Veikkaaja, Urheilulehti, GOAL, Four Four Two..

  • 9 213
  • 48

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
taidan olla maailman ainoita ihmisiä, joka lukee saunassa
Et suinkaan. Mä oon aina tykänny lukea saunassa, taatusti rauhallinen ympäristö ja rentoutunut olo. Joskus kakarana sanottiin, että näkö huononee kun lukee hämärässä. Paskaa se.

Itse aiheesta sen verran, että viimeksi tilasin VELI-lehteä joskus nelisen vuotta sitten, kun oli joku puoli-ilmainen tarjous. Akkariakaan ei ole tullut kymmeneen vuoteen. Viikonloppuhesaria olen miettinyt, saisi Kuukausiliitteetkin himaan. Imagea joskus ostelin irtona, mutten ihan viime aikoina. Muuten kyllä luen sanomalehdet ja Veikkaajat ja Seiskat baarissa. Ja Rumbat, Rolling Stonet, Urheilulehdet ja muut tarvittaessa kirjastossa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Et suinkaan. Mä oon aina tykänny lukea saunassa, taatusti rauhallinen ympäristö ja rentoutunut olo. Joskus kakarana sanottiin, että näkö huononee kun lukee hämärässä. Paskaa se.

Kertakäyttöistä sanoma- ja aikakauslehteä voi lukea vaihtelevissa oloissa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka lukevat esimerkiksi vessassa sarjakuva-albumeita tai kirjoja, jotka merkitsevätkin jotain. Kunnon sarjakuvataide tai kirjallisuus ei ole paskan väärti vaan sen väärti, ettei niitä lueta paskalla. Ainakaan kenellekään muulle ei teoksia voi enää antaa - kuka haluaisikaan lukea vessassa bakteerien keskellä muhinutta paskanhajuista aviisia?

Ylipäätään olen ihmetellyt, että miksi vessassa pitäisi lukea? Paskalla käynti on sen verran nopea muutaman minuutin toimitus, että sinä aikana ei normaali ihminen ehdi muuta oheistoimintaa harrastamaan. Vessassa lukeminen ja ylipitkään pytyllä ponnistelu kuulemma aiheuttaa muutenkin vatsaongelmia ja lisää peräpukamien mahdollisuutta, mikä on tietysti vessassa laatukirjallisuutta lukeville ihan oikein.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt ei siis lasketa lehtitilauksiksi mitään kauppaketjujen lehtiä (Pirkka, S-ketjun lehti jne) eikä työnantajan, sivutoimisen työnantajan, parin yhdistyksen sekä ammattiyhdistyksen lehtiä tai kotiin kannettuja ilmaisjakelulehtiä, vaikka näitäkin lehtiä tulee loppujen lopuksi yllättävän paljon. Näitä en pitkää aikaa säästä, paitsi tuon sivutoimisen työnantajan päätuotteen eli lehden, jonka numerot sattuneesta syystä säästän talteen. Muuten yleensä säästän tilaamani lehdet pitkään, osan pysyvästi osaksi kokoelmiani.

Sarjakuvalehdistä kotiin tulevat kannatus- ja keräilymielessä Hämähäkkimies ja Ryhmä-X. Muut alan lehdet onkin Suomesta jo pääosin lopetettu. Hämis ei oikein ole vuosiin vetänyt ja Ryhmiskin on paikallaan polkenut, mutta kun nyt kerran hyllyssä on jokainen Hämähäkkimies-lehti (v. 1980 alkaen) ja jokainen Ryhmä-X:n oma lehti (v. 1984 alkaen), niin ei noita viitsi lopettaakaan, ettei kokoelma jää vaillinaiseksi. Takavuosien sarjakuvalehdet kuten Marvel, Mega-Marvel, Mega, Sarjakuvalehti yms. ovatkin ajat sitten loppuneet, toki nekin ovat kokoelmissa. Mustanaamiota tilasin noin vuoteen 1991/1992 asti, mutta lopetin lehden kun se muuttui värilliseksi. Mustavalkoinen maailmankuva se olla pitää Mustiksessa!

Tieteiskirjallisuuden pioneeria eli Portti-lehteä olen tilannut, ja minulla onkin alkuaikojen vuosikertoja ja muutamia hajanumeroita lukuunottamatta Portistakin suurin osa numeroista tallella. Porttia olen yrittänyt lopettaa pari vuotta, mutta aina se unohtuu, eikä neljä numeroa vuodessa nyt taloutta kaada, vaikkei lehdessä ole vuosiin ollut mitään muuta lukemista kuin kirja-arvostelut. Suomenkieliset novellit ovat ainakin täyttä skeidaa, ja sisäsiittoinen Portti-raati valitsee vuosi toisensa jälkeen samoilta naamoilta tekstejä julkaistavaksi.

Ostettuani viisi vuotta englanninkielistä Empire-elokuvalehteä kalliilla hinnalla kirjakaupoista ja R-kioskeista tulin siihen loogiseen johtopäätökseen, että olen ollut tyhmä maksaessani liikaa. Koska kerran joka numeron haluan ja säästän, niin miksipä en tilaisi lehteä suoraan kustantajalta Englannista, jolloin saan numerot aiemmin kotiini kuin mitä ne tulevat Suomessa kauppoihin ja vieläpä puolet halvemmalla. Nyt tulee Empirekin kotiin. Kokemuksieni ja näkemykseni perusteella kenties paras elokuva-alan lehti, hakkaa esim. kotimaisen mainosbuffilehden Episodin noin 100-0.

Vanhemmilleni tulevat Tieteen Kuvalehti Historia sekä Valitut Palat, otan niitä aina mukaani luettavaksi kun visiiteillä käyn. Ensinmainittua olen säästellyt, historia-artikkelit ovat kiintoisia.

Pelit-lehteä tilasin toistakymmentä vuotta ja Mikrobittiinkin olen välillä sortunut, mutta nyt en tilaa niitä kotiini koska saan joka numeron luettua töissä. Töissä olen myötävaikuttanut siihen, että saan luettua laaja-alaisesti lehtiä ja otan lehtiä ns. kotilainoiksi heti kun ne tulevat. Tätä kautta luen säännöllisesti Jääkiekkolehteä, Veikkaajaa, Alibia, Pelit-lehteä, Maku-lehteä, Episodia (vaikka se paska lehti onkin), Matkalehteä ja Goalia sekä epäsäännöllisemmin Tieteen Kuvalehteä, Mikrobittiä ja Tekniikan maailmaa. Töissä selaan välillä sekä Turun Sanomia ja Hesaria, harvoin jaksan kokonaan lukea koska suuren osan uutisista luen netistä.

Mitään aikakaus- tai sarjakuvalehteä en näköispainoksena lue sähköisesti enkä haluakaan lukea. On ihan eri lukea ja selata lehteä, haistella painomusteen tuoksua ja perehtyä uuteen numeroon juotavamuki kädessä kuin tihrustaa mitään perkeleen näyttöä tai käpistellä sielutonta päätelaitetta. Sanomalehtien uutiset ja jutut toki luen netistä kätevimmin, mutta kunnon monisivuiset artikkelit tai reportaasit kuuluu lukea paperilta. Lehtiä ja kirjoja varten kuuluu ensin kasvattaa ja sitten hakata matalaksi riittävä määrä puita, sitä varten ne siellä metsässä kasvavat.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Juuri tuli vahvistus sille, että melkein kymmenen vuotta kestänyt yhtäjaksoinen Urheilulehden tilaus loppuu 30.8.2012. Juuri sopivasti ehtii vielä olympialaisten kirjoitukset lukemaan ennen kuin jää pois lukemistosta ja juuri ajoissa sille, että Petteri Sihvonen ei ehdi pilaamaan tulevan kauden odotuksiani. Olen lukenut varmaan 99 % Urheilulehden numeroista kannesta kanteen kohta 25 vuotta, koska isänikin on ollut kestotilaaja iät ja ajat.

Monta kertaa olen tätä lopettamista harkinnut, mutta laskun tullessa olen ollut aina tyynessä ja ymmärtäväisessä olotilassa. Nyt peruin ennen kuin lasku tuli. Maljani täyttyi eiliseen juttuun, jossa Petteri Sihvonen ei hyväksy tämän kauden finaalijoukkueita.

On se nyt *piip* kumma, että liigassa on pelannut tällä kaudella mm. viime kevään maailmanmestareita (esim. Väänänen, Pihlström), nimekkäitä NHL-paluumuuttajia (Peltonen, Kapanen), laadukkaita ulkomaalaisia (Lasch, Perrin, Zaborsky jne.), huikeita tulevaisuuden talentteja (etunenässä Granlund, Vatanen ja Armia), mutta tämä kausi on Sihvosen mukaan "Rapakausi". Ei mikään järki puolusta tuota näkemystä, että tällä kaudella liiga olisi ollut huonotasoinen tai edes huonompitasoinen kuin viime kausina, jolloin on nähty myös Petterille mieluisia liigamestareita. Ihan uskomatonta paskaa. Helvetti, että olisin salaa onnellinen jos maailmanmestaruus voitettaisiin tänä keväänä pystysuunnan kiekolla.

On ärsyttävää, että yhtä toimittajaa vaille hyvä Urheilulehti sai nyt kuppini nurin. Tiedän, ne Petterin kirjoitukset voisi plärätä ohi. Mutta kun kiekko on suurin kiinnostuksen aihe, niin miksi maksaisin lehdestä jos luen muut jutut paitsi kiekon? Se on kuitenkin eniten sivuja saava laji talvisaikaan. Kun UL nyt palaa irtomyyntiin, ostan irtonumeroita jos kansi on mielenkiintoinen tai luen isäukon lehden.

Toivotaan Veikkaajalta isoa panostusta myös sisäpalloiluihin ja yksilölajeihin, niin ei tule Urheilulehteä ikävä. Katsellaan UL:ä uudestaan sitten kun poika oppii lukemaan ja jos Sihvosesta on päästy eroon siinä vaiheessa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Otsikosta tuli mieleen, että juniorina opin aika nopeasti suht hyvän englanninkielen taidon juuri jalkapallolehden ansiosta. Se oli aikaa ennen intervebbiä ja siihen aikaan englanninkielisiä lehtiä sai aina odottaa pari päivää ennen kuin ne olivat Suomessa. Niinpä 11-vuotiaana tilasin Shoot-lehden kotiin kannettuna. Ruskeassa paperiputkikäärössä. Onnekseni vanhempani olivat kaukonäköisiä.

Shoot oli GOAL-lehden edeltäjä, nimi muuttui jossain välissä 70-luvulla. Mutta tilaukseni jatkui lähes parikymppiseksi asti. Aluksi luin yksitoistavuotiaan sanavarastolla tekstiä ymmärtämättä montaakaan sanaa virkkeestä, mutta kun innostus Englannin liigaan oli ylimaallista niin pikku hiljaa alkoi ymmärtää enemmän ja enemmän. Iso hyöty minkä olen myöhemmin elämässäni huomannut, on ollut tajuta englanninkielisiä sanontoja, joita ei voi suoraan kääntää suomeksi vaan on tajuttava niiden sisäinen merkitys. Tässä auttoi myös erittäin mukava englannin kielen opettaja keskikoulussa. Hän piti jalkapallosta ja oli aina valmis selvittämään sanontojen merkityksiä. Respectit englannin opettajille, jotka jaksaa!

Minulle alkoi taas tulla puolivahingossa Urheilulehti ja mikäs siinä. Petteri Sihvosen jutut ovat niin pitkiä ja uuvuttavia, että skippaan ne yli. Useimmiten hän on sanottavansa sanonut jo ensimmäisellä kymmenellä rivillä, mutta jaksaa jauhaa samaa asiaa sivutolkulla eri sanoilla pyöritellen. Siispä luen hänen jutuistaan pari alkukappaletta ja vaihdan sitten parin sivun yli lukien loppukaneetin. Joka ei eroa ekasta kappaleesta.

Esko Seppäsen jutut luen tietenkin.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ylipäätään olen ihmetellyt, että miksi vessassa pitäisi lukea? Paskalla käynti on sen verran nopea muutaman minuutin toimitus, että sinä aikana ei normaali ihminen ehdi muuta oheistoimintaa harrastamaan. Vessassa lukeminen ja ylipitkään pytyllä ponnistelu kuulemma aiheuttaa muutenkin vatsaongelmia ja lisää peräpukamien mahdollisuutta, mikä on tietysti vessassa laatukirjallisuutta lukeville ihan oikein.

Kyllähän sitä pytyllä tulee varmaan keskimäärin käytettyä vuorokaudessa n. 10 minuuttia. Tämähän tekee vuodessa 60 tuntia. Tämän ajan kun käyttää vaikka lukemalla ruotsin kielen oppikirjaa niin osaa vuoden jälkeen sanoa oman nimensä ruotsiksi. Tosin ilman mitään mitää jag heteriä, mutta nimensä kuitenkin.

Kyllä se on kiva lukaista joku juttu jostain lehdestä pöntöllä istuessa sen sijaan että joutuisi senkin ajan käyttämään itsetutkiskeluun tai muuhun vastaavaan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tilasin netin kautta Goalia, mutta ne perseet eivät jostain syystä noteeranneet tilaustani ja jäivät rahoitta ja minä ilman lehteä. Aika ihmeellistä, kun miettii, kuinka vitusti kaikenlaista lehteä tarjotaan puhelimen kautta.
FourFourTwo:n ostin Manchesterin lentokentältä ja melkoinen pläjäys futista komien kuvien kera tuo kyllä on. Mahtaako tulla Suomeen minkälaisella viiveellä ja mihin hintaan. Ei ollut kysymys, vaan omaa pohdintaa. Noh, saa tuohon toki vastata.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Pro Hockeyta lueskelen. En ole tilaaja, irtonumero tulee ostettua ja yksikään numero ei oikeastaan jää väliin. GOAL:ia luen joskus kaverilla aina.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ainoa, joka tulee säännöllisesti on Jääkiekkolehti.

Muut enemmän tai vähemmän tarjoustilauksia aikansa, kuten mm. Kodin kuvalehti, Suomen kuvalehti, Tiede, Karvinen, Kotipuutarha, Uusi nainen, Voima.

Akuakaan ei enää tule, kun lapset ovat kasvaneet ulos siitä(!), ei kiinnosta heitä enää, samalla periaatteella loppui Witch aikoinaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ei mitään aviisia ole tilattu minun osoitteeseeni ja postilaatikossanikin lukee tylysti: "EI MAINOKSIA".
Turvaudun nettiin päivittäin, luen kiinnostavat artikkelit ja hankin niistä tarvitsemani tiedot lähinnä kirjaston lehitihyllyjä koluten ja joskus harvoin irtonumeroja ostaen - viimeksi katupyörien sadekelin rengastestin takia ostin Biken n. vuosi sitten.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykyään tulee enää Veikkaaja. Jotain nörttilehteä pitäisi tuohon rinnalle harkita, mutta hitto kun on kallista.

Jääkiekkolehden irtisanoin äskettäin. Minua alkoi tökkimään se ympäripyöreä lässytys. Koskaan lehti ei oikeasti ottanut kantaa mihinkään. Jos sisältöä pitäisi verrata johonkin, niin Nelosen SM-liigalähetys olisi hyvä vertailukohta. Ladellaan itsestäänselvyyksiä suurella fontilla ja mielenkiintoisia näkökulmia ei ole juuri ollenkaan. 99 kyssäriä olivat joskus ihan mielenkiintoisia, mutta siihen se jäi. Ajanhukkaa.

Noin, sainpa avauduttua.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Paras Veikkaajan tarjous tällä hetkellä?

Laitetaanpa kysymys vaikka tähän ketjuun.

Mikähän mahtaa olla tällä hetkellä paras tarjous Veikkaajan tilauksesta? Perinteisesti tullut SM-liigakauden alla tilattua, jotta on sitten saanut nuo SM-Liigan ja NHL:n lisälehdet. Veikkaajan sivuilta löysin seuraavan tarjouksen: Veikkaaja 4kk 29,90€ Onko kellään tullut vastaan parempia ehdotuksia tai pidemmän ajan tarjouksia (esim. 6kk)?
 

Stonemaki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, New Jersey Devils, Tampa Bay Buccaneers
Veikkaajaa tuli tilattua vuosia, mutta lopetin sen muutettuani ulkomaille pari vuotta takaperin. Pari kertaa tosin olen ottanut 3-4kk määräaikasen tilauksen muutonkin jälkeen, kun soittelivat ja tulivat sen verran hyvin hinnassa vastaan.

Muita lehtiä ei tule sitten tilailtua. UFC-lehden tosin haen aina irtonumerona kaupasta.
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Urheilulehden tilaus loppumassa viikonpäästä.
Tänään soitti lehtikauppias ja kysyi josko laitettas jatkoa kun alkaa SM-Liiga kausikin. Kieltäydyin ja sanoin että ulostakaa Seppänen ja Sihvonen niin voi soitella sitten uusiksi, aiko palailla asiaan.. voinee mennä joku aika.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Piti oikein varmistaa soitolla, että ei tule enää Urheilulehti tähän talouteen v. 2013, kun rahankäytöstä voi aina karsia suurimmat typeryydet pois. No, ei tule enää, kiitos.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mitäs meille nyt tuleekaan. Mulle enää Soundi ja emännän tilaamana Aku Ankka. Aikaisemmin on tullut Urheilulehteä, Jääkiekkolehteä, Veikkaajaa, Vauhdin Maailmaa. Sitten lehtiä mitä puolisolle tulee, niin Tiede ja Tieteen Kuvalehti. Ovat semmoisia mitä tykkään itsekin lukea.

Edit. Salibandylehti on myös tullut lisenssin lisukkeena. Nyt en tiedä tuleeko toimihenkilölisenssin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Pitäisikin muistaa perua ikiaikainen Portti-lehden vuositilaukseni. Se vain vaatii hieman enemmän töitä, koska siihen sisältyy sikäläisen scifiseuran yhdistysjäsenyys, eli lehden tulo ei itsekseen katkea. Alaspäin on Portti mennyt lehden mahtivuosista 1980-luvulla, jolloin lehti oli hyvä tietolähde täynnä kiinnostavia artikkeleita. Aikana ennen nettiä oli hyvä saada kunnon tietopläjäykset vaikkapa Robert E. Howardista, Star Trekista tai muusta, ja kirja-arvioitakin oli mukava lukea. Nykyisin nekin tulevat kuukausikaupalla jälkikäteen ja ovat vanhentuneita jo lehden ilmestyessä.

Brittiläinen Empire-elokuvalehti tulee kotiin ensi vuonnakin. Siitä en tingi, Empire on kingi.

Ryhmä-X ja Hämähäkkimies tulevat jo pelkästään kannatussyistä, niin monta suomenkielistä sarjakuvalehteä on vuosien varrella niitetty, että ainakaan minun tilaukseni lopettamisen tähden ei yksikään lehti lopu.

Sitten on pari jotain yhdistyslehteä ja työn puolesta tulevaa aviisia, niitä ei lasketa. Muiden yhteyksien kautta tulee kuitenkin luettua tai selattua säännöllisen epäsäännöllisesti isoa nippua lehtiä: Alibi, Episodi, Goal, Jääkiekkolehti, Kissafani, Lemmikki, Maku-lehti, Matkalehti, Mikrobitti, Tieteen Kuvalehti ja Veikkaaja. Ja tarvittaessa Tekniikan Maailma.
 
Jääkiekkolehti ja Aku Ankka tilattuina, Pro Hockey irtonumeroina. Muutamia vuosia sitten Goalia tuli ostettua, mutta sekin sitten jäi ja tilalle tuli Pro Hockey. Tosin tänä syksynä/talvena ei ole tullut ensimmäistäkään vielä ostettua. Urheilulehdestä tulee yleensä ostettua SM-liigakausiennakko, mutta eipä oikein muuten.

Jääkiekkolehteä onkin tilattu vuodesta 2006, sen jälkeen kun äitini jostain reissusta ensimmäisen irtonumeron toi. Oli alkuaikoina omasta mielestäni parempi kuin nyt, mutta ei nykyäänkään huono ole missään tapauksessa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jääkiekkolehteä onkin tilattu vuodesta 2006, sen jälkeen kun äitini jostain reissusta ensimmäisen irtonumeron toi. Oli alkuaikoina omasta mielestäni parempi kuin nyt, mutta ei nykyäänkään huono ole missään tapauksessa.
En tiedä olenko minä tulossa vanhaksi vai mistä johtuu, mutta minusta Jääkiekkolehti on nykyään surkea. Se on harvoin kun siinä lehdessä enää on lukemisen arvoisia juttuja. Ja tästä syystä lopetinkin Jääkiekkolehden tilaukseni tänään. Jos on tarpeen, niin ostan sitten irtonumeron.

Veikkaaja tulee vieläkin, ja edelleen se on Suomen paras urheilulehti.
 

Zborik_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Tuli tässä mieleeni, että lukeeko kukaan täällä lehteä nimeltään Champions Matchday? En tilaa sitä, mutta muutaman numeron olen hankkinut ja onhan tuo hieno lehti mielestäni. Käsittelee siis jalkapallon Mestarien liigaa ja ainakin niissä numeroissa, mitä olen ostanut, on aina mielenkiintoisia haastatteluja ja muutenkin on mukavaa luettavaa. Stockmann tuota ainakin on myynyt. En ole ottanut selvää, mutta tuota voisi alkaa tilata, jos mahdollista. Voin kyllä suositella jalkapallon ystäville.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ärsyttääkö ketään nykysuuntaus nimenomaan Urheilulehdeltä, jossa kaikki nettijutut ovat videoita eikä kirjoitettuja juttuja? Minua ärsyttää ja reilusti. Ymmärrän sen esimerkiksi joissakin U-Studioissa, jos halutaan näyttää taululta jotakin taktisia juttuja, mutta uskomattoman ärsyttävää jos kiinnostavan otsikon takaa paljastuu, että siellä on videolla lässyttämässä kaksi äijää siitä kiinnostavasta aiheesta, eikä juttua ole.

Ärsyttävät siksi, että ei minulla ole aikaa katsoa viiden tai kymmenen minuutin videota, jossa asian olisi voinut käydä läpi parissa minuutissa. Jutun lukisi hetkessä, mutta video on katsottava kokonaan ja aina se jättää loppuun semmoisen tunteen, että tässäkö tämä nyt sitten oli? Aikaa ei ole siksi, että töissä videoita ei oikein voi kuunnella ja kotona on ihan riittävästi muutakin ohjelmaa. Toisekseen, minusta tuossa ei ole mitään, mitä toimittaja tekisi. Ihan yhtä asiantuntevaa ja laadukasta keskustelua voisi nauhoittaa minkä tahansa liigaottelun erätauolta kahvijonosta. Kirjoitettuun juttuun toimittaja sentään joutuu panostamaan ja antamaan näkemyksensä eikä jaarittelemaan niitä näitä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ärsyttääkö ketään nykysuuntaus nimenomaan Urheilulehdeltä, jossa kaikki nettijutut ovat videoita eikä kirjoitettuja juttuja? Minua ärsyttää ja reilusti. Ymmärrän sen esimerkiksi joissakin U-Studioissa, jos halutaan näyttää taululta jotakin taktisia juttuja, mutta uskomattoman ärsyttävää jos kiinnostavan otsikon takaa paljastuu, että siellä on videolla lässyttämässä kaksi äijää siitä kiinnostavasta aiheesta, eikä juttua ole.

Minä en katsele mitään videoita koskaan, ei minulla ole aikaa eikä kiinnostusta kuunnella ihmisten lässytystä minuuttikaupalla, jos voin lukea itse asian ydinkohdat noin puolessa minuutissa. Enpä nykyisin katsele edes uutislähetyksiäkään, samat asiat voi lukea netistä kirjoitetussa muodossa. Ei siihenkään tarvita puolen tunnin lähetystä, että vaikkapa urheilu-uutisten toimittaja kertoo Anaheimin hävinneen Coloradolle. Sen näkee teksti-tv:n sivulta 235, se riittää.

Perusjuttujen siirtäminen videomuotoon kertoo lähinnä median henkisestä laiskuudesta. Ei jakseta editoida juttuja eikä tiivistää asian ydintä, vaan jaaritellaan ja lässytetään videolla pitkät tovit.

Esimerkiksi Jatkoajan viikoittainen "Mestiksen piippuhyllyllä" on oivallinen ja mielenkiintoinen tapa tiivistää Mestis-viikon anti toimittajien ja piippuhyllyn vieraiden kirjoitetun dialogin myötä. Sen luen aina. Jos "piippuhylly" sen sijaan olisi 10 minuutin mittainen lässytysvideo, jossa herrat jaarittelisivat samoista aiheista, niin en katsoisi sitä luultavasti koskaan.

Siinä videomuotoisen uutispätkän ja kirjoitetun uutispätkän ero tiivistetysti omalta kohdaltani.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Itselleni ei tällä hetkellä tule kuin Insinööriopiskelijaliiton kautta Teknologia, talous, työelämä -lehti.
Siinä mun makuun harvinaisen vähän luettavaa, lähinnä luen mielenkiintoisia uutuuksia teknologian saralta.

Urheilulehti tuli muutama vuosi sitten, jonka jälkeen vaihdoin Veikkaajaan, sitten takasin UL:een.
Parille kaverille tulee näitä lehtiä, joita saan lainata, joten turha minun on niitä enää tilata.

Akkarin tilaisin mikäli olisi juuri sen verran kuukausibudjetissa löysää, harmi vain näin ei ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös