Nyt on vuosi 2011, JOKERIT on perustettu 1967.
Jos tähän päivään mennessä ei ole kuullutkaan Helsingin Jokereista, niin henkilön täytyy olla kuuro ja sokea. (no hard feelings handicaps)
Pointtina ei ole vain tehdä tunnetuksi, vaan myös saada porukalle viestiä siitä, että tätä on tarjolla. Luomalla ärsykkeitä luodaan myös ihmisille tarvetta ja hinkua päästä lehtereille. Pari kautta takaperin jokainen varmasti tiesi HIFK:n ja sen yhden Tuukan, mutta niin vain tervetulomainoksella arkipeliin Tapparaa vastaan suuntasi ~700 katsojaa enemmän kuin keskimäärin tuolla kaudella. Ei tuossa kerrottu seuran kannattajille mikä HIFK on tai kuka on Tuukka Mäkelä, tuossa luotiin mielikuvaa tulevasta tapahtumasta ja luotiin ärsyke saapua paikalle.
Mainonta on tottakai tärkeää, mutta itse en lähtisi apinoimaan jullien tienvarsimainoksia. Miksei mielummin oteta televisiota/mediaa paremmin haltuun.
Ei meidän mitään todellakaan tarvitse suoraan apinoida. Pointtina on saada markkinointi vähintään samalle tasolle, ei tehdä samoja asioita. Sami Helenius pääsi samaan sarjaan (NHL) kuin Jari Kurri, eikä hän toistanut Kurrin trikkejä. Jos naapuri on nyt "KHL-tasoa" markkinoinnissa, meidän tulisi nousta vähintään samaan, ellei nyt "NHL-taso" urkene. Tapa päästä sinne on lopulta kuitenkin melko yksi sama, tulos ratkaisee.
Yhteenvetona: Yrittäisin siis tavoittaa enemmän ihmisiä median kautta, kuin jullien mainokset jossain bussipysäkeillä.
Mediamainonta on toisaalta melko hankala tapa markkinoida urheiluseuraa suurille yleisöille. Toki FB on ainakin ollut meidän heiniä, mutta tuolla kanavalla tavoitetaan lähes ainoastaan jo seuraan kiintyneitä tahoja. Satunnaisjanari ei päädy minkään urheiluseuran FB-profiiliin ja päätä lähteä hallille, mutta satunnaisjanari saattaa saada "julkisemmilla foorumeilla" näkyvistä viesteistä ärsykkeen saapua.
Sama juttu eri urheilujulkaisuilla. Pääasiassa noita seuraa jo sellaiset henkilöt, jotka saavat muusta uutistulvasta ärsykkeitä saapua hallille. Samoin joku Urheilulehden, Veikkaajan tai vastaavan sivuilla oleva mainos tavoittaa lopulta melko vähän potentiaalisia faneja. Nuo läpyskät on kuitenkin jo ennalta kohdennettu sellaisille kohderyhmille, että kovinkaan montaa "satunnaisnarria" tai "tabula rasaa" niillä ei tavoiteta. Toki narrifanille voi olla mukavaa nähdä oman seuran mainos aviisissa, mutta viivan alle tuskin jää lopulta kovinkaan paljoa.
Onhan markkinointi tärkeää, toki, mutta ehkä mieluummin näen katsomoissa ihmisiä, jotka oikeasti kannustavat, jotka oikeasti on Jokereita, enkä gloryhunttereita jotka käy matsissa vaan kun spårassa kerran mainostettiin.
Jostain niitä uusia faneja pitää saada ja jotenkin vanhat fanit on pidettävä aktiivisina. Joillekin himo seuraa kohtaan tulee jo suoraan äidinmaidosta tai ympäristöstä, mutta myös hyvien kokemusten kautta. Haetaan ne maalta muuttaneet opiskelijat, aviomiehen perässä muuttaneet vaimokkeet ja muut "sitoutumattomat" hallille. Jos he ihastuvat tuotteeseen, he tulevat uudelleen. Tätä kautta syntyy rakkaussuhde omaan seuraan, joskus se kivi on laitettava vierimään.
Uskoisin että kyllä Jokereissa jotakin markkinointipuolellakin tulee tapahtumaan, mutta mun mielestä tuote pitää olla ensin kunnossa ennenkuin sitä voi alkaa mainostamaan.
Mikä Jokereissa sitten mättää? Meillä on sellaiset puitteet, että niitä kehtaa näyttää. Suomen isoin ja komein halli ainakin riittää. Samoin meillä on ollut vuosikausia kiinnostavia pelaajia, piti sitten Leinon tyylisistä taitureista, Semirin tyylisistä rouhijoista tai vaikkapa Pulkkisen tyylisistä junnutähdistä.
Jos verrataan naapuriin, niin naapurissa markkinointiin herättiin Penan jälkeisen ajan jälkeen. Tuolloin heillä tuote oli heikommassa jamassa kuin meillä nyt: puitteet eivät olleet yhtä hulppeat, joukkue oli uutisissa negatiivisista asioista järjestään ja urheilullinen menestys ei ollut loppujen lopuksi kummoista.
Silti siellä alettiin alettiin ammattimaistamaan koko organisaatiota aina markkinointipuolesta lähtien. Tuloksena sitten yleisömäärät ovat nousseet tasaisesti, urheillullinen menestys on ollut valtaisaa, yhteistyökumppanit kiittävät ja taloudellisesti mitattuna ero entiseen on valtaisa.
Jos nyt lähdetään odottamaan jotain "kunnossa olevaa tuotetta", niin voidaan yhtä hyvin heittää hanskat tiskiin. Ei markkinointi ole mikään muusta toiminnasta irrallaan oleva osa, vaan yksi tärkeä osa sitä kunnossa olevaa tuotetta!
Lisäksi Jokereiden puuhastelu markkinoinnissa on aiemmin ollut lähinnä surkuhupaista, josta esimerkkejä tässäkin ketjussa, joten parempi vaan että keskitytään tekemiseen eikä mielikuvien luomiseen.
Eli jos vuosikaudet on puuhasteltu, niin puuhastellaan vielä lisää? Jos vuosikaudet pöytäliinaan on niistetty, niin heitetään se pöytäliina mäkeen ja ostetaan nessuja. Ei se pöytäliinä siitä enää paremmaksi muutu, joten tehdään sitten jotain muuta.
En tiedä sinusta, mutta itse ainakin tahdon nähdä Jokerit valtakunnan ykkösjoukkueena. Tämä vaatii hyviä pelaajia, sitoutuneisuutta, loistavaa valmennusta, pelaajatarkkailua ja markkinointia. Markkinoinnin avulla voidaan saada lisää väkeä halliin nostattamaan fiilistä, ehkä sitouttaa muutamia pelaajia, saada repäistä viivan alle isompi luku ja niin päin pois. Hyvä joukkue ei pärjää paskalla veskalla ja hyvä organisaatio ei paistattele onnesta huonolla markkinoinnilla.