Verkkoidentiteettisi?

  • 6 049
  • 36
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Ikävä kyllä sama ihminen olen oikeassa elämässä kuin netissäkin. En vaan osaa kuvitella nettiä jonain satumaana, missä voi laittaa oman luonteensa ja tapansa hetkeksi naulakkoon ja olla jotain muuta. Tosin kirjoitustyylini vaihtelee jonkin verran riippuen että millaisella palstalla esiinnyn, mutta ei itse asiasisältö.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nettimaailmassa puolestaan omaa mielipidettä on helpompi puolustaa esimerkiksi käsillä olevien tilastojen avulla, jolloin on mahdollista saada enemmän vertailukohtaa ja faktatietoa.

Kyllä. Face-to-face ei aina ole tilastot saatavilla vaikka käyttöä olisi esim tilanteessa, missä joku päästelee täysin vääriä faktoja suustaan eikä anna mielipiteestään millään periksi.

Nettimaailmassa on niin helppoa todistaa olevansa oikeassa, monesti pelkästään yhden linkin avulla (joskin väärääkin tietoa netissä on myös paljon).

Tämä palsta on sellainen, että varmasti joka ainut väärän pilkun paikkakin korjataan, faktoista puhumattakaan.

Juuri tästä syystä tämä onkin niin mainio palsta. Mistään muualta ei saa ainakaan jääkiekosta yhtä tarkkaa nippelitietoa, eikä täällä leimata hulluksi jos joku luettelee 30 vuotta vanhoja ottelutuloksia ulkomuistista.

Mitä tuohon pääasiaan tulee, niin mitään roolia en edes jaksaisi vetää, mutta varmaan vähän rohkeammin heittelen täällä mielipiteitä ilmoille mitä muuten.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Alkujaan kirjoittelin tänne hiukan varoen paljastamatta liikoja minästäni, syynä olivat lähinnä todella huonot kokemuksen chat-maailmasta, mutta hyvin pian huomasin, että parempi olla oma itsensä kuin kantaa turhaa taakkaa harteilla ja olla liian varovainen. Jos joku haluaa teilata minut, on nimeni "helposti" ongittavissa esille tämän palstan viesteistä.

Mielipiteeni ovat juuri sellaisia kuin ne ovat, kuten ajatustapani. Mutta olen puolestani ollut melkoisen pidättyväinen yksityiselämäni suhteen, joskin varmasti aika paljon olisi koottavissa sieltä täältä vuosien ajalta. Voisi sanoa, että olen täällä JA:ssa aika kapealla sektorilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse nostan vielä esiin sellaisen näkökulman, että itselläni kirjoittaminen on paljon vahvempi viestinnän muoto kuin suullinen viestintä.
Tässä on yksi pointti, jonka itse unohdin aiemmassa viestissä ottaa esille:

Eli vaikka olen periaatteessa usein ja yleensä aika sosiaalinen, niin puhetaito on vähän rajallista. En ole aina kaikkein paras ilmaisemaan itseäni ääneen, hyvin usein jopa aika väärinymmärretty, koska minulla on paha tapa poukkoilla puheissa ja lähteä sivuraiteillekin. Samaa vikaa voi olla kirjoittaessa, mutta siinä on enemmän aikaa miettiä ja voi myös ennen lähetä-nappia katsella, mitä on tullutkaan suollettua ulos. Täten voi siis korjailla sanomisiaan ja tarkentaa. Tietysti sekin joskus jää kun on kiire.

Eli sikäli voin poiketa, että kirjoittaessani olen jotenkin varmempi ja ilmaisuvoimaisempi. Puhuttaessa voi olla enemmän asian hakemista. Toki sekin on sitten aina vähän seurasta ja tilanteesta kiinni.

Uskoisin tuossa asiassa, että olemme aika samanlaisia tyyppejä.

Joka tapauksessa mahdollisimman tasapuolinen pyrin olemaan sekä netissä että oikeastikin ja miettiä, mitä toiset puhuu. Joskus roiskuu rapatessa ja tunteet kuohuu, mutta sitäkin tapahtuu sekä että. Hmm, voi olla, että olen oikeasti äkkipikaisempi ihminen kuin mitä tälläisenä palstakirjoittajana... =)

Jääkiekkoaiheisissa kirjoituksissa toki voi tuo äkkipäinen luonne joskus putkahtaa esiin, kun tunteet kuohuu.

Mielipiteeni ovat juuri sellaisia kuin ne ovat, kuten ajatustapani. Mutta olen puolestani ollut melkoisen pidättyväinen yksityiselämäni suhteen, joskin varmasti aika paljon olisi koottavissa sieltä täältä vuosien ajalta. Voisi sanoa, että olen täällä JA:ssa aika kapealla sektorilla.
Toisaalta joku voi olla ihan arkielämässäänkin kyllä keskustelunhaluinen ja sosiaalinen, mutta ei silti halua juurikaan jakaa muiden kanssa yksityiselämänsä asioita. Ei siinä mielestäni ole mitään väärää, eikä sitä voida olettaa toiselta. Se on ihan jokaisen oma asia.

Itse joskus olen miettinyt, että puhunkohan liikaakin yksityiselämän asioita ihan yleisille foorumeille. On ollut aikoja, jolloin en sitä ole niin tehnyt, mutta en ole silloin niistä erityisemmin jutellut muutenkaan.

Ehkä on parempi vaan, ettei kadu mitään mitä on sanonut (paitsi jos loukkaa jotakuta toden teolla). Sanottu on sanottua, ei se muuksi muutu.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tämä foorumi sekä neljän eri bändin ja artistin (Nightwish, Kotiteollisuus, Zen Cafe, Bruce Springsteen) foorumit ovat sellaisia, joissa käyttämäni nimimerkit vastaavat liki täydellisesti omaa itseäni eli ns. pelleilyä tai muuta show-meininkiä ei ole nähtävillä.

Eräässä julkkisnaisiin keskittyneessä foorumissa olen ottanut schollin roolin. Tämä tosin tapahtui "vahingossa" kolmisen vuotta sitten, mutta lumipalloefekti vei mukanaan.

Persoonastani sen verran, että en puhu kolmen ihmisen (pomo, äiti ja duunin takapihalla työskentelevä käytettyjen autojen kauppias) lisäksi kellekään enkä edelleenkään omaa mitään sosiaalista elämää netin ulkopuolella. Suomessa olen koko ajan jännittynyt ja äärimmäisen harvoin teen aloitteen jonkun mielenkiintoisen ihmisen kanssa. Päivät kuluvat siten, että herään, teen töitä 8-22, jonka jälkeen kuuntelen musiikkia pari tuntia/katselen jotain filmiä/sarjaa, jonka jälkeen menen nukkumaan. Siis joka päivä. Tällainen elämäni on ollut viimeiset 5 vuotta.

Ulkomailla olen paljon rentoutuneempi ja avoimempi.

En halua, että tuntemattomat ihmiset ottavat minuun yhteyttä kadulla tai netissä, joten olen siksi taitojeni mukaan suojannut henk.koht.elämäni mahdollisimman hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
olin niin vitun fiksu ja sarkastinen.
Niinhän sie olet vieläkin.

Evil on tällainen mukava, verbaalinen, joskus tuohtunutkin hahmo joka on kuitenkin pohjimmiltaan kiltti ja harmiton. Minä puolestani olen ihan seinähullu. Psykopaatti paska, ihmisvihaaja, mulkku.

Että mitään seikkailujani ja hölmöilyjäni en täällä liioittele, että saisin kovemman maineen. Päinvastoin, suurimmasta osasta pitää olla ihan visusti hiljaa.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Avaudun netissä nimimerkin takaa joistain asioista enemmän kuin siviilielämssäni. Taas jostain henkilökohtaisista asioista vaikenen täysin. Eikö anonyyminä kirjoittamisen idea ole kirjoittaa ilman omaa nimeä?... sitä ja muutamaa muuta tuntomerkkiä en ala itsestäni kertomaan. Muuten olen melko samanlainen kuin siviilissä. Köyhää läppää ja vielä halvempia naisia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen avoin ja hullu. Näin nimimerkin takaa kuten myös siviilissä. Netissä provoan ja huumorintajukin on erittäin kieroutunutta kuten myös oikeassa elämässä. Elämä oli kuitenkin ennen kuin tämä internet eli netti ikäänkuin jatkaa omaa minuuttani globaalisti. Siihenkin joku voi murentua aivan vapaasti.
 

SilsaUuhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings, Ruotsin maajoukkue
Niin, kyllä se on pakko myöntää että olen tietyiltä osin erilainen Jatkoajassa ja muilla nettipalstoilla, kuin "aidossa" elämässä. Väittäisin että se on välttämätöntä seurausta anonyymeydesta, sillä jokainen meistä lienee ainakin hiukan erilainen kasvotusten puhuttaessa, kuin anynyymina internetissä. Tosin joillakin täällä Jatkoajassa (ja muillakin keskustelupalstoilla) se raja saattaa olla häilyvä, jos monikin palstaa lukevista tuntee ja tietää heidät tosielämästä, onneksi minulle on siunaantunut tällainen tilanne, että vain yksi kavereistani kirjoittaa Jatkoaikaan, ja hänkin vain harvoin. Palstaa lukevia on varmasti monia, mutta vain yksi tietää nimimerkkini.

Pyrin kuitenkin olemaan mahdollisimman paljon "oma itseni", enkä vedä ainakaan mitään tietoista roolia tällä tai millään muullakaan palstalla. En sitten tiedä olenko enemmän oma itseni täällä Jatkoajassa kuin tosielämässä, sillä minulla ei juurikaan sosiaalista elämää ole, eikä näin ollen mahdollisuutta olla oma itsensä tosimaailmassa. Itse koen että olen jopa enemmän oma itseni Jatkoaikaan kirjoittaessa, kuin todellisuudessa. Jatkoaikaan minulla on tosin (vielä) niin vähän viestejä, että mitään (pelillistä) identiteettiä ei ole vielä tänne ehtinyt muodostua, mutta nyt olen alkanut tihentää viestieni tahtia, ja eiköhän se identiteetti ala pikkuhiljaa muodostua, viimeistään reilun tuhannen viestin kohdalla.

On myös huomattavaa, että jos kirjoitan esim. pitsinkudonta-aiheiselle palstalle*, niin viestieni tyyli on täysin erilainen, kun vaikkapa kirjoittaessa Jatkoajan kalsarikänniketjuun, vaikken mielestäni vetäisikään minkäänlaisia rooleja kummallakaan palstalla.

Kuten esim. anatsu mainitsi, niin täällä netissä on kyllä paljon helpompi avautua, tällaista paskaa mitä nyt suollan, en olisi koskaan kehdannut päästää ulos suustani kasvotusten puhuttaessa.¨

Olen kyllä mielestäni paljon parempi ilmaisemaan itseäni netissä, (voitte vain kuvitella miten paska olen sitten oikeassa elämässä...) enkä pidä juurikaan keskustelusta kasvotusten, ellen ole "valmistautunut" keskusteluun hankkimalla etukäteen mahdollisesti tarvittavaa tietoa, ja muutenkin tutustumalla vastapuolen mielipiteisiin.

Täytyy tähän loppuun todeta, että monet "todellisen elämän" (vaikka onhan Jatkoaika suuri osa todellista elämääni) tuttuni ja kaverini varmasti hämmästyisivät jos lukisivat viestini vaikkapa tänne Jatkoaikaan, ja monille muille nettipalstoille.


* En kirjoita, enkä ole varma kudotaanko pitsiä...
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika pitkälti saman tapainen kuin oikeassakin elämässä. Luonnossa olen tosin hieman aktiivisempi ja todella puhelias, en ota asioita juurikaan vakavasti ja pyrin menemään huumorilla eteenpäin.

Alkuaikoina olin jokseenkin aktiivisempi kirjoittaja, nykyään postailen lähinnä silloin kun on asiaa tai haluan kysyä jotain. Verkossa olen varmasti sulkeutuneempi kuin tosielämässä, vaikka se yleensä on ehkä toisinpäin.

Tämä maailma on kyllä kiehtova; löytyy tällaista meikäläisen kaltaista perusjamppaa, täysin omasta minästään poikkeavia verkkopersoonia, trolleja, humoristeja ja niin edelleen.

Näin yhteenvetona: Puhun enemmän mitä kirjoitan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielipiteeni, huumorini ja asioiden esitystyylini ovat aikalailla samantapaisia kuin ruudun toisella puolellakin, mutta olen kärkkäämpi ottamaan kantaa asiohin näin nimimerkin takaa. En normaalisti mene aukomaan päätäni täysin uudelle tuttavuudelle kuten ehkä täällä teen, enkä toisaalta riivi turpaani edes tutuille, kuten esimerkikis Vancouverin tappiollisen välierän jälkeen. Toisaalta en myöskään osallistu joihinkin osanottajaisiin tai lapsensyntymisen onnitteluihin yhtä herkästi tuntemattoman ihmisen kohdalla siviilissä kuin täällä, joten yhteenvetona voisin sanoa, että netti-identiteettini on kokolailla samanlainen kusipää kuin normaalistikin, mutta ääripäät ovat molempiin suuntiin hiukan sovinnaisemmat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös