Vesa-Matti ”Vesku” Loiri – oikeasti suurin suomalainen

  • 76 663
  • 366

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Annettava tribuutti Walt Disney Picturesin "Aladdin"-leffalle vuodelta 1992. Kyseinen pätkä on oleellinen osa allekirjoittaneen, ysärin lapsen mielenmaisemaa lukuisine muine klassikkoanimaatioineen, ennen siirtymistä tietokoneaikakauteen (tietokoneanimaatiota sisältää Aladdin toki yhtä lailla).

Robin Williams. Yksi viime vuosikymmenten rakastetuimmista koomikoista, megatähti teki ikimuistoisen roolisuorituksen kyseisen elokuvan Hengen roolissa. Voiko pistää paremmaksi? Voi! Vaikka vieraille kielille tehdyt dubbaukset ovat nimenomaisesti vain dubbauksia, tekee Vesa-Matti Loiri mahdottoman ja ylittää alkuperäisen roolisuorituksen. Suomenkielisen version nähneet muistavat elokuvan olevan yhtä Vesa-Matti Loirin showta ja tästä hän on saanut ansaittua krediittiä.







Erityisesti elokuvan musiikkinumeroissa yhtä lailla menestyneenä muusikkona menestynyt Loiri pääsee kunnostautumaan. Mielestäni Aladdinin suomidubbaus on suoranainen kansallisaarre, minkä en toivo vaipuvan historian hämäriin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erityisesti elokuvan musiikkinumeroissa yhtä lailla menestyneenä muusikkona menestynyt Loiri pääsee kunnostautumaan. Mielestäni Aladdinin suomidubbaus on suoranainen kansallisaarre, minkä en toivo vaipuvan historian hämäriin.

Joo tulee vaan mieleen kun nykyään duubataan esim. muumeja ja piirettyjä uusiksi niin jos Aladdin tehtäisiin uudet duubaukset ja hengen roolia vetäisi vaikka joku Reino Nordin tai Mikko Leppilampi. Ajatuskin pistäisi jo puistattamaan että ääniin koskettaisiin. Noh tekisi sen että sen jälkeen alkuperäisillä äänillä olevat DVD/VHS olisi arvossaan mutta harvempi pääsisi niitä katselemaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tulipa nyt kuunneltua nuo audiodraaman jaksot ihan siinä järjestyksessä, kuin ne Radio Suomessa ulos tulivat. Oli kyllä huikea tämä Pyry Kähkönen, joka ääninäytteli Veskun niin "eläväksi" kuin vain voi.

Siis kundi on ilmeisesti 1995 syntynyt, mutta teki 50 vuotta häntä vanhemman edesmenneen taiteilijan roolin hätkähdyttävällä tavalla. Kuunnelman käsikirjoitus ei mitään ihmeitä sinänsä tarjonnut. Kuitenkin kokonaisuudessaan oli hieno tuotanto Yleltä ja kunnianosoitus Loirille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipa nyt kuunneltua nuo audiodraaman jaksot ihan siinä järjestyksessä, kuin ne Radio Suomessa ulos tulivat. Oli kyllä huikea tämä Pyry Kähkönen, joka ääninäytteli Veskun niin "eläväksi" kuin vain voi.

Siis kundi on ilmeisesti 1995 syntynyt, mutta teki 50 vuotta häntä vanhemman edesmenneen taiteilijan roolin hätkähdyttävällä tavalla. Kuunnelman käsikirjoitus ei mitään ihmeitä sinänsä tarjonnut. Kuitenkin kokonaisuudessaan oli hieno tuotanto Yleltä ja kunnianosoitus Loirille.

Mietin jopa että jos tulevaisuudessa tekoäly loisi vastaavan kuunnelman veskun äänen pohjalta että kuulostaisiko tuo silti paljon aidommalta kun veskun "oma ääni".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poikkeuksina Spede ja Simo, jotka on jostain syystä vedetty aivan vitsiksi. Spede kuulostaa todella paskalta Sauli Niinistö -imitaatiolta, jota on höystetty toistuvilla eh, nimittäin-maneereilla. Simon osaa en viitsi edes tarkemmin analysoida, aivan kauheaa raakkumista.

Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Simon hahmo puhui suunnilleen samalla äänellä kuin joku hänen sketsihahmonsa. Hyvää tuossa oli ainoastaan se, että Simon rooli oli onneksi suhteellisen pieni, ja kun se oli noin huonosti vedetty, Speden sangen kehnosti niin ikään vedetty rooli ei kuulostanut enää niin huonolta.

Hyvin toteutettu kokonaisuus joka tapauksessa tuo audiosarja, noista puutteista huolimatta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Loirin mökki tullut myyntiin, ja sitä myydään ihan rehellisesti maestron itsensä nimellä.. jotenkin itse vain hämmennyin, koska julkisuudessa on kautta vuosien puhuttu miten Loirilla on jokin piilopirtti tyyppinen paikka Inarissa, mutta herranjumala tuossa ovat mökkinaapurit melkein kiinni pirtin ulkoseinässä! Minä en henkilökohtaisesti edes ostaisi mökkiä ihan noin jotain pientaloaluetta muistuttavalta paikalta, toki ei tuohon nyt olisi varaakaan, mutta uskoisin silti että tuo menee aikalailla tapellen.

 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Loirin mökki tullut myyntiin, ja sitä myydään ihan rehellisesti maestron itsensä nimellä.. jotenkin itse vain hämmennyin, koska julkisuudessa on kautta vuosien puhuttu miten Loirilla on jokin piilopirtti tyyppinen paikka Inarissa, mutta herranjumala tuossa ovat mökkinaapurit melkein kiinni pirtin ulkoseinässä! Minä en henkilökohtaisesti edes ostaisi mökkiä ihan noin jotain pientaloaluetta muistuttavalta paikalta, toki ei tuohon nyt olisi varaakaan, mutta uskoisin silti että tuo menee aikalailla tapellen.

Vaikka ihminen kaipaa hiljaisuutta ja luonnon rauhaa niin kaikki eivät silloinkaan halua yksinään metsän keskelle.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Vaikka ihminen kaipaa hiljaisuutta ja luonnon rauhaa niin kaikki eivät silloinkaan halua yksinään metsän keskelle.
Juu, siis suurin hämmästelyn aiheeni olikin, miksi tuosta paikasta on aina puhuttu mediassa "piilopirttinä". Itse asiassa olen tajuamattani kait jopa käynyt tuolla alueella, kun olin toissa vuonna reissulla Ivalossa ja autoilin siellä tutkimassa Ivalon lähiympäristöä. Mökki sijaitsee siis käytännössä vieressä olevan hotellin välittömällä alueella, joten hiljaisuus ja rauha ovat varmasti vähän suhteellisia käsitteitä.. toki tärkeintä, että maestro itse viihtyi, vaikka minä itse taas en ihan noin ruuhkaiselta alueelta omaa mökkiä hankkisikaan
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Mikä mesta se siis oli, jossa Loirinuotiolla -ohjelmaa kuvattiin? Oli aivan erinäköinen paikka ja juurikin tuollainen piilopirtti metsän keskellä. Luulin sitä Loirin mökiksi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mikä mesta se siis oli, jossa Loirinuotiolla -ohjelmaa kuvattiin? Oli aivan erinäköinen paikka ja juurikin tuollainen piilopirtti metsän keskellä. Luulin sitä Loirin mökiksi.
Wiki sanoo:

Loirinuotiolla on syksyllä 2014 Inarijärvellä erähotelli Lapinleu’ussa kuvattu 10-osainen keskusteluohjelma, jossa Vesa-Matti Loiri kutsuu henkilökohtaisesti ystäviään ja työtovereitaan luokseen vieraiksi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, siis suurin hämmästelyn aiheeni olikin, miksi tuosta paikasta on aina puhuttu mediassa "piilopirttinä".
No perhana ovi kiinni ja verhot ikkunoiden eteen niin ihan hyvin sitä on piilossa tällaisessa pääkaupungiseudulla sijaitsevassa kodissakin.
 

Jeffrey

Jäsen
Juu, siis suurin hämmästelyn aiheeni olikin, miksi tuosta paikasta on aina puhuttu mediassa "piilopirttinä". Itse asiassa olen tajuamattani kait jopa käynyt tuolla alueella, kun olin toissa vuonna reissulla Ivalossa ja autoilin siellä tutkimassa Ivalon lähiympäristöä. Mökki sijaitsee siis käytännössä vieressä olevan hotellin välittömällä alueella, joten hiljaisuus ja rauha ovat varmasti vähän suhteellisia käsitteitä.. toki tärkeintä, että maestro itse viihtyi, vaikka minä itse taas en ihan noin ruuhkaiselta alueelta omaa mökkiä hankkisikaan

Jossain taidettiin puhua siitä, että Loiri arvosti sitä ettei paikalliset puhuneet hänen asioitaan eteenpäin. Voisin siis kuvitella, että "Helsingin naapurit" olivat myymässä juttuja lööppeihin kun "Inarin naapurit" antoivat miehen olla ja olivat enemmin kavereita kun naapureita. Eli tällainen etenkin henkinen piilopirtteys ainakin omissa kuvitelmissa. Kyllähän sitä on puhuttu siitäkin, että mökkinaapurit auttoivat arkiaskarissa silloin kun Loiri ei itse enää kaikesta selvinnyt ja vei kauppoihin yms. ennen sitäkin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onko tuolla mökillä se paikka missä Vesku liukastui omaan spermaansa? Jos on, niin on kyllä jokaisen euron arvoinen sijoitus.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Onko tuolla mökillä se paikka missä Vesku liukastui omaan spermaansa? Jos on, niin on kyllä jokaisen euron arvoinen sijoitus.
Eikö se ollu Hannele Laurin kämppä vai muistanko väärin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös