Jos IFK on liigan kärkibudjetilla keskimäärin noin kuudenneksi paras seura, vaikkapa seitsemän vuoden otannalla. Niin riittääkö edes resurssien tuplaaminen, että se nousisi kärkeen?
Itse epäilen. Rekrytointi on aivan paskaa tärkeimmille paikoille.
Riittää tai ei, sen näkee sitten. Ei se ainakaan menestysmahdollisuuksia heikennä. Strategisesti siis oikea suunta joka tapauksessa.
1. Pikkaraisen ollessa HIFK:n päävalmentajana HIFK signasi Teemu Turusen, Jere Sallisen... Kyllä minun mielestäni se imu HIFK:hon yksittäisten pelaajien kohdalla on ollut kova. Ongelma on ollut koko ajan se kokonaisuuden rakentaminen.
Peltosen aikakaudella HIFK:ssa, jos olet halunnut pk-seudulla pelata, niin HIFK on ollut ainoa vaihtoehto. HIFK on hyötynyt tästä todella paljon. Esim. Lehterä myi itsensä HIFK:lle, koska haluaa asua stadissa. Ensi kaudelle Sebastian Repo tulee HIFK:hon nimenomaan sen takia, että haluaa asua Helsingissä. Tämä etuhan tässä tullaan menettämään K-Espoon ja etenkin Jokereiden paluun myötä.
En kiistä sitä, etteikö Peltosella tiettyä imua pelaajien keskuudessa ole ja hän osaa myydä juttuaan uskottavasti. Tämä ei koskaan ole ollut Peltosen ongelma. Itse pelin opettaminen on.
2. En ymmärrä tätä "väliaika koutsi" ideaa lainkaan. HIFK oli Pikkaraisen aikana vakiokasvo semifinaaleissa. Siitä olisi pitänyt ottaa se ratkaiseva pieni työntö kohti finaalijoukkuetta ja kenties mestaruutta. Ne ratkaisevat askeleet olisivat olleet taktisesti parempi valmentaja, kiekollisempi pakisto ja maalivahtipeli. Nyt on Pikkaraisen aikakautta paremmalla materiaalilla saatu huonompia tuloksia. Toisen kauden kohdalla olisi pitänyt ymmärtää, että Peltonen ei siihen työntöön pysty.
Olen ihan samaa mieltä, että kokonaisuuden rakentaminen on IFK:ssa kussut ties kuinka monta vuotta. Aika paljon itsekin tekisin asioita toisin urheilupuolella. Lähtisin rakentamaan ihan toisenlaista tiimiä. Laitan tähän osan viestistä, jonka kirjoitin aiemmin:
Urheilujohtajan duuni olisi kasata ryhmä ammattilaisia, joiden tehtävänä on kattaa laaja-alaisesti eri osa-alueet, joista kilpailuetu muodostuu. Esimerkiksi jalkapallossa valioliigaseuroilla on yleensä pelaajatarkkailijat ja videovalmennus, datapuoli sekä manageri tiimeineen miettimässä pelaajia. Seurat kuten Brighton ja Brentford ovat vuosia saaneet valtavan kilpailuedun, kun heidän datatiiminsä on murskannut numeroita valmennuksen avuksi.
Itse urheilujohtajan ei tarvitse mielestäni edes olla jääkiekon parista. Kyse on enemmänkin oikean tiimin rakentamisesta ja sen johtamisesta. Esimerkiksi Jürgen Klopp ei aikoinaan halunnut hankkia Mo Salahia joukkueeseensa. Oli Liverpoolin datatiimin ansiota, että Klopp ymmärsi Salahin arvon. Data kertoi sen, että Salah sopisi Liverpooliin erittäin hyvin ja että pelilliset avut ovat paljon paremmat kuin mitä Chelseassa aiemmin oli ikään kuin nähty.
Johdetaanko IFK:ta datalla vai edelleen lässytyksellä? Muistan viime kaudella, kun kysyin eräältä sisäpiiriläiseltä tammikuussa, että onko IFK saamassa kiekollisen pakin. "Ei varmaan tarvita, kun mitä siellä on 12 äijää jo", sain vastauksen.
Itse painotan ehkä sitä, että ihan viime vuosina IFK:n kyky toimia pelaajamarkkinoilla on heikentynyt. Syitä tähän on Tampereen uusi halli ja esimerkiksi Kärppien taloudellinen vahvistuminen suhteessa IFK:hon. HIFK on menettänyt asemiaan sekä pelaaja- että valmentajamarkkinoilla.
Tätä ongelmaa Gardenin ja Red Eventsin avulla korjataan. Näistä saadaan lisää liikevaihtoa ja tulosta, joita tarvitaan.
Tähän kiristyneeseen kilpailutilanteeseen kun yhdistetään sitten heikko urheilujohtaminen vaikkapa Tapparaan verrattuna. Ja päälle valmennus, joka ei ole liigan eliittiä, niin tulokset ovat mitä ovat. Sen verran pätäkkää IFK:lla on, että jonkin verran tähtipelaajia seura houkuttelee edelleen.
Ja nyt apuna on tietyllä tapaa pääkaupunkiseudun tuoma etu (kuten sanoitkin) ja Peltosen tuoma vakaus toiminnassa.
Itse varmaan neutraalina pelaajana menisin silti Tampereelle, joten ymmärrän kyllä pointtisi. Siksi Peltonen joutuu suhteessa myymään enemmän omaa juttuaan. Ja siinä mies on onnistunut. Se toteuttaminen on sitten vaan ollut vaiheessa vähän turhan kauan, mutta tämähän kausi on oikeasti ollut ihan onnistuminen haasteisiin nähden.
Aika absurdilta tuntuu edes puolustella Peltosta, koska vaihtaisin miehen koska tahansa "Kari Jaloseen". Vaikka heti huomenna. Kyse on enemmän siitä kokonaisuudesta, jossa IFK tällä hetkellä on. Miten se vanha sketsi menikään - ei pätevin, mutta sopivin valinta.
Ei Peltonen ole ollenkaan väliaikakoutsi, jos runkosarjasta tulee top 4 -sijoitus ja jos joukkue yltää finaaliin. Ensimmäistä pidän ihan mahdollisena, jälkimmäistä ajatellessa minunkin sisälläni herää liian skeptinen kannattaja, että jaksaisin tuollaista unelmoida.
P.S. Alkaa ihan vituttaa kirjoittaa tällaista tarinointia. Toivottavasti joku jaksoi loppuun asti. Vituttaa vaan koko seuran taaperrus, kun enemmän miettii.