Viking Line - valtiontuet johtajien taskuun!

  • 3 620
  • 12

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Ei saatana. Tuo ahvenanmaalaisten hoonosti soomea sönkkäävien proletaarien yhtiöhän harrastaa häikäilemätöntä meininkiä.

Vuosi sitten omistajille jaettiin jo osinkoa 14,6 milj. euroa. Tämän jälkeen uhattiin ulosliputtaa alukset Suomesta vedoten kalliiseen työvoimaan. Merimiesunionin painostettua valtiota, päätettiin Viking Linelle myöntää valtion tukea 25 milj. euroa. Aiemmin oli päätetty jakaa osinkoa 1,2 milj. euroa mutta tukipäätöksen jälkeen kääntyi Lundqvistien ja Mattsonien kelkka tyystin. Omistajasuvut päättivät nostaa osingon kertaheitolla: 21,6 miljoonaahan ei heti kesken lopu. Ja em. summa on kaiken lisäksi 136%:a tilikauden tuloksesta.

Ei voi kuin ihmetellä omistajien ahneutta sekä röyhkeää meininkiä. Tietenkin kiirehän porukalla on osingot nostaa koska vuoden päästä uusi osinkovero astuu voimaan ja sen jälkeenhän omistajat ovat puilla paljailla veroprosentin nousun myötä. Mutta kehtaavat siirtää valtiontuet suoraan omaan taskuun.

Itseäni em. toiminta vistottaa siinä määrin että meidän perhe boikotoi nyt ja tulevaisuudessa Viking Linea. Ja muistan kyllä kertoa kaikille kyseisen mätäpaiseen toiminnasta.
 

Carlos

Jäsen
Tässähän on jo kunnon penailun makua. Aika hauskaa tosiaan, itketään että ei ole varaa pyörittää puljua ilman tukia, mutta kuitenkin sitten sen verran hyvin menee että niitä osinkoja on varaa maksaa. Voipi olla tämä jälkeen "hiukan" hankalaa enää saada niitä tukia.

Muutenkaan en ole koskaan ymmärtänyt tätä ideaa että kannetaan vettä kaivoon. Jos yritysidea toimii, yritys tekee voittoa. Kysyntä ja tarjonta määräävät sen. Jos yritys ei kertakaikkiaan toimi, mitä helvettiä sitä tukemaan, antaa mennä nurin. Kyllä sitten sen tilalle tulee joku toinen firma jossa osataan tehdä budjetit sen mukaan mikä on realistista.

Enää ei puutu muuta kuin että VL kutsuu Paavo M. Petäjän hallituksen kunniapuheenjohtajaksi, ja maksaa hänelle kokouspalkkiota 500 000€/kerta.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Perisuomalaista kateutta

Niin, itse olen sitä mieltä, että tämänkin ketjun purkausten takana haisee ihan silkka perisuomalainen kateus.

Koska joku muu saa killaa, niin pakkohan sen on olla homo, kusettaja, isolahtari ja suuri vittupää.

Mielestäni Viikkarin toiminta kuvastaa nykypäivän "ota siitä vaan" toimintaa oikein hyvin, mehän olemme herra paratkoon kansainvälistyviä eurooppalaisia, emmekä mitään Saarijärven Paavoja tai Laupiaita Samarialaisia!

KYLLÄ SUOMESSA PITÄÄ SAADA TIENATA! NI!

Ja sitten mä heräsin

Täältä tähän
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Luonnollista toimintaa

Eiköhän tuo hyödyn maksimointi ole ihan luonnollista muillekin kuin Viikkarin omistajille.

Miksi jotkut suomalaisista ostavat viinansa Virosta?

Miksi jotkut ihmiset vertailevat hintoja ja ostavat sieltä mistä halvemmalla saavat?

Miksi agressiivisesti hinnoitteleva operaattori saa uusista GSM-liittymistä valtaosan?

Valtion päätös tukea Viikkarin toimintaa on perusteltu, mikäli sillä pystytään välttämään vielä suuremmat mahdolliset ulosliputtamisesta aiheutuvat kustannukset.
 

Carlos

Jäsen
Re: Luonnollista toimintaa

Viestin lähetti Hartza
Miksi jotkut suomalaisista ostavat viinansa Virosta?

Miksi jotkut ihmiset vertailevat hintoja ja ostavat sieltä mistä halvemmalla saavat?

Mitä **tun tekemistä tällä on tämän asian kanssa? Niin, ihmiset ostavat sieltä mistä katsovat saavansa parhaimman hinta/laatusuhteen. Näin ei nähtävästi ole Viking Linen tapauksessa, jos firma on niin mätä että sitä pitää tukea valtion varoin.

Mutta pointti olikin nyt sitten siinä, että ilman tukiakin firma nähtävästi voisi pysyä jotenkuten pystyssä, ja nyt sitten tuet tuupattiin osinkoihin. Tokihan omistajat haluavat saadakin jotain siitä firmastansa, mutta käyttäisivät silti nämä tukirahat vaikka tuotteensa kehittämiseen, niin tulevaisuudessa voisivat sitten tulla toimeen ilman näitä kommunismi-tukia.

Yksi lysti se nyt minulle on, kun en noihin tukiin osallistu pennin vertaa, mutta silti hassua. Ja tottakai valtiovalta on niin hameväkistä porukkaa että alistuu tämmöiseen jonkun pilipali-varustamon kiristyksiin. Jos haluavat liputtaa laivansa jonnekin helvetin ronsunluurannikolle, niin siitä sitten vaan. Vapaa maahan Suomikin on.

Tässä on vähän sama idea kuin jenkkien terästulleissa. Tekohengitetään puolikuollutta eläkeläistä, sen sijaan että keskityttäisiin terveiden markkinoiden havitteluun.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: Re: Luonnollista toimintaa

Viestin lähetti Carlos
Mitä **tun tekemistä tällä on tämän asian kanssa? Niin, ihmiset ostavat sieltä mistä katsovat saavansa parhaimman hinta/laatusuhteen. Näin ei nähtävästi ole Viking Linen tapauksessa, jos firma on niin mätä että sitä pitää tukea valtion varoin.

Sitä tekemistä, että yritys voi ostaa tuotannontekijänsä siten, että maksimoidaan yrityksen tulos eli saadaan panos/tuotos -suhde parhaaksi mahdolliseksi (vrt. hinta/laatu -suhde). Valtion ylimääräinen tukiainen keikautti tuon panos/tuotos -suhteen suomalaisen vaihtoehdon eduksi.

Firmahan ei sinällään ole mätä, koska on tuottanut jo useana vuonna sijoitetulle pääomalle tasaisen ja suhteellisen korkean tuoton.

http://www.vikingline.fi/yritysinfo/taloudellinen_kehitys.asp
 

Digwiid

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Ei mitään uutta eikä vanhaa

Tää on ihan normaalia Gongo toimintaa (Gongo=Ahvenamaa vanhat suomalaiset merimiehet kutsuu Ahvenamaata Gongoksi). Cinderellan siirto Tukholma-Ahvenamaa reitille vissiin herätti suomenhallituksen näihin tuki hommiin. No tämä siirto on kussu pahemman kerran ja nyt huhuilaan että Cinderella siirtyy Tukholma-Turku linjalle eli tekee Tukholmasta 20 tunnin risteilyjä Turkuun.

Viking Line on jo monta vuotta puhunnut/uhkailut lipputtaa laivansa ruotsinlipun alle koska ruotsalainen on 30-40% halvempi työntekiä kuin suomalainen juuri tähän tuen takia koska ruotsinhallitus tukee merenkulkua eu:n ohjeiden mukaisesti täysimääräisesti.

Nythän ruotsinlipun alla oleva alus/yritys saa valtiolta takas nämä veromaksut mikä he ovat joutun maksamaan valtiolle.
Viking Line meinasi myös Rosellan liputtaa Viron lipun alle jolloin henkilökustannukset olisi ollut jopa 70% edullisemmat verrattuna suomalaisiin mutta tämä suomenhallitusen antama tuki edes auttoi että lippu pysyi viellä toistaiseksi suomalaisena. Itse olen iloin/tyytyväinen että suomen hallitus teki tämän päätöksen antaa merenkulkutukea näin viellä säilyi suomalaisten merimiesten ammatti suomessa. Mutta pelkään pahoin että 10 vuoden sisällä ei ole enään suomalaista merimiestä enään olemassa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Kysymys Hartzalle:

Onko sinusta oikein, että valtion tuet jaetaan muutamalle osakkeen omistajalle?

Olkoon panos/tuotos-suhde mitä ikinä hyvänsä, maalaisjärjellä ajateltuna koko Viking Linen toiminta on häikäilemätöntä kiristystä.

Ja niinkuin yleensä, ervan höpinät kannattaa olla huomioimatta.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti 1900
Kysymys Hartzalle:

Onko sinusta oikein, että valtion tuet jaetaan muutamalle osakkeen omistajalle?

Olkoon panos/tuotos-suhde mitä ikinä hyvänsä, maalaisjärjellä ajateltuna koko Viking Linen toiminta on häikäilemätöntä kiristystä.

Ja niinkuin yleensä, ervan höpinät kannattaa olla huomioimatta.

Jos asiaa tarkastelee Suomen valtion näkökulmasta, niin olisiko ollut parempi antaa pistää useimmat työntekijät kortistoon?

Viking Line olisi hyvin voinut liputtaa ulos kaikki Suomen lipun alla olevat laivansa ilmoittamatta etukäteen kenellekään yhtään mitään. Tällöin kysymys ei ilmeisesti olisi ollut kiristyksestä, vaan järkevästä liiketoiminnasta, jolla oltaisiin karsittu kustannuksia.

Hyvin monet suomalaiset yritykset ovat siirtäneet tuotantoaan pois Suomesta esimerkiksi Viroon, jossa työvoimakustannukset ovat halvempia. Vielä useammat ovat täydessä valmiudessa aloittamaan toiminta Virossa, kun maa liitetään Euroopan Unioniin ensi toukokuussa. Nokiallakin on tuotanto/kokoonpanotehtaita esim. Kiinassa.

Oliko sitten väärin, että Viking Linen johto ilmoitti liputtavansa laivansa pois johtuen juurikin näistä kustannuseroista, jolloin Suomen hallituksella oli vielä mahdollisuus pelastaa suomalaiset työntekijät (heidän perheensä) ja säästää suuret summat mm. kertymättömät verotulot + maksetut työttömyyskorvaukset jne.

Minusta asiassa oli kaksi vaihtoehtoa:

1. Ulosliputus
2. Valtion tuki + toiminnan jatkuminen Suomen lipun alla

Näistä vaihtoehdoista Suomelle edullisin lienee vaihtoehto 2. Jotenkin on vaikea nähdä sellaista vaihtoehtoa, että työpaikat olisivat säilyneet Suomessa ilman valtion tukea. Mielummin siis sellainen vaihtoehto, että työpaikat säilyvät ja tuetaan yksityisesti omistettua yhtiötä, kuin työpaikat menetetään ja sama raha ja vielä enemmänkin menee irtisanottujen ihmisten työttömyyskorvauksiin ja muihin välillisiin kustannuksiin.

Loppujen lopuksi olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikenmaailman tukiaiset vääristävät kilpailua ja haittaavat markkinoiden toimintaa. Ruotsalaisten ja suomalaisten pitäisi ehkä yhteispäätöksellä lopettaa tukiaiset näille yhtiöille.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Hartza
Jos asiaa tarkastelee Suomen valtion näkökulmasta, niin olisiko ollut parempi antaa pistää useimmat työntekijät kortistoon?
- - -
Mielummin siis sellainen vaihtoehto, että työpaikat säilyvät ja tuetaan yksityisesti omistettua yhtiötä, kuin työpaikat menetetään ja sama raha ja vielä enemmänkin menee irtisanottujen ihmisten työttömyyskorvauksiin ja muihin välillisiin kustannuksiin.

Tuolla ylempänä mainittiin valtion tueksi Viking Linelle 25 miljoonaa euroa. Voisiko joku asiaa paremmin ymmärtävä esittää täällä sen laskutoimituksen, jolla tuon tuen myöntäminen osoittautuu kannattavammaksi kuin Vikingin työntekijöiden elättäminen matkalla työpaikasta toiseen?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Maple Leaf
Tuolla ylempänä mainittiin valtion tueksi Viking Linelle 25 miljoonaa euroa. Voisiko joku asiaa paremmin ymmärtävä esittää täällä sen laskutoimituksen, jolla tuon tuen myöntäminen osoittautuu kannattavammaksi kuin Vikingin työntekijöiden elättäminen matkalla työpaikasta toiseen?

Vaihtoehtoisesti joku voisi esittää sen laskutoimituksen, jolla tuen myöntäminen osoittautuu kannattamattomammaksi kuin tuen myöntämättä jättäminen.

Todennäköisesti valtion virkamiehillä on olemassa jokin laskelma asiasta päätöksenteon perustaksi ja koska tukea päätettiin myöntää on laskelman perusteella päädytty tähän. Tuskinpa 25 miljoonan euron päätöstä ihan perstuntumalla tehtäisiin edes valtionhallinnossa.

Lisättäköön vielä, että Suomen valtion tuki on itseasiassa puolet suurempi tästä ja koskee koko varustamotoimialaa eikä pelkkää Viking Line -yhtiötä. Varustamoille yhteensä kertyy säästöjä 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Täällä asiaa käsittelevä juttu
 
Viimeksi muokattu:

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tässä menettelyssä ole mitään uutta. Soneraa tuettiin muutamalla miljardilla valtion toimesta ja eikös sitten hetken päästä jaettu johtajille jo optioita.

Röykeät hakevat itselleen sen, minkä haluavat ja loput kiukuttelevat lehtien ja netin mielipideosastoilla. Näin se vaan menee. Itse pitää sinun leipäsi tienaaman. Kukaan ei tule kenenkään kotiin tarjoamaan miljoonia.

Ja tämä kirjoitus ei ole hyväksyntä moiselle touhulle. Ainoastaan toteamus.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Jännää tässä tapauksessa on se ristiriita, joka vallitsee yksityishenkilöiden ja yritysten saamien tulonsiirtojen välillä. Yksityishenkilö kun hakee mitä tahansa harkinnanvaraista tukea, pitää rahan käyttökohde (esim. vuokranmaksu) aina näyttää toteen. Ja mikäli taloudelliset olosuhteet muuttuvat oleellisesti parempaan päin, peritään tuki takaisin joko osittain tai kokonaan.

Kelan opintotukijärjestelmän koukeroihin hyvässä ja pahassa tutustuneena onkin hieman hämmentävää seurata, miten voittoa tuottavalle yritykselle voidaan myöntää veronmaksajien pussista korvamerkitsemätöntä tukea, jonka käyttöä ei ilmeisesti ollut aikomustakaan valvoa. Onhan yrityksiä tuettu iät ajat, ei siinä mitään, mutta kai tuen saamiselle pitäisi kuitenkin olla joku konkreettinen tarve? Jostain muualta saa aina halvempaa työvoimaa, vaikka mitä tehtäisiin. Ei se yksinään täytä tarpeen kriteereitä, kun yritys ei kuitenkaan ole millään lailla vaikeuksissa työvoimakustannusten takia.

Mutta ei kai tässä mitään muuta voi todeta kuin sen, minkä polvipetterikin jo sanoiksi puki. Nyky-yhteiskunnassa röyhkeys on hyve.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös