8. Mikä?
- Oikea vastaus:
Saimaan kanava
10 p. Nykyinen on ns. kolmas.
Avoin kysymyksenasettelu ja kryptinen ensimmäinen vihje, mutta eikös pari rohkeaa lähtenyt silti veikkaamaan. Peltisen arvaus (risteilyalus Queen Elizabeth) ajankohtaisine Bond-perusteluineen oli liiankin hyvä, en mä tuollaista olisi onnistunut keksimään... Lisäksi veikattiin One World Trade Centeriä.
Saimaan kanava on käsittääkseni kulkenut samaa reittiä pitkin koko ajan, mutta siihen on tehty niin merkittäviä muutoksia, että eri vaiheita kutsutaan eri kanavoiksi. Ensimmäinen kanava avattiin 1856. Se oli 58 kilometriä pitkä ja kapeimmillaan (eli sulkujen kohdalla) noin 7,4 metrin levyinen.
Liikenteen kasvaessa ja laivatyyppien muuttuessa kanava alkoi käymään ahtaaksi ja vuonna 1927 aloitettiin uudelleenrakentaminen, missä linjausta oiottiin ja sulkuja suurennettiin. Tämä kakkosvaihe jäi kuitenkin kesken talvisodan sytyttyä.
Sodan jälkeen Suomi ja Neuvostoliitto eivät saaneet aikaiseksi sopimusta kanavan käyttämisestä ennen vuotta 1963. Sen jälkeen kanavaa levennettiin ja paranneltiin myös muuten ennen kuin saatiin taas auki vuonna 1968.
8 p. Suurin piirtein yhtä pitkä kuin olympialaisten pisin juoksumatka.
Eka oikea vastaus by
@KwutsNI. Muita veikkauksia Kehä kolmonen, joka olikin Unkalta oikein hyvä arvaus! Kehä kolmosen pituus on noin 45 kilometriä, se on jo nimensäkin puolesta "ns. kolmas" ja nykyinen tie on näköjään myös Saimaan kanavan tapaan rakennusversio nr 3, eli se olisi kyllä sopinut näihin kahteen ensimmäiseen vihjeeseen.
Nykyisen Saimaan kanavan, eli kolmannen version virallinen pituus on noin 43 kilometriä. Suurin piirtein maratonjuoksun matkan verran siis.
6 p. Sitä oli suunniteltu jo satoja vuosia aiemminkin, mutta toteutui 1800-luvulla.
KwutsNI lukitsi itselleen parhaat pisteet 8+6. Tietäjien joukkoon liittyivät myös
@Myrsky74,
@Kiekoton ja
@Unkka. Jäljillä oltiin veikkaamalla Panaman kanavaa, joka tosin on noin kaksi kertaa Saimaan kanavaa pidempi.
Vääriä veikkauksia olivat myös Lontoon metro, Englannin kanaalin tunneli ja Helsinki-Porvoo-maantie/moottoritie. Nämä oli oikeasti oikein nerokkaita arvauksia, mutta eivät sovi kaikkiin vihjeisiin.
Lontoon metro on avattu 1863, mutta sen kokonaispituus on "pikkaisen" pitempi, eli yli 400 kilometriä. Kanaalin tunneli on pituudeltaan lähempänä (noin 50 km) ja sitä tosiaan suunniteltiin jo ainakin 1700-luvulla, mutta oikeasti se valmistui vasta 1994.
Tiet Helsingistä Porvooseen ovat jotain 45-50 kilometrin väliltä, mutta aikakaudet eivät osu kohdilleen. Moottoritie saavutti Porvoon vasta vuonna 1990. Maantiellä tarkoitettaneen ns. "vanhaa Porvoontietä", eli seututie 170:ää. Se on rakennettu 1930-luvulla. Vanha kuninkaantie olisikin sitten tosi vanha reitti, mutta koukkii ja kiemurtelee Porvooseen pohjoisempaa, muistaakseni Keravan ja Sipoon kautta.
Saimaan kanavan rakentamista oli suunniteltu jo ainakin 1400-luvun lopusta alkaen ja vähän kokeiltukin jo 1600-luvulla. Tosin nykytiedon valossa on arvioitu, että tuo 1600-luvulla aloiteltu Pontuksen kaivanto olisi tyhjentänyt koko Saimaan vedet mereen, jos hanketta olisi viety pidemmälle, että ihan hyvä että into lapiohommiin loppui kesken.
5 p. Sijaitsee osittain toiselta valtiolta vuokratulla alueella.
Mietin etukäteen, että onkohan tämä ihan liian helppo vihje viiden pisteen kohdalle? Vähän siinä ja tässä, sillä peräti kahdeksan uutta tietäjää tämän vihjeen myötä löytyi. Toisaalta vääriä veikkauksiakin (Gibraltar ja Panaman kanava) tuli vielä, ja moni jätti myös edelleenkin hautumaan.
Suomen puolella kanavasta kulkee noin 23 kilometriä ja loput 19 kilometriä Venäjällä. Valtioiden välinen sopimus pitäisi olla voimassa vuoteen 2062 asti, mutta kuten varsinkin viime aikoina on nähty, niin itänaapurin kanssa tehtyihin sopimuksiin ei kannata kamalasti luottaa.
4 p. Sitä pitkin voidaan kulkea.
Aiemmista arvauksista päätellen tämä vihje taisi olla tässä vaiheessa jo aika turha, tai ei ainakaan kamalasti auttanut. Neljä uutta tietäjää. Lisäksi veikattiin Suezin kanaalia ja edelleen myös Panaman kanavaa ja Gibraltaria.
Nykyinen tilanne aiheuttaa runsaasti rajoitteita, mutta normaaliaikana Saimaan kanavaa ovat saaneet käyttää kaikkien maiden rahti- ja huvialukset. Kanavaan mahtuu kohtalaisen isot laivat: maksimimitat laivoille ovat pituus: 82,50 m, leveys: 12,60 m, syväys: 4,35 m (ja sitä isommatkin Väylävirastolta haettavalla erikoisluvalla).
3 p. Kuuluu Museoviraston "valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt Suomessa" -listalle.
Kuusi uutta tietäjää eikä yhtään väärää veikkausta.
Tämä Museoviraston lista on aika pitkä luettelo. Se nimittäin sisältää kaikkiaan 1471 kohdetta, joista osa on hyvinkin pieniä (esim. hautausmaa tai silta). Mutta tästä vihjeestä saitte ainakin varmistuksen sille, että kysyttävä kohde on suomalainen ja rakennettu, eikä esim. joki.
2 p. Kuvavihje.
Nyt alkoi jo olla ihan selvä juttu lähes kaikille. Kuusi uutta tietäjää, eikä vääriä vastauksia. Kuvia oli parilta sululta. Jos tarpeeksi tarkkaan katsoo, niin tuossa ylemmässä näkyykin kyltti "Mälkiä". Suomen puolella kanavassa on kolme ja Venäjän puolella viisi sulkua.
1 p. Toinen pää on meressä.
Vielä tuli vääräkin vastaus: joku on kulkenut aika märällä metrolla...
Kanavan Suomen pää on Saimaassa ja ensimmäinen sulku on tuo Mälkiän sulku, noin 8 kilometriä Lappeenrannan keskustasta itään. Viimeinen sulku on Brusnitšnojessa (eli vanhalta nimeltään Juustilassa), parisenkymmentä kilometriä Viipurista pohjoiseen. Siitä vesireitti jatkuu Juustilanjärvestä vanhan Vuoksen läntistä lasku-uomaa pitkin Suomenvedenpohjaan, eli Viipurin lahteen Itämereen.
Tässä oli aika iso pistehaitari KwutsNI saalisti 14 pinnaa, mutta moni jäi ihan jämille ja muutama jopa nollille. Pistekeskiarvo 5,0.