Ville Mäntymaalle kenkää!

  • 69 035
  • 655

X-Hearted

Jäsen
Roikutaan siinä ok-sijoilla TOP 6-sijojen tuntumassa, jonka puoleen "kakku on päältä kaunis", mutta onko se itse peli kehittynyt siinä ohessa riittävästi ja niin, että se vastaa seurajohdon laatimia laatustandardeja Kärppien pelaamiselle?
No on ja ei.

Varmasti peliin valmistautumisilla on pääosa peleissä. Tänään oli ensimmäinen peli tällä kaudella, kun oltiin hereillä heti eka kiekon tiputuksesta asti. Tämä vaikuttaa niin moneen tekijään - aloitusvoitoista pelin ensimmäiseen vaihtoon. Eka vaihtoa pidän henkilökohtaisesti aina mittarina sille, miten ollaan peliin valmistauduttu. Tämä ei tietenkään ole itseisarvo, mutta sanelee suurimmalta osalta peliä ja sen kokonaisvirtausta. Tänään oli Ohtamaa tehdä ensimmäisessä vaihdossa maalin.

Sarja on pirun tasainen ja marginaalit pieniä. Siksi onkin tärkeää, että peli kehittyy koko ajan ja sinne tulee pelin sisäisiä juttuja koko ajan lisää. Tämä tuo sitä positiivista arvaamattomuutta Kärppien peliin.

Omaan silmään se on ollut koko ajan laskeva käyrä. Siis peliesitys.
Siellä on heikkoja ja hyviä hetkiä. Kipuilua on varmasti itse kullakin joukkueella. Toivottavasti keväällä ollaan pelin ytimessä, eikä päinvastoin. Siirrän vastuun valmennukseen.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mäntymaako sen Ohtamaan 2+2-jäähyn otti?

Korkki kiinni.
Mua harmittaa tosi paljon että alat käymään täällä keskustelua korkki kiinni taktiikalla. Sitä jota ei ole aukaistu, ei voi myöskään laittaa kiinni.

Kolmas erähän oli meiltä täys lapanen ja valmennustiimin tärkein tehtävä erätauoilla on valmistaa joukkue tulevaan erään. Vitsiksi meni!
 
Viimeksi muokattu:

Ränse

Jäsen
Olipa taas hämmentävä lehdistötilaisuus. Kuulemma aina vaan tartutaan negatiivisuuteen Villen mielestä kun toimittaja ansiokkaasti taas sohaisi että helppoja maaleja menee Kärppien verkkoon. Ja sitten sarkastisesti päälle että "oltaisiinko sitten tyytyväisempiä jos peli päättyisi 1-0, nyt sentään yleisö viihtyy".
 

Koffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei tuolla tämän päivän pelillä montaa joukkuetta tässä sarjassa voita pidemmässä otannassa. Edes kotona.
Kun leveyttä ei vain riitä kahdesta muusta ketjusta - tai jopa kolmesta. Tähän on yllättävän vähän kiinnitetty huomiota näin aikanakin minun mielestä…
 

gudde71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tästä jatkuvasta sukeltamisesta on myös seurajohto vastuussa kun annetaan miehen jatkaa päävalmentajana vaikka pelikirja on täysin sekaisin, seisoo penkin takana täysin eleettömänä ja lehdistötilaisuudet heittelee täysin älyvapaita juttuja jotka eivät vastaa pelin kuvaa edes. Omia virheitä ei haluta nähdä yhtään.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Kun leveyttä ei vain riitä kahdesta muusta ketjusta - tai jopa kolmesta. Tähän on yllättävän vähän kiinnitetty huomiota näin aikanakin minun mielestä…
Valmennuksen piikkiin menee mielestäni todella paljon. Kyllä tuolla rosterilla (pakiston puutteista huolimatta) pitäisi pystyä pelaamaan muutakin kuin pelkkää selviytymiskiekkoa, jossa yksi hyperkenttä ratkoo pelit.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olipa taas hämmentävä lehdistötilaisuus. Kuulemma aina vaan tartutaan negatiivisuuteen Villen mielestä kun toimittaja ansiokkaasti taas sohaisi että helppoja maaleja menee Kärppien verkkoon. Ja sitten sarkastisesti päälle että "oltaisiinko sitten tyytyväisempiä jos peli päättyisi 1-0, nyt sentään yleisö viihtyy".
En vaivautunut aiemmin katsomaan pressiä, mutta tämä herätti mielenkiinnon. Ensinnäkin Pietilälle pisteet kysymyksestä: onko maalin hinta Kärppien verkkoon liian halpa?

Havuhan iskee takaisin siten, että aina kaivetaan negatiivisia asioita. Voi hyvänen aika. Jos Kärpät on päästänyt eniten(!) maaleja koko sarjassa, niin kysymys on vähintäänkin aiheellinen. Ja minkä takia vertailukohdaksi otettiin se toinen ääripää, eli 1-0 -voitto? Onko se pois maalimääristä, jos laitettaisiin se puolustus kuntoon? Minä ainakin ottaisin tuon vaihtoehdon, sillä on täysin selvää, että tälläisillä päästettyjen määrillä Kärpät ei tule pärjäämään.

Taisi Mäntymaakin hieman yllättyä, kun Kärppien pressissä kysyttiin hieman tiukempi kysymys itse pelistä. Kymmenen pistettä Pietilälle, kun taas Havulle saman verran lampaita.
 

Verilepakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun leveyttä ei vain riitä kahdesta muusta ketjusta - tai jopa kolmesta. Tähän on yllättävän vähän kiinnitetty huomiota näin aikanakin minun mielestä…

Niin, ei se ensimmäinen kerta ole kun joku joukkue vetää käytännössä yhdellä tehoketjulla - silloin pitää olla systeemi tukemassa vahvaa, puolustusvoittoista viisikkopeliä. Mutta tämän valmennuksen filosofia on hyökkäys, ja ennenkaikkea vapaus. Enpä ihmettelisi jos näitä meidän ykköshyökkääjiä on juuri tällä filosofialla tänne houkuteltukin - täällä on erittäin kovat ketjukaverit, ja erittäin vapaa pelitapa. Valmennus kyllä varmasti tietää mihin suuntaan tätä pitää viedä ja mielestäni tänään oli jo paljon parempi esitys sen suhteen. Kärpät oli heikko mutta paljon parempi kuin viime Sport pelissä - lopun yksilöhousuunpaskomista lukuunottamatta. Toisin sanoen eteenpäin on menty, mutta lapsen askelin ja ehjä 60min antaa vielä odottaa itseään. Kuitenkin puolustus on niin paska että siihen on aivan pakko saada vahvistusta jos halutaan haastaa kärkiporukoita. Iso ongelma sen suhteen on että tarvitaan sekä jämäkkyyttä että kiekollista taitoa. Vähintään puolet pakistosta pitäisi uusia kovan tason jätkillä, mutta se ei ole realismia. Saas nährä.
 

Koffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sarja on pirun tasainen ja marginaalit pieniä. Siksi onkin tärkeää, että peli kehittyy koko ajan ja sinne tulee pelin sisäisiä juttuja koko ajan lisää. Tämä tuo sitä positiivista arvaamattomuutta Kärppien peliin.
Yllättävää , että sarjassa on taas euromääräisesti pirun isoja marginaaleja joukkueiden välillä. Minun mielestä tämä on tuonut negatiivista arvottomuutta Kärppien peliin? Vai näetkö positiivista arvaattomuutta?
 

Terpppp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Uskomatonta miten pihalla Mäntymaa voikin olla. Ensimmäiseksi pitäisi pahoitella miten ottelun lopussa Kärpät suli 5-1 johtoasema ja kaveri maalin päähän.

Vaikka Mäntymaan mielestä tässä tarjotaan yleisölle suurta viihdettä, pakko sanoa että valitsisin itse vaikka sen tylsän 1-0 voiton tässä vaiheessa. Tuskin kannattaa näillä otteilla odotella kummallekkaan maalivahdille nollapeliä.

"Mutta tota niin". Vituttaa kun tämä pystytukka hokee tätäkin joka väliin.

Lopuksi uutena palstalle. Terve kaikille.
 

X-Hearted

Jäsen
Yllättävää , että sarjassa on taas euromääräisesti pirun isoja marginaaleja joukkueiden välillä. Minun mielestä tämä on tuonut negatiivista arvottomuutta Kärppien peliin? Vai näetkö positiivista arvaattomuutta?
Toki, jos tämä halutaan kääntää näin. Olet toki oikeassa, mutta ennakkosuosikin asemassa on aina hankalampi suorittaa ja tämä typistää pelillistä marginaalia pienemmäksi. Altavastaajana on helpompi lähteä peliin, kun ei ole tavallaan mitään hävittävää. Saatko kiinni?
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mäntymaa sietäisi saada kenkään pelkästään lehdistötilaisuuksien sisältöjen vuoksi.

Valehtelua, sokeutta, paskan jauhantaa ja nuoleskelua. Kärppien organisaatio on sirkus ja Junno tirehtöörinä antaa siunauksen tälle. Pelleilyä kentällä ja sen ulkopuolella.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
En vaivautunut aiemmin katsomaan pressiä, mutta tämä herätti mielenkiinnon. Ensinnäkin Pietilälle pisteet aiheellisesta kysymyksestä: onko maalin hinta Kärppien verkkoon liian halpa?

Havuhan iskee takaisin siten, että aina kaivetaan negatiivisia asioita. Voi hyvänen aika. Jos Kärpät on päästänyt eniten(!) maaleja koko sarjassa, niin kysymys on vähintäänkin aiheellinen. Ja minkä takia vertailukohdaksi otettiin se toinen ääripää, eli 1-0 -voitto? Onko se pois maalimääristä, jos laitettaisiin se puolustus kuntoon? Minä ainakin ottaisin tuon vaihtoehdon, sillä on täysin selvää, että tälläisillä päästettyjen määrillä Kärpät ei tule pärjäämään.

Taisi Mäntymaakin hieman yllättyä, kun Kärppien pressissä kysyttiin hieman tiukempi kysymys itse pelistä. Kymmenen pistettä Pietilälle, kun taas Havulle saman verran lampaita.
Tämä on just tätä perussettiä, että ihmisten (fanit, toimittajat) tässä ympärillä pitäisi kritiikittömästi nauttia tuotteesta, mitä Kärpät tarjoilee ja kannustaa vain. Tätähän se taisi olla Marjamäelläkin. Onhan täälläkin nimimerkkejä, jotka tätä selvästi toivovat. Kärppien onni on olla resursseiltaan jättiläinen ja silloin pitäisi ymmärtää, että vain paras kelpaa, varsinkin vuosien konttauksen jälkeen.
 

Koffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toki, jos tämä halutaan kääntää näin. Olet toki oikeassa, mutta ennakkosuosikin asemassa on aina hankalampi suorittaa ja tämä typistää pelillistä marginaalia pienemmäksi. Altavastaajana on helpompi lähteä peliin, kun ei ole tavallaan mitään hävittävää. Saatko kiinni?
Juu…saan toki kiinni asetelmasta
 

Mandrake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bayern München
Tämä. Käsittämätöntä kuinka ala-arvoiseksi ja henkilökohtaisuuksiin meneväksi kommentointi taantuu silloin kun peli ei ota sujuakseen.

Aikuiset ihmiset, yrittäkää nyt käyttäytyä.
Eli siis aivan normaalia ulostamista, mitä nettialustat sun muut somekanavat ovat nykyään tulvillaan. Tilannehan on mennyt vuosi vuodelta vain pahempaan suuntaan eikä näköpiirissä ole käännettä parempaan. Jatkiskaan ei ole turvassa asiattomalta kielenkäytöltä.

Olisihan se hienoa, että ihmiset osaisivat käyttäytyä asiallisesti v*tutuksenkin hetkellä. Ville Mäntymaa on yksi tavallinen ihminen meidän muiden joukossa ja ansaitsee tulla kohdelluksi asiallisesti siinä missä kaikki muutkin.
 

Sardinho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pietilä on kyllä hyvä noissa presseissä, mutta tulee varmaan valitettavasti ketjun aihetta sivuten aiemmin saamaan kenkää noista hommista kuin Havu, koska haastaa liikaa koutsia ja kohta siellä on taas joku Antti Ylönen kyselemässä mietteitä päävalmentajilta illan ottelusta.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pietilä on kyllä hyvä noissa presseissä, mutta tulee varmaan valitettavasti ketjun aihetta sivuten aiemmin saamaan kenkää noista hommista kuin Havu, koska haastaa liikaa koutsia ja kohta siellä on taas joku Antti Ylönen kyselemässä mietteitä päävalmentajilta illan ottelusta.
Luulen myös, että seuraavaa lehdistötilaisuutta Pietilä seurailee sivusta. Syynä epämiellyttävät kysymykset.
 

Eemil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun leveyttä ei vain riitä kahdesta muusta ketjusta - tai jopa kolmesta. Tähän on yllättävän vähän kiinnitetty huomiota näin aikanakin minun mielestä…
Tätä Myllykoski hakikin keväällä, että laitetaan kunnon panostus 2 kärkikenttään ja 2 muuhun kenttään omia kasvatteja yms.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Mua harmittaa tosi paljon että alat käymään täällä keskustelua korkki kiinni taktiikalla. Sitä jota ei ole aukaistu, ei voi myöskään laittaa kiinni.
Mua harmittaa lukea viestejä jotka alkavat kirjaimellisesti sanoilla "Ville Mäntymaa mene vittuun! VITUN LAMPAAT!!!"

Se on hyvä että tunnetta pelissä ja tappiot herättävät reaktioita, mutta kyllä julkisella foorumilla voi silti koittaa käyttäytyä, varsinkaan kun kyse ei ole edes seurantaketjusta joka on enemmänkin tuollaista chatin tyylistä spontaanimpaa vyörytystä sisällöltään. Ennen tuollaisten uhoviestien lähettämistä on hyvä miettiä sekunti-kaksi tulisiko ihan oikean elämän puolella heitettyä moista valmentajan ja pelaajien kuullen.
 

Micol

Jäsen
En vaivautunut aiemmin katsomaan pressiä, mutta tämä herätti mielenkiinnon. Ensinnäkin Pietilälle pisteet kysymyksestä: onko maalin hinta Kärppien verkkoon liian halpa?

Havuhan iskee takaisin siten, että aina kaivetaan negatiivisia asioita. Voi hyvänen aika. Jos Kärpät on päästänyt eniten(!) maaleja koko sarjassa, niin kysymys on vähintäänkin aiheellinen. Ja minkä takia vertailukohdaksi otettiin se toinen ääripää, eli 1-0 -voitto? Onko se pois maalimääristä, jos laitettaisiin se puolustus kuntoon? Minä ainakin ottaisin tuon vaihtoehdon, sillä on täysin selvää, että tälläisillä päästettyjen määrillä Kärpät ei tule pärjäämään.

Taisi Mäntymaakin hieman yllättyä, kun Kärppien pressissä kysyttiin hieman tiukempi kysymys itse pelistä. Kymmenen pistettä Pietilälle, kun taas Havulle saman verran lampaita.
Alkaa Havun käytös muistuttamaan päivä-päivältä enemmän umpikujaan ajautunutta Mikkolaa näissä haastatteluissa, kun joku keksii esittää hieman kriittisempääkin kysymystä. Täysin hukassa oleva provosoituu heti suorilta aivan asiallisistakin kysymyksistä - tai alkaa joku ihmeellinen ämpyily ja vastausten kiertely. Kaiken pitäisi olla Oulun Kärpissä vaan ihanaa vaaleanpunaista hattaraa, kehua toisia kilpaa ja taputella selkään. Kritiikki on täysin kiellettyä, koska sehän on 'negatiivista', jota ei suvaita missään nimessä.

Eiköhän Pietilä tosiaan heitetä nyt luiskaan, kun meni ajattelemaan omilla aivoilla ja esittämään kysymyksen joukkueen ongelmista. Jatkossa sitten kysymykset niin, ettei Mäntymaa vaan missään nimessä näyttäydy negatiivisessa valossa.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Pietilä on kyllä hyvä noissa presseissä, mutta tulee varmaan valitettavasti ketjun aihetta sivuten aiemmin saamaan kenkää noista hommista kuin Havu, koska haastaa liikaa koutsia ja kohta siellä on taas joku Antti Ylönen kyselemässä mietteitä päävalmentajilta illan ottelusta.
Havulle tuli yllätyksenä, että lehdistötilaisuus olikin tällä kertaa oikeasti ammattimainen lehdistötilaisuus, eikä Kärppien PR-tilaisuus.

Ja oli kyllä ihan uskomatona reaktio Mäntymaalta tuossa lopussa tuohon Pietilän kysymykseen, että meneekö kiekkoja omiin tällä hetkellä liian halvalla. "Negan kaivamista väkisin"...siis mitä ihmettä? Kärpät on päästänyt 13 otteluun 49 maalia (3,77 per peli) eli eniten koko Liigasta! Alivoimaprosentti on jotain 66% ja ylipäätään Kärppien puolustuspeli on tällä hetkellä ihan historiallisen ala-arvoisen heikolla tolalla, mitä se on kuunaan aikoina ollut ja peli ei ole ollenkaan balansissa. Jos se on sitten negan kaivamista "väkisin", että 50 prosenttia pelistä sakkaa tällä hetkellä ihan käsittämättömän tökeröllä tavalla, millaista ei ole Kärpissä liki koskaan nähty, niin herttileijaa sentään...

Muutenkin jotenkin todella outo pressi. Siis minkä ihmeen takia Mäntymaa miettii valmentajana tuollaisia asioita, että viihtyykö yleisö ja kuka viihtyy ja kuka ei? Ja tämä ei muistaakseni ollut tällä kaudella edes ensimmäinen kerta, kun Havu noita pressissä tuumi. Toki Liigakin on 'viihdebisnestä', mutta sen 'viihdepuolen' ja 'tuotteistamisen' hoitavat ihan muut kaverit ja muun alan ammattilaiset (media-ala, markkinointi, myynti yms.). Näille ihmisille maksetaan siitä työstä ja ajattelista ihan täysipäiväistä palkkaakin. Havu itse ei ole viihdyttämässä tuolla ketään ja ainoa fokuksen pitäisi olla siinä, että miten Körpät voittaa ottelun ja voi pelata entistä paremmin. Oli se nyt sitten jonkun subjektiivisen henkilön näkökulmasta "viihdyttävää" tai ei. Melkein voisi puolitosissaan ja pilke silmä kulmassa vähän heittää, että senkö takia Mäntymaa pitää Kärppien päästettyjen maalien lukemat korkealla ja puolustuspelin vuotavana, että "joku viihtyy"...ainoa asia, mikä ainakin minua seuran kannattajan kiinnostaa, on se että sinä Havu, yhdessä Siltsun ja Veli Leijonamielen kanssa keskitytte: _laittamaan sen Kärppien pelin kuntoon_.

Tekisi mieli mennä kysymään joltain piinkovalta ammattilaiselta, kuten Jussi Tapolalta tai Pekka Virrakta, että kuinka usein he miettivät valmistautuessaan tai valmentaessaan, että "viihtyykö yleisö"? Tai, että fokus olisi missään muussa, kuin voittamisessa keinolla, millä hyvänsä ja oman pelin kehittämisessä. Voisin kuvitella, että eivät juuri mieti. Tai jossain jalkapallon puolella, kun joku Pep Guardiola kun menisi höpöttämään tuollaisia. En pysty kuvittelemaan, että edellä mainittujen herrojen energia menee mihinkään muuhun, kuin siihen, että keskitytään vain ja ainoastaan voittamaan ja kehittämään oman joukkueen pelaamista. Jos se joskus tarkoittaa luukkujen lyömistä kiinni, nhilististä pelaamista ja omassa pelifilosofiassa joistamista, niin se tehdään.

Tai, mitä jos Havu & co. laittaisi sen puolustuspelin kondikseen, pidettäisiin tämä hyökkäystehokkuus ja voitettaisiin nämä pelit mieluummin 5-0 tai 6-1, kuin 5-4 tai 6-5 tyyppisesti? Itse viihtyisin tuollaisessa pelissä huomattavaati paremmin, jossa oma hyökkäys on rautaa ja iskee maaleja, samalla kun puolustus on balansissa ja sulkee luukut. Eli se kokonaisuus ja kokonaisvaltaisuus on kovassa iskussa, joka on valmentajankin huomattavaati vaikeampia hallita ja laittaa kuntoon, ei pelkkä yksi tai kaksi pelin osa-aluetta kuin vain joku osa-alue sieltä täältä. Ei kai me vihulaisen maaleja pelin 'viihtyvyyden' kannalta tarvita, vaan tehdään itse mieluummin ne kaikki pelin maalit, niin saadaan peleihin aina ne tarvittavat 5/6 maalia (vastustajalle vain se 0/1), eikä tällöin tarvitse katsoa jotain yhden/kahden maalin "nyhjäyspelejä" ja olis paljon maaleja peleissä. Voi, että kun tuo se vasta olisi viihdyttävää ja mukavaa!

Ainoa asia, josta Havun tulee murehtia, on se että miten Kärppien peli saadaan balanssiin ja voittavalle tasolle. Jos se vaatii sen, että joku ei välttämättä enää "viihdykään" niin hyvin, niin sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Täysin väärässä paikassa on kyllä Mäntymaa pohtimassa näitä täysin merkityksettömiä asioita ja käyttämässä energiaa täysin oman työnkuvansa ulkopuolisiin asioihin, mitkä eivät häntä millään muotoa kosketa. Eikä tosiaan ollut edes ensimmäinen kerta.

****

Ja eiköhän Pietilä tosiaan ole seuraavassa pelissä poppariosastolla tämän pienen 'haastamisen' jälkeen. Kärppien seuraavan pelin lehdistötilaisuuden vetäjä lienee enemmän Havun mieleen:
 

Liitteet

  • sketch-1720917185276.png
    sketch-1720917185276.png
    790,1 KB · kertaa luettu: 33
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös