Siksi, jos minä joskus tarvisin...
Minua harmíttaa, että olen ollut tässä asiassa niin saamaton. Armeijassa tuli tipat annettua ja sen jälkeen kävin muutaman kerran ihan omatoimisesti luovuttamassa verta. Sitten asia on vaan jäänyt, vaikka pidän asiaa tärkeänä. Tässäkin asiassa toimii vanha viisaus vastavuoroisuudesta. Jos joskus itse tarvitsen verta tai verestä tehtyjä muita "tuotteita", niin toivottavasti niitä on saatavilla. Ja niitähän on saatavilla vain, jos joku on käynyt vertaan luovuttamassa. Ja jotta niitä olisi saatavissa muita tarvitsevia varten, minäkin voisin terveenä ollessani vertani luovuttaa.
Muutama huomio BA:n kirjoituksesta. Minustan leimaat Punaisen ristin voittoa tavoittelevaksi yhtiöksi, ja ihan aiheetta. Minun käsittääkseni Punaisella ristillä on ihan muut tarkoitusperät kuin tehdä voittoa. Se pyrkii auttamaan. Suomessa tämä veripalvelutoiminta on SPR:llä, koska se on yhteiskunnan toimesta sille annettu. SPR:n tehtävänä on koordinoida veripalvelutoimintaa koko maan mitassa ja huolehtia, että homma toimii, ja "tavaraa" riittää.
Enemmän minua kiusasi tekstissäsi BA se, etten ollut varma, luenko käytännössä erään amerikkalaisperäisen, voimakasta leviämistä hakevan, uskonnollisen yhteisön mainoslehtistä. Sanavalinnat edistyksellisistä sairaaloista yms. olivat kuin Amerikasta annettuja. Voin toki olla väärässäkin (, ja silloin seuraavat lauseet ovat tässä yhteydessä yliampuvia). Minulla se amerikkalainen "hengellinen" oikeaoppisuus, yhden jumalan tahto, nostaa karvat pystyyn, kun minun mielestäni tällaisia asioita ei voida ylhäältä antaa, saatika että se olisi levyihin hakattuna. (Tuliko muuten mielikuvasi megavoittoja imuroivasta veripalveluista sekin sattumalta Amerikasta?)
Hyväksyn sen, että kaikki eivät halua saada verituotteita elimistöönsä, vaan mieluummin valitsevat korvaavat tuotteet, silläkin uhalla että valinta vie hengen (mitä se tietenkään ei välttämättä ollenkaan tee.). Minä toisaalta haluan, että minua hoidetaan tilanteen mukaisesti parhailla keinoilla. Jos se tarkoittaa verituotteiden käyttöä, niin sitten niin.
Toki kehitys menee eteenpäin. Lääketiede hakee koko ajan keinoja korvata ihmisen verta ja verestä valmistetut palsmatuotteet yms. Se on hyvä juttu. Silloin ei enää oltaisi riippuvaisia verenluovuttajista ja kieltämättä muutamat veren mukana leviävät sairaudet olisi helpompi eliminoida. Kuitenkin, emme voi kiistää sitä hyötyä, mikä verenluovuttamisesta on lääketieteessä ollut. Aika monta ihmishenkeä on pelastettu veren avulla, ja aika paljon verta vielä tarvitaan ihmishenkien pelastamiseen.
Ehkäpä olisi jo minunkin aika käydä paikallisessa veripalvelussa.