Sanainen arkku
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Korjaaminen ja huoltaminen on myös työllisyyttä ja tuotantoa.Ei kukaan, koska kertakäyttöroska on jättimäinen työllistäjä. Talousjärjestelmämme perusta on siinä, ettemme hyödynnä tieteen ja kehityksen luomia ratkaisuja. Tuotantoa ohjaa talous eikä kestävyys.
Kestävien ja korjattavien tuotteiden valmistaminen olisi kaikkein helpointa ympäristönsuojelua, mutta siihen ei tahdota ryhtyä talous- ja työllisyysvaikutusten vuoksi.
Esimerkeistä ilmiselvin lienee auto, ja käytän tähän omaani.
Ostimme 2017 syksyllä tuolloin 17 vuotta vanhan, mutta vain 125tkm ajetun bensa-auton. Maksoimme siitä 1700€.
Se on edelleen käytössä (285tkm) ja vaikka se onkin ollut varsin vähävikainen, niin työllisyyttä on ylläpidetty jo pelkästään huoltojen työn osuudella tuhansilla euroilla.
Pari kertaa on työllistetty hinauspalvelua ja näiden epätavallisten vikojen (moottorinohjauslaite sekä polttoainepumppu) lisäksi on työllistetty tuulilasiliikettä, rengasliikkeitä jne. Kaikki Suomessa ja kaikki kuitilla. Teeseitse-moodilla olen kerran vaihtanut tulpat ja lisäksi ajovalopolttimet vaihdan asap kun pimenee ja renkaat mikäli ei tarvitse uutta gummia. Edes pyyhkijänsulkia en enää jaksa itse vaihtaa.
Vähittäiskauppaa, kotimaisomisteista sellaista, on käytetty kohtalaisen paljon. Viimeksi uusin esimerkiksi pyörän pultit. Vanhat menivät tietenkin metallin keräykseen.
Moni parantaakin autoaan sen elinkaaren aikana. Itse olen konvertoinut sen etanolitoimiseksi. Tuote on Suomessa koottu ja se mahdollistaa sen, että noin 70% nykyisin autoa liikuttavasta materiaalista on suomalaista.
Tämä autoista. Asuntojen kohdalla on sama homma, rahaa vaan menee enemmän pankeille (suorittavan yrityksen sijaan) kuin autojen tapauksessa.
Jos ihmiset oppisivat käyttämään korjausompelimoita, suutareita jne, niin korjaaminen ja tuotteiden parantaminen voisi nousta isoksi talousmoottoriksi. Toki vientiä tarvitaan ja se tuskin onnistuu merkittävästi korjauksia myymällä. Mutta toki jonkun pienempien työvoimakustannusten maan olisi sitäkin mahdollista harjoittaa. Ekologisuus vaan katoaisi tavaran liikutteluun edestakaisin.
Korjaustalouden kauppakeskus voisi olla mielenkiintoinen juttu. Sellainen voisi herättää jengiä paikallisesti.