Niin, kyllä se on pakko myöntää että olen tietyiltä osin erilainen Jatkoajassa ja muilla nettipalstoilla, kuin "aidossa" elämässä. Väittäisin että se on välttämätöntä seurausta anonyymeydesta, sillä jokainen meistä lienee ainakin hiukan erilainen kasvotusten puhuttaessa, kuin anynyymina internetissä. Tosin joillakin täällä Jatkoajassa (ja muillakin keskustelupalstoilla) se raja saattaa olla häilyvä, jos monikin palstaa lukevista tuntee ja tietää heidät tosielämästä, onneksi minulle on siunaantunut tällainen tilanne, että vain yksi kavereistani kirjoittaa Jatkoaikaan, ja hänkin vain harvoin. Palstaa lukevia on varmasti monia, mutta vain yksi tietää nimimerkkini.
Pyrin kuitenkin olemaan mahdollisimman paljon "oma itseni", enkä vedä ainakaan mitään tietoista roolia tällä tai millään muullakaan palstalla. En sitten tiedä olenko enemmän oma itseni täällä Jatkoajassa kuin tosielämässä, sillä minulla ei juurikaan sosiaalista elämää ole, eikä näin ollen mahdollisuutta olla oma itsensä tosimaailmassa. Itse koen että olen jopa enemmän oma itseni Jatkoaikaan kirjoittaessa, kuin todellisuudessa. Jatkoaikaan minulla on tosin (vielä) niin vähän viestejä, että mitään (pelillistä) identiteettiä ei ole vielä tänne ehtinyt muodostua, mutta nyt olen alkanut tihentää viestieni tahtia, ja eiköhän se identiteetti ala pikkuhiljaa muodostua, viimeistään reilun tuhannen viestin kohdalla.
On myös huomattavaa, että jos kirjoitan esim. pitsinkudonta-aiheiselle palstalle*, niin viestieni tyyli on täysin erilainen, kun vaikkapa kirjoittaessa Jatkoajan kalsarikänniketjuun, vaikken mielestäni vetäisikään minkäänlaisia rooleja kummallakaan palstalla.
Kuten esim. anatsu mainitsi, niin täällä netissä on kyllä paljon helpompi avautua, tällaista paskaa mitä nyt suollan, en olisi koskaan kehdannut päästää ulos suustani kasvotusten puhuttaessa.¨
Olen kyllä mielestäni paljon parempi ilmaisemaan itseäni netissä, (voitte vain kuvitella miten paska olen sitten oikeassa elämässä...) enkä pidä juurikaan keskustelusta kasvotusten, ellen ole "valmistautunut" keskusteluun hankkimalla etukäteen mahdollisesti tarvittavaa tietoa, ja muutenkin tutustumalla vastapuolen mielipiteisiin.
Täytyy tähän loppuun todeta, että monet "todellisen elämän" (vaikka onhan Jatkoaika suuri osa todellista elämääni) tuttuni ja kaverini varmasti hämmästyisivät jos lukisivat viestini vaikkapa tänne Jatkoaikaan, ja monille muille nettipalstoille.
* En kirjoita, enkä ole varma kudotaanko pitsiä...