Verenluovutuksista

  • 6 595
  • 48

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kaikista muista asioista täälläkin on puhuttu, muttei tietääkseni vielä verenluovutuksista. Eli aloitetaan...

Oletteko ahkeria verenluovuttajia? Itse käyn sen maksimin 6 kertaa vuodessa tyhjentämässä verivarastoani. Tällä hetkellä takana on 28 luovutuskertaa eli 12,6 litraa vertani on muiden kropassa.

Ja se veriryhmä on O+ (tuo O, jota SPR kovasti tällä hetkellä kaipaa). Harmi vaan että seuraavan kerran saa luovuttaa vasta 23.11.

Menkääs muuten kaikki kokeilemaan jos ette vielä ole. Luovutuksesta saa hyvän mielen. Ja veripalveluissa on yleensä (ainakin Turussa) hyvät tarjoilut.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Businesta

Kannattais joskus ottaa selvää kuinka suurta bisnestä tämä veripalvelutouhu on. Mm. punainen risti jne. tekee älyttömiä voittoja veritouhullaan ja silti homma on aikansa elänyttä ja takapajuista.

Aikaansa seuraavissa sairaaloissa ollaan siirtymässä pois veren käytöstä sillä veren siirto ei ole hyvä vaihtoehto mm. tilanteessa, jossa potilas on menettänyt suuria määriä verta sillä ihmiskeho hylkii vierasta verta samalla tavalla kuin mitä tahansa uutta elintä, jos se jouduttaisiin vaihtamaan. Siksi nykyään käytetään uusia menetelmiä ja pyritään valistamaan myös lääkäreitä uusista veren korvaavista liuoksista. Perinteisin on suolaliuos. Tärkeintä on, että verenmenetys tilanteessa ihminen saa korvaavaa nestettä elimistöönsä, sillä ihmisen luontainen punasolun valmistus alkaa toimimaan heti täydellä teholla, kun punasolujen määrä veressä laskee. Verensiirto aiheutaa hylkimisreaktion, joka voi päinvastoin hidastaa toipumista.

Lisäksi esimerkiksi Suomessa tänäkin päivänä verensiirtojen välityksellä siirtyy monia tauteja ihmisiin, vaikka AIDSin saamisen mahdollisuus olisikin jotain promillen luokkaa. Se kun ei ole ainoa verensiirron välityksellä tarttuva tauti. Yksi esimerkki on mm. c-hepatiitti.
 

Rocco

Jäsen
...Mustaa makkaraa...? :eek:


Seriously. Hyvä asia tuo verenluovutus on. Harmi vaan että en ole koskaan sitä tehnyt koska esim. armeijassa oli lähes koko ajan joku pieni flunssa päällä ja siviilissä luovutukseen ei oikein riitä kannustusta.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Armeijassa pari kertaa kävin, ihan ok toimintaa. Luovuttajakorttikin löytyy lompakosta veriryhmällä AB+. Miksei voisi mennä toistekin, jos vain luovutuspaikkoja olisi vähän lähempänä kotia...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerran armeijassa ja kerran siviilissä kävin O Rh plussaani luovuttamassa. Muutama tunti armeijan luovutuksen jälkeen olin vähällä pyörtyä, joten pieni trauma jäi. Voisi sitä ehkä vielä joskus harrastaa, mutta tuntuu jotenkin epämielyttävältä tuon tapauksen jälkeen.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Tiedossa on

Viestin lähetti wilco
otappa BA selvää uudestaan, mitä siitä verestä tehdään...

Suurin osa verestä menee kuitenkin verensiirtoihin (plasmapusseiksi). Toki verestä erotetaan gammaglobuliiniä, verihiutaleita jne. jne.

Bisnes on bisenes.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siksi, jos minä joskus tarvisin...

Minua harmíttaa, että olen ollut tässä asiassa niin saamaton. Armeijassa tuli tipat annettua ja sen jälkeen kävin muutaman kerran ihan omatoimisesti luovuttamassa verta. Sitten asia on vaan jäänyt, vaikka pidän asiaa tärkeänä. Tässäkin asiassa toimii vanha viisaus vastavuoroisuudesta. Jos joskus itse tarvitsen verta tai verestä tehtyjä muita "tuotteita", niin toivottavasti niitä on saatavilla. Ja niitähän on saatavilla vain, jos joku on käynyt vertaan luovuttamassa. Ja jotta niitä olisi saatavissa muita tarvitsevia varten, minäkin voisin terveenä ollessani vertani luovuttaa.

Muutama huomio BA:n kirjoituksesta. Minustan leimaat Punaisen ristin voittoa tavoittelevaksi yhtiöksi, ja ihan aiheetta. Minun käsittääkseni Punaisella ristillä on ihan muut tarkoitusperät kuin tehdä voittoa. Se pyrkii auttamaan. Suomessa tämä veripalvelutoiminta on SPR:llä, koska se on yhteiskunnan toimesta sille annettu. SPR:n tehtävänä on koordinoida veripalvelutoimintaa koko maan mitassa ja huolehtia, että homma toimii, ja "tavaraa" riittää.

Enemmän minua kiusasi tekstissäsi BA se, etten ollut varma, luenko käytännössä erään amerikkalaisperäisen, voimakasta leviämistä hakevan, uskonnollisen yhteisön mainoslehtistä. Sanavalinnat edistyksellisistä sairaaloista yms. olivat kuin Amerikasta annettuja. Voin toki olla väärässäkin (, ja silloin seuraavat lauseet ovat tässä yhteydessä yliampuvia). Minulla se amerikkalainen "hengellinen" oikeaoppisuus, yhden jumalan tahto, nostaa karvat pystyyn, kun minun mielestäni tällaisia asioita ei voida ylhäältä antaa, saatika että se olisi levyihin hakattuna. (Tuliko muuten mielikuvasi megavoittoja imuroivasta veripalveluista sekin sattumalta Amerikasta?)

Hyväksyn sen, että kaikki eivät halua saada verituotteita elimistöönsä, vaan mieluummin valitsevat korvaavat tuotteet, silläkin uhalla että valinta vie hengen (mitä se tietenkään ei välttämättä ollenkaan tee.). Minä toisaalta haluan, että minua hoidetaan tilanteen mukaisesti parhailla keinoilla. Jos se tarkoittaa verituotteiden käyttöä, niin sitten niin.

Toki kehitys menee eteenpäin. Lääketiede hakee koko ajan keinoja korvata ihmisen verta ja verestä valmistetut palsmatuotteet yms. Se on hyvä juttu. Silloin ei enää oltaisi riippuvaisia verenluovuttajista ja kieltämättä muutamat veren mukana leviävät sairaudet olisi helpompi eliminoida. Kuitenkin, emme voi kiistää sitä hyötyä, mikä verenluovuttamisesta on lääketieteessä ollut. Aika monta ihmishenkeä on pelastettu veren avulla, ja aika paljon verta vielä tarvitaan ihmishenkien pelastamiseen.

Ehkäpä olisi jo minunkin aika käydä paikallisessa veripalvelussa.
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse kävin maanantaina luovuttamassa verta (peräti kahdeksatta kertaa). Mielestäni on hyvä, että voin siten auttaa sitä tarvitsevia. :) Suosittelen ehdottomasti ko. toimenpidettä, mikäli haluatte ihmisiä jotenkin auttaa..

BA:lle vielä, ettei SPR tee mitään bisnestä verellä. Kannattaisi tutustua ko. järjestön ja Veripalvelu -toiminnan historiaan, etten kuin päästää sammakoita suustaan. :mad:

Jii: samaa verimerkkiä olen minäkin..:)
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen ollut yhden kerran elämäni aikana verta luovuttamassa. Se oli joskus armeija-aikana, kun tämmöinen tapahtui. Se luovutus oli silloinkin tietysti ihan vapaaehtoista touhua, mutta niille jotka sinne eivät menneet, saivat siksi aikaa jonkun vittumaisen nakituksen, joten ajattelin että pääsee vähemmällä vaivalla kun luovuttaa.

Ihan hyvä juttu, ei siinä mitään. Monta kertaa olen senkin jälkeen suunnitellut meneväni, mutta vätys kun olen, niin se on jäänyt.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Hyvä kun tuli puheeksi!

Kieltämättä harmittaa, että on taas tullut luistetuksi tästäkin asiasta. Vaiva on pieni ja luovuttamalla verta voi palastaa välillisesti jonkun toisen hengen, joskus saattaa olla itse se avun tarpeessa oleva.

Joskus aikaisemmin verenluovutus olikin minulla tapana, mutta jäi sittemmin jo pelkästään siitä syystä, että malaria-alueilla oleskellut ei ole muistaakseni puoleen vuoteen kelvollinen luovuttaja.

Kerrankin jotakin hyödyllistä täällä vapaassa keskustelussa ja otankin opikseni asiassa ja menen alkavalla viikolla piikitettäväksi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Ensimmäinen ja viimenen!

Olin tuossa pari viikkoa sitten (?) ensimmäisen kerran luovuttamassa verta. Aikaisemmin ei liiemmin ole mahkuja ollut, kun vasta viime vuonna 18 täytin. Kaiken lisäksi äiteeni on tämän suomalaisen suuyrityksen SPR:än (joka varmaankin kohta listautuu pörssiin saatuaan mittavat voitot verenluovutustoiminnasta, laittaen jopa Microsoftin anomaan armoa :D , kaikkea sitä kuuleekin... ) paikallisosaston pääpösöjä, joten hieman annettiin kotona ymmärtää, että voisit vaikka paikalle ilmaantua...

No joka tapauksessa. Paperitöitä tunnetusti piisasi, kun kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat piti udella, mikä sinänsä perusteltua kyllä. Kyselykaavaketta täytellessäni sattui sitten sellainen tyrä, että... Kun siellä on sellainen kohta, että "oletko viimeisen kahden kuukauden aikana harrastanut seksiä miehen kanssa?", häkellyin täysin ja ilmeisesti vahingossa raksin kohtaan kyllä. No ei sekään vielä sinänsä mitään, mutta kun veripalvelun täti kysyi suurehkoon ääneen hemoglobiinin oton yhteydessä ihan ääneen, että "Siis, että olet harrastanut viime aikoina seksiä MIEHEN kanssa?!" (paino mies sanalla). Vaikea sitä on tässä kuvata, mutta koko huone hiljeni kuin veitsellä leikaten. Ehkä se oli niitä nk. kiusallisia hiljaisuuksia.

Ehkä tämä olisi kuulunut pikemminkin ketjuun "silloin häpesin kuollakseni", mutta tälläinen oli meikäläisen ensimmäinen verenluovutuskerta. Sinänsä tämä on ehdottoman tarpeellista ja kokolailla hyödyllistä touhua, mutta ilman usean vuoden psykoterapiaa en sinne enää varmaankaan uskaltaudu, vaikka olisi miten hyvät tarjoilut...

:D
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Veret seisauttava luovutus

Kaksi kertaa olen luovuttanut. Ensimmäinen kerta oli armeijassa. Kyseinen luovutus keskeytettiin, koska minua rupesi heikottamaan. Toinen kerta oli sitten "siviilissä". Tällä kertaa lahjoitukseni tehtiin loppuun asti. Tämän jälkeen lepäilin ohjeiden mukaan hieman aikaa paikallani ja nousin hitaasti ylös. Seuraava muistikuva oli, kun makasin lattialla ja kaksi hoitajaa yritti herätellä minua. Sen jälkeen en ole verta luovuttanut, vaikka olihan hoitsujen herätys ja huolenpito ihan mukavaa ;). Olen kuulemma tyyppiä jolle ei yksinkertaisesti verenluovutus sovi, vaikka en ole mitenkään herkkä esim. veren näkemiselle.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Ensi maanantaina paukkuu kympit ja kolmaskymmenes luovutuskerta edessä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
WAU! :) Onnea..
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mielellänihän minä kävisin ne ilmaiset pullakahvit juomassa, mutta meikäläisen veri ei kelpaa, kun on tuo jatkuva kaatumatautilääkitys päällä. Minkäköhän takia - eihän epilepsia tartu...heh.
 

Akseli

Jäsen
30 on täynnä ja yritän käydä, mutta kun kiertävä veripalvelu on paikalla vaan just silloin kun se on. Yritin saada niitä kortilla kutsumaan kun ei lehdestäkään tule aina katottua. Periaatteessa lähettävät kortin muistutukseksi.
Ei ole itsellä koskaan se poistettu verimäärä tuntunut missään.
Kerran meinasi puuskuttaa kylläkin, kun menin rullaluistimilla viiden kilometrin päähän luovuttamaan. Viimeinen ylämäki alkoi jo tuntua vähän pahalta. Eikä se sairaanhoitaja oikein tykännyt kun aloin kiinnittää rullia kenkiini heti kahvinjuonnin jälkeen...

Mainio harrastus, suosittelen kaikille joitten kunto kestää.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Re: Veret seisauttava luovutus

Viestin lähetti punaiset_lasit
Kaksi kertaa olen luovuttanut. Ensimmäinen kerta oli armeijassa...Toinen kerta oli sitten "siviilissä"... ei yksinkertaisesti verenluovutus sovi, vaikka en ole mitenkään herkkä esim. veren näkemiselle.

Samat kuviot, paitsi että meikäläinen putoaa nimenomaan siitä veren näkemisestä. Ei siinä mitään, jos elämänneste roiskuu pitkin seiniä, mutta aijai kun se pulpahtelee sydämen rytmissä steriiliin pussiin. Hämärä laskeutuu. Tämä lienee perinnöllistä. Faijani kertoi sota-aikana marssineensa lääkintäteltalle nahkasaapas verta lotisten pirtein mielin ja sitten teltassa samantein kuukahtaneensa nähdessään veljiä operoitavan.

Ensimmäisen kerran tuuperruin partio-iässä, kun veripalveluun tutustumisesta sai muistaakseni 3. luokan suorituksen. Sepä oli varsinainen suoritus. "Ylitän vesistön omatekoisella kulkuvälineellä" oli myöhemmin silkkaa lasten leikkiä.

Viimeisellä yrittämällä siviilissä selitin urheasti, että veren näkeminen ei sovi, pidän silmät kiinni. Sehän sopi. Olo oli siedettävä, mutta sitten siihen sännähti sohimaan joku toinen hoitaja. "Silmät auki, meidän pitää nähdä, mikä on kunto, näytät kalpealta." Raotin hetkeksi ja sivusilmä tavoitti sykkivän pussukan, hyvää yötä.

Hemohes-jupakan yhteydessä levinneet suolaliemipussien kuvat aiheuttivat myös lievästi epämiellyttävän olon - veren sekaanhan sekin tuote joskus ajetaan.

Kiitos, että sain tunnustaa teille jatkoaikalaisille tämän fobiani.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No armeijassa kävin luovuttamassa ja sitten kun monen vuoden tauon jälkeen luovuttamassa verta, niin se ei onnistunutkaan. Eli en voi nykyisin enää luovuttaa verta. Harmi sinänsä, olisi ollut kiva auttaa noinkin helpolla konstilla. Teidän muiden vereenne joudun minäkin turvautumaan.

Mutta hieno hommahan toi on, todellakin. Toivottavasti monet jaksavat käydä, halvimpia keinoja saada hyvä mieli.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luovuttaisin verta, jos painaisin vähän enemmän. Mun paino keikkuu koko ajan siinä verenluovutusrajalla, mutta se on niin kiikun kaakun, että en oo vielä koko vuoden aikana, jolloin olisin saanut luovuttaa verta, viitsinyt edes mennä kokeilemaan, päästäisivätkö ne minut luovuttamaan verta. Ja kaiken lisäksi mua pelottaa, että mä pyörtyisin... :o
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
AB-

Meikäläinen kuuluu harvinaiseen AB- luokkaan, mutta en ole kertaakaan ollut luovuttamassa verta. Lähinnä sen takia, että olen sen verran kauhuissani aina, kun näen verta. Ei tarvi kuin nenä vähän vuotaa vertaa, niin jalat alkavat olla hyytelöä. Joskus pienempänä meinasin sen takia pyörtyäkin.

Joskus Pori Jazzeilla pyörryin sen takia, kun ilma oli liian "raskasta" eli ukkosta ilmassa ja olin seisonut liian kauan paikallani. Seuraava muistikuva olikin, että löysin itseni maassa ja silmäkulma auki. Kauhuissaan sain kuulla, että silmäkulmasta vuotaa verta ja sekös aiheutti sen, että olin kai jonkinlaisessa shokissa. En muista koko ambulanssimatkasta mitään, vaan siitä kun lääkäri liimaa (ei tikkaa) silmäkulman kiinni. Jäljelle jäi ikuinen arpi, ainoa kunnon muistikuva.

Armeijassa otettiin verikoe, kun kävin VKS:ssä ja siinäkin pelästyin sitä pistoa sen verran, että sairaanhoitaja sai osan verestä päällensä. Kaiken huippu on se, että horoskooppimerkkini mukaan minun pitäisi olla sopiva lääkärin tai sairaanhoitajan ammattiin, mutta aika hiljaista on, kun en kestä nähdä juuri lainkaan (vuotavaa) verta.

Sinänsä on hienoa, että moni suomalainen luovuttaa verta sitä tarvitseville. Eihän sitä koskaan tiedä, koska itse mahdollisesti sitä tarvitsee. Hieno ele tuo verenluovutus!
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla itselläni on kammo neuloihin. En jostain kumman syytä voi katsoa kun jotain pistetään. Kaikenlaiset puukolla kykeen ja mahaan leffat kyllä menee. Jos minulle annetaan neulalla pistos niin en varmasti katso toimitusta ja käännän pään muualle. Tämä on tietysti tässä asiassa typerää kun on tärkeästä asiasta kyse. Pidän vereni itselläni. Ei muuten ole aavistustakaan mikä on veriryhmäni.
 

Uraani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Been there, done that...

UPupUPupUPupUPup.
Tänään tuli tosiaan avattua peli..

Pelon sekaisin tuntein menin tänään luovuttamaan, mutta jännityksestä huolimatta kaikki meni oikein hyvin. Ikäni on ollut ennen este verenluovutukselle, mutta nyt kun tuli vaadittavat vuodet mittariin niin ihan vaan kokeilunhalusta oli lähdettävä (+ tietenkin halu tuottaa jollekkin verta tarvitsevalle iloa).
Taustalla tosiaan oli pieni pelko siitä että minä heiveröisenä nörttipoikana "tipahtaisin" jossain vaiheessa, mutta onneksi ei näin käynyt. Oikeastaan ei heikoittanut käynnin aikana ollenkaan.

Ainoa tunto mikä imun aikana oli, oli pieni epämukava pistely piikin kohdalla, muttei sekään todellakaan härinyt. Hoitsuille annoinkin sitten luvan lähettää uusia kutsuja meikäläiselle. Pelkkä kahvi ja ne tarjoilutkin saavat minut menemään takaisin..

Hmmf, veriryhmästä tiedän vain kirjaimen, B:n, mutten sitte tiedä että olenko negatiivine vai positiivine.
 

masahiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK,HIFK,Juventus,
Liverpool
Niin mielelläni antaisin vertani hyvään tarkoitukseen,vaikkakin saajaa ei liene voi valita.Valitettavasti se ei onnistu,koska joudun käyttämään kovia kipulääkkeitä päivittäin,se estää luovutuksen.Lähipiirissäni on monta luovuttajaa ja seuraankin hyvillä mielin heidän luovutuksen jälkeistä hyvää olotilaa,niin henkistä kuin fyysistäkin.
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
pari kertaa olen luovuttanut eli intissä ja toisen kerran koulussa.
Ryhmä on O rh +
Oeln kyllä ollut useasti aikeissa mennä SPR:n konttoriin mutta nuo neulat kun ovat ilmeisesti joskus muksuna aiheuttaneet jotain traumoja...heh
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös