja voisi ihan aidon oikeasti jopa onnistua esim. junnuvalmennuksessa tai liiton tehtävissä. Ylipäätään uskon oikeasti itse, että Peltosella on ihan oikeaa kykyä valmentaa.
Mutta ei hyväksi valmentajaksi yleensä "tipahdeta tyhjästä". Peltosen valmennukselliset kannukset ovat pari kautta Sveitsissä ja sitten IFK:ta. Tosiasia on se, että paljon on saanut pelaajaurallaan sekä kontakteillaan, mitä moni muu ei saisi.
Minua itseäni inhottaa jopa Tappara-fanina se, että IFK on paikka, johon pääsee esimerkiksi Peltosen meriiteillä valmentamaan pitkää sopimusta. Se on jopa törkeää valmentajia kohtaan, koska tuolla samanlaisella kokemuspankilla ei ihan varmasti moni valmentaisi IFK:ssa. IFK on sekä taloudellisesti että brändillisesti ylivoimainen organisaatio tähän sarjaan.
Kuulostaa varmaan karkealta, mutta IFK:n tullaan valmentamaan, JOS JA KUN on näytetty ensin kykyjä esim. Tampereella tai jossakin muussa isommassa organisaatiossa. Suomessa ei tällä hetkellä valmenna montaakaan valmentajaa, jolla olisi kykyä valmentaa IFK:ta, mutta noilla satsauksilla on se nyt kumma, että esim. Tapolan eteen ei ole kasattu kultaa. Ulkomailtakin varmasti löytyy näyttöjä antaneita esim. SHL:stä tippuneita valmentajia, joilla on kovaa kokemusta. Ihme on se, ettei IFK tartu näihin.
Peltosella ei ole edellytyksiä valmentaa kokemuksellaan tuollaista organisaatiota.