Ville ”Lese” Leskinen – ookko nää Kouvolassa?

  • 19 404
  • 62

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Sanokaa mitä sanotte, mutta nyt puhutaan sen kaliberin hankinnasta että pitää oikein ketju perustaa ennen kuin on pelannut yhtäkään peliä mustaoranssissa nutussa. Paljon on ollut puhetta tästä pelaajasta ympäri Jatkoajan eri kanteista ja näkökulmista. Olen kuullut että tämä on loistava hankinta ja että tulee lyömään itsensä takaisin sille supertähtitasolleen, olen myöskin nähnyt että kyseessä on täysi syöpä ja kopin myrkyttäjä joka tekee maksimissaan 40 pinnaa kauteen. Se näkökulma johon minä yhdyn eniten on se ettei yksinkertaisesti tykännyt Marjamäen pelitavasta ja siitä kuinka rajoittaa taitopelaajan arsenaalia ja pelityyliä.

Antosellehan annettiin aikalailla vapaat kädet hyökkäyspäässä. Rystylättyä, kärkimiinalaukauksia ja no-look passeja. Välillä se tuotti tulosta ja välillä ei, jonka takia mietin että oliko se niin kannattavaa. Antonen siis oli taidokas pelaaja jolle ei kuitenkaan aina pelaaminen maistunut. Leskinen saattaa olla samanlainen tapaus, jolla on kuitenkin se pistepotentiaali paljon korkeampi. Tämähän on siis pelkkää spekuleerausta, että Marjamäen sanoilla ja rajoituksilla oli niin iso vaikutus, mutta uskon että Leskiselle maistuu Salon suhteellisen raikas peli uudessa ympäristössä uusien ja entisien pelikavereitten kanssa.

Mutta, jotain kontekstia siihen kuka tämä oululainen pelimies on? Ville Leskinen (not to be confused with heimolais-Leskinen) on 1994-syntynyt Suomen mestari, joka on Kiimingin (Kuusankosken kokoinen taajama 20 kilometrin päässä Oulusta) Kiekko-Poikien kasvatti. EP ei näytä U16:ta alempia ikäluokkia, enkä löytänyt mitään rekisteriä joka niitä näyttäisi, mutta jossain vaiheessa alkoi olemaan Kärppien junioreiden toiminnassa. 16-vuotiaana hän meni Pohjois-Savoon KalPaan jatkamaan kehitystään, jonka jälkeen palasi Kärppien systeemiin. 2012/13 kaudella Leskinen tyhjensi silloisten A-junnujen SM-Liigan palkintopöydän ja toi kotiin 4 palkintoa ja paikan tähdistökentällisessä. 2013/14 kaudella hän solmi kolmivuotisen jatkon Kärppiin. Samalla kaudella hän teki pääsarjatason debyyttinsä KalPassa.

Leskisen tämänvuotinen sopimuksenpurku Kärppien kanssa ei edes ollut ensimmäinen kerta kun hän näin teki. 2014/15 alkukaudella hän purki paperinsa Kärppiin. Kärppiä silloin valmensi kuka muukaan kuin Lauri Marjamäki *hymiö*. Tätä seurasi kahden kauden mittainen kokeilu Vaasan Sportissa jossa alkoi takomaan tulosta. Marjamäen poistuttua Kärpistä pettymystäytteisen juhlakauden jälkeen, Leskinen solmi kahden vuoden sopimuksen Oulun Kärppiin. 16/17 kaudella alkoi näyttämään valon merkkejä, etenkin helmikuussa tehden tehot 8+5. Lopullinen kukan puhkeaminen kuitenkin tapahtui 17/18 kaudella kun alkoi pelaamaan piste per peli tahdissa jo valmiiksi dominoivassa Kärppä-joukkueessa. Tämä sama taso seurasi kaudelle 18/19 kun Leskinen oli piste- ja maalipörssin toisella sijalla mutta jäi vain Kung Malten taakse. Tästä piti alkaa Leskisen uran parhaat vuodet ulkomailla Färjestadiin solmitulla kahden vuoden sopimuksella, josta kuitenkin pelasi vain 16 peliä ja sopimus purettiin marraskuussa, silloin kun me pelattiin Jussin kanssa huippukiekkoa. Leskinen kokeili uusia haasteita HIFK:ssa kahden kauden verran ja pelasi tuloksellisesti todella hyvin, pelaten yli piste per peli tahdissa. Loukkaantumisten, ja ehkä jopa koronan vuoksi Helsingissä ei saatu nauttia miehen otteista edes 60 peliä kahden kauden aikana pudotuspelit mukaan lukien.

Näin Leskinen palasi kotiin, pelasi kaksi ihan hyvää kautta tuloksellisesti Marjamäen alaisena, mutta ilmeisesti alkoi pelaamaan taas lepsummin ja pelaaminen maistui syanidilta välillä. Viime kaudella puhui julkisuuteen jo ennalta mainituista asioista, jäi KooKoon junan alle pudotuspeleissä ja toissapäivänä teki sopimuksen joka pitää hänet ainakin yhden vuoden täällä ihmisen paratiisissa Kouvolassa.

Olen jo tehnyt syvällisempää analyysia Leskisestä pelaajana, joten en mene nyt tarkempiin yksityiskohtiin, mutta jotain tässä sanelen. Lese on sulavasti luisteleva laitahyökkääjä joka laukoo rightin puolelta. Leskinen on kookkaampi mitä saattaa luulla ensisilmäyksellä. 186 cm & 88 kg, eli samat mitat Heikki Liedeksen kanssa. Hyvän laukauksen omistava pelaaja joka murtaa puolustuksia hyvällä luistelullaan ja monipuolisella työpakillaan hyökkäyspäässä. Maalintekijänä osaa hyvin nuuskia pomppukiekot ja maalineduspelit hyvin, jonka takia paskamaaleja saattaa tulla tämän miehen lavasta useammin mitä esimerkiksi Malten tai Mingoian komposiiteista.

Minä olen iloinen että Leskinen saatiin Kouvolaan ainakin yhdeksi kaudeksi ja miksipä ei toiseksi. Ei muuta kuin lykkyä pyttyyn ja tsemppiä Leselle kauteen. Tässä ketjussa siis seurataan tarkemmin miehen otteita, tehdään analyysia ja linkataan haastatteluita tai muita medianpätkiä mitä hänestä on saatavilla. Toivottavasti ei tule tarpeeksi tehdä hänestä sylkykuppia. Mies näyttää kuitenkin lopulta Sumulaakson jäällä mitä osaa ja sen perusteella tehdään meidän omat näkemykset minkälainen pelaaja Leskinen on.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Mukavaa insighttia sai tästä haastattelusta. Kärppien viime kausi, 18/19 pörssitaistot Kung Malten kanssa sekä vanhoja yhteyksiä pelaajiin. Sekin on hyvä tietää että Leskinen on jo ollut Lumon Areenan playoff-saunassa niin ei sitten tule yllätyksenä.

Haastiksessa on kuitenkin pari virhettä. Leskinen ja Paajanen pelasi 19/20 HIFK:ssa, eikä tästä mainittu mitään. Myöskin Malten sukunimi on kirjoitettu väärin. Tuo nyt on aivan älytöntä. Strömvall my ass.

E: Nyt on Kung Malten nimi kirjoitettu oikein :)
 
Viimeksi muokattu:

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Leskinen pelasi eilen minun silmään hyvän matsin. Ylivoimalla pääsi näyttämään taitojaan hyvin ja iskikin mustan maaliin kertaalleen ylivoimalla. 2. erässä Leskisellä oli hetki jolloin pyöriskeli kaverin hyökkäyspään ympäri sellaisella tahdilla että pidemmän pyörityksen aikana siitä avautuu takuulla maalipaikka.

Tykkään myös siitä, että jos pelaajalla on hyvä laukaus, niin hän myös käyttää sitä. Kyllä Leskinen tykkää kutiinsa käyttää ja hyvä niin kun kuti lähtee hyvin. Luisteluvoimaakin Leseltä löytyy ja käytti sitä hyväkseen useaan kertaan.

Kyllä Leskinen on ensi kauden parhaita pelaajia meillä. Tekee mukavasti tulosta ja ratkoo pelejä.
 

One-timer

Jäsen
Itse sain pelin jälkeen Mikkelistä raporttia että pieni vekki oli naamassa ainakin ja on lähtenyt joukkueen mukana bussilla kotiin, joten luultavasti ainakaan mistään pahimman luokan aivotärähdyksestä ei ole kyse.
 

TuplaNolla

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Titaanit, sympatiat Ketterä
Toivottavasti Leskinen on huomenna askissa. Todellakin nyt maalintekovoimaa tarvittaisiin. Lese voisi huomenna heittää vaikka hatullisen mutta ehkä se on vain toiveajattelua.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Yksi positiivista asioista KooKoon pelissä tällä hetkellä on hyökkäys, ja yksi niistä syistä miksi se on hyvää on ketjun otsikossa majaileva Ville Leskinen.

Leskisen peli tuo paljon tuohon rosteriin. Ylivoimalla siitä luulisi olevan suurin ilo, mutta on ollut erittäin hyvä tasakentällisin. Ekana tulee mieleen ne asiat mitä tekee pyörityksessä. Toimii syöttölautana, kun osaa antaa juuri oikean syötön oikeaan aikaan. Antaa syötön juuri sinä aikana kun tila aukeaa tai kun Leskinen tiedostaa että häneen on menossa kiinni mies. Olen ollut erittäin vakuuttunut tästä. Kiekollisena pelaajanakin osaa luoda sitä tilaa ja lukee kenttää erittäin taitavasti. Ei ole Leskinen montaa virhettä tehnyt kiekon kanssa. Ainakaan SaiPa-matseissa.

Laukauskin on hyvä. Lappeenrannassa ehti keitellä kahvit keskellä SaiPa-puolustusta ja laukoa kiekon yläkulmaan. Ylivoimalla olisi kuitenkin mukava nähdä hänen käyttävän laukaustaan vähän enemmän.

Luistelu ja kädetkin ovat hyvällä tasolla. Pääsee välillä karkaamaan ylivoimahyökkäyksiin ihan vaan luistelunsa pohjalla. Yhdistä tuo niihin käsiin joilla on saanut pakin lähtemään välillä täysin väärään suuntaan niin kyseessä on erittäin viihdyttävä pelaaja jota kouvolalaiset saattavat tulla katsomaan Sumulaaksoon ihan vaan hänen peliesitysten takia.

Minun mielestä ei ole laiskotellut puolustuspäässä sen hirveämmin, vaikka en ole asiaan kiinnittänyt sen erityisempää huomiota. Onko sitten syynä että ei tarvitse tarkkailla kun,
a) Pärjää hyökkäyspäässä joten sillä ei ole sen hirveämmin väliä.
b) Ei joudu pitkien pyöritysten alle koska hoitaa omassa päässä ruutunsa.
c) En vaan ole huomannut.
Haluaisin että joku muu kertoisi kantaansa tähän joka on keskittynyt enemmän tekemään havaintoja KooKoon oman pään pelistä, että miten Leskinen pelaa omassa päässä. On kuitenkin vaan seitsemästä tasakentällisin päästetyistä maaleista yksi miinus tilillä, ja 4 plussaa kuudesta tehdystä maalista 5v5 tai 6v5 tilanteessa.

Toivottavasti hyvät otteet jatkuvat ja tässä on pelaaja jota saa koko kauden ajan ihastella. Miksipä ei seuraavaa jos nauttii KooKoossa pelaamisesta eikä koe ulkomaita parhaaksi ratkaisuksi vielä?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yllätyin, kun Leskisellä on näköjään pisteitä 1+5. On ollut kuitenkin aika näkymätön. Eilenkin sai kyllä ylivoima-aikaa ja laukoikin monesti, mutta ei mene sisään. Maalejahan tekemäänhän Leskinen on kuitenkin meille palkattu. Onhan alkukausi ollut kurja koko joukkueella, mutta Leskisen kaltaisten pelaajien pitäisi juuri silloin ottaa joukkuetta reppuselkään.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Huhu hallilta kertoo, että KooKoo kaupittelee Leskistä pois K-Euroopan suuntaan, mutta tuore loukki vaikeuttaa kuviota. Hinta-laatu-asennesuhde kuulemma syynä. Luotettavuus huhulle matalahko…
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Huhu hallilta kertoo, että KooKoo kaupittelee Leskistä pois K-Euroopan suuntaan, mutta tuore loukki vaikeuttaa kuviota. Hinta-laatu-asennesuhde kuulemma syynä. Luotettavuus huhulle matalahko…
En ihmettelisi yhtään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Huhu hallilta kertoo, että KooKoo kaupittelee Leskistä pois K-Euroopan suuntaan, mutta tuore loukki vaikeuttaa kuviota. Hinta-laatu-asennesuhde kuulemma syynä. Luotettavuus huhulle matalahko…
En tiedä asiasta mitään. Leskisestä sen sijaan tiedän aika paljon ja varsinkin hänen asenteestaan urheiluun. Mies on ihan tyylipuhtaasti laiska, eikä urheilu kokonaisuutenaan kiinnosta häntä lainkaan. Hän ei seuraa urheilua vapaa-ajallaan ja käy jääkiekkoilijana vain töissä. Viime aikoina tai ainakin Oulussa hän kävi töissä ala-arvoisella asenteella. Luulen, että hänen loukkaantumisherkkyytensä voi olla ainakin löyhästi sidoksissa hänen asenteeseensa urheiluun. Ei välttämättä ole olut hänellä oman kehon huolto ihan ykkösprioriteetti.

Sen tiedän myös, ettei Kärpät maksanut Leskisen sopimuksen purusta penniäkään. Tämän perusteella Leskisen palkka on varmasti aika mulleva myös Kouvolassa.
 

Vyuola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Roki
En tiedä asiasta mitään. Leskisestä sen sijaan tiedän aika paljon ja varsinkin hänen asenteestaan urheiluun. Mies on ihan tyylipuhtaasti laiska, eikä urheilu kokonaisuutenaan kiinnosta häntä lainkaan. Hän ei seuraa urheilua vapaa-ajallaan ja käy jääkiekkoilijana vain töissä. Viime aikoina tai ainakin Oulussa hän kävi töissä ala-arvoisella asenteella. Luulen, että hänen loukkaantumisherkkyytensä voi olla ainakin löyhästi sidoksissa hänen asenteeseensa urheiluun. Ei välttämättä ole olut hänellä oman kehon huolto ihan ykkösprioriteetti.

Sen tiedän myös, ettei Kärpät maksanut Leskisen sopimuksen purusta penniäkään. Tämän perusteella Leskisen palkka on varmasti aika mulleva myös Kouvolassa.
Tuota pystyn komppaamaan. Samaa ikäluokkaa, ei mene elämässä urheilu edellä, niinkuin kiekkoilijan olettaisi, keppana maistui ainakin Oulun reissulla enemmän, kuin lisätreenit. Hidas ja laiska oli Kärpissä, hirveästi paljoa enempää ei kannata odottaa, jos kautta loukin jälkeen Kouvolassa jatkaa. Hyvänä päivänä hyvässä kunnossa dominoi, ilkeä ristiriita.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
On se kiva että löin tuolla vedonlyöntiosiossa että Lese tekee 20 tai yli maalia. Olisi pitänyt lyödä että pelaa alle 20 ottelua
Itse myös laitoin tämän herran nimen ylös vetoa varten. Nyt homma meni niin sanotusti ranttaliksi kun en ehdottanut että tällaisesta veto rappeutuisi.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
On se kiva että löin tuolla vedonlyöntiosiossa että Lese tekee 20 tai yli maalia. Olisi pitänyt lyödä että pelaa alle 20 ottelua

Valitettavasti kun ostat vemppamiehiä, niin yleensä saat vemppaa. Suuronen tästä selvä esimerkki, Molin myös - joskin heillä se ei asenteesta jää kiinni. Leskinen myös vempassa viime kausilla tasaisesti ja sitä saatiin.

Olin eka joka palstalle nosti esiin Leskisen mahd siirron KooKooseen, kukaan ei juuri uskonut. Kun olen eka, joka nostaa esiin mahdollisen ulostuksen, niin kaikki uskoo. Hauska kontrasti.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Palaen asiaan, niin jos Leskistä ollaan siirtämässä muualle, niin minun mielestä tässä ei tarvitse mennä laiturikaupoille. Andersson palaa lähiaikoina eikä Molin varmaankaan ole kauaa poissa. Kyllä, koputan puuta, mutta onhan tuo hyökkäys täysin iskukykyinen kun koko Ruotsisakki on kasassa. Nurmen tilanne nyt on harmillinen.

Pakkikaupoilla ilmeisesti ollaan ja Heshka on täällä Jatkiksessa heitetty ilmoille. Joutuisihan tuota siirtoa hetken sulattelemaan mutta varmaankin saisi käännettyä "mass copingin" kautta positiiviseksi siirroksi.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Jos Heshka tänne on tulossa, niin saadaan rauhallisuutta, avauskykyä ja ehkä sillointällöin kiekko toimitettua maalille. Mutta ennemminkin tarvittaisiin puolustuspelaamiseen apuja. Semmoinen iso ja ilkeä olisi haaveissa. Niitä ei vain hirveän jalkavia ole tarjolla. Tai sitten ne pelaa paremmissa sarjoissa.

Ja toivoisin että Leskinen huomaa saikulla, että joukkue onkin todella potentiaalinen ja löytää sen innon työntekoon. Ja jatkaa täällä hyvällä tasolla.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mietin kovasti, että miten tää vaikuttaa Leskisen suoriutumiseen jääkiekkoilijana? Pitääkö poliisien kuunnella vapaa-ajalla true crime -podcasteja ollakseen hyviä poliiseja?

No kyllähän tää voi johtaa, että "en mie tiiä, oon vaa töis tääl" tyyliseen asenteeseen todennäköisimmin - tuskin myöskään sitten kulttuuri ja yhteisö työn ympärillä kiinnostaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AJM

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No kyllähän tää voi johtaa, että "en mie tiiä, oon vaa töis tääl" tyyliseen asenteeseen todennäköisimmin - tuskin myöskään sitten kulttuuri ja yhteisö työn ympärillä kiinnostaa.

Voi toki, sitä ei käy kieltäminen. Pidän vaan vähän hassuna ajatusta, että jääkiekkoilijan pitäisi seurata intohimoisesti urheilua vapaa-aikanakin ollakseen hyvä ammatissaan.

Leskisen otteista ei nyt toistaiseksi oikein voi sanoa mitään, kun kokoonpanossa ollessaan vähän jokainen joukkueesta on alisuorittanut. Kunhan nyt tervehtyisi ensin.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kouvolan Sanomissa oli vasta viikko sitten pitkä juttu hyvistä ystävistä Radek Koblizekista ja Ville Leskisestä.
En nyt ala tänne koko juttua kopiomaan, mutta alla muutama poiminta jutusta.

Koblizekin mielestä Leskinen on erilainen jääkiekkoilija, joka vaikuttaa elävän omassa kuplassaan.
– Hän on rento eikä hermoile. Toisinaan kentällä näyttää siltä, ettei hän välitä. Hän on hyvä pelaaja, ja hän on nimenomaan hyvä ymmärtämään peliä. Hän näkee pelissä sellaista, mitä muut eivät näe.
Leskinen yhtyy toisen rightin hyökkääjän Koblizekin näkemykseen. Hänen pelinsä näyttää välillä siltä, että satanen ei ole lasissa. Silti Leskinen on niittänyt SM-liigassa mainetta kovana tuloksentekijänä.
– Näen itsekin videoklipeistä, että ihan kuin en aina yrittäisi, mutta kyllä minä täysillä aina pelaan. Se on vain minun tyyliäni, että peli saattaa olla flegmaattisen näköistä. Ainakin se on erilainen tyyli kuin monella muulla pelaajalla.
Suomalaiseen mentaliteettiin Ville Leskisen pelityyli istuu huonosti. Suomalaiset arvostavat enemmän perinteistä hiki hatussa puurtajaa kuin taiteilijasielua, joka näyttää välinpitämättömältä hiippailijalta kentällä.
– Kyllä minua Suomessa jossain määrin ymmärretään ainakin niin kauan kuin tulee pisteitä. Suomessa kun poikkeaa massasta, jää aina mieleen joko hyvässä tai pahassa. En koe, että olen joutunut kärsimään tämän takia.
Leskinen lisää, että on kohtelunsa itse ansainnut. Hän näkee asiassa myös toisen puolen. Se on vapauksien saaminen valmentajalta.
Leskinen ei osaa sanoa, mistä ulospäin huokuva rentous on peräisin.
– Kyllä minä tuloksesta stressaan. Tulosta on saatava aikaan. Sitten tämä on kuitenkin vain jääkiekkoa, joka ei ole maailman vakavin asia. Toki jääkiekko määrittää omaa fiilistäni.
Viime toukokuussa Salo otti yhteyttä pelaajamarkkinoille vapautuneeseen Leskiseen.
 Kiva, että joku seura oli kiinnostunut, eikä tarvinnut mennä vielä normaaleihin töihin. KooKoo haluaa satsata ja vaikutti eniten kiinnostuneelta, kun minulla oli pari muuta vaihtoehtoa. Vaikeaan viime kauteen mahtui kaikenlaista, mutta nyt tuntuu, että tähän lajiin on taas löytynyt fiilistä.
 

Kurt

Jäsen
Jos Heshka tänne on tulossa, niin saadaan rauhallisuutta, avauskykyä ja ehkä sillointällöin kiekko toimitettua maalille. Mutta ennemminkin tarvittaisiin puolustuspelaamiseen apuja. Semmoinen iso ja ilkeä olisi haaveissa. Niitä ei vain hirveän jalkavia ole tarjolla. Tai sitten ne pelaa paremmissa sarjoissa.
En itseasiassa toivo isoa ja ilkeää, vaikka sellainen onkin ihan kiva pelaajatyyppi. Nykypäivänä tuon vaan valitettavasti voi kääntää synonyymiksi "paljon jäähyjä". Mieluummin Matt Caiton kopio. Hyvä liike ja pelisilmä, ja puolustuksessa terrierimäiset otteet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös