Tämä on keskustelupalsta ja mielipiteensä jokaisella, mutta jos jonkun mielestä Victor Berglund on ihan vaan peruspakki tähän liigaan, niin ei tajua nykypäivän Liigan tasosta vittuakaan tai ei muuten vaan ole niin perillä jääkiekosta tai kiekollisen puolustajan työnkuvasta. Sorry but not sorry. IFK:n alakerran kyky tehdä asioita kiekon kanssa muuttui kuin napin painalluksesta Berglundin tulon jälkeen, ja se yksistään riittäisi jo perustelemaan tämän pelaajan tasoa ja arvoa IFK:lle.
Eli mun papereissa pelkästään se, että pakisto vahvistui yhdellä tälläsellä nuorella rightin osaajalla, joka osaa selvästi tehdä kentällä asioita mitä kukaan muu tuosta pakistosta ei osaa (pl. Rantakari formissa ollessaan), nostaa kokonaisuutta ja tätä kautta esim. myös muiden pelaajien itseluottamusta, kun siihen viereen tulee oikeesti osaava kaveri näyttämään eteen. Syksyllä se osaava kaveri oli Lyytinen, jolla ei sujunut sitten yhtään mikään IFK:ssa ja hyvä jos on löytänyt pelivireen Ruotsissa. Sekin on ihan oma tarinansa, sillä kyllähän Lyytinenkin näytti joskus ihan hyvältä kiekolliselta pakilta, mutta joku sakkasi ja pidempään, ja tän kauden ekoista harkkapeleistä asti meni kaikki päin persettä.
Ei, Berglund ei ole täydellinen kiekollinen puolustaja. Ei ole jalalla nopea, mutta ketterä kuin mikä kylläkin ja sehän riittää tähän sarjaan. Se riitti myös AHL:llään ja SHL:llään, mutta ei missään nimessä NHL:llään. Ei ole myöskään puolustusalueella mikään timanttinen yksilö tähän sarjaan, mutta näin reilu kymmenen Liiga-matsin perusteella mielestäni tietää ja taitaa omankin alueen hommat ihan tarpeeksi hyvin rooliinsa ja muihin kykyihinsä nähden. Helppo jossitella, mutta jos Berglundillä olisi ns. NHL-miehen luistelu saati sellanen kuti, millä tehdään ~20 maalia täyteen kauteen, eli lyhyesti jos olisi seuraavan tason pakki tuosta, niin häntä ei olisi koskaan nähtykään tässä sarjassa vaan ihan jossain muualla. Tämä on minun mielipide.
Sitten kun lisätään tähän kaikkeen kaverin peliäly, kiekolliset taidot ja sijottautuminen sekä mailan käyttäminen puolustaessa niin kyllä mun mielestä aletaan olemaan jo aika lähellä Liigan huippupakin kriteerejä. Yhtäkään Rafalskia tai Zidlickyä ei tulla enää näkemään tässä sarjassa, niin ainakin mulle kelpaa tälläiset berglundit ja rantakarit hyvänä kakkosena oikein hyvin. Ne on syystäkin tällä kaudella tämän sarjan pelaajia, mitään heiltä pois ottamatta. Kovemmat jätkät skulaa pikkasen isommilla liksoilla joko Ruotsissa, Sveitsissä tai P-Amerikassa.