Ostelen edelleen hyvin aktiivisesti leffoja oikeastaan parista syystä johtuen ja merkittävin on tietty se, että haluan leffat itselleni - konkreettisena levynä kotelossaan hyllyyni.
Minä taas yritän päästä tästä samasta tavasta tietoisesti irti ja vähentää levyjen ostamista ellei kyse ole elokuvista, jotka joko haluan hyllyyni uudelleenkatseluarvon takia tai joita kerään syystä tai toisesta. Elokuvia kun on hyllyssä ollut liikaa ja on edelleenkin, vaikka vähän kokoelmaa päädyin karsimaankin. Ostanen jatkossakin elokuvia ja saan niitä kokoelmiini muuta kautta, mutta olen huomannut VoD-systeemin palvelevan minua hyvin.
Toki se vaatii kunnon yhteyden, mutta ei välttämättä mitään jättiyhteyttä. Kymppimegaisellakin laajakaistalla pärjää, jos ei HD-kuvanlaatua tarvitse. Minulla on satamegainen Soneran Koti-tv-paketti, sen kautta esimerkiksi Film2home ja Soneran omat vuokrapalvelut ovat toimineet ihan hyvin.
Viimeaikaisia helmiä tätä kautta ovat olleet esimerkiksi Ben Wheatleyn ohjaama A Field In England, jota suosittelen lämpimästi. Tuon voisi hankkia omaksikin, mutta sitä ei taida olla saatavissa kovin helpolla. Cdonissa taisi olla bluray-versio, mutta en ole varma sen suomiteksteistä. Kaipa tuo dvd-muodossakin on.
Mustavalkoinen, psykedeelinen ja mystinen käärmeenkeitos puritaanisotilaista ja alkemistista keskellä 1600-luvun Englantia ja sisällissotaa matkalla pellolle, jonne on huhujen mukaan kätketty aarre. Elokuvan huimat visiot ovat elokuvallinen vastine sille, että söisi kärpässieniä ja näkisi mystisiä visioita kuolan valuessa suupielestä. Todella omintakeinen teos.
Myös muutaman vuoden takainen Paper Man oli kiinnostava ja lämminhenkinen teos kirjoituskammosta kärsivästä keski-ikäisestä kirjailijasta (Jeff Daniels), joka ystävystyy nuoren teinitytön (Emma Stone) kanssa. Kirjailija näkee edelleen mielikuvitusystävänsä Kapteeni Erinomaisen (Ryan Reynolds), joka antaa hänelle neuvoja ja on antanut lapsesta asti, joten tässä suhteessa Paper Man astuu osin samalle mielikuvituksen rajamaalle kuin Walter Mittyn salainen elämäkin.