Viaplay – yleinen keskustelu

  • 273 808
  • 1 180
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Minua kiinnostais tietää kuinka suurelta osin tilanne johtuu pelkästään urheilusta. Koska viaplaylla on myös sarjojen ja elokuvien osalta ihan paska tarjonta ja taitaa silti olla kallein kuukausimaksu.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse asiassa käsittääkseni tuo talviurheilupaketti ei kokonaisuutena ole niin paska hankinta, koska Viaplay hankki oikeudet kaikkiin pohjoismaihin ja Norjassa tuon avulla saadaan kai ihan hyvin rahaa. Suomessa toki tuo oli varsin paska hankinta koska myös Yle näyttää ihan reilusti talvilajeja, mutta jospa Norjan puolelta tuota saavat paikattua.

Formulat sitten olivat ihan sysipaska hankinta, tiedän nimittäin sen että Viaplayn urheiluoikeuksien budjetista noin puolet meni pelkästään formuloihin. Samaan aikaan Suomeen tuli sitten F1TV joten pelkästään formuloita katsovat eivät tuota ota. Tuossa Viaplay haukkasi paskaa ja tulos näkyy nyt.
Talviurheilupaketin kannattavuuteen vaikuttaa toki se paljonko Yle maksaa Viaplaylle noiden näyttämisestä. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt, että kaikki Viaplayllakin näkyvät ilmaistv-lähetykset olisi ostettu Viaplaylta? Jos Yle näyttää kuitenkin yli puolet hiihtolajien kisoista, niin luulisi että hinta olisi suhteessa Viaplayn maksamista oikeuksista? Maksaako joku sitten vielä erikseen niistä ylijäävistä lähetyksistä, on eri asia.

Formulat olleet varmasti todella kallis hankinta, mutta sinänsä näen logiikan tuon takana. Loppujen lopuksi kesäaikaan on melko vähän lajeja urheilun seuraajille tarjolla. Näin suominäkökulmasta kutakuinkin F1, ralli, Veikkausliiga ja Superpesis. Euroopan tasolla sitten tennistä, pyöräilyä yms, mutta näitäkään oikeuksia ei Viaplaylla ollut ainakaan Suomessa. Aiemmin Viaplaylla ei ollut näistä mitään, vaan näytettiin yöaikaan baseballia ja Nascaria mikä taas johtaa siihen että varmasti moni laittoi urheilu- tai koko tilauksen tauolle kesän ajaksi. Formuloilla yritettiin sitten kalastaa ensinnäkin F1-fanit mukaan sekä saamaan nykytilaajia "linjoille" myös kesäksi. Noh, laskelmat sitten oli pielessä ja F1TV vielä kiihdytti Formuloiden taloudellista riskiä ja tässä ollaan.

Suurin harmi mahdollisen konkurssin myötä on toki työntekijöiden menetetyt työpaikat, mutta näin kuluttajana harmittaa myös se, että Viaplayn tarjonta on palvellut omaa tarvetta todella hyvin. NHL, Valioliiga ja F1 on itselle se kiinnostava kolmikko ja ymmärrän että ne ovat myös ne arvokkaimmat oikeudet esittää, mutta toisaalta nyt syksyn selvisin ihan hyvin myös kaksikolla F1TV + NHL ilmaispelit. NHL playoffit haluaisin nähdä laajemmilta osin, niin tässä riskinä että joutuu kohta maksamaan ensin 40+€ jostain C-moresta/Katsomosta NHL:n takia ja sitten erikseen F1TV:stä 14€. Jos valioliiga tulisi kylkiäisenä niin kiva, mutta silti summa olisi sen melkein 10€/kk korkeampi kuin Viaplayn tämän hetken perushinnalla.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Tätä vähän itsekin mietin, sen takia tällaiset "jee hyvä että menee konkkaan!" -huutelut vähän pistää silmään. Ja toki sitä NHL:ääkin on mukava katsoa enemmän kuin yksi peli viikossa, joten en minä nyt ainakaan varauksetta toivo sitä että Viaplay konkurssiin menee tässä kesken kauden.
Kyllä mä kaikesta omastakin roskapalautteestani Viaplayta kohtaan huolimatta uskon, että tämä vielä kääntyy niin, että ikävä tulee. Loppujen lopuksi tuo änäri-valioliiga-UFC -paketti tuohon 30-40 Euron hintaan oli todella lyömättömän kova paketti hinta-laatu-suhteeltaan. Jos nyt miettii, että pelkän UFC:n katsominen ESPN:n kautta jenkeissä esim. maksaa reilut 100€ kuukaudessa. Enkä usko, että nuo valioliigan oikeudetkaan kovin halvalla lähtevät riippumatta siitä kenelle ne päätyvät. Fakta kuitenkin on, että lopulta me kuluttajat maksamme nuo miljardit, mitä tuonkin sirkuksen pyörittäminen nykyisin vaatii. Divarimatsit Ylelle takaisin lauantai-iltapäivään ja Aulis Virtanen selostamaan, kiitos! (jos ja kun Aulis Virtanen on kuollut, JP Jalo käy myös).

No, eipähän tässä pikkulapsiperhearjessa tosin sitä aikaakaan minkään urheilun katsomiseen oli kuin max pari tuntia viikossa, joten säästyy nekin rahat.
 

Gust

Jäsen
Talviurheilupaketin kannattavuuteen vaikuttaa toki se paljonko Yle maksaa Viaplaylle noiden näyttämisestä. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt, että kaikki Viaplayllakin näkyvät ilmaistv-lähetykset olisi ostettu Viaplaylta? Jos Yle näyttää kuitenkin yli puolet hiihtolajien kisoista, niin luulisi että hinta olisi suhteessa Viaplayn maksamista oikeuksista? Maksaako joku sitten vielä erikseen niistä ylijäävistä lähetyksistä, on eri asia.
Muistaakseni kaikki Itävallassa järjestettävät FIS:n maailmancupit kuuluu johonkin eri diiliin kuin Viaplayn kanssa tehtyyn.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minua kiinnostais tietää kuinka suurelta osin tilanne johtuu pelkästään urheilusta. Koska viaplaylla on myös sarjojen ja elokuvien osalta ihan paska tarjonta ja taitaa silti olla kallein kuukausimaksu.
Ainakin Sanoman toimitusjohtaja sanoi vähän aikaa sitten aika selvästi, että Sanomaa/Ruutua ei kiinnosta urheilun premium-tason (F1, Valioliiga, Liiga, NHL) televisiointioikeudet, jos niiden hinnat eivät merkittävästi laske nykyisestä. Maikkarilta tainnut tulla osin saman suuntaista kommenttia.

Kyllähän tuo vahvasti viittaa siihen, että ainakin Viaplayn kilpailijoiden mielestä Viaplayn maksamilla urheiluoikeushinnoilla toimintaa on mahdotonta saada kannattavaksi.

Edit: Nähdäkseni Viaplay on nyt aika lailla toistanut ne samat virheet, jotka Maikkari teki 2010-luvun alussa. Isolla rahalla ostetaan monia merkittäviä urheiluoikeuksia ja isolla rahalla palkataan tunnetut nimet näitä lähetyksiä selostamaan ja kommentoimaan. Seurauksena isosti tappiollista liiketoimintaa.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Minua kiinnostais tietää kuinka suurelta osin tilanne johtuu pelkästään urheilusta. Koska viaplaylla on myös sarjojen ja elokuvien osalta ihan paska tarjonta ja taitaa silti olla kallein kuukausimaksu.
Luultavasti yksinomaan urheilusta. Niin kuin sanoitkin niin muu tarjonta on paskaa eikä asiakkaalle voida myydä pakettia jossa olisi urheilu vaan pitää bundlata muu sisältö mukaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse olen pystynyt laittamaan tänä vuonna melkein kaikki jalkapallosisältöjen maksut toimistolle, jonne tein syksylle asti hanttihommia. Nyt sieltä tuli groupchattiin viesti, että ruotsalaisten laskuja ei enää kuitata kuukausihinnan noustessa. Itseäni ei hetkauta, sillä meikäläisen kohdalla tuo diili loppuu näillä näkymin tähän vuoteen. Katsotaan nyt sitten mistä ja millä hinnalla joutuu seuraavan pakettinsa ostamaan.

Onhan tuo nyt ihan toivotonta sätkimistä Viaplayltä; menettävät vain nopeutetusti loputkin asiakkaansa.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luultavasti jäljellä on valtaosin enää niitä asiakkaita, jotka maksavat nöyrästi sen mitä pyydetään. Ehkä tuo voi siis osin toimiakin laastarina, mutta ei sillä yksistään laivaa käännetä.
 

vensteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeastiko siellä viaplayn toimistolla ajatellaan että hintojen nosto pelastaa uppoavan laivan sen sijaan että koko palvelu konseptoitaisiin ja hinnoiteltaisiin täysin uudelleen?
 
Oikeastiko siellä viaplayn toimistolla ajatellaan että hintojen nosto pelastaa uppoavan laivan sen sijaan että koko palvelu konseptoitaisiin ja hinnoiteltaisiin täysin uudelleen?

En usko, että enää haetaan mitään pelastusrengasta, vaan kyllä nyt yritetään repiä jäljellä olevien asiakkaiden selkänahasta viimeisetkin rippeet. No ei tämä hyvin tule päättymään, mutta se on sinetöity jo ennen tätä Ruotsin hintojen nostoa.

Mä en rehellisesti usko, että minkäänlaisella konseptoinnilla tai hinnoittelun muutoksella tuota voi saada kannattavaksi. Oikeuksista on maksettu ihan liikaa ja potentiaalisia asiakkaita on liian vähän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siitä on kaksi vuotta aika tarkkaan kun kaiken maailman David Coulthardeja haalittiin F1 lähetyksiin ym. Oliko meininki silloin suuruudenhulluimmillaan? Varmaan itkeäkö vai nauraa -osaston kamaa olisi nähdä sen aikaiset laskelmat joilla tämä oli kannattavaa yritystoimintaa, josko sellaisia koskaan edes oli.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Siitä on kaksi vuotta aika tarkkaan kun kaiken maailman David Coulthardeja haalittiin F1 lähetyksiin ym. Oliko meininki silloin suuruudenhulluimmillaan? Varmaan itkeäkö vai nauraa -osaston kamaa olisi nähdä sen aikaiset laskelmat joilla tämä oli kannattavaa yritystoimintaa, josko sellaisia koskaan edes oli.
Näitä "tärkeintä on hyvä pöhinä" -strategioita näkee yleensä startup-maailmassa, Viaplayn tapauksessa ei voi kuin ihmetellä miten ja miksi tähän on päädytty. Jonkun olisi kannattanut palkata edes yksi ihminen joka osaa laskea.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
F1 oikeuksien hankkimisessa ei ollut mielestäni mitään järkeä. Jotta jengi maksaisi oikeuksista, tulisi sarjassa olla suomalainen kärkikamppailuissa mukana. Vaikkei F1 TV olisi tullut markkinoille, oli tuo täysin järjetön riski. Kimi oli lopettamassa ja Bottaksen ura laskusuunnassa.

Nämä Ruotsissa nähdyt hinnankorotukset ovat kuolonkorahduksia.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Minua kiinnostais tietää, miten muilla on aikaa seurata urheilua ja missä menee järkevän hinnan raja?

Itellä on kolme pientä lasta ja silloin ku saa nukkua niin silloin kans nukutaan, niin änäriä pystyis kattomaan ehkä 1-2 tosi aikasin alkavaa peliä kuukaudessa. Sama valioliigan kanssa, viikonloppusin on niin perhanasti hommaa kotona, että ehkä sen suurinpiirtein saman 1-2 peliä pystyis kuukaudessa kattomaan. Hiihto pyörii usein taustalla, jos tulee Yleltä, mutta sitä seuraa semmosella 10% keskittymisellä. Niin ite en kyllä yli 10€ olis valmis tuosta riemusta maksamaan.

Lapset, koirat ja omakotitalo on kyllä semmosia aikarosvoja, että urheilun kattominen on ihan murto-osa siitä, mitä se oli nuorena sinkkuna.

Siis ihan vaan siksi kiinnostaa, ku olen miettiny, että onkohan urheilun osalta maksava asiakaskunta vähenemässä reippaaminki ja miten se tulee vaikuttamaan siellä liikkuvan rahan määrään. Vai olenko ihan yksin ajatusteni kanssa ja mitään ei ole tapahtumassa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tämä on hieno homma. Jospa tulisi taas mahdollisuus ostaa NHL-pelit suoraan NHL:ltä eikä tarvitsisi maksaa peson pesoa anttimäkiseille yms.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Talviurheilupaketin kannattavuuteen vaikuttaa toki se paljonko Yle maksaa Viaplaylle noiden näyttämisestä. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt, että kaikki Viaplayllakin näkyvät ilmaistv-lähetykset olisi ostettu Viaplaylta? Jos Yle näyttää kuitenkin yli puolet hiihtolajien kisoista, niin luulisi että hinta olisi suhteessa Viaplayn maksamista oikeuksista? Maksaako joku sitten vielä erikseen niistä ylijäävistä lähetyksistä, on eri asia.
Kuviota mutkistaa se, että kun Viaplayllä ei itsellään ole Suomessa tiimiä tekemässä itse kisalähetyksiä niin Yle tekee Rukan ja Lahden maailmancuppien kisalähetykset. Eli kaiken kuvan kisoista. Eli Yle on myös ollut ihan pätevässä neuvotteluasemassa ja se on osana diiliä. Viaplayllä on sitten omat studiot, selostukset ja haastattelijat toki. Ja tähän päälle tosiaan Itävallan maailmancupeissa on joku erikoisuus.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Minua kiinnostais tietää, miten muilla on aikaa seurata urheilua ja missä menee järkevän hinnan raja?

En minä katso pelejä suorana, vaan vanhanaikaisesti matsi tallentuu digiboxille. Ei tarvitse tuhlata aikaa erä- ja mainostaukoihin, vaan voi katsoa vain pelitapahtumat.

AHL:ää seuraan AHLtv:n kautta. Jos NHL:stä voi maksaa sen kolmikymppiä kuussa, niin AHL:stä en kyllä ole valmis maksamaan yhtään sen enempää kuin maksan nykyisin (runkosarjan 72 peliä, yksi joukkue, 65$). Sen verran heikko AHL-lähetysten tekninen laatu on.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
F1 oikeuksien hankkimisessa ei ollut mielestäni mitään järkeä. Jotta jengi maksaisi oikeuksista, tulisi sarjassa olla suomalainen kärkikamppailuissa mukana. Vaikkei F1 TV olisi tullut markkinoille, oli tuo täysin järjetön riski. Kimi oli lopettamassa ja Bottaksen ura laskusuunnassa.
Kannattaa näissä pohdinnoissa aina muistaa, että Suomi on ainoastaan yksi yhtiön markkinoista. Kyllä ne Formulat luultavasti esim. markkinakooltaa yli 3x kokoisessa Hollannissa ilman Kimiäkin vielä kiinnostaa
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kannattaa näissä pohdinnoissa aina muistaa, että Suomi on ainoastaan yksi yhtiön markkinoista. Kyllä ne Formulat luultavasti esim. markkinakooltaa yli 3x kokoisessa Hollannissa ilman Kimiäkin vielä kiinnostaa

No totta, enpäs osannut asiaa ajatella näin :) Lähinnä peilasin vain kotimaan markkinoita, mutta varmasti esimerkiksi Hollannissa on melkoinen buumi päällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös