Summa summarum, ihan vitun paskaa aikaa josta en koe hyötyneeni elämässä yhtään. Jos joku väittää hyötyneensä, haluaisin kuulla perustelut.
Varmasti nuo koetut hyödyt ovat kovasti riippuvaisia sekä palvelusajasta ja -asenteesta että siitä, mitä siviilissä sen jälkeen puuhaa. Itse koen hyötyneeni intistä paljonkin. Olin intissä vuoden, kävin RUKin, ja erityisesti johtajakoulutuksesta ja -kokemuksesta koen hyötyneeni merkittävästi. Intin jälkeen opiskelin aineenopettajaksi, ja tuota ammattia ja koulutusta intti palveli monessakin mielessä.
1. Esiintymiskokemus -> En intin jälkeen ole juurikaan jännittänyt esitelmien tai puheiden pitämisiä tai harjoitusoppitunteja (joita moni opetusharjoittelussa ollut jännitti kädet vapisten), koska tuolla esiintyminen oli päivittäistä lähes puolen vuoden ajan.
2. Organisointi ja ajan hallinta -> Oppituntien suunnittelu minuuttiaikataululla ja eri toimintojen organisointi on lähes lasten leikkiä inttikokemusten jäljiltä.
3. Oppia omista vahvuuksista ja heikkouksista.
4. Kritiikinsietokyky parani.
5. Itseluottamus parani. (koska pärjäsin hyvin, vaikka oli paljon haastavia tehtäviä ja vaikka tuollainen inttiäijäily on vahvasti oman mukavuusalueeni ulkopuolella)
6. Iso kasa uusia tuttavuuksia.
7. Paljon käytännön kokemusta vastuun kantamisesta ja siitä, miten vastuuta kannattaa tai ei kannata jakaa.
8. Paineensietokyky parani, koska painetta lyötiin sekä RUKissa että johtajakaudella niskaan varsin säännöllisesti ja usein myös varsin suuria satseja.
9. Paljon kytemään jääneitä ajatuksia esim. ryhmähengen luomisesta, kiusaamisen ehkäisemisestä ja motivoinnista, jotka ovat keskeisiä komponentteja myös opettajan työssä.
Hyötyjen lisäksi inttivuodesta jäi valtavasti monenmoisia muistoja, joihin tulee usein palattua. Ja toki paljon sotilaallisia taitoja ja tietoja, joilla ei juuri mitään tee siviilissä.
En itsekään varmaan olisi hirveästi oppeja tai hyötyä saanut siviiliin perus puolen vuoden palveluksesta. Johtajakoulutus ja itse johtaminen sen sijaan tarjosivat paljon.